TONSCHALENStroloods A.K.U. N.V., Kleefse Waard, Arnhem (1941) foto; A.K.U. N.V.Dit zijn de eerste Nederlandse betonnen schalen, i.e. ton-schalen, volgens het systeem'Zeiss-Dywidag'.IS schalen:! = 20m;b = 25m;d = 7 cm.arch.: D. Masselink BNA, Oosterbeek (Bouwbureau A.K.U., Arnhem).constr. en uitv.: Kon. Ned. Mij. voor Havenwerken N.V., Amsterdam.Regeneratieloods, Gasfabriek, Hilver-sum (1946)13 schalen: elk 2 13,15 m; b = 6 m;d = 7 cm;systeem 'Zeiss-Dywidag'.arch.: Gemeentewerken Hilversum.constr. en uitv.: Kon. Ned. Mij. voor Haven-werken N.V., Amsterdam.Fabrieksgebouw, 'Nyma' N.V. (1948)8 vierkante schalen : elk 22 m 22 m ; d = 7 cm ;systeem 'Zerss-Dywidag'.arch.: Zanstra, Giessen en Sijmons.uitv.: Kon. Ned. Mij. voor Havenwerken N.V.,Amsterdam.Cement 13 (1961) Nr. 8Ontvangsthal Holland-Amerika-Lijn,Rotterdam (1948)6 schalen: elk 3 ? 12 m, met overstekken 0,75 men 3,06 m; b = 18 m; d = 7 cm; systeem 'Zeiss-Dyw?dag*.arch.: Brinkman, Van den Broek en Bake-ma.uitv.: Kon. Ned. Mij. voor Havenwerken N.V.,Amsterdam.foto: Carel Blazerfoto: N.V. E.N.C.I.foto: Martelhoff's Circuline Foto-SysteemKlinkerhal, N.V. E.N.C.I., Maastricht (1951; 1955)18 schalen: I = 27 m; b = 8 m; d = 7 cm; trajectori?nwape-ning.13 schalen, zelfde 1, b en d; langs- en dwarswapening; voor-gespannen randbaiken, elk 43 draden ? 7 (systeem Strabed).arch.: ir. P. H. Dingemans BNA, Utrecht.constr. en uitv.: Holl. Beton Mij. N.V., 's-Gravenhage.Busgarage, Gemeentebedrijven, Maastricht (1950)6 schalen: I = 30 m;b = 10,83 m; d = 7 cm; om en om boven-licht in lengterichting.arch.: ir. F. C. J. Dingemans (Openbare Werken Maas-tricht).constr. en uitv.: Kon. Ned. Mij. voor Havenwerken N.V.,Amsterdam.foto: J. G. van AgtmaalFabrieksgebouw, V.G.M., Hilversum(1955)4 schalen: I = 19,60 m ; b = 12,40 m; d = 7,5 cm,langs de randen en de 3,50 m brede lichtkappenop de nok verzwaard tot 18 cm; voorgespan-nen d.m.v. 2 x 3 kabels 1205 (systeem Freyssi-net) volgens de spanningstrajectori?n in deschaal.4 schalen: elk 2 ? 16,50 m; zelfde bend; voor-gespannen d.m.v. 2x2 kabels 1205 (systeemFreyssinet) volgens de spanningstrajectori?nin de schaal,4 schalen: elk 2 ? 14,77 m; zelfde bend; zelfdevoorspanning.arch.: Martens & Kramer BNA, Oosterhout,en M. Breebaart, Hilversum.constr.: N.V. I.B.I.S., Scheveningen, en Spran-gers Bouw- en Betonbedrijf N.V., Breda.uitv.: Sprangers Bouw- en Betonbedrijf N.V.,Breda, en N.V. I.B.I.S., Scheveningen.Cement 13 (1961) Nr. 8Kantine, Techn. School 'Patrimonium',Amsterdam (1956)1 schaal: I = 17,50 m; b = 16,80 m; d = 8 cm,rondom de 7 lichtopeningen (0 75 cm) ver-zwaard tot 10 cm.arch.: . de Geus en J. b. Ingwersen BNA,Amsterdam.constr.: ?r. W.J. van der Eb, 's-Gravenhage.uitv.: N.V. Aann.mij. P. Bot & Zn., Heerhugo-waard.foto: Ad Windigfoto: W. j. von Borselen foto; Fotob|mMU c KramerLoods, N.V. Boele & Van Eesteren, Oegstgeest (1953)Dit zijn de eerste Nederlandse ton-schalen met toepassingvan voorspaneenheden, i.e. in de randbalken.6 schalen: I = 20 m; b = 7,5 m; d = 7,5 cm; voorgespannenrandbalken, elk 4 kabels 12 ? 5 (systeem Freyssinet).4 schalen: zelfde 1 en b; d = 6 cm; voorgespannen rand-balken, elk 3 staven ? 26 (systeem Dywidag).constr. en uitv.: N.V. Aann.bedr. v/h Boele & Van Eesteren,'s-Gravenhaee.R.K. kerk, aan de Slinge, Rotterdam (1959)7 schalen: I = 6,70 m, overstekken 1,90 m en 0,65 m; b == 4,83 m; d = 10 cm, aan de randen verzwaard tot 15 cm.arch.: ir. Harry Nef kens BNA, Rotterdam.constr.: ir. P. P. H. Duncker, Rotterdam.uitv.: N.V. Bouw- en Aann.bedr. J. A. Dessing, Rotterdam.foto: Rice StipsAdventkerk, Loosduinen, 's-Gravenhage(1956)1 schaal: I = 25 m; b = 15 m; d = 8 cm; voor-gespannen d.m.v. 2 x 6 kabels 12 ? 5 (systeemFreyssinet) volgens de spanningstrajectori?nin de schaal en 2 ? 4 kabels 12 0 5 (systeemFreyssinet) in de randbalken.arch.: K. L. Sijmons BNA, Amsterdam.constr. en uitv.: N.V. Aann.bedr. v/h Boele &Van Eesteren, 's-Gravenhage.Cement 13 (1961) Nr. 8Kantine, A.N.W.B.-hGofdkantoor, Wassenaar (1961) foto: A.N.W.B.Dit zijn de eerste Nederlandse geprefabriceerde ton-schalen.10 schalen: I = 15 m; b = 5 m: d = 6,5 cm; elke schaal bestaande uit twee geprefabriceerde schaalhelften (in lengterichting).arch.: prof. ir. J. F. Berghoef en ir. H. Klaren beek BN A? Aalsmeer.constr.: prof. dr. ir. A. H. Haas, 's-Gravenhage.uitv.: Dura's Aann.mij. N.V., Rotterdam.R.K. kerk, Gernert (1961)Dit zijn wellicht de ton-schalen met de tot nugrootste overspanning van Nederland.7 schalen: I = 34 m; b = 7 m;d = 10 cm.arch.: ). de Jong, Schayck.constr.: ir. L. H. Huydts, 's-Gravenhage.uitv.: Gebr. Vervoort's Aann.mij. N.V., St.Oedenrode.Gedachteniskerk op de Grebbeberg, Rhenen (1960)'Kruisgewelf' van vier elkaar snijdende tonschalen.2 schalen: 1 = 16,50 m;b = 8m;d = 10 cm; 2 schalen: ? = 17,50 m; b = 5,80 m; d = 10 cm.arch.: j. H. M. Kirch BNA, Leiden.constr.: ir. L. H. Huydts, 's-Gravenhage.uitv,: Aann.bedr. Jos. Neijenhuis N.V., Arnhem. luchtfoto:Aero-Camera
Reacties