ir.E.J.A.Corsmit en W.F.EversStupr?-excursie naar EngelandThamesmeadAlgemeenIn het oosten van de Londense agglomeratieaan de zuidelijke Theemsoever, wordt eennieuwe stadsuitbreiding, genaamd 'Thames-mead', gerealiseerd.Stedebouwkundig en architectonisch is dezevan een zeer originele en fraaie opzet. In hetaugustusnummer van de jaargang 1968 vanhet tijdschrift 'Industrieel Bouwen' is hier-over reeds een en ander gepubliceerd.Dit 1300 acres (515 ha) grote terrein is langonbebouwd gebleven, omdat het enige min-der gunstige eigenschapen heeft, nl. een lig-ging beneden de hoogste rivierstand en eendraagkrachtige grindlaag, die pas op min6,50 m onder maaiveld begint, zodat hetnodig is op palen te funderen.De lage ligging is voor de plaatselijke auto-riteiten aanleiding geweest de eis te stellen,dat in dit poldergebied woonruimten slechtsgebouwd mogen worden op tenminste 3,0 mboven het maaiveld. Deze eis is door deontwerpers dankbaar aangegrepen om opbegane-grondhoogte uitsluitend bergingen engarages te projecteren ?n verder dit niveaute bestemmen voor het motorisch verkeer.De woonruimten beginnen dus vanaf 3,0 mboven het maaiveld. Op dit zelfde niveauzijn wandelstraten voor de voetgangers ge-projecteerd, waarmee de grotere complexenin dit plan met elkaar zijn verbonden.Eerste opzetEr is gestart met een vijfjarenplan in dezuidoostlob van deze uitbreiding. Dit plan,dat 4000 woningen omvat, wordt uitgevoerddoor de fa. Holland-Hannen-Cubitts, in hetFranse systeem Balency-Schuhl, waarvanvoornoemde firma de licentierechten bezit.In principe zijn hier 3 verschillende woning-types toegepast, te weten: strokenbouw metoverwegend 2 lagen maisonnettes op onder-bouw (foto 7), torenflats met 12 lagen van4 flats op onderbouw en stroken eengezins-woningen van 3 verdiepingen.De woningen en flats zijn voorzien van lucht-verwarming en warm water. De warmte hier-voor wordt via in de woningen ingebouwdewarmtewisselaars geleverd door een cen-1Maisonnettes op onderbouwtraal ketelhuis. De verstrekte warmte wordtniet geregistreerd en individueel verrekend.Men acht de hieraan verbonden rompslompte kostbaar en hoopt bovendien door con-stante warmte de onderhoudskosten van degebouwen laag te houden. Alle woningen indit plan zijn huurwoningen.a De maisonnette-complexen bestaan uiteen onderhuis, met daarop in 2 lagen bovenelkaar maisonnettes en hier en daar enigebejaardenwoningen. De maisonnettes en dezebejaardenwoningen zijn op de eerste en der-de verdieping door voetgangersstraten ver-bonden. Via de voetgangersstraat op deeerste woonlaag kan men later ononderbro-ken doorlopen tot in het centrum van dewijk.De onderbouw, waarin de garages en ber-gingen zijn ondergebracht, bestaat uit terplaatse gestort beton. Van de bovenbouwworden de dragende wanden (hart op hart7,5 m) alsmede de vloeren (dik 20 cm) ingietbouwwijze uitgevoerd. Er wordt gebruikgemaakt van een houten bekisting bekleedmet betontriplex. De balkons en de gevel-panelen worden geprefabriceerd. Zij hebbeneen maximaal gewicht van 5,5 ton en wordengemonteerd met een Liebherrkraan 90C. Inenkele gevallen zijn de buitenwanden uitge-voerd in metselwerk. De geprefabriceerdepanelen hebben een afwerklaag van uitge-wassen witcementbeton met Noorse steen-slag.2Duidelijk zichtbaar zijn de grote balkonsDe separatiewanden bestaan uit een houtenregelwerk, dat aan weerszijden met 1 cm dikgipsboard bekleed is.Het bijzonder frisse van dit plan is, dat allewoningen zowel in horizontale als in verti-cale zin verspringen en vari?rend van groot-te zijn, terwijl overal grote, goed beschuttebalcons zijn aangebracht (foto 2).Als huurprijs voor een maisonnette met 3slaapkamers en een vloeroppervlakte van90 m2werd ?6.10 (ca. 55,--) per week ge-Cement XXI (1969) nr. 7 3213Vloer en borstwering als ??n elementnoemd, wat voor Engelse begrippen zeerhoog schijnt te zijn. De afwerking van dezewoningen mag redelijk goed genoemd wor-den. De woonkamer is naar onze normen teklein, de keuken daarentegen is zeer grooten zal dan ook wel als eetkeuken bedoeldzijn.b De torenflatgebouwen, 21 in getal, heb-ben een ter plaatse gestorte onderbouw, metdaarop 12 woonlagen, waarbij alle dragendewanden en de gevels uit geprofabriceerdepanelen zijn opgebouwd.De vloeren worden ter plaatse gestort opeen systeembekisting, waarbij 's winters vanverwarmde specie gebruik wordt gemaakt.Grote aandacht is hierbij eveneens besteedaan de leidingsystemen, die tot eenhedenvan halve verdieping-grootte zijn geprefabri-ceerd op stalen frames, waarmee zij op devloerbekisting worden gesteld.Ook in deze torenflats past men woningenvan verschillende grootte door elkaar toe.Men ziet er niet tegen op de verdiepingenonderling van indeling te laten verschillen.De eensgezinswoningen van 3 verdiepin-gen zullen volledig uit geprefabriceerde be-tonelementen worden gebouwd met toepas-sing van eveneens geprefabriceerde houtenkapconstructies.Prefab-constructiesAlle prefab-elementen worden van de nabijhet bouwterrein gelegen fabriek betrokken,met uitzondering van enige balken die op debouwplaats worden geprefabriceerd.De gevelpanelen zijn merendeels sandwich-panelen, opgebouwd uit een 5,5 cm dik bui-tenblad, een 3 cm dikke isolatielaag van po-lystyreen en een 10 cm dik binnenblad. Hetbuitenblad bestaat uit 2,5 cm witcementbe-ton en 3 cm normaal beton. Het witcement-beton is samengesteld uit wit porJandce-ment, wit zand en een grove Noorse steen-slag (wit met iets zwart). De elementenworden zo gestort, dat de sierlaag van wit-cementbeto.n het eerst in de mal wordt ge-bracht. Deze laatste is behandeld met eenbindingsvertrager. Hierdoor wordt tot op eendiepte van enkele millimeters de binding vanhet cement tegengegaan, zolang het elementzich in de mal bevindt. Dit maakt het moge-lijk om het beton na het onkisten uit te was-sen, waardoor de toeslagkorrels in het zichtkomen. Het buiten- en binnenblad wordenverbonden met roestvrij stalen ankers 0 8,5mm (roestvrij staal EN58J).Het dragende binnenblad is evenals de dra-gende binnenwandpanelen die 7,5 of 10 cmdik zijn, ongewapend en slechts voorzienvan haarspeldvormige hijsogen van normaal4Vloerelementen met ovale kanalenbetonstaal, die over de volle hoogte van deplaat doorgevoerd worden.De kopgevels bestaan uit een skeletcon-structie, die ter plaatse wordt gestort en aande buitenzijde wordt bekleed met cassette-panelen, waarvan de cassettes naar binnenzijn gekeerd en waarvan de buitenzijde opgelijke wijze als de andere gevelpanelen isbehandeld. Deze kopgevelpanelen zijn metverzinkte hoekstalen aan de achterliggendeconstructie bevestigd. Achter deze panelenkomt een isolatie van polystyreen waarna deskeletten worden volgemetseld.Bij de eerste balkons werden alleen voorde borstweringen prefab-elementen gebruikt,voor de latere balkons zijn vloer en borst-wering als ??n element aangevoerd (foto 3).Waar deze balkons boven woonruimten zijngeplaatst, wordt nog een isolatie-laag aan-gebracht.De voegconstructie tussen de gevelpanelenbestaat in het buitenblad uit een smalle voegmet ontspanningshol. De voeg wordt aan debuitenzijde afgedicht met een polysulfide kit.Direct achter het buitenblad wordt de voegzeer breed, waardoor men hierin het isolatie-materiaal kan plakken, dat zodoende met dein de platen aanwezige isolatie-laag ??n on-onderbroken vlak vormt. De in het achter-blad gelegen voegopening wordt met betonvolgestort.FabriekEr is op het terrein van dit uitbreidingsplaneen permanente fabriek gebouwd, waarin deelementen volgens het systeem 'Balency-Schuhl' worden gemaakt. De fabriek is voor50% gefinancieerd door de overheid en voor50% door de aannemer. Hierbij is wel gecon-tracteerd dat 75% van de overwinst ten gun-ste van de overheid komt.De huidige capaciteit van de fabriek is on-geveer 18 woningen per week (of 860 perjaar), waarbij per woning gemiddeld 28 ele-menten worden gebruikt. De jaarcapaciteit isongeveer 28 500 m3beton (130 m3per dag ofte wel 1000 m2element per dag).De personeelsbezetting op en rond de fa-briek is ongeveer 150 man. De algemeneindruk, die men bij het bezichtigen van defabriek krijgt, is, dat aan de ene kant eenenorme perfectie in het machinepark is na-gestreefd, terwijl aan de andere kant depersoneelsbezetting zeer overdadig is.Bij de fabricage van de elementen wordt metverwarmde specie gewerkt (40 tot 50 ?C),terwijl ook de mallen verwarmd zijn.Naast de in de fabriek vervaardigde elemen-ten worden ook op het fabrieksterrein ele-menten (trappen, balcons enz.) vervaardigd.Daarbij wordt gewerkt in een cyclus van 4dagen.a De vloerplaten worden gemaakt in vasteliggende mallen, die aan de onderzijde doormiddel van een warm watersysteem ver-warmd worden. De vloerelementen die 20 cmdik zijn, worden voorzien van 10 cm dikkeovale kanalen (fofo 4). Om deze kanalen teverkrijgen, zijn in de mal een aantal binnen-mallen aangebracht, die uit 2 helften be-staan, welke onderling door 2 ductubes ver-bonden zijn. Door deze ductubes, die tijdenshet storten op spanning staan, voor het ont-kisten leeg te laten lopen, kunnen de bin-nenmallen gemakkelijk gelost worden.Cement XXI (1969) nr. 7 322Het verdichten geschiedt met oppervlakte-trillers, waarmee tegelijkertijd de bovenzijdeglad afgewerkt wordt. De totale produktievan vloerelementen verkeert nog in een aan-loopstadium.b De gevelelementen worden in liggen-de mal vervaardigd, die gekanteld kan wor-den. Eerst wordt de laag witcementbetonuitgespreid en ingetrild, waarna achtereen-volgens een laag normaal beton, de isolatie-laag en het normale beton voor het binnen-blad ingebracht en verdicht worden. Na hetafwerken van deze laatste laag met een op-pervlaktetriller wordt de mal met een schar-nierende kap afgedekt. In deze kap bevindenzich electrische verwarmingselementen, diehet beton tijdens de eerste verhardingspe-riode op temperatuur houden, zonder dathierbij vochttoevoer plaats heeft. Op dezewijze bereikt het beton in ca. 4 uur voldoen-de sterkte om het element te kunnen trans-porteren. De kap wordt opgeklapt, de mal5Kantelen van de mal; waarna het gevel-element wordt opgehesen6Het element wordt met een borstel van decementhuid ontdaangekanteld en het element opgehesen (foto5) en naar de wasplaats vervoerd, waar hetelement met waterstralen en borstels van decementhuid wordt ontdaan (foto 6) om hetgrove toeslagmateriaal zichtbaar te maken.Zonodig wordt het oppervlak daarna nogmet verdund zoutzuur behandeld, om de'cementsluier', die na het uitwassen met wa-ter op de toeslagkorrels achter kan blijven,te verwijderen.Na deze bewerkingen gaan de platen naarde opslag. Elke tafel, waarop per stort ??ngroot element, dan wel meerdere kleine ele-menten worden gemaakt, wordt per werkdagvan 10 uur tweemaal gebruikt.c De dragende binnenwandpanelen wordenvervaardigd in verticaal staande, stalen be-kistingsbatterijen, waarbij per produktie-een-heid 2 panelen worden gemaakt met eenfrequentie van 3 series per dag. Bij dezemallen wordt de specie met een speciale in-stallatie van onderen ingepompt, terwijl vanbovenaf met een naald getrild wordt. Menbereikt hiermee een minimum aan luchtbla-zen.d De balconplaten worden in een kantelmalvervaardigd, waarbij de borstwering met zijndeklaag van witcementbeton liggend wordtvervaardigd. Nadat dit deel voldoende isverhard, wordt de mal 90? gekanteld en hetvloergedeelte gestort.ConclusieIn het algemeen kan gezegd worden, datThamesmead een stedebouwkundige vernieu-wing is, waarbij een aantrekkelijk menselijken bewoonbaar geheel verkregen is, dat ookvisueel zeer verfrissend werkt (foto 7).De beschikbare tijd was onvoldoende omconstructieve en bouwkundige details goedte bestuderen en achtergrondinformatie hier-over te krijgen. Wij hadden de indruk, datsommige details bij ons anders gemaakt zou-den worden.In Thamesmead is men al met al tot eenfris en gedurfd initiatief gekomen, dat be-wondering en navolging verdient. Een be-zoek aan dit werk is dan ook alleszins ge-rechtvaardigd.7Een juist geproportioneerde gevel die eenprettig aanzicht geeftir.J.C.Meischke, ir.M.Kroes en ir.J.J.de Heer Chalk Brent, LondenWoonblokken te BrentIn het voorstadje Brent ten noord-westen vanLonden, in de wijk Chalkhill, bouwt het aan-nemingsbedrijf Howard Farrows een aantalwoonblokken met in totaal 1128 woningen opeen enigszins hellend terrein. De woning-blokken zijn zodanig gegroepeerd, dat menzo min mogelijk van het ene blok op hetandere uitkijkt.In het centrum van dit complex zijn tweeparkeergarages in aanbouw voor in totaalca. 1150 auto's.De woonblokken, die afhankelijk van de ter-reinsituatie in hoogte vari?ren van 6 tot 8bouwlagen, worden op een ter plaatse ge-storte fundering met grote plaatvormige ele-menten opgebouwd. Er worden 8 typen wo-ningen gebouwd, waaronder maisonnettes.De betonelementen worden vervaardigd op15 mijl afstand van het bouwterrein, in ??nvan de 5 betonfabrieken van Concrete Ltd.Het bouwsysteem (Bison wall frame system)bestaat uit dragende dwarswanden van be-tonplaten, waarop voorgespannen vloerplatenrusten. De tussenwanden zijn van een lichtmateriaal, nl. gipsplaten (Gyproc) op eenlicht metalen regelwerk. De vloerplaten zijnvoorgespannen met 3/8" en 7/16" strands envoorzien van 28 cm brede, holle kanalen. Zijoverspannen ca. 6,10 tot 7,30 m, afhankelijkvan het type woning. De dikte van het con-structieve deel van de vloerplaten is 18,5 cm;daarop komt een laag polystyreen schuimter dikte van een ?" en daaroverheen eendeklaag van 32 mm, waardoor de totaleCement XXI (1969) nr. 7 323vloerdikte ca. 23 cm wordt. De deklaag wordtafgeplakt met vinyltegels.Indien het systeem wordt toegepast voor ge-bouwen van meer dan 8 bouwlagen, wordenook de tussenwanden dragend uitgevoerden overspannen de vloerplaten maximaal ca.4,50 m.De liften en trappehuizen staan tussen dewoonblokken in en zijn ook geheel geprefa-briceerd. De liftelementen zijn verdiepings-hoge kokers uit 1 stuk. De liften geven opde 2e en 5e laag toegang tot de blokken.Op iedere woonlaag bevindt zich een bredecorridor, die voor de woningen langsloopt.De liften en deze corridors maken het voorde leveranciers mogelijk met hun bezorg-wagens 'aan huis' te komen.De fabriek vervaardigt per dag de elementenvoor 18 woningen. Gemiddeld zijn voor ??nwoning 27 elementen nodig, de gevelplatendaarbij inbegrepen. De verbinding tussen de1constructieve elementen wordt gevormd door? het werk te storten voegen. De voegentussen de gevelelementen zijn van het opentype met een losse strip aan de buitenkanten een dichting aan de binnenkant met mor-tel op een polystyreen schuimvulling (ziefig.1).De gevelelementen zijn alle bewerkt. De ver-vaardiging geschiedt in een mal, die voorzienis van verticale profiellatten van ongeveer5 cm diepte (zie fig. 2), waardoor zij eenverticaal geribd oppervlak hebben.De onderste platen van de woonblokken zijnvan gewoon grindbeton, waarbij deze ribbenzodanig gestraald zijn, dat het grind zicht-baar wordt, maar de ribben gehandhaafdblijven.De daarboven gebruikte platen zijn van wit-cementbeton, eveneens voorzien van ribben,doch hier zijn de ribben met een hamer en een15 cm brede koubeitel ruw afgeslagen, waar-door een zeer levendig effect wordt ver-kregen.In de fabriek hebben 3 Italianen hieraan eenvolledige dagtaak. Deze witte elementenworden gemaakt met witte portlandcement,zand dat zeer licht van kleur is en zgn.'flint', dat gebrand wordt op 1100 ?C endaardoor spierwit wordt.Voor de montage van de woonblokken ende parkeergarage wordt gebruik gemaaktvan 4 torenkranen, die 4 ton op 18 m kunnentillen en ??n mobiele 35-tons kraan. Perkraan wordt met een ploeg van 11 man ca.1 i woning per dag gemonteerd, inclusief deafwerking van de ruwbouw.Er zijn veel 1-persoonswoningen, die bestaanuit een zit-slaapkamer, een grote keuken, eenvolledig ingerichte badkamer (geen douche,doch een bad!) en een halletje. De huurprijsvan een dergelijke woning, inclusief verwar-ming, bedraagt ?3.10 per week.Voor de grotere woningen lopen de hurenop tot ?5 ? 7 per week. Hierin is het rechtop een parkeerplaats in de garage begre-pen. Deze huren geven geen zuiver beeldten aanzien van de bouwkosten, omdat ditzgn. 'low-cost housing project' wordt gesub-sidieerd door de 'Greater London Council'in verband met krotopruiming in de binnen-stad.De vrij royale keuken (een 1-persoons eneen 5-persoonsflat hebben dezelfde keuken)is uitgerust met een roestvrij-stalen goot-steen met ingebouwde afvalvemietiger vanhet systeem Garchey, die ook flessen, legeblikjes enz. verwerkt.Bij dit systeem, bestemd voor gehele wo-ningcomplexen, wordt het vermalen afvalnaar een centrale bezinkput gespoeld. Dezware delen worden regelmatig met eenputtenzuiger afgevoerd, het restant komt inde stadsriolering.Voor de verwarming zijn alle huizen aange-sloten op een heetwaterinstallatie, die ge-voed wordt vanuit een centraal ketelhuis.De woningen zelf worden echter verwarmdmet hete lucht. Hiertoe bevindt zich achterde hall een warmtewisselaar met ventilator,die vanuit de kamer is te bedienen. In de'flats komen dus geen radiatoren voor (kos-tenbesparing). De levering van warmte wordtniet verrekend, doch is in de huurprijs inbe-grepen. Men heeft ni. de ervaring opgedaan,dat bij verrekening van de afgenomen hoe-veelheid warmte velen die de gehele dagweg zijn, overdag hun verwarming uitscha-kelen en 's avonds als zij thuis komen opvolle toeren inschakelen. Dit brengt tweebezwaren met zich mee:1 dit geeft gedurende die tijd zo'n piek inde warmte-afname, dat de installatie al dezewarmte niet kan leveren, waardoor degenen,die aan het eind van de leiding wonen, inde kou zitten;2 die gedeelten van het gebouw koelen indat geval overdags af om dan tegen deavond weer opgewarmd te worden, met alsgevolg een afwisselende verkorting en uit-zetting van het gebouw en zijn onderdelen.Indien geen verrekening plaats heeft, zullende bewoners in het algemeen de verwarmingaan laten staan, waardoor het hele gebouwgelijkmatig verwarmd blijft.Opvallend in deze woningen was de lageverdiepingshoogte (ca. 2,30 m), hetgeen uiter-aard wel warmtebesparend werkt.In de scheidingswanden tussen de woningenis een brandgat aangebracht. Ingeval de cor-ridor door brand is versperd, kunnen de be-woners naar de naastliggende woning vluch-ten door het brandgat in te slaan.3Onderstempeling voorgespannen platen voorhet storten van de druklaagParkeergaragesDe twee parkeergarages zijn bestemd voorde particuliere auto's van de bewoners vande rondom gelegen woonblokken. Zij bevat-ten samen 1146 parkeerplaatsen, dat is ruim1parkeerplaats per woning. De garages zijn2X 15 m breed en 55 ? 60 m lang. Zij zijnvan het splitlevel type, elk 6 parkeerlagenhoog.De toegepaste kolommen en gevelelementenzijn van gewapend beton; de balken envloerplaten van voorgespannen beton metvoorgerekt staal. Over deze platen is eendruklaag gestort van 5 cm dikte. De op- enafritten zijn aan de beide eindgevels van degarage geprojecteerd tussen stijve wand-constructies, die zelf weer uit prefab-platenbestaan (foto 3). De garage is op staal ge-fundeerd en afgewerkt met gevelelementenvan uitgewassen grindbeton.De stroken tussen de gevelelementen blijvenopen (foto 4). De kosten van deze garage,exclusief fundering en elektrische installatie,bedragen ? 220 per auto. De volledig afge-werkte en in gebruik te stellen constructiezal ? 310 per auto gaan bedragen.ConstructieDe kolommen van gewapend beton hebbeneen rechthoekige doorsnede en zijn gefun-deerd in poeren op staal.De onderkolom bezit een hoogte van ??nverdieping en heeft aan de bovenzijde 2stekeinden, die in sparingen vallen van dedaarboven geplaatste kolom. De voeg vanongeveer 3 cm tussen onder- en bovenko-lom is een mortelvoeg. De sparingen wor-den, nadat de bovenkolom is afgeschoord,ge?njecteerd (foto 5).De kolommen, die op een hart op hart af-stand van 5 X 15 m staan, zijn voorzien vanzeer fraai gevormde consoles, waarop devoorgespannen balken via een staalplaatworden opgelegd. Deze staalplaten zijn weeringepakt in een asfalt-vilt enveloppe. Uit dekolommen steken ter hoogte van de boven-zijde van de balk een 4-tal hoekstalen, waar-aan in het werk stekeinden 0 19 wordengelast. Deze stekeinden worden later opge-Cement XXI (1969) nr. 7 3244Parkeergarage in aanbouw5Detailoplegging moerbalk op kolom6De vloer in verschillende fasen7Detail kolom, moerbalk en gevelelementnomen in de te storten druklaag op de voor-gespannen balken.De balken zijn voorgespannen met voorge-rekt staal. Zij zijn 15 m lang en hebben eenrailprofiel (een I-profiel met een afwijkendesmalle hoge bovenflens) als doorsnede. Aande koppen zijn deze profielen verlaagd omde bovengenoemde stekeinden 0 19 goed tekunnen opnemen in de druklaag. De boven-zijde is voorzien van korte zware stekein-den. Op deze balken zijn 6 cm dikke vloer-platen van voorgespannen beton met eenbreedte van 75 cm gemonteerd. Hierop wordtlater een 5 cm dikke druklaag gestort, voor-zien van een gepuntlast wapeningsnet (foto6). Alvorens deze druklaag te storten wor-den de platen onderstempeld (fofo 3).De gevelelementen worden gesteld voor demontage van de vloerplaten. Deze diep uit-gewassen elementen lopen v??r de kolom-men langs (fofo 4). Uit de kopvlakken vande gevelelementen komen haarspelden eneen tweetal verticale strippen. Deze strippenworden vastgelast aan een uit de kolomstekend profiel. Door de haarspelden wordteen staaf betonijzer aangebracht en de ge-hele voeg van 10 cm breedte wordt dichtge-zet (fofo 7 en 8). Zij zijn aan de achterzijdevoorzien van een balkvormige verzwaring,die bedoeld is als aanrijdingsbalk. Aan deonderzijde hiervan bevindt zich een aange-storte rib met uitstekende wapening (z/e foto7). Deze rib wordt monolitisch verbondenmet de druklaag op de vloerplaten. De bo-venkant van de aanrijdingsbalk blijft danongeveer 40 cm boven het vloerpeil uitste-ken.Het beton van de druklaag zou alleen nogeen nabehandeling met een fluorsilicaat on-dergaan ter verhoging van de weerstandtegen chemische invloeden. Er wordt geenspeciale afwerklaag op aangebracht.De parkeergarage vormde zowel constructiefals door de vormgeving een zeer aanvaard-baar geheel, dat ook economisch gezienaantrekkelijk leek en zeker zal bijdragen totde bewoonbaarheid van dit nieuwe stads-gedeelte.8Detail gemonteerde en aangestortehoofdconstructieCement XXI (1969) nr. 7 325
Reacties