Schaaldaken vanglasvezelbeton,Nellestein, AmsterdamDe Amsterdamse woonwijk Nellestein is au-tovrij gehouden. Bewoners en bezoekersmoeten hun auto's achterlaten in enkele gro-te parkeergarages aan de rand van de wijk.Men kan echter via overdekte voetgangers-wegen z'n huis bereiken, gedeeltelijk doorgaanderijen onder de woonblokken, gedeel-telijk over overdekte paden tussen de woon-blokken en parkeergarages. Zo is ook bijslecht weer een gerieflijke oversteek moge-lijk.Een eenvoudige, maar doelmatige overkap-ping was de eis. Dus geen ingewikkelde,onderhoudvergende constructies, alleeneen paraplu. De Amsterdamse architect Bak-ker ontwierp daarvoor schaaldaken van glas-vezelbeton.Ter bescherming tegen beschadigingendoor bijvoorbeeld fietsen en bromfietsenstaan de schalen op sokkels van gewapendbeton. Elke schaal staat op vier steunpunten,op een raster 4,80 3,00 m. De vorm van deschalen is een kruisgewelf. De wanddikte va-rieert van 1 cm aan de randen tot 3 cm in desnijlijnen van de schalen.Ter plaatse van de steunpunten zijn de scha-len voorzien van stalen schoenen die dooreen stalen staaf in de kil zijn verankerd. Deschaalelementen zijn koud tegen elkaar ge-zet; de voegen worden niet gedicht.Cement XXXIII (1981 )nr. 6 381Ter bepaling van de wanddikte zijn voor en-kele belastingsgevallen vergelijkende bere-keningen uitgevoerd, o.a. volgens de ele-mentenmethode met een in grondvlak gelijk-matig raster. Maatgevend belastingsgevalbleek te zijn windkracht in dwarsrichting; tercontrole werden daarop de afmetingen in dedwarsdoorsnede opnieuw bepaald voor eenkwart van het schaalelement, met een ver-dubbelde elementindeling.De berekeningen zijn uitgevoerd door pro-fessor Dieter Schade uit Stuttgart.Niet alleen de berekening, ook de produktievan glasvezelbetonelementen is werk voorspecialisten, in dit geval Feenstra Beton,Zwijndrecht. In totaal zijn er 77 elementengemaakt, met een vezelpercentage van 5%.De gemiddelde buigtreksterkte bedroeg cir-ca 22 N/mm2.ing.J.H.K?hnefabrikant: Feenstra Beton, Zwijndrechtinformatie o.a. ontleend aan: Beton- undStahlbetonbau 1981 nr. 1foto's: Cemenf/J.H.K?nne.Cement XXXIII (1981) nr. 6 382
Reacties