foto 1. de zaagvormige borstweringen geven aan de gevels een aantrekkelijk reli?f foto: YanParkeergarage in Toulouse*Architecten en ontwerpers zijn er tegenwoordig van overtuigddat parkeergarages, als die in een stadscentrum kunnen wordengebouwd, de beste oplossing geven bij de vergroting van deparkeerruimte en het vermijden van opstoppingen in de vaaknauwe binnenstraten van dergelijke stadscentra.Ook Toulouse heeft thans een voorbeeld van een modernebetonconstructie van vijf verdiepingen hoog, die gebouwd is opeen bestaand marktplein. Deze constructie dankt zijn bestaanaan het initiatief van enkele particulieren en is naderhand over-genomen door het gemeentebestuur.Door een tevoren opgestelde overeenkomst tussen de Stichtingdie voor de bouw van parkeergarages in het leven is geroepenen het gemeentebestuur, heeft deze laatstgenoemde gedurendede bouw alle mogelijke medewerking verleend.Het Victor-Hugoplein ?n het hart van Toulouse, dat gebruiktwerd als marktplaats, was in de jaren die aan de bouw van deparkeergarage voorafgingen zeer bouwvallig geworden, zodatde 'Soci?t? des Grands Parkings du Sud-Ouest' met het gemeente-bestuur overeenkwam om op kosten van de Stichting de marktweer te herbouwen en tegelijkertijd boven de markt een parkeer-garage te bouwen; te zijner tijd zou het gemeentebestuur hetgehele project overnemen.De ontwerpers hadden bij het uitwerken van de plannen rekeningte houden met een tweeledige eis. Beide, zowel de marktplaatsals de parkeerruimte dienden zo groot mogelijk te worden;* Ontleend aan Interbuild, april 1961voorts moest het toeleidende verkeer volkomen van de markt-plaatsgescheiden zijn.De beschikbare ruimte bestond uit een rechthoekig plein van100 ? 30 m2, dat begrensd werd door verschillende wegen.Ten einde de gevels zo weinig mogelijk te onderbreken werdenslechts aan de beide smalle zijkanten cirkelvormige op- en afrittengemaakt. Deze bezitten een uitwendige straal van 11 m waardoorze gemakkelijk te berijden zijn. De op- en afritten zijn rond eencentrale kern aangebracht, waarbinnen zich de parkeerruimtebevindt voor twee-wielige motorrijtuigen.De verdiepingshoogte is zo laag mogelijk gehouden omdat alleenluxe auto's van deze parkeergarage gebruik zullen maken.De draagconstructie bestaat uit betonkolommen met cilindrischedoorsnede waarvan de onderlinge afstand overeenkomt met debreedte die als parkeerruimte voor een bepaald aantal auto'snodig is.Het 'herringsbone'-principe is hier toegepast. De ruimte, be-schikbaar voor elke auto is tamelijk smal, speciaal ter plaatse vande kolommen; toch kunnen automobilisten echter zonder moei-lijkheden hun posities innemen en de portieren openen. Hierbijspeelt de plaats van de parkeerruimte ten opzichte van de rij-richting een grote rol.De ruimten zijn speciaal aangepast aan auto's van middenklasse;zeer grote modellen kunnen zonder moeite het gebouw binnen-komen maar het parkeren ervan kan moeilijkheden veroorzaken.Niet zolang de garage nog niet volledig is bezet. Is dit wel hetgeval, dan is men genoodzaakt deze grote auto's te dirigerennaar de bovenste verdieping waar geen kolommen zijn die andersde grootte van de parkeerplaatsen zouden beperken.226 Cement 14 (1962) Nr. 4fig. 2. verticale doorsnede van de parkeergarageDeze verdieping kan eventueel ook gebruikt worden als lan-dingsterrein voor helikopters. In de eerste tijd zal van eendergelijk landingsterrein geen sprake zijn, maar de ontwerpershebben een open oog voor de toekomst gehad, bovendien blekende daaruit voortvloeiende kosten geen belangrijke rol te spelen.Ten einde een grote vrije marktplaats te verkrijgen, bestaat deconstructie uit voorgespannen portalen met grote overspan-ningen. De marktplaats is afgesloten door beton- en glaspanelen.De parkeergarage is open. Om elke verdiepingsvloer zijn be-tonnen borstweringen aangebracht.Op de foto zijn bij elke verdieping de zaagvormige borst-weringen zichtbaar, die op de eerste plaats functioneel zijn maarbovendien de gevels een aantrekkelijk reli?f verlenen.Voetgangers kunnen vanuit de marktplaats via trappen en liftenop de verschillende verdiepingen komen.Op de onderste twee verdiepingen zijn verschillende service-diensten ondergebracht.De vijf verdiepingen bezitten gezamenlijk een oppervlakte van17000 m2(hierbij zijn de op- en afritten alsmede de parkeer-ruimten in de kernen inbegrepen). Stelt men dat voor iedereauto een parkeerruimte van 24 m2nodig is, dan kunnen 700auto's hier een 'plaatsje' vinden,Op de marktplaats zijn 250 ruimten van elk 4 m2aanwezig, een-heden die uiteraard bij elkaar gevoegd kunnen worden.De totale kosten van het project bedroegen 340 miljoen (oude)francs. Met de bouw werd begonnen in mei 1958, in september1959 was de garage voltooid.Het cre?ren van parkeerruimte op gelijk niveau is zeer kostbaar,en ook de ondergrondse parkeerplaatsen blijken economischgezien niet rendabel te zijn. Parkeergarages hebben bovendienhet voordeel, dat door aanwezigheid van verschillende service-diensten de auto's gemakkelijker aan een regelmatige controlekunnen worden onderworpen.f/g. 3. plattegrond van de marktplaatsfig, 4. plattegrond van een parkeerverdiepingCement 14 (1962) Nr. 4 227
Reacties