fig. 25. scheurenpatroon gewapend-betonbalkDe werkelijke bezwijktoestand van de liggers kon jammer genoegslechts benaderd worden met een valgewicht van 1000 kg en eenvalhoogte van 150 cm.Bij de proef is wel getracht een zwaardere belasting te verkrijgendoor met minder plaatjes zachtboard en zonder drukdoos tewerken.Het resultaat was echter uiteraard een zo snel oplopende plaat-selijke kracht in het midden van de ligger, dat daardoor nietslechts de eerste, doch tevens de derde eigenfrequentie, die uitdrie sinusgolven bestond, in aanzienlijke mate werd aangestoten.Daardoor ontstonden scheuren aan de bovenzijde in de gewapend-betonbalk op ongeveer 1,25 m afstand van de oplegging (deze ont-stonden reeds bij een valgewicht van 500 kg).Het in fig. 25 geschetste scheurenpatroon laat dit duidelijk zien.Door deze hogere eigenfrequentie treden ook in de buurt van delast veel hogere dwarskrachten op omdat voor dit belastings-geval een ligger veel stijver is, en dus als het een elastisch pro-bleem zou zijn een evenredig met de wortel uit de stijfheid grote-re dwarskracht moet opnemen.Het resultaat is geweest, dat uiteindelijk alle balken nabij het aan-grijpingspunt van de last door de grote dwarskrachten bezweken.Als de belasting meer gelijkmatig over de lengte verdeeld was ge-weest, zou dit verschijnsel niet zijn opgetreden.Ten slotte rest de vraag, wat nu beter is, gewapend beton of voor-gespannen beton.Het blijkt dat het uiteindelijk incasseringsvermogen van beide on-geveer even groot is.Bij de gewapend-betonbalk ontstonden reeds bij kleine belastin-gen zichtbare scheuren, zodat van een lichte graad van beschadi-ging kon worden gesproken; de voorgespannen betonbalk bleeftot zeer hoge belastingen praktisch geheel intact.Hiertoe heeft het grote verschil in stijfheid van beide balkenuiteraard aanzienlijk meegewerkt.De doorbuigingen van de voorgespannen betonbalk waren velemalen groter dan die van de gewapend-betonbalk.Nieuw stadhuis voor AmsterdamOp woensdag 28 juni j.l. heeft de Amsterdamse wethouder voorPublieke Werken mr. G. van 't Huil in de koffiekamer van hetoude stadhuis het definitieve plan voor het nieuwe Amsterdamsestadhuis, dat ontworpen is door de architecten prof. ir. J. F.Berghoef en ir. J. J. M. Vegter, openbaar gemaakt. Door beidearchitecten werd daarna nog een toelichting gegeven.Een dag tevoren was het plan aan de gemeenteraad aangeboden.Het grote rechthoekige gebouw, waarvan de lengte 122 m, debreedte 90 m en de hoogte 28 m is, zal worden gebouwd op dehoek van de Binnen-Amstel en de Zwanenburgwal, met de front-gevel naar het huidige Waterlooplein, dat dan het stadhuispleinzal vormen (zie bovenstaande tekening).Over het definitieve plan zal .in september a.s. in de Amsterdamsegemeenteraad worden beslist.De wijzigingen, die in het voorlopige plan van 1958 zijn aange-bracht, komen in hoofdzaak neer op het vergroten van de lengte(van 120 m tot 122 m), het versmallen van de breedte (van 102 mtot 90 m), terwijl de hoogte van 23 m tot 28 m is opgetrokken.Van de ingangspartij, die in het voorlopige ontwerp 47 m breeden 5 m hoog was, zijn de maten veranderd in resp. 67 m en 13,50 m.foto: Dienst Publieke Werken AmsterdamHet gebouw krijgt een verticaal accent door de naar voren sprin-gende kolommen, waarvan de onderlinge afstand 10,80 m bedraagt.Dezelfde accentuering vindt men terug op de binnenplaats (40 mbij 62 m), die door de Openheid' van de gehele opzet (de wandenvan de beneden- en hoofdverdieping zullen grotendeels uit glasbestaan) als een deel van het toekomstige stadhuisplein kan wor-den beschouwd.De representatieve ruimten bevinden zich op de beneden- enhoofdverdieping; zij zijn gescheiden van de kantoren op de driewerkverdiepingen daarboven door een dubbele verdiepingsvloer,die in de buitengevel tot aan de kolommen is doorgetrokken,waardoor de indeling van het gebouw ook van buitenaf duidelijk is.Onder het toekomstige stadhuisplein (het huidige Waterlooplein)wordt een parkeergarage gebouwd, die plaats zal bieden aan on-geveer 400 personenauto's.De kosten van het totale project worden geschat op 50 miljoengulden.Men verwacht dat het plan, als dit in september a.s. aanvaardwordt, in 1964 besteksklaar zal zijn.De bouwtijd zal ongeveer zes jaren bedragen. Ne.Cement 13 (1961) Nr. 7 379
Reacties