Stationgebouw op hetvliegveld van DharanHet onlangs gereedgekomen vliegveld van Dharan is het enigevoor de burgerluchtvaart in Saoedie Arabi?; het stationsge-bouw moest dan ook een monumentaal en representatief bouw-werk zijn waarin het Arabische karakter naar voren komt.De architect Minoru Yam a sa i heeft voor zijn ontwerp ge-zocht naar relaties met de aloude bouwtrant van de Moslims.Zijn ervaring is dat dit gedeelte van de wereld geen eigenmoderne architectuur bezit; de in de laatste ?aren ontstanebouwwerken zijn povere imitaties van de westerse architectuur.Het vliegveld van Dharan is een belangrijk knooppunt van in-ternationaal luchtverkeer. Naast de Saudi Arabian Airlines,doen ook de bekende maatschappijen zoals KLM, TWA, Luft-hansa en Swiss Air dit vliegveld aan. Gelegen te midden vanuitgestrekte olievelden bestaat er een druk komen en gaan vanEuropeanen en Amerikanen.Het stationsgebouw is geheel opgebouwd uit geprefabriceerdeelementen, hetgeen de voorkeur verdient wanneer in een der-gelijk heet klimaat een constructie van beton gemaakt moetworden; door het snel verdampen van water is het op hetbouwwerk moeilijk om een goede betonkwaliteit te verkrijgen.In sommige gevallen wordt weliswaar ter plaatse gebeton-neerd, maar de werkzaamheden geschieden dan 's nachts,terwijl het verse beton gedurende de hete periode van de daggoed afgedekt wordt. In het onderhavige geval heeft men eenkeuze moeten maken tussen ter plaatse prefabriceren ofwelde betonelementen te laten vervaardigen in een betonfabriekin Nederland; deze laatste mogelijkheid bleek echter te kost-baar te zijn. Ofschoon de werkzaamheden verricht werdendoor Egyptische en Arabische arbeiders, die geen ervaring be-zitten in het prefabriceren van beton, is de uitvoering tot volletevredenheid verlopen. De ruim 12 m hoge en even brede ele-menten zijn op de grond vervaardigd en door middel van kra-nen gemonteerd. Van de panelen bezitten de vele in gotischefiguraties verlopende ribben niet alleen een decoratieve, maarook een constructieve functie. Aangezien het water in dezehete streek zeer kostbaar is, kon het fraaie stationsgebouwniet door beplanting omzoomd worden.Op de binnenplaats, aan de voet van de decoratieve toren, iseen drietal kleine fonteinen geplaatst. Ofschoon op deze bin-nenplaats ook enige beplanting aangelegd werd, is deze nooittot volle bloei gekomen.478 Cement XV (1963) Nr. 8
Reacties