32Transporteren van de gedemonteerdeelementen33Hermontage bij de politieschool in M?dlingNa met de kraan van hun plaats te zijn ge-haald, zijn de elementen op de beganegrond schoongebezemd en op stapels ge-rangschikt naar het gebouw waar de ele-menten opnieuw zullen worden gebruikt enhet type element (fofo 31). De elementen,die niet meer bruikbaar waren zijn afge-voerd. Ten tijde van de aanbieding was uit-gegaan van 10% uitval wegens onbruik-baarheid; dit percentage is bij de verplaat-sing van Wenen naar M?dling niet over-schreden!De overige elementen zijn naar de betref-fende bouwplaats vervoerd (foto 32), waarze na een tijdelijke opslag opnieuw zijn ge-monteerd (fofo 33).BesluitHoewel het niet precies is te zeggen of en zoja hoeveel demonteerbaar bouwen duurderis dan andere bouwwijzen (in het werk stor-ten of prefabriceren) lijken de verschillen,voor wat betreft de eerste realisering van eengebouw slechts enkele procenten te bedra-gen; de daaruit voortkomende gebouwenzullen echter slechts de helft kosten van ver-gelijkbare nieuwbouw.Samenvattend betekent dit, dat de investe-ringskosten van de gebouwen te zamen lagerwaren dan van overeenkomstige gebouwenmet een traditionele constructie, waarbij danook nog de hogere sloopkosten in de be-schouwing moeten worden betrokken.Hieruit mag worden geconcludeerd, dat doordemonteerbaar bouwen naast een besparingop materiaalverbruik ook op houwkostenkan worden bespaard. D?t zal in de toekomstnog meer van betekenis worden, naarmatedoor schaarste bouwmaterialen in prijs zul-len stijgen en de kosten van het slopen zullentoenemen, vooral in stedelijke bebouwingenen op grond van een toenemend milieube-wustzijn in vele facetten (veiligheid, stof, la-waai).In het gegeven voorbeeld is sprake van her-gebruik van de draagconstructie. Door eenaangepaste detaillering moet het echter mo-gelijk zijn nog op andere manieren derestwaarde van een gebouw te verhogen,bijvoorbeeld door integratie van leidingenen kanalen in de draagconstructie door hettoepassen van kanaalplaten.Gesteld kan dan ook worden dat demonteer-baar bouwen in de nabije toekomst een be-langrijke bijdrage zal leveren aan besparin-gen op het gebied van bouwmaterialen en-kosten en aan de mogelijkheden om bouw-werken op een milieubewuste wijze aan tepassen aan toekomstige wensen inzake devorm en de plaats van het bouwwerk.Het tijdperk van demonteerbaar denken endoen is aangebroken.Laatste nieuws:demonteerbarebetonkanoIn de op 23 mei in de RotterdamseCoolhavengehouden betonkanorace is een demonteer-bare kano in de strijd gebracht.Deze sensationele ontwikkeling is het resul-taat van samenwerking tussen studentenvan de HTS-Rotterdam en Spanbeton. Destudenten hopen met deze vinding de con-structieprijs in de wacht te slepen.De boot bestaat uit een voor-en achterstevenvan elk 0,9 m lang, waartussen een willekeu-rig aantal rechte elementen van 0,6 m lengtekan worden geplaatst. De elementen wordendoor middel van riemen als het ware voorge-spannen tot ??n stijf geheel. Een dubbelecellenband tussen de segmenten zorgt voorwaterdichte afsluiting. Op het ontwerp is oc-trooi aangevraagd.Bij het verschijnen van dit nummer van Ce-ment is de betonkanorace reeds lang enbreed achterde rug. In het volgende nummerwordt hierop uitgebreid teruggekomen,maar nu kan reeds worden gemeld dat dedemonteerbare kano met succes heeft ge-dongen naar de constructieprijs.Cement XXXIII (1981) nr. 6 374
Reacties