BoekbesprekingDe in deze rubriek besproken o.q. aangekondigde boekenkunnen ter inzage verstrekt worden door de bibliotheek vande Verkoopassociatie Nederiands Cement Enci-Cemij-RoburN.V., Herengracht 507, Amsterdam-C, telefoon [020)-23 85 31,Ir.J.W.Kamerling benoemd tot hoogleraarOp 24 juni werd bij Koninklijk Besluit ir.J.W. Kamerling, hoofdingenieur Publieke Wer-ken Amsterdam, afd. Bouwwerken, benoemdtot Gewoon Hoogleraar in constructief ont-werpen bij de afdeling Bouwkunde van deTechnische Hogeschool te Eindhoven.In de betonwereld is prof. Kamerling eenbekende persoonlijkheid, vanwege zijn ac-tieve deelname in verschillende commissies.In het tijdschrift Cement verschenen ver-schillende artikelen en boekbesprekingenvan 'zijn hand. Welgemeende gelukwensenaan hem zijn in dit tijdschrift dus wel opzijn plaats.Association Internationale des Ponts et Char-pentes, Ville Congres Publication Pr?liminai-re; Z?rich, Alg. Secr. A.I.P.C, 1968; 17 X 24cm. 725 blz.; geb. Zw. frs. 150,--.Het 8e Congres van de A.I.P.C. zal van 9-14september 1968 in New York worden georga-niseerd. De werkvergaderingen zullen wordengehouden aan de hand van 15 inleidenderapporten, opgenomen in deze Publikatie, enniet als voorheen, op ??n algemeen rapportper congresthema, plus een nagenoeg onge-breideld aantal individuele bijdragen. Op hetcongres zullen geen inleidingen worden ge-houden, doch een voorbereide discussie, ge-volgd door vrije discussie. Blijkbaar heeft deroep om grotere efficiency weerklank gevon-den. De publikatie is evenwichtiger, over-zichtelijker en minder volumineus dan bij devroegere opzet mogelijk was. (Zie de bespre-king van de Publication Pr?liminaire van het7e Congres; Cement XVII (1965) nr. 6, blz.406).Congresthema I: Veiligheid.la. A.M.Freudenthal (U.S.A.): Kritische be-schouwing van veiligheidscriteria en hungrondslager!.Het waarschijnlijkheidstheoretisch begrip vei-ligheid vereist niet slechts analyse van despanningen, maar ook van de belastingen ende materiaalsterkte. De inleiding geeft eensamenvatting van de stand van zaken overdit probleem, dat niet alleen meermalen deaandacht van de A.I.P.C. heeft gehad, maarook van andere organisaties. In de littera-tuurlijst ontbreekt het werk van de C.E.B.terzake.Ib. A.M.Freudenthal (U.S.A.): Combinatie vanelasticiteits-, plasticiteits- en viskositeitstheo-rie bij de studie van de veiligheid van con-structies.Breukcriteria, waarschijnlijkheidsverdelingvan breukmechanismen, beperkingen aan deprobabilistische benadering van de analysevan de veiligheid./c. J.Courbon (Frankrijk): Optimalisatie vanconstructies.Bij de vraag, hoe men de 'meeste waar voorzijn geld' krijgt, spelen de veiligheid, de (eco-nomische) levensduur, het aanpassingsver-mogen aan toekomstig gewijzigd gebruik endergelijke een rol. Belangrijkste factoren totkostprijsvermindering zijn: materialen, bere-keningsmethoden in de ruimste zin, nieuweconstructies en dito uitvoeringsmethoden.Hiertoe zijn meer laboratoria nodig.De thema's II en III hebben betrekking op destaalbouw.Congresthema IV: Nieuwe ontwikkelingen inde betonbouw.IVa. F.Leonhardt (Duitsland): Nieuwe tenden-zen in berekening en constructie van brug-gen van grote overspanning (scheve bruggen,plaatbruggen, kokerliggers).Inleider wijst op de grote verschillen tussende voorschriften inzake verkeersbelastingenen de graad van voorspanning in relatiedaarmee. Voorts de berekening van scheveplaten en balkbruggen, stadsviaducten, ri-vier- en daloverbruggingen, doorgaandeconstructies, moderne dwarsdoorsneden, di-mensionering op dwarskracht en wringing,het opnemen van ankerkrachten, spanstaal,spanelementen en verankeringen, corrosie-wering, leuningen en vangrails. Hij is voor-stander van beperkte voorspanning: bij dezelden voorkomende zwaarste verkeersbe-lasting kan trek worden toegelaten. Met dit'statistische' uitgangspunt moet men op lan-gere termijn toch wel wat voorzichtig zijn:een 60-tons voertuig is n? inderdaad uitzon-dering, maar straks (bij voorbeeld als gevolgvan containertransport) wellicht een regelma-tige verschijning op de weg!IVb. B.Th?rlimann (Zwitserland): Gedeeltelij-ke voorspanning.Onder omstandigheden kan volle voor-spanning duur zijn, tot gecompliceerdeoplossingen leiden of ongewenste kruip ver-oorzaken. Verschillende mogelijkheden vangedeeltelijke voorspanning, dimensionerings-grondslagen, berekeningsmethoden. Dwars-kracht en wringing kunnen nog niet opbevredigende wijze in rekening worden ge-bracht; nader onderzoek is dringend nodig.Niettemin opent gedeeltelijke voorspanningnieuwe perspectieven in het gebied tussengewapend en (volledig) voorgespannen be-ton.Congresthema V: Nieuwe ontwikkelingenbij hoge betonnen gebouwen.Va. R.C.Reese, E.A.Picardi (U.S.A.): Spe-ciale problemen van hoge gebouwen (ver-stijvingswanden, stabiliteit van kolommen,effect van temperatuurverschillen, construc-tieve problemen).Deel I van de inleiding geeft de huidigestand van zaken; deel II de problemen, dienader onderzoek eisen. Als zodanig wordengenoemd: windbelasting, krimp, kruip entemperatuur; ontwerp en gedrag van vloerenmet grote spanwijdte, speciaal ten aanzienvan doorbuiging en trilling. Het bevredigendgedrag van vele gebouwen in dit gerne isnaar de mening van inleiders meer eenkwestie van te hoge belastingaannamen, danvan een nauwkeurige kennis van zaken.Vb. A.Pauw (U.S.A.): Constructief licht be-ton (technologie, ontwerp).Door de roep om gewichtsbesparing ?n detoenemende schaarste van goede natuur-lijke toeslag, is het gebruik van licht beton inde U.S.A. en Canada reeds gestegen boven3 milj. m3per jaar. Overzicht van soorten eneigenschappen van lichte toeslag; eigen-schappen van het daarmee gemaakte beton;ontwerp-regels; uitvoering en toepassing.Het litteratuuroverzicht bevat uitsluitendAmerikaanse publikaties.Vc. N.M.Newmark, W.J.Hall (U.S.A.): Dyna-misch gedrag van gewapend en voorgespan-nen betonnen gebouwen onder horizontalebelastingen (wind, aardbeving, explosie) enhet ontwerpen van verbindingen.Ook hier overzicht van de huidige kennis envan de onderwerpen ter verdere bestude-ring. Het is economisch om bij extreme ho-rizontale belasting met plastische vervor-ming rekening te houden, uiteraard in relatietot de waarschijnlijkheid van die extreme be-lasting. Van aardbevings- en windspectra isweinig bekend. Dynamische berekeningsme-thoden vereisen verdere ontwikkeling, ookmet het oog op de verbindingen. Kennis vaneen aantal materiaaleigenschappen moetworden verdiept. Van de wisselwerking tus-sen gebouw en fundament, en tussen stijveen slappe onderdelen, is weinig bekend.Congresthema VI: Dynamische belastingen.J.Ferry Borges (Portugal): Dynamische belas-tingen (in het bijzonder wind en aardbeving).Reeds het meten van de belastingen is moei-lijk, vooral bij deze n/et-periodieke belastin-gen. Moet veelal worden afgeleid uit anderegrootheden (bijv. windsnelheid). De construc-tie kan de belasting be?nvloeden (bijv. eengebouw veroorzaakt extra turbulentie). Be-werking kan volgens de deterministische ende stochastische methode geschieden; deontwerpbelasting moet langs statistische wegworden bepaald. Een aantal hiaten in onzekennis wordt genoemd.Cement XX (1968) nr. 7 287
Reacties