In memoriam ir. . F. van Bergen 1885-1969Op drie en tachtig jarige leeftijd is op 4 augustus 1969 in Den Haag overleden ir.ChristiaanFrederik van Bergen. Tot de laatste dag actief. Een man die gedurende zijn leven de opkomsten de consolidatie van het gebruik van gewapend beton als .constructiemateriaal niet alleenheeft meegemaakt, maar daarin ook een groot aandeel heeft gehad.Geboren op 28 december 1885 te Salatiga (Java), genoot hij zijn opleiding aan de Techni-sche Hogeschool te Delft, waar hij in 1909 zijn diploma van civiel-ingenieur met lofbehaalde. Daarna werd hij direct geconfronteerd met het beton als bouwmateriaal, bijde Hollandsche Maatschappij tot het maken van werken in gewapend beton (nu. H.B.G.),waarvoor hij in Nederlands Indi? vele werken uitvoerde. In deze tijd moet hij wel zijngrote liefde voor de toepassing van dit materiaal bij bouwwerken hebben opgevat. Eenliefde die hem zijn gehele leven niet meer heeft verlaten. In deze jaren stonden de beton-technologie en tevens de berekeningsmethoden nog in de kinderschoenen en moest hetmateriaal nog het vertrouwen van de bouwheren verwerven.Het stond voor hem vast dat het gewapend beton het constructiemateriaal bij uitnemend-heid Was voor belangrijke kunstwerken. Het heden heeft hem hierin royaal gelijkgegeven.Dat daartoe de kennis van de theorie en de praktische toepassing moest worden uitgebreiden verdiept, waarbij de uitvoering steeds de grootste aandacht bleef vragen stond voorhem vast.Vanaf de oprichting van de directie Bruggen van de Rijkswaterstaat in 1929, waar hijonder leiding van de toenmalige Hoofdingenieur-Directeur ir.Harmsen, belast was met deafdeling gewapend-betonbruggen en viaducten, heeft hij getracht het gewapend beton alsbruggenbouwmateriaal te doen gebruiken. In deze beginperiode werd voor iets grotereoverspanningen aan constructies in staal gedacht. De studie van plaat- en boogbruggenin gewapend beton, waarvan - in scherpe concurrentie met staal - ontwerpen in uitvoeringkwamen, geeft dit beeld weer. Voorbeelden hiervan zijn de holle gewapend-betonnenplaatbrug met een overspanning van 40 m, voor het aanloopviaduct van de brug inDordrecht in de rijksweg Rotterdam-Breda en de 18 boogbruggen in gewapend betonover het Twenthe-kanaal, waarvan de grootste overspanning 67 m was. Voor de uitvoeringvan het Rijkswegenplan werden veje betonbruggen en viaducten gebouwd.Van Bergen was een man die stond voor zijn principes, en als gevolg hiervan werd hijwegens hulp aan joodse landgenoten in 1944 door de Duitsers opgepikt en in Vugtgevangen gezet. In 1946 werd hem door Hare Majesteit de Koningin de onderscheidingverleend van Officier van Oranje-Nassau.In 1952 werd hij in de rang van Hoofdingenieur A bij de Rijkswaterstaat gepensioneerd.In deze tijd overkwam hem een ongeluk met zijn scooter, waaraan hij zeer gehecht was. Degevolgen voor zijn been kwam hij zo goed mogelijk te boven.Ook na zijn pensionering bleef hij actief in het ingenieurswerk en het verenigingsleven,waar hij steeds enthousiast deelnam aan de discussies. In deze tijd kwamen onder zijnleiding nog drie bruggen van bijzondere constructie tot stand in de gemeente Breda.Als lid van de gewapend-betoncommissie, als bestuurslid van de Betonvereniging en alslid-ingenieur van de raad van arbitrage toonde hij zijn grote belangstelling in de nieuwsteontwikkelingen. De toepassing van de boog met voorgespannen trekband, tezamen metProf.ir.H.J.Kist, wees in de richting van de latere grote vlucht die het voorgespannenbeton nam. In 1959 publiceerde hij in Cement 'Historische betonwerken'.Ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag verscheen in De Ingenieur van 31-12-1965van de hand van Prof.ir.H.J.Kist 'ir.C.F. v. Bergen 80 jaar'.Van Bergen was ook door en door een familiemens met een grote en verscheiden vrien-denkring. In hun gezellige woning aan de Brusselselaan in Scheveningen werd iedereendoor hem en zijn charmante echtgenote met de spreekwoordelijk geworden indischegastvrijheid ontvangen.Hij hield van kunst en hun vakantiereizen werden steeds zo gearrangeerd dat plaatsenvan kunsthistorische betekenis hierin in groten getale werden opgenomen. Zijn voorseptember besproken reis naar het door hem zo geliefde Itali? heeft hij niet meer mogenmaken.?r.l.A.H.HartmannBijzondere constructies in voorgespannen betonOp het 6e Voorgespannen Betoncongres van de FIP, dat volgend jaar juni te Praag zal plaats-vinden, wordt ook van Nederland een bijdrage verwacht betreffende voorgespannen beton-werken die door hun constructie of de wijze van toepassing van de voorspanning 'bijzonder'zijn (outstanding structures). Deze bijdrage wordt opgesteld en mondeling gerapporteerddoor een commissie, die hiertoe door het STUVO-bestuur is benoemd.Deze commissie doet thans een verzoek aan de lezers om op korte termijn aan de redactievan dit blad (Herengracht 507, Amsterdam-C, telef. (020)2385 31) te berichten omtrent be-doelde constructies, voor zover deze na juni 1966 zijn uitgevoerd dan wel thans uitgevoerdworden of v??r juni 1970 in uitvoering worden genomen.Projecten die inmiddels in 'Cement' zijn beschreven, behoeven uiteraard niet opgegeven teworden omdat daarover al voldoende informatie beschikbaar is.Cement XXI (1969) nr. 9 391
Reacties