foto 5 foto 6Ook bij de bouw van de nieuwe pier te Scheveningen is dezemortel toegepast. Niet alleen voor de reparatie van op de een ofandere wijze beschadigde betonelementen, maar ook voor hetcorrigeren van geringe maatafwijkingen van betonnen dekplaten,hetgeen gezien de geringe dikte van de op te brengen laag metnormale mortel niet mogelijk geweest zou zijn.Uit dit overzicht moge blijken, dat het nieuwe produkt en de bij-behorende verwerkingswijze ook in ons land zijn weg zal vinden.Ongetwijfeld zijn er nog verscheidene andere toepassingsmoge-lijkheden, zoals het repareren van betonwegen e.d. Ook in debetonwarenindustrie ligt wellicht een toepassingsgebied, bijv.het bijwerken van beschadigde betonelementen, de beschermingvan de wapening in licht(gewicht)beton, de afwerking van gevel-platen (ook in kleur) e.d. In het Stevinlaboratorium te Delft wor-den op dit gebied momenteel proeven genomen. De eerste resul-taten daarvan tonen aan, dat men ook in deze richting nog veelmeer bereiken kan en dat men in de toekomst nog menigvuldigetoepassingen en meerdere mogelijkheden kan tegemoetzien.Hulpmaohlnes voor befonfabrleksn en l-mortelbedrljvenDe economische bedrijfsvoering en het verkrijgen van kwaliteits-produkten zijn in hoge mate afhankelijk van hulpinstallaties e.d.De betonmortelbedrijven en betonwarenfabrieken maken nogsteeds een ontwikkeling door, en vele publikaties en onder-zoekingen zijn erop gericht om de kwaliteit van de betonsamen-stellingen en de effici?ntie van de bedrijfsvoering te bevorderen.Ook het vervoer van de toeslagmaterialen, van de betonspecie envan het voltooide produkt moet daarom onder de aandacht ge-bracht worden.De N.V. Agincore te Diemen levert sinds enige tijd de Le/ber-betontransportmachines, die in vele uitvoeringen verkrijgbaarCement 13 (1941) Nr. 10zijn en voor diverse doeleinden gebruikt kunnen worden. Ver-schillende fabrieken in Nederland zijn reeds tot het gebruik vandergelijke werktuigen overgegaan.Enkele van deze soorten zijn: een naar beide zijden kantel-bare kipbak (gemotoriseerde japanner), de hydraulische heffermet kipbak, en het vast of kipbaar laadplateau.Deze variaties hebben alle een basismachine van een geijkt type,waarvan het draagvermogen 2500 kg bedraagt. De kipbak heefteen inhoud van 600 liter (naar keuze 750 liter); het laadplateaubezit een laadhoogte van 490 mm; de maximum hefhoogte vande hydraulische heffer is 1,50 meter (eventueel ook 2,50 meter).597
Reacties