geprefabriceerde schoorsteenmantels van sierbeton;boven: model 'Napels'; rechts: model 'Venetie'Schoorsteenmantels van sierbetonIn vele vertrekken wenst men de schoorstenen, dat wil zeggen deschoorsteenstoel en soms ook de daarboven staande schacht, vaneen decoratieve bekleding te voorzien. Dergelijke schoorsteen-mantels kuhnen van baksteen, tegels e.d. worden gemaakt; hetstellen van tegels, het maken van 'schoon' metselwerk e.d. zijnechter tijdrovende werkzaamheden, die bovendien alleen doorvaklieden verricht kunnen worden. Een betere en snellere op-lossing wordt daarom ongetwijfeld geboden door de HAKOschoorsteenmantels, die sinds enige tijd in ons land vervaardigdworden. De eigenlijke schoorsteenmantel bestaat uit een plaatvan getrild sierbeton in een of twee kleuren. Momenteel wordenvijf modellengeleverd, die elk een rustig, modern aanzien bezittenen daarbij met fraaie namen aangeduid worden (bijv. model'Venetie', model 'Napels'). De platen, die de afmetingen 110 ?125 ? 4 cm bezitten, worden door middel van vier ingebeton-neerde ankertjes vastgezet. De bijpassende dekplaten en plinten,foto's: Frans La Haye/De Kok Beton130 ? 13,5 ? 5 cm resp. 108 ? 9 (4,5) ? 3 cm, zijn van hetzelfdemateriaal als de grote plaat. Voor het doorvoeren van de kachei-pijp kan in de plaat, die daartoe ter hoogte van de nisbus dunneris, met behulp van een kleine beitel een gat gemaakt worden. Terbekleding van de zijkanten van de schacht zijn speckle dekplatenbeschikbaar. Het ziet ernaar uit, dat men met deze 'kant-en-klaar'schoorsteenmantels op een voordelige en snelle wijze fraaieresultaten kan verkrijgen, waarmee iedere architect tevreden zalkunnen zijn. v.d.Y.Het leggen van voeg- en naadloze betonbuizenDe Amerikaanse maatschappij 'Fullerform Continuous Pipe Corp.'te Phoenix/Arizona heeft een machine ontwikkeld, waarmee menin een vooraf gegraven sleuf een voeg- en naadloze betonbuis kanmaken. Daartoe dienen in de sleuf twee, in elkaars verlengde lig-gende, opblaasbare slangen te worden gelegd, elk met een lengtevan 91,5 m; deze slangen, die door 'Goodyear Aircraft Corp.'worden vervaardigd, worden opgepompt met een geringe over-druk van 0,21 at. De machine verplaatst zich dan over en om dezeslangen, terwijl rondom de slangen een buis wordt gestort vanbetonspecie, die bij voorbeeld met truckmixers wordt aange-voerd. Wanneer het beton voldoende opgestijfd is, kunnen deslangen, nadat men hen heeft laten leeglopen, verwijderd en op-nieuw gebruikt worden. De werksnelheid van de machine be-draagt 2,45 - 3,65 m per minuut. v.d.V.foto's: GoodyearCement 13 (1961) Nr. 5 275
Reacties