Funderlngsproblematiekbijhet bouwen boven demetrobuis in AmsterdamInleidinger twee projecten opgeleverd (foto 2); vierandere zijn in aanbouw.Opmerkelijk is in ditverband ookdestrijd vande bouwers die de uitvoering van deze pro-jecten verzorgen. Drie van de zes projectenworden namelijk gebouwd door aanne-mingsmaatschappij EBA BV uit Amsterdam.Het bedrijf is een voortzetting van Bouwbu-reau EBA dat destijds tot het OGEM-concernbehoorde. EBA dreigde afgelopen voorjaarin de ondergang van het concern te wordenmeegesleept. Door het inzetten van risico-dragend kapitaal door CAO?personeel konhet bedrijf worden voortgezet. De uitvoeringvan deze projecten in de Nieuwmarktbuurtbetekende voor demeeste EBA-werknemersbehoud van hun werkgelegenheid.Kan de maatschappelijke betekenis van deconstructeu rsopgaven als dezenog duidelij-kerworden gemaakt? (Meteen knipoog naarDicke.)ing.J.H.K?hne2Woningen boven de zuidelijke toegang naarhet metrostation 'Nieuwmarkt' op de hoekvan de St. Antonies Breestraat met deSnoekjessteegfoto's: Cement/Bob de RuiterDe bewoners hebben hun strijd gewonnen.De herbouw van de Nieuwmarktbuurt is invoile gang. Mede dankzij knap construc-teurswerk kunnen weer woningen boven demetrobuis worden gebouwd. Inmiddels zijnIn het metrostation Nieuwmarkt, diep onderde toekomstige woningen, is de strijd van debevolking voor het behoud van hun wijk enwoonruimte op treffende wijze in beeld ge-bracht. De beeldende kunstenaars die deopdracht hadden het station 'aan te kleden',hebben de recente geschiedenis van deNieuwmarktbuurt en vooral het emotioneleverzet tegen de kaalslag tot thema gekozen.De wanden van de tunnel, ter weerszijde vande perrons, zijn een collage van herinnerin-gen aan de gruwlijke oorlogstijd en aan debizarre botsingen tussen bewoners en poli-tie in de tijd van de afbraak in verband met demetro-aanleg (foto 1).1Op de wanden van het metrostationNieuwmarkt is een collage vanherinneringen aangebracht aan de strijdvande bevolking voor het behoud van hunwoonruimte in dit stadsdeel, zoals dit beeldvan de beruchtgeworden 'Blauwe Maandag'Deze wijziging heeft de constructeurs voornieuwe opgaven gesteld, met name waar hetde fundering van de nieuwbouwprojectenbetreft. De daken van de metrocaissons zou-den versterkt moeten worden. Waar dat van-wege de gevorderde bouw niet meer moge-lijk was, zouden overkluizingen moeten wor-den gemaakt. Om de toekomstige bewonerste vrijwaren van geluids- en trillingsoverlastbleek het noodzakelijk de woningen op eenverende ondersteuning te bouwen. Dezefunderingsproblematiek is onderwerp vande hierna volgende artikelenserie. Na eenoverzichtvan de ontwikkeling en aanpakvande vernieuwing van deze oude stadsbuurt,worden de bouwfysische randvoorwaardenuiteengezet. Vervolgens worden de verschil-lende constructieve oplossingen bespro-ken.buurt zoveel mogelijk worden herbouwd vol-gens het oorspronkelijke stratenplan.De in 1970 begonnen aanleg van de Oostlijnvan de Amsterdamse metro is inmiddels vol-tooid. Vanaf het Centraal Station kan men nuop comfortabele wijze de drukkebinnenstadin zuidoostelijke richting ondergronds ver-laten. Bij het Amstelstation komt de metrobovengronds, vanwaar men twee eindpun-ten in de Bijlmermeer kan bereiken. Zowelhet bovengrondse alshetondergrondse deelvan het metrotraject zijn in constructief enuitvoeringstechnisch opzicht bijzonder in?teressante projecten; het augustusnummervan Cement 1973 was er geheel aan gewijd.In de aanhef van die artikelenserie werd er almelding van gemaakt dat de beslissing vanhet gemeentebestuur de Oostlijn via deNieuwmarktbuurt door te trekken naar hetCentraal Station op fel verzet van de bevol-king stuitte.Het maatschappelijke verzet heeft de aanlegvan de metrotunnel in de Nieuwmarktbuurtniet kunnen tegenhouden. Wel heeft het er?toe geleid dat het oorspronkelijke bestem-mingsplan is herzien. In plaats van een vier-baans autoweg boven de metrobuis, zal deCement XXXIV (1982) nr. 10 593
Reacties