Al op vroege leeftijd maakt hij zijn ambitie waar: directeur worden van een goed constructiebureau. Veel heeft Erik Middelkoop te danken aan zijn enorme nieuwsgierigheid. Ook nu nog, bij Royal HaskoningDHV is die onverminderd groot. Zijn grootste drijfveer is om elke dag weer iets beter te worden. Heilige huisjes zijn daarbij niet veilig.
elke dag een stukje beter2?2014 60interview
interview
Elke dag een
stukje beter
Erik Middelkoop
2?2014 612?2014
CV
Zoals zovelen moet ook Middelkoop aan het eind van zijn
middelbareschooltijd een studiekeuze maken. Echt lastig vindt
hij dat niet. "Techniek was eigenlijk het enige waar ik goed in
was." De stap van havo naar HTS Bouwkunde is dan ook een
logische. En een goede, zo blijkt later, want die studie gaat hem
vrij eenvoudig af. Als hij is afgestudeerd, moet hij in militaire
dienst. "De andere optie was door studeren. Maar dat zag ik
niet zo zitten."Toch start hij, op advies van HTS-docent Van
Abeelen, tijdens zijn diensttijd met de opleiding HTI Staalcon-
structeur. Met het HTI-diploma op zak gaat hij op zoek naar
een eerste baan. Die vindt hij, ondanks zijn bouwkundige
opleiding, in de infrasector. Middelkoop gaat aan de slag bij
Articon, het ingenieursbureau van de NS dat later wordt
verkocht aan Arcadis. Zelf doet hij voornamelijk Rijkswater-
staatprojecten zoals een aantal kunstwerken aan Rijksweg 35.
In tegenstelling tot veel andere pas afgestudeerde HTS'ers, mag
hij gelijk gaan rekenen.
Ambitie
"Het werd gauw duidelijk dat ik talent had. Maar bij zo'n groot
bedrijf als Articon is de kans dat je boven komt drijven niet
heel groot. Ik ben toen op zoek gegaan naar een wat kleiner
bedrijf en kwam terecht bij Goudstikker - de Vries. Dat pakte
heel goed uit. Ik heb daar een fantastische tijd gehad en kreeg
heel veel kansen. De helaas veel te vroeg overleden adjunct-
directeur Bert Remmerswaal, nam mij al snel mee naar verga-
deringen. Ik weet nog goed dat hij mij bij de gemeente Den
Haag voorstelde als 'zijn toekomstige baas', zo overtuigd was
hij van mijn capaciteiten. Ik heb dat idee vrij snel zelf overge-
nomen: vanaf dat moment was het mijn ambitie om directeur
te worden van een constructiebureau." Maar na drie jaar gaat
het in zijn ogen bergafwaarts met het bureau, onder meer door
een directiewisseling. "Er kwam een manager aan het hoofd
die geen verstand had van constructies. Dat was voor mij de
naam? ir. Erik Middelkoop
leeftijd? 44
opleidingen? HTS Bouwkunde, HTI,
Betonconstructeur BV, TU Delft
Civiele Techniek
werkgevers? Articon, Goudstikker -
de Vries, Corsmit/ Royal
HaskoningDHV
nevenfuncties? Platform
Constructieve Veiligheid;
Commissie Maatschappelijke
Profilering, VNconstructeurs;
Toetsingscommissie,
Constructeursregister
Al op vroege leeftijd maakt hij zijn ambitie waar:
directeur worden van een goed constructiebureau.
Veel heeft Erik Middelkoop te danken aan zijn enorme
nieuwsgierigheid. Ook nu nog, bij Royal
HaskoningDHV is die onverminderd groot. Zijn
grootste drijfveer is om elke dag weer iets beter te
worden. Heilige huisjes zijn daarbij niet veilig.
1
1 Erik Middelkoop bij het Erasmus University
College in Rotterdam
foto: Jasper Hof
62 Elke dag een stukje beterinterview
2 De Kroon, Den Haag
halverwege stil. Maar het toeval wil dat bij een Stupré-lezing
over het onderwerp, prof. Walraven in de zaal zit. Die stelt hem
voor zijn lezing op papier te zetten. Dan zou het wel goed
komen.Middelkoop studeert af op BubbleDeck-vloeren, een
toepassing die dan net op de Nederlandse markt is. Hij heeft er
al de nodige ervaringen mee, vooral bij de Millenniumtoren,
het eerste Nederlandse bouwwerk met dat vloersysteem. Al
tijdens zijn studie krijgt hij wat grotere, uitdagende projecten
op zijn bordje. Veelal gaat het daarbij om hoogbouw. Toch zijn
dat niet per se de projecten waar hij de beste herinneringen
aan heeft. Een goed lopend proces, een enthousiast team of een
tevreden klant, dat vooral zijn de aspecten die veel voldoening
geven, ook bij kleinere projecten.Hij ontwikkelt zich al snel tot
raadgevend ingenieur en op zijn 31-ste komt hij in de directie,
samen met Jan Vambersky, Frans de Zwart en Jan Font Freide.
"Toen al had ik dus mijn grootste ambitie bereikt."Toch bete-
kent dat niet het einde van Middelkoops ambities. Een van zijn
belangrijkste drijfveren is dat hij wil blijven leren en nog altijd
elke dag beter wil worden. "Even, toen ik zo'n beetje alle
bestaande cursussen beton en staal had gedaan, heb ik gedacht
dat ik alles wel wist. Maar dat moment bereik je nooit. Ik ben
mij altijd blijven verdiepen in van alles zoals in de achtergron-
den van normen. Ik blijf daarbij net zo lang zoeken tot ik
precies weet hoe het zit. Dat heeft me altijd veel gebracht,
bijvoorbeeld als het gaat om een complexe constructie die niet
goed is beschreven in de norm. Met kennis van de achtergron-
den van de regels kun je een dergelijk probleem toch goed en
verantwoord oplossen. Recent nog heb ik een PAO-opleiding
over aardbevingen gevolgd. Dat was echt genieten. Die kan ik
iedereen aanraden."
Zeggenschap
Er verandert in de loop der tijd veel in zijn functie. Vooral
de laatste jaren, vanwege de veranderingen bij Corsmit. In
2007 wordt het bureau overgenomen door Royal Haskoning
en in 2012 fuseert Haskoning met DHV. "Dat heeft nogal
wat impact gehad op mijn werk. Nu ben ik in mijn eentje
verantwoordelijk voor de constructeurs binnen de building-
groep in Rotterdam. Maar de zeggenschap is minder. Bij
Corsmit konden we als directie alles zelf bepalen. Nu wordt
er veel van bovenaf opgelegd en hebben we te maken met
verschillende stafdiensten. Ik heb daar wel even aan moeten
wennen. Inmiddels ben ik heel blij met de fusie, maar als je
me dat twee jaar geleden had gevraagd, was dat wel anders.
Ik begreep toen niet goed wat het verschil was tussen een
groot internationaal ingenieursbureau en een zelfstandig
bureau. Ik was heel erg gewend om met collega-directieleden
samen te werken op basis van een consensusmodel. Dat ging
altijd heel soepel. Binnen een groot bedrijf werkt dat niet zo.
Je kunt niet wachten tot iedereen het met elkaar eens is. Er
aanleiding op te stappen. Mijn eerste sollicitatie bij Corsmit
was gelijk raak. Ik begon als constructeur, maar de ambitie om
hogerop te komen was nog altijd springlevend. En die ruimte
bleek er te zijn. Ik had inmiddels ook de opleiding HTI Beton-
constructeur en Betonconstructeur BV afgerond. In het feit dat
ik drie toch wel pittige opleidingen elk binnen het jaar had
voltooid, zagen zij het bewijs dat ik wat in mijn mars had." Dit
was ook de reden om een studie aan de TU te gaan doen, naast
zijn fulltime baan. "Het was een grote aanslag op mijn vrije
tijd, want de baan bij Corsmit kostte al meer dan 40 uur in de
week. Tijd om naar colleges te gaan was er dus niet. En voor
tentamens moest ik vrij nemen. Het ging me desondanks vrij
makkelijk af. Alle tentamens heb ik in één keer gehaald. Geluk-
kig maar, anders is het niet te doen." Het afstudeerproject viel
foto: Jasper Hof
2
Elke dag een stukje beter 2?2014 63
3 Omnisport, Apeldoorn
4 Red Apple, Rotterdam
king met andere disciplines bevalt heel goed. Eigenlijk ben je
als constructeur niet anders gewend, want ook in een bouw-
project werk je met anderen samen. Alleen nu doen we dat
wat vaker met dezelfde mensen. Het feit dat we niet moeilijk
hoeven te doen over wie er bij welke afdeling zit: heerlijk! Alles
komt toch uit één pot. In wezen is het model dat wij in de
bouw in Nederland hebben, heel inefficiënt. Wij doen veel
dezelfde dingen, maar telkens met andere partijen. Daarbij
komen steeds discussies terug over wie wat nu precies doet en
over meerwerk." Hoewel er een duidelijke trend waarneembaar
is naar multidisciplinaire opdrachten, doet Royal Hasko-
ningDHV nog genoeg traditionele projecten. Of projecten in
opdracht van aannemers, bijvoorbeeld bij Design & Construct-
contracten. "Ik werk persoonlijk graag voor aannemers. Die
zijn zich namelijk veel bewuster van risico's. Vaak genoeg hebben
zij moeten betalen voor dingen die fout zijn gegaan. Andere
partijen hebben wat meer de neiging om op prijs te sturen.
Aannemers doen dat ook wel, maar voor hen is het toch iets
belangrijker dat het proces goed verloopt. Zij zien beter in dat een
extra investering zich ruimschoots kan terugverdienen."
gebeuren gewoon af en toe dingen waar je het niet mee eens
bent. Ook zonder dat jij bij die beslissing bent betrokken.
Het is voor een deel een politiek spel. Zodra je dat begrijpt,
is het geen probleem. Achteraf denk ik wel eens hoe het toch
zo lang heeft kunnen duren voordat ik het doorhad. Ik heb
van dit proces veel geleerd en had het absoluut niet willen
missen. Ik ben er ook sterker uitgekomen. Dat geldt denk ik
voor iedereen binnen Corsmit. Van de toenmalige directie
heeft iedereen een goede plek binnen de club verworven.
Dat is wel eens anders; vaak zie je directies verdwijnen zodra
kleine bedrijven door een grote partij worden overgeno-
men." Echt een voorkeur voor een groot of klein bureau
heeft Middelkoop niet. Dat hij nu beide heeft meegemaakt,
ziet hij wel als een groot voordeel. "Ik vond het plezierig om
als directie aan de touwtjes te kunnen trekken. Maar ook dat
is relatief. Je zult altijd moeten luisteren naar wat de klant
wil. Ik heb daar geen moeite mee, ook niet met het feit dat
anderen nu beslissingen nemen. Uiteraard heb ik mijn
mening en die laat ik ook horen. Maar zodra er een besluit is
genomen, ga ik ervoor. Ook al is het niet helemaal wat ik zelf
had bedacht. Dat zit kennelijk in mijn karakter. Dat ik altijd
leiding heb willen geven, was niet om mijn zin door te
kunnen drijven."
Multidisciplinair
De grote winst van een groot ingenieursbureau bestaat voor
Middelkoop uit de mogelijkheid tot het doen van multidisci-
plinaire projecten, en het gebruikmaken van de knowhow bij
collega's van infra of industrie. "Dat was voor ons ook dé reden
om aansluiting te zoeken bij een groter bedrijf. De samenwer-
"Dat ik altijd leiding heb willen
geven was niet om mijn zin door
te kunnen drijven"
3
4
elke dag een stukje beter2?2014 64interview
5 De 2e Katendrechtse
haven, Rotterdam
foto: Rob 't Hart
Althans, voor een fout die door onze controle als hoofdcon-
structeur is geglipt. Gelukkig kwamen we er net op tijd achter
en hebben we aan de bel getrokken. Maar het heeft ons wel wat
geld gekost. En terecht. Als je geen echte verantwoordelijkheid
hebt bij de controle is die ook niets waard. Dan kun je net zo
goed gewoon bij voorbaat een stempel zetten. Ook hebben we
een grote schade meegemaakt bij een second opinion op een
groot project dat al een jaar in uitvoering was. We zijn er door
de opdrachtgever, die zo zijn twijfels had, bijgehaald. Op basis
van mijn handberekeningen is het project toen stilgelegd. Best
een heftige beslissing. Later is er een 3D-model gemaakt en
toen bleken mijn bevindingen te kloppen. Er moesten behoor-
lijk wat aanpassingen worden doorgevoerd waardoor de
schade tot Bos en Lommer-achtige omvang opliep."
Bouwtoezicht
Uiteraard ligt er ook bij gemeenten een belangrijke taak voor
toezicht. In het algemeen heeft Middelkoop veel respect voor
bouw- en woningtoezichten. "Ze hebben eigenlijk een onmoge-
lijke taak. Constructeurs moeten het al met weinig budget doen.
Maar voor een fractie van dat bedrag moeten gemeenten beslis-
sen of iets wel of niet goed is. Ook kleinere gemeenten met een
heel klein team en minder knowhow. Bij grotere gemeenten is het
wat kennis betreft meestal wel in orde. Zoals hier in Rotterdam,
waar echt een paar heel goede constructeurs werken. Bovendien
zijn ze vaak bereid mee te denken over minder conventionele
oplossingen. Ik zie ze dan ook meer als een partner dan als tegen-
stander. Natuurlijk hebben we wel eens pittige discussies, maar
met goede argumenten komen we er altijd uit. Wat dat betreft
Aannamebeleid
In de nieuwe omgeving zijn het vooral de randzaken die zijn
veranderd. In de basis is Middelkoops werk nog altijd
hetzelfde. "Wat mij drijft, is het beter maken van een groep
jonge constructeurs en samen tot een goed product komen.
Dat is echt teamwork. Bij andere bureaus zie ik nog wel eens
dat constructeurs opereren als losse eilandjes, met nauwelijks
interactie. Zo werkt het bij ons absoluut niet. Samenwerking is
hier van groot belang en het eindresultaat telt. De mensen zijn
daar ondergeschikt aan. Niet dat de kwaliteit van onze mensen
er niet toe doet, in tegendeel; dat is een van onze belangrijkste
speerpunten. Bij ons zijn de constructeurs over het algemeen
TU'ers. HTS is in de basis een opleiding voor een goede teke-
naar, zeker nu tekenaars toch meer modelleurs worden. Er zijn
natuurlijk uitzonderingen. Met het HTS-diploma op zak ben ik
zelf ook gelijk als constructeur begonnen. En een opleiding aan
de TU is absoluut nog geen garantie. Ik ken voorbeelden van
TU-studenten die cum laude zijn afgestudeerd, maar het bij
ons toch niet hebben gered. Ons vak moet je liggen, je moet
met de druk om kunnen gaan. Dat kun je niet altijd zien op het
moment dat je iemand aanneemt. Maar we zijn er inmiddels
wel goed in om tijdig te signaleren of iemand bij ons past of
dat ie beter zou aarden bij een aannemer, bouw- en woningtoe-
zicht of prefab-betonleverancier. Ons gaat het vooral om de
potentie van een jonge ingenieur op de middellange termijn.
Door de bank ligt die bij TU'ers hoger. Je moet als HTS'er dan
ook een heel goed verhaal hebben, wil je bij ons beginnen als
constructeur. Toch is opleiding maar één van de facetten. Je
kijkt vooral naar de persoon. Maar ook andere criteria zijn
bepalend. Als je bijvoorbeeld wat langer over het HTI hebt
gedaan, zie ik dat toch als een negatieve kwalificatie. Tenzij
daar natuurlijk een hele goede reden voor is."
Interne controle
Niet alleen de mensen zelf, ook interne controle speelt een
belangrijke rol bij het kwaliteitsniveau dat Royal Hasko-
ningDHV nastreeft. "En dat gaat niet om het doorbladeren van
een berekening, maar om het onderscheppen van fouten. Dat
deden we bij Corsmit al en doen we hier nog steeds. Overigens
is het corrigeren van fouten niet eens het belangrijkste doel
van die controles; het is een illusie dat een berekening 100%
foutloos wordt. Misschien nog wel belangrijker is het leeref-
fect, zowel voor degene die wordt gecontroleerd als voor
degene die controleert. Een derde aspect van die controle is
bewustwording." Met de interne controle onderscheidt het
ingenieursbureau zich volgens Middelkoop van andere
bureaus. Het heeft waarschijnlijk wel een kostenverhogend
effect maar dat vertaalt zich in kwaliteit. "Ik denk dat we signi-
ficant minder fouten maken dan andere bureaus. Eén keer zijn
we verantwoordelijk gehouden voor een fout met gevolgen.
"Op het totale bouwvolume valt het
aantal schades eigenlijk wel mee"
5
elke dag een stukje beter 2?2014 65
6 De Boulevard, Enschede
vind het nog altijd een belangrijk onderwerp. Er gaat name-
lijk heel veel mis, vooral in het proces. De vraag waar het
uiteindelijk om gaat, is: wanneer is een constructie veilig en
wanneer niet? Ik hou me daar vaak mee bezig. Bij schadege-
vallen bijvoorbeeld; moet een gebouw dan worden ontruimd
of niet?" Of de grote hoeveelheid aandacht die de laatste tijd
naar dit onderwerp uitgaat, tot resultaten leidt, durft Middel-
koop niet te zeggen. "Je ziet wel dat er meer bewustwording
is. Maar of constructies ook daadwerkelijk veiliger worden?
Ik weet het niet. Er zijn in ieder geval allerlei hulpmiddelen
om het beter te doen, ook voor de opdrachtgever. Probleem is
dat er een prijskaartje aanhangt en dat als het erop aankomt,
mensen dat bedrag er niet voor over hebben. We zijn dus nog
heel ver verwijderd van de ideale situatie. Toch moeten we
het ook niet erger maken dan het is. De gevallen die het
nieuws halen zijn incidenten. Op het totale bouwvolume valt
het aantal schades eigenlijk wel mee. Volgens de voorge-
schriften moet de kans dat een constructie bezwijkt 1 op
10 000 zijn voor een periode van 50 jaar. Daar zitten we
gewoon prima binnen. Dus hoewel er vaak maar wat wordt
aangerommeld ? gezien de budgetten kan dat vaak ook niet
anders ? bouwen we ook in ons vak veilig genoeg. Dat is voor
een belangrijk deel te danken aan de grote hoeveelheid
verborgen reserves die wij inbouwen. Wel moeten we ons
realiseren dat die reserves door de moderne rekentechnieken
sterk zijn gereduceerd. De noodzaak om foutloos te bouwen
wordt dus wel steeds groter."
Motivatie
Middelkoop geniet van zijn vak. Maar hij is erg terughoudend om
anderen te adviseren voor hetzelfde vak te kiezen. "Vaak probeer
ik mensen juist te overtuigen toch vooral geen constructeur te
worden. Als je het echt goed wilt doen, moet je enorm nieuwsgie-
rig zijn en er ontzettend hard voor werken. Er zijn voldoende
andere beroepen waarbij je met minder inspanning meer kunt
bereiken. Ik stel dat bewust vaak een beetje gechargeerd, om zeker
te weten dat iemand oprecht is gemotiveerd. Als je denkt 'dat lijkt
me wel aardig', kun je beter een ander vak kiezen."
?
Jacques Linssen
heeft Rotterdam echt een fantastische bouw- en woningtoezicht."
Over het idee om bouwtoezicht te privatiseren, is Middelkoop
niet echt enthousiast. "Vooral de manier waarop het wordt gepre-
senteerd is verkeerd. Het wordt gebracht als deregulering, maar
aan de regels verandert niets. Ze denken dat er iemand mee is
geholpen, maar ik vraag me af wie. Wat er gebeurt, is het afschui-
ven van verantwoordelijkheid, terwijl iedereen constructieve
veiligheid zo hoog in het vaandel heeft. Ik weet wel dat het niet
meer is tegen te houden. Het past ook goed in deze tijd. Maar ik
had meer gezien in samenwerking tussen gemeenten. Niet dat de
nu gekozen oplossing helemaal verkeerd is; de verwachtingen zijn
te hoog. Ik denk dat toezicht alleen maar duurder wordt en dat de
kwaliteit omlaag gaat. Dat geldt zeker voor de grote gemeenten."
Constructieve veiligheid
Een oplossing voor de constructieve veiligheid is het in elk
geval niet. Dat onderwerp is, naast hoogbouw, ook een belang-
rijke specialiteit van Middelkoop. Hij noemt zichzelf gerust
een expert op dat gebied. Al vanaf de oprichting is hij actief
binnen het Platform Constructieve Veiligheid. Ook heeft hij
meegeschreven aan het Compendium Constructieve Veilig-
heid en het Plan van Aanpak Constructieve Veiligheid. "Ik
"Vaak probeer ik mensen juist te
overtuigen toch vooral geen
constructeur te worden"
6
Reacties