cement 2005 8 43Het gebouw beslaat een totaalgrondoppervlak van 23 235 m2enkan worden opgedeeld in vierdelen. Het belangrijkste bouwdeelis de rotatiezaal, waar de drukper-sen zullen worden ge?nstalleerd.Daarnaast zijn er twee grote ruim-tes voorzien voor verzending endistributie. Het vierde bouwdeel,gelegen aan de voorkant van deverzendingszone, betreft debureauzone.R o t a t i e z a a lDe rotatiezaal is opgebouwd uitelf grote hoofdportalen, metlinks en rechts hierop aanslui-tend enkele tussenverdiepingen(fig. 2). De portaalkolommenhebben een doorsnede van 590 x1400 mm2en zijn meer dan24 m hoog. De zwaarste kolom-men wegen meer dan 53 ton,meteen ook de zwaarste die pre-fab-betonleverancier Ergon ooitheeft gemonteerd (foto 3). Voorde montage moest daarom eenspeciaal hefjuk worden gemaakt.In definitieve toestand moetendeze kolommen de windbelastingdwars op het gebouw kunnenopnemen. Hiertoe zijn ze inge-klemd, zowel in de fundering alsin de zware dakbalken. In delangsrichting wordt de windstabi-liteit gegarandeerd door een wind-verband en de nodige drukstavenom de kolommen met elkaar teverbinden. V??r het aanbrengenvan dit windverband werden dekolommen geschoord met driedi-mensionale vakwerkschoren.V e r z e n d i n gDe zone van de verzending beslaateen oppervlak van 54 x 90 m2enbestaat uit begane grond, tussen-vloer en dak. De tussenvloer wordtgevormd door een raster vankolommen (590 x 790 mm2) mettussenafstanden van 9,6 m en 10,8m. Over deze kolommen dragenbalken (h x b = 650 x 980 mm2) dieop hun beurt kanaalplaten(d = 320 mm) dragen. De kanaal-plaatvloer moet een mobiele over-last van 15 kN/m2dragen.De dakconstructie is zo ontworpendat de tussenvloer slechts op tweeplaatsen door een kolom wordtonderbroken (foto 4). Hierbij wordtde kolom verjongd tot een door-snede van 490 x 490 mm2, zodat eraan beide kanten een inkeping van150 mm ontstaat die kan dienst-doen voor de oplegging van debalken. Deze 150 mm is echterniet voldoende om de oplegreactievan de balk (1822 kN) op tenemen; daartoe is een oplegvlakvan minstens 200 mm nodig. Eenoplossing hiervoor werd gevondenin het cre?ren van een kleine con-sole van 50 mm dikte. Deze con-sole moest bovendien in de hoogtevan de balk worden ingebouwd,aangezien er onder de tussenvloereen volautomatische lasergeleidemachine moet rijden die elke cen-timeter nodig heeft (foto 5). DeC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabr icageHet Laatste Nieuws komt straks uit LokerenDruk ? Drukker - ... - Drukkerijdr.ir. D. Dupont, N.V. ErgonIn het voorjaar van 2005 begon in Lokeren de bouw van het nieuwe druk- endistributiecentrum van De Persgroep, uitgever van onder meer Het LaatsteNieuws. Het complex ? Aurex genoemd ? is op maat ontworpen rondom demeest geavanceerde drukpersen ter wereld (fig. 1). Deze persen zouden reedsin het najaar van 2005 worden geleverd, zodat de constructie in oktoberwinddicht moest zijn. De snelle uitvoeringstermijn, gecombineerd met deomvang van het gebouw, de algemene moeilijkheidsgraad en de specialebrandweerstandseisen, maakten een oplossing in prefab beton het meestaangewezen.1 |Artist impression gezienvanaf autosnelweg E17 bron:ELDPartnership2 |Doorsnede over derotatiehalcement 2005 844horizontale reactiekracht ten slottewordt opgenomen door twee sta-ven ?25 die in de tweedefase-opstort van de balken zijn voorzienen die via twee kleine openingendoor de kolom steken.De dakconstructie wordt gedragendoor drie brugbalken (h x b =2000 x 880 mm2). Om te voorko-men dat de balken tijdens demontage van de kolommen zou-den worden geblazen, werden ertwee kleine consoles aan de kopvan elke kolom voorzien (zie foto4). Op de brugbalken dragen tweesoorten kinderbalken. De kortsteoverspanning (21,6 m) wordtgedragen door I-balken meth = 900 mm en b = 290 mm. Delangste overspanning (32,4 m)wordt gedragen door I-balken meth = 1050 mm en b = 440 mm.Deze laatste balken werdenonlangs ontwikkeld en hebbeneen lijfdikte van slechts 85 mm.Hierdoor kon het balkgewichtworden beperkt tot 18,5 ton.Onder de kinderbalken wordt overde volledige oppervlakte van deverzending een tussenvloer van100 kg/m2opgehangen voor debevestiging van allerlei technie-ken. De ophanging gebeurt doorstalen trekkers, bevestigd in speci-ale Halfen-rails die onderin dedakbalken zijn ingestort.Het gedeelte verzending wordtafgesloten door een 0,30 m dikke,op zichzelf stabiele muur bestaan-de uit metselwerk dat in een beton-nen skelet wordt ingemetseld.Deze muur moet een brandwe-rendheid hebben van maar liefstvier uur. De hoogte van de muurbedraagt 14,7 m en de windbelas-ting dwars op de muur wordt opge-nomen door zware kolommen elke9,6 m. De doorsnede van dekolommen verjongt naar boven toeen varieert van 1450 x 840 mm2naar 450 x 300 mm2(foto 6). Hier-door was het zeer moeilijk dekolommen te manipuleren bijontkisten, transport en montage.Voor elk type kolom (er zijn ergeen twee hetzelfde) is exact uitge-rekend wat de positie van de hef-punten mocht zijn. Vervolgens zijnde kolommen bij de montage eerstC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabr icage4 |Dakconstructieverzending5 |Kolom door tussenvloer3 |Zicht op de portalen tij-dens montagefase (let opde grootte van de mon-tagearbeider in de hoog-tewerker)cement 2005 8 45in de lucht gekanteld tot 45?, waar-na de onderzijde op de grond konworden gezet en de kolom verderwerd rechtgetrokken. Om debrandwerendheid van vier uur tebereiken is een dubbele wape-ningskooi in de kolommen opge-nomen; de buitenste wapening waseerder bedoeld om krimpscheurentegen te gaan, terwijl de hoofdwa-pening in de binnenste wapenings-korf zat, die een betondekkingkreeg van minstens 80 mm.B u r e a u z o n eHet bureaugebouw telt drie ver-diepingen en meet ongeveer 29 x96 m2. Op de aansluiting tussenhet bureaugebouw en de verzen-ding bevinden zich verschillendemoeilijke knooppunten. Door debeperkte verdiepingshoogte op deeerste verdieping, moest deonderkant van de balken bovendeze verdieping zo hoog mogelijkkomen en werd het dikwijlsonmogelijk om nog met consoleste werken. De aansluiting met dekolommen werd daarom totstand gebracht met een BSF-systeem (foto 7). Dit is eensysteem waarbij uit de kop van debalk een stalen mes wordtgeschoven, dat precies past ineen stalen brievenbus die in dekolom is opgenomen. Een beper-king van het BSF-systeem is dathet heel wat ruimte in de kolominneemt en dat het vaak nietmogelijk is om hiermee balkenuit twee richtingen op een kolomte laten aansluiten. Voor derge-lijke knooppunten moeten danandere oplossingen wordengezocht, zoals de kolom onder-breken en de balken met behulpvan cantilevers in elkaar stapelen(foto 8).Aan de voorzijde van het bureau-gebouw kragen de eerste entweede verdieping alsook het dakmaar liefst 5 m uit over de voor-gevel van de begane grond. Dezeuitkraging wordt op elke verdie-ping gedragen door zware voor-gespannen balken, waarin zwarestaalprofielen (HEB700) zijningestort om de drukspanningenop te nemen alsook zware druk-staven. De balken meten in eer-ste fase 550 x 790 mm2(h x b).Bovenop de eerste fase draagtaan beide zijden een veld kanaal-platen SP265 van 10,8 m langmet een druklaag van 80 mm.De studie van deze balken was opzichzelf een project waard. Opelke plaats werd uitgerekend water nodig is om de schuifspannin-gen tussen het stalen profiel enhet eerste- en tweede-fasebetonover te dragen. Bovendien zittener grote openingen door de balken(h x l = 250 x 650 mm2) om tech-nieken door te laten (foto 9). VoorC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabr icage6 |Kolomsectie inbrandmuur7 |Resultaat vanBSF-systeemcement 2005 84610 |2D-overstek metstaalconstructie9 |Uitkragende balken inbureauzone8 |Knoop met drie balkendie op een kolomuitkomenen na deze openingen moest dejuiste dosis beugelwapening wor-den ontworpen om het uitwaaie-ren van de voorspankrachten op tevangen. Verder moest de werkingvan de balk rond de opening wor-den berekend alsof het een vieren-deelligger betrof.Op de hoek aan de snelwegzijdekraagt het gebouw zelfs in tweeloodrecht op elkaar staande rich-tingen uit. Een zware stalen vak-werkstructuur draagt hier dekanaalplaten op de eerste verdie-ping en het dak en steunt af opslechts ??n enkele wand voor deentreezone (foto 10). Door dehoge overlasten moeten de vak-werkliggers een hoogte van maarliefst 9 m hebben!T e n s l o t t eZoals bij elk groot bouwproject,was ook Aurex een gebouw metvele moeilijke knopen en velekleine en grote problemen diedikwijls in de laatste fase nogmoesten worden opgelost. Wathet geheel nog verder bemoeilijktewaren de zeer krappe uitvoerings-termijnen die werden opgelegddoor de onuitstelbare leverdatumvan de drukpersen. Bovendienliep door de late opstart van hetproject, de studie van de technie-ken gelijktijdig met de studie vande ruwbouw. Hierdoor moest deruwbouwconstructie dikwijls inuitvoeringsfase nog zeer belang-rijke wijzigingen ondergaan omde nodige ruimte en openingenvoor de technieken te cre?ren. Deabnormale grootte en gecompli-ceerdheid van de elementenbracht tevens de nodige proble-men met zich mee op elk niveau,van studie, over productie entransport tot montage. Een goedeonderlinge samenwerking tussende verschillende leden van hetbouwteam, was onontbeerlijk omhet geheel tot een goed einde tebrengen. Projectgegevensbouwheer:De Persgroeparchitect/studiebureau:ELD Partnershiphoofdaannemer:Interbuild NVproductie/montageprefab-betonconstructie:Ergon NVC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabr icage
Reacties