J. van Dijke. ing.hoofd afd. waterbouwkundige betonwerken,N.V. Aann. Mij v/h Hillen en Roosen, AmsterdamHet Zaanse dubbel-viaduct vanvoorgespannen beton in uitvoeringIn het raam van de realisering van de noordelijke, op deCoen-tunnel aansluitende wegen, is momenteel in uitvoering het Zaansehooggelegen dubbel-vriaduct. Het viaduct begint in het Kogerveld enpasseert achtereenvolgens in de gemeente Zaandam: de Dr. Schol-tenweg, de Oostzijde en de Zaan; vervolgens in de gemeente Koogaan de Zaan: de Raadhuisstraat, de Breestraat, de Provinciale wegen de spoorbaan, om ten slotte in het Westzijderveld aansluitingte geven op Rijksweg nr. 9.De totale lengte van het kunstwerk bedraagt ruim ??n kilometer.Het viaduct is ontworpen als een dubbel-viaduct. Twee rijbanen, elk10,50 meter breed, zijn over de totale lengte van de brug gesche,iden.De ruimte tuss?n de brugdekken varieert van anderhalve meter totzestien centimeter. In feite dient er derhalve twee kilometer aanviaduct te worden uitgevoerd. De onderbouw bestaat uit gewapendbeton en de rijdekconstructies uit voorgespannen beton. Ter plaatse'van de Zaan komt een dubbele basculeklap met een doorvaart-hoogte van 6,50 meter bij een doorvaartbreedte van 14,00 meter.Het viaduct is ontworpen door de Directie Bruggen van de Rijkswater-staat en wordt uitgevoerd door de N.V. Aannemingsmij. vJh Hillen& Roosen, Amsterdam, voor het bedrag van f 12430000.De naast elkaar gelegen, 65 centimeter dikke brugdekken wordensamengesteld uit zeven, over meerdere steunpunten doorgaandesponsecties. De overspanning per veld bedraagt 25 meter. Ter plaatsevan de ondersteunende pijlers verkrijgen de dekken aan de onder-zijde paddestoelvormige verzwaringen. De beide viaducten ooste-lijk van de Zaan worden opgebouwd uit tweemaal drie vakken,respectievelijk bestaande uit drie, zes en zes overspanningen. Dewestelijke viaducten worden samengesteld uit tweemaal vier vakkenter -lenqte van onderscheidenlijk zes, zes, zes en vijf overspanningen.Voorbij de Breestraat kan het verkeer via doosvormige op- en afrit-maquette van het hooggelegen viaduct, ter plaatsevan de overgang over de Zaan; op de voorgrondKoog a. d. ZaanCement XIX (1967) Nr. 1twee maal 225 m aan de oostzijde thans in ruwbouw gereedten aansluiting vinden met de provinciale weg. Daartoe worden dekunstwerken ten westen van de Zaan plaatselijk verbreed en als af-zonderlijke plootconstructies voortgezet tot deze doosviaducten.Nog in 1966 (22 dec.i.l.), eerder dan de planning aangaf, is devierde spansectie aan de' Oostzijde gebetonneerd. Tweemaal 225 mvan de ruim 2000 m in het totaal zijn thans gereed gekomen.De bekistingen voor de bruqploten worden gedragen door eenstolen ondersteunin?sconstructie. Per overspanning rusten negen 25meter lange geconstrueerde stalen liggers op twee ondersteunings-portalen. Deze zijn door middel van twee maal twee tijdelijke ge-wapend-betonnen blokken op defunderingssloven van de onder-bouw geplaatst. Nadat voor een spansectie, die normaal zes over-spanningen van 25 meter omvat, zes ondersteuningen zijn geplaatst,bekist en van wapening en spankabels zijn voorzien, wordt de brug-plaat over 150 meter lengte in ??n keer gestort. Is de sectie vol-doende verhard en voorgespannen, don worden de tijdelijke be-tonnen blokken gesloopt; de gehele ondersteuning zakt vervolgensop een rolbaan en wordt zo in dwarsrichting tot onder de anderebrughelft verreden. In verband met de' vele, beperkende belendingennaast de viaducten is de ondersteuning niet verrijdbaar gemaaktin lon?srichtinq.De houten dekbekisting kan in secties gedemonteerd worden, waarnade liggers elk afzonderlijk worden opgenomen en door een toren-kroon neer het vol?ende te bouwen vak worden verplaatst. Uit-gaande van de berekende bouwsnelheid voor ??n overspanning, isbij een uitvoering in ??n produktiestroom een hoeveelheid bekistingvoor 2 X 6 overspanningen nodig.De voorspanning in de brugvakken wordt aangebracht volgens hetsysteem Freyssinet. Per normale burgplaat worden 38 kabels12 X ter lengte van 150 meter toegepast. Nadat de bekistingvoor een sponsectie gereed, is, worden v??r het storten van debetonspecie de lege kabelomhullingen op supporten geplaatst enmet binddraad gefixeerd. Ten behoeve van het formeren en hetgelijktijdig inbrengen van de kabels worden twaalf haspels in eenstelen stelling gehangen, die in het verlengde van het te makenwerk is opgesteld. De twaalf strengen worden met behulp van eenlier in ??n keer door de geplaatste omhullingen getrokken.Aan de beide uiteinden van een spanvak zijn de halve paddestoel-vormige verzwaringen voortijdig gestort, ten einde te kunnen fun-geren als spanblokken. Zeer snel na het storten van een sectiekon reeds de voorspanning ten behoeve van het eigen gewichtworden aangebracht en de ondersteuningsconstructies verwijderd.Nadat het beton voldoende druksterkte heeft verkregen wordt devoorspanning op de uiteindelijke krocht aangebracht. Het afspannengeschiedt aan beide zijden van de sectie. Hiertoe beschikt men overtwee verrijdbare ophanginrichtingen met vijzels en, voor het co-ordineren der werkzaamheden, over een telefoonverbinding doormiddel van walkie-talkies.De totale hoeveelheid te storten betonspecie bedraagt 30 000 m3,waarvan 18000 m3bestemd is voor het voorgespannen beton. Hetaantal te verwerken kabels 12 X bedraagt 631, met een brutolengte van ca. 90000 rn', terwijl daarnaast nog een hoeveelheid vanco. 800 ton aan hoogwaardig staal QP 190 zal worden verwerkt.De bouwtijd voor het gehele project is vastgesteld op 182 weken,zodat in het voorjaar van 1969 de oplevering moet plaatsvinden,terwijl reeds in september 1968 de tot de provinciale weg toeganggevende op- en afritten gereed moeten zijn.35
Reacties