Dit is het twaalfde artikel in deze serie, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Niels Verdel. Hij deelt zijn visie op het constructeursvak en vertelt over zijn ervaringen bij zijn eerste grote project Next Generation Sulfa.
De jonge constructeurde jonge constructeur42015ik bennaam Niels Verdelleeftijd 29 jaaropleiding Hogeschool Zuyd, fac. Bouwkunde;TU Eindhoven, fac. Structural Designafstudeerproject onderzoek naar krachtswerking in hoge wandliggersin kalkzandsteenwerkgevers Tebodin Netherlands B.V.functie civil engineerwerkzaam sinds maart 2012baan gekregen door open sollicitatie, na eerdere stage gedurendeHBO opleidingbelangrijk in ontwikkeling alle collega's, in het bijzonder John van denBoorn en Victor Hopmans, en uiteraard mijn partner Nienke Maaseerste project constructieve uitwerking van diverse leidingsteunenrol bij eerste project civil engineerNielsVerdelMijn meningMeer dansommetjes makenNa jaren studeren sta je eindelijk met je diploma in de hand,helemaal klaar om het bedrijfsleven in te gaan. Industriebouwis dan wellicht niet het eerste dat in je opkomt om jeconstructieve carri?re mee te beginnen. Vanuit de opleidingwordt veelal meer de nadruk gelegd op woning- of utiliteits-bouw. De verschillende disciplines als bouwfysica, steden-bouw en architectuur waarmee je tijdens je opleiding temaken krijgt, zijn hier allemaal in terug te vinden.Toch is de industrie een deel van de bouwsector waarin genoegconstructieve uitdagingen zijn te vinden, juist omdat je erg metde essentie van het constructief ontwerpen bezig bent. Natuurlijkis dit in alle deelsectoren van de bouw in meer of mindere matezo. Maar in de industrie des te meer omdat zaken als grote over-spanningen, (zeer) grote belastingen en hoogbouw regelmatigaan de orde zijn. Hierdoor dien je vooraf al de juiste construc-tieve afwegingen te maken; het is niet eenvoudig achteraf metwat extra wapening of een groter profiel zaken op te lossen. Jebent dus echt met de essentie van constructief ontwerpen bezigen niet zomaar een sommetje aan het maken.Wat de industriebouw daarnaast leuk maakt, is de samenwerkingmet disciplines als werktuigbouwkunde, procestechnieken enelektro- en instrumentatietechniek. De sleutel tot een goedesamenwerking is naar mijn mening de communicatie; vooralgoed luisteren naar elkaar en de juiste vragen stellen, heel veelvragen stellen. Ook dit is uiteraard in alle deelsectoren van debouw cruciaal, maar in de industriebouw in het bijzonder omdatde feeling voor elkaars vakgebied vaak niet vanzelfsprekend is.Mijn projectNext Generation SulfaMijn eerste grote klus was het Next Generation Sulfa-project.Dit is een nieuwe fabriek op het Chemelot-terrein in Zuid-Limburg waar ammoniumsulfaat ? in de winkel gewoon tekoop als kunstmest ? wordt geproduceerd. Het project bestonduit verschillende bouwwerken, waaronder een Crystallizer-gebouw (waar het ammoniumsulfaat wordt gekristalliseerd totkorrels) een opslaggebouw en meerdere kleinere bouwwerken.Ammoniumsulfaat heeft de onaangename eigenschap dat het,indien het in aanraking komt met vocht, zeer agressief is voorstaal en beton. Organische materialen zoals hout zijn echter welweer goed bestand tegen ammoniumsulfaat. Dit agressieve11 Betonnen hoofddraagconstructie van het Crystallizer-gebouw2 Het opslaggebouw (rechts) en het Crystallizer-gebouw (links)tijdens de constructieDe jonge constructeur 42015 83karakter van het materiaal was een van de grootste bouwkun-dige en civiele uitdagingen van het project. Uiteraard heeft ditdirect invloed gehad op een aantal ontwerpkeuzen; zo zijnbijvoorbeeld de draagconstructies voor verschillende kleineregebouwen binnen het project in hout uitgevoerd. Echter geziende zeer grote belastingen en dimensies van het Crystallizer-gebouw, was hier de hoofddraagconstructie in hout geen optie.Derhalve is gekozen deze hoofddraagconstructie toch in betonen staal uit te voeren.Hiertoe zijn onder andere zeer strenge milieuklassen toegepast,betonconstructies zijn voorzien van een hogere dekking dangebruikelijk en verschillende vloeren zijn ingepakt in een laagbitumen met hierover een laag asfalt. Dit alles om te voorko-men dat de betonnen hoofddraagconstructie zou wordenaangetast door het ammoniumsulfaat. Daarnaast zijn ook zeerstrenge eisen gesteld aan de scheurvorming, wat gezien degrote belastingen vooral bij het opslaggebouw een uitdagingbleek te zijn.Wellicht de grootste uitdaging van het opslaggebouw was dewens van de klant om het gebouw zonder dilataties uit tevoeren. Deze dilataties, waar ophoping van het ammonium-sulfaat buiten het zicht kan optreden, waren onwenselijk, zelfswanneer ze worden afgewerkt. Gezien de afmetingen van hetgebouw ? sommige wanden zijn plaatselijk meer dan 1 m dik? en de optredende thermische belastingen, was het eenbehoorlijke opgave om de constructie zonder dilataties uit tevoeren.Mijn rolAfstudeeronderzoek 2.0De vraag die bij mij werd neergelegd, was hoe scheurvormingdoor opgelegde vervorming kan worden voorkomen zonderdilataties in de constructie toe te passen. Niet alleen scheurvor-ming door opwarming in de zomer en afkoeling in de winter,maar ook door krimp tijdens het uitharden van het beton.Volgens mij heeft een dergelijke opgave veel overeenkomstenmet een afstudeerproject. Meerdere wegen leiden namelijknaar Rome en niet meteen is duidelijk welke weg de juiste zoukunnen zijn. Daarom is in dit geval onderzoek gedaan naarverschillende alternatieven, om zo de consequenties en kostenin kaart te brengen. Enkele onderzochte opties waren bijvoor-beeld het afwapenen van de temperatuurbelastingen, hettoepassen van een coating plus het inleiden van de scheur-vorming en sturen met scheurinleiders en later herstellen.Uiteindelijk is in overleg met de klant gekozen de constructiete wapenen tegen de optredende thermische belastingen. Ditleidde tot grote wapeningspercentages; staven met ?32 zijnveelvuldig toegepast.Dit project is een mooi voorbeeld van hoe je als constructeur metde essentie van het constructief ontwerpen bezig bent. In het alge-meen, maar zeker in de industriebouw. Niet door alleen maarberekeningen te maken; juist door aan de voorzijde te denkenover welke invloed bepaalde keuzen op het constructief ontwerpkunnen hebben. En dat maakt het vak zo interessant. PROJECTGEGEVENSproject Next Generation Sulfaopdrachtgever DSM Fibre Intermediatesengineering Tebodin Netherlands B.V.civiele hoofdaannemer BAM CivielRubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur.Hij of zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een vanzijn/haar eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen insamenwerking met YouCon, de vereniging van en voor jongeconstructeurs.2
Reacties