Dit is het zesde artikel in de serie De jonge constructeur, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Chris Noteboom. Hij deelt zijn mening over het constructeursvak en belicht een van zijn eerste projecten, Centro de Arte Botín in Santader, noord Spanje.
De jonge constructeurde jonge constructeur62014ik bennaam ir. Chris Noteboomleeftijd 28 jaaropleiding TU Eindhoven, Bouwkunde / Architecture,Building and Planningafstudeerproject Designing dynamics; onderzoek naar de dynamischerelatie tussen de gebruiker en het bouwwerk als zelforganiserend systeembedrijf Octatube ? constructie & engineeringfunctie junior structural engineerwerkzaam sinds april 2012baan gekregen door sollicitatie, na tip van een vriend vanstudievereninging Koers die al bij Octatube werktebelangrijk in ontwikkeling Luis Weber en Peter van de Rotten (Octatube)eerste project Markthal Rotterdamrol bij eerste project design engineer van aansluitingen kabelgevel opbetonrandChrisNoteboomMijn meningVragen stellenOns vak wordt vaak constructeur genoemd. Liever heb ik hetover ontwerper; daarmee is meteen duidelijk dat de uitkomstaan het begin van het proces nog niet vaststaat. Je ontwerpt dedragende structuur in plaats van het kopi?ren van een eerderetoepassing of alleen het defini?ren van de dikte van eenelement. Ik hou van het ontwerpersvak omdat ik daarvoorvanuit een gedreven nieuwsgierigheid kan zoeken naar oplos-singen. Vragen stellen is essentieel. Door vragen te stellen krijgje inzicht in andere partijen en blijf je kritisch op je eigenproduct. Waarom bouwen we zoals we bouwen? Waaromkijken we niet naar een andere oplossing of is deze oplossinghet beste voor dit probleem? En zijn er nieuwe techniekenbeschikbaar die uitkomst bieden of zijn er andere technieken tebedenken? Alleen door kritisch te zijn en door te vragen komje erachter wat andere partijen van belang achten en vergaar jede input die je nodig hebt om goede output te genereren.Samen met een collega heb ik recent een 3D-printer voorOctatube aangeschaft. Waarom? Om de onderzoeksmogelijk-heden in 3D te vergroten. Eenvoudige constructieve modellenkunnen worden geprint, waardoor de constructieve werkinginzichtelijk wordt. Zo gaf mijn afdelingshoofd laatst antwoordop de vraag waarom de inklemlengte van invloed is op dedoorbuiging van een gelamineerde ruit, door het vraagstuk uitte leggen met een geprint laddertje.Einstein stelde `hoe meer ik leer, hoe meer ik begrijp dat ikeigenlijk niks weet'. Ook al leer ik elke dag, alwetendheid bereikik nooit. Zoekend en met passie vervul ik mijn functie enmoedig ik iedereen aan om meer vragen te stellen. Aan jezelfen aan anderen. Besef dat niet alleen jonge constructeurs nogveel hebben te ontdekken.Mijn projectCentro de Arte Bot?n,SantanderHet beroemde bureau Renzo Piano Building Workshop heeftvoor de Bot?n Stichting het prestigieuze Centro de Arte Bot?nontworpen in de haven van Santander, noord Spanje. Het wordteen nieuw internationaal en cultureel icoon, waarin ruimte wordtgeboden aan kunst, cultuur en educatieve activiteiten.Het ontwerp van het Bot?n Centrum bestaat uit twee deels bovenzee uitkragende gebouwvolumes van tweeverdiepingshoge zalenop 6 m hoge kolommen. Beide volumes hebben een driedimensi-Cement_06_2014 102 26-09-14 11:14De jonge constructeur 62014 1031Rubriek`De jongeconstructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge construc-teur. Hij of zij deelt zijn/haar mening over het vak enbelicht een van zijn/haar eerste projecten. De rubriek istot stand gekomen in samenwerking met YouCon, devereniging van, voor en door jonge constructeurs.onale gelaste staalconstructie. Onderling zijn ze verbonden dooreen glazen middengebied op twee niveaus. Dit glazen gebiedkraagt zelfs 10 m uit boven zee. Het wordt ook wel `de trampoline'genoemd vanwege de grote vervorming bij belasting.StrippenOctatube is onder meer verantwoordelijk voor ontwerp enrealisatie van de glazen gevels. Glaspanelen met een breedtevan 1,8 m en een hoogte van maximaal 5 m, hangen tussenstrippen met een dikte van 22 mm, een breedte tussen 190 mmen 250 mm en een lengte tot wel 16 m. Als materiaal wordtDuplex RVS (1.4462) toegepast vanwege de hoge sterkte encorrosiebestendige eigenschappen. Door de niet-orthogonalegeometrie van het gebouw is geen enkele strip even lang.De strippen zijn door hun geometrie gevoelig voor het instabi-liteitsverschijnsel kip. Bovendien worden ze, doordat ze aan debuitenzijde van de gevel hangen, zijdelings belast door wind.De stabiliteit van de strippen wordt verzorgd door het glas zelf(loodrecht op de gevel zijn de strippen op zichzelf stijf genoeg).Een glijdende uitvulling tussen glas en staal is in kunststofontworpen zodat de strippen wel zijdelings zijn gesteund entegelijkertijd in lengterichting ten opzichte van elkaar kunnenbewegen. Dit laatste is nodig omdat de hoofdconstructie waarde stippen aan hangen, onder veranderlijke belasting velecentimeters in verticale zin vervormt. Dit zorgde ook voor denodige complexiteit bij de aansluitingen ter plaatse van devloeren (consoles) en onderaansluitingen. Hier zijn lange sleuf-gaten ontworpen om bewegingen in lengterichting van destrippen mogelijk te maken.Om de stabiliteit van de dubbele huidfa?ades aan de zuidzijdeverder te verbeteren, zijn de strippen die het buitenste deel vande tweede huidfa?ade steunen, gekoppeld aan de binnenstestrippen. Verder zijn trekstangen bedacht die over de volledigebreedte van de gevels lopen ter plaatse van glasdelingen en voorverdere stabiliteit zorgen.Mijn RolMini-onderzoekjesMijn rol bij het project omvatte de constructieve uitwerking vande gevels. Elk detail is tot het laatste boutje doorgerekend envormde zo een onderzoekje op zich. Voorspanverbindingen zijnontworpen ter bevestiging van het substaal van Octatube op hethoofdstaal. Om een goede uitvoering te garanderen heb ik strip-tekeningen gemaakt. Zo is eenvoudig te zien in welke stappende verbinding moet worden aangebracht en wat per stap moetworden gecontroleerd. De ervaring leert dat een schematischeuitwerking van de montagevolgorde met controlemomenten vooriedereen erg waardevol is en vaak ter referentie dient. Juist hetinzichtelijk maken van de werking en opbouw van een detail zieik als belangrijke taak van een constructeur.Om de stabiliteit van de stalen strippen met geometrisch enfysisch niet-lineaire berekeningen goed te controleren, heb ik mijverdiept in het materiaalgedrag van RVS en de modelleringdaarvan op basis van de Eurocode. Nooit eerder geweten dat derelaties tussen spanningen en rekken bij RVS significant anderszijn dan bij standaard staal. Gelukkig heeft mijn Master StructuralDesign mij goed voorbereid op dergelijke mini-onderzoekjes. 1 Revit-model van hetCentro de Arte Bot?n inSantander, Spanje2 Mockup van een glazengevel van het Centro deArte Bot?n PROJECTGEGEVENSproject Centro de Arte Bot?n, Santanderopdrachtgever Fundacion Bot?nhoofdaannemer UTE OHL-Ascanengineering (gevels en glazen walkways) Octatubeonderaannemer Octatube2Cement_06_2014 103 26-09-14 11:14
Reacties