De afmetingen van de wagens doen er ver-der weinig aan toe, aangezien zowel degrote als de kleine wagen toch eenzelfdeparkeerruimte toegemeten krijgt. De opstel-ling en asafstanden op het vloerveld van10 X 17 m zijn geschetst in fig. 1 (blz. 286).Voor het gehele veld zijn de aslasten hetongunstigst en samen gebracht in het be-lastingschema van fig. 2. Uit deze gegevensis de eerste momentenfiguur bepaald.Wanneer we nu in plaats van dit l-assen-stelsel een gelijkmatig verdeelde belastingvan 150 kgf/m2aannemen, dus in verbandWeerwoordHet kenmerkende is de conclusie die deheer Proper trekt aan het eind van zijncommentaar:'Het voorgaande is niet bepaald bedoeld omnog te tornen aan de voorgestelde vloerbe-lasting en horizontaalkrachten, doch wel omde vraag te stellen of het niet redelijker isom voor de eventuele moerbalken en kolom-men uit te gaan, van een gelijkmatig ver-deelde belasting van resp. 200 en 150 kgf/m2?Welnu, dit voorstel loopt parallel aan hetdoor ons uitgebrachte advies in bovenge-noemd artikel, waarbij voor de hoofdbalkenen kolommen een reductie-factor van 80%wordt aangehouden (80% van 250 kgf/m2=200 kgf/m2) .CementfabriekRozenbUrg gaatuitbreidenDe op Rozenburg gevestigde cementfabriek,gebouwd :in de jaren 64/65, zal een zoda-nige uitbreiding ondergaan dat de produk-tiecapaciteit, momenteel ca. 350 000 tonhoogovencement per jaar, zal worden op-gevoerd tot 920 000 ton.De Cementfabriek Rozenburg is, evenals deCementfabriek IJmuiden, een dochteronder-neming van de Eerste Nederlandse CementIndustrie (Enci) NV. te Maastricht en deKoninklijke Nederlandse Hoogovens enStaalfabrieken NV. te llmulden,Gelegen in het zuidwesten van ons land,waar de behoefte aan hoogovencement,vooral gezien de gunstige toepasbaarheidin waterbouwkundige constructies, steedsCement XXII (1970) nr. 7met de 10,00 m veldbreedte een belasting:q = 1,5 tf/m', dan is daaruit een tweedemomentenfiguur te berekenen, in figuur 2volgens de stippellijn aangegeven.Zo men ziet wordt de eerste M-figuur vol-ledig afgedekt door de tweede M-figuur.Anderzijds is de totale belasting op hetvloerveld: 12 auto's ? 2 ton = 24 tf en deoppervlakte is 170,0 m'. We vinden hiermeeeen q van:24000 : 170 = 142 kgf/m'.Zelfs indien we uitsluitend volgeladen be-stelwagens rekenen, komen we derhalve toteen statisch equivalente waarde van tenhoogste 180kgf/m2(per bestelwagen 2,4ton).We kunnen allerlei andere combinaties ma-ken met andere typen auto's, andere as-Echter menen wij te moeten opmerken, datde gevoerde 'bewijstrant' niet geheel correctis. Waar wij in ons betoog bewust er naarhebben gestreefd om de vorm van de con-structie in zijn algemeenheid te behandelen,heeft de heer Proper daarentegen aan dehand van de door hem in type en afmetingengekozen constructie willen aantonen dat deaangehouden belasting van 250 kgf/m2tehoog is. Voor dit geval is het inderdaadjuist voor andere gevallen niet.Neem eens het eenvoudige voorbeeld vaneen overstek met een puntlast op het eindevan de ligger. Het hierdoor opgewekte mo-ment is beduidend groter dan het momentten gevolge van de equivalente belasting(fig. 1 enHet is met name voor de algemeenheid nietjuist, om voor onderdelen naar een lage,equivalente belasting te gaan.K. L.Liem en E.C. Boermatoeneemt, is deze grote uitbreiding noodza-kelijk geworden. Was bij de oorspronkelijkeopzet reeds rekening gehouden met latereuitbreidingen die in 2 fasen zouden plaats-hebben, nu is besloten deze uitbreidingenvervroegd en in ??n keer te realiseren. Be-gin 1973 zal een en ander voltooid zijn. Dekosten worden begroot op ruim 25 miljoengulden.De Nederlandse Cement Industrie, bestaan-de uit de cementfabrieken Encl, Cernl] enRobur, waarvan de centrale verkooporgani-satie (Verkoopassociatie Nederlands Ce-ment Encl-Cemlj-Hobur NV) te Amsterdamis gevestigd, produceerde vorig jaar bijna3,3 miljoen ton cement. Ten opzichte hier-van bedraagt de capaciteitsvergroting vande Robur ca. 15%.In de techniek van de cementfabricageheeft een voortdurende ontwikkeling plaatswaardoor afmetingen en capaciteit van deinstallaties steeds groter worden. Dit geldtzeker voor de nieuwe cementmolen, diereeds in augustus 1971 bedrijfsklaar moetzijn. Deze kolossale kogelmolen die eenpaar miljoen stalen maallichamen met een287belastingen, mits niet te veel aan de par-keer- en rij-ruimten veranderd wordt ende vrije hoogte overal 2,00 m is en blijft,zal ook in de toekomst weinig of geen grotewijziging te verwachten zijn in de statischewaarden zoals boven berekend is.Het voorgaande is niet bepaald bedoeld omnog te tornen aan de voorgestelde vloer-belasting en hortzontaalkrachten, doch welom de vraag te stellen of het niet redelijkeris om voor de eventuele moerbalken en dekolommen uit te gaan van een gelijkmatigverdeelde belasting van resp. 200 en 150kgf/m2? Voor de constructiedikte en het aan-tal bouwlagen maakt dat in de kolomlastennog een aanmerkelijk verschil uit.GJ.ProperQlM =QllM = .t.a = 1.Ql2 L . 2figuur 2gezamenlijk gewicht van 320000 kilo zal be-vatten, is 14 m lang en heeft een middellijnvan 4,60 m. uurproduktie zal ruim 80 tonhoogovencement bedragen.Als bijkomende uitbreidingen kunnen wor-den aangemerkt: de nieuwe slakdroger meteen capaciteit van 80 ton per uur, de uit-breiding van de opslagsilo's, een verlengingvan de lossteiger langs het Brielse Meer eneen vergroting van de grondstoffenhal.Evenals nu reeds het geval is, zal voor hetdrogen van de hoogovenslak aardgas wor-den gebruikt. Niet alleen het aardgas voor-komt luchtverontreiniging, ook stofvangersen afzuigers waarvan sommige volgens hetelektrostatische principe werken, zullendaartoe bijdragen.Een ver doorgevoerde mechanisatie enautomatisering kenmerkt dit continu-bedrijf.Het gehele produktieproces vanaf het dose-ren van de grondstoffen tot het transportvan het eindprodukt naar de cementsilo's,is volledig geautomatiseerd.De personeelsbezetting van de fabriek zaldoor de uitbreiding met ongeveer een kwarttoenemen tot ca. 75 personen.
Reacties