ir.H.E.WestenbergDirecteur N.V. Ibis Nederland, Rijswijk (Z-H) Brug over de Durancebij Bonpas (Frankrijk)U.D.C. 621.792.6:624.21 .012.36(448/449)InleidingOngeveer 10 km ten zuiden van Avignon gaat de Route Nationale no. 7 bij Bonpas over deDurance.In verband met de nieuwe autosnelweg no. 7 tussen Lyon en Marseille (Vallee du Rhone)was het nodig bij Bonpas een nieuwe brug te bouwen.In juli 1965 werd besloten dat de 'Ponts et Chaussees' van Vaucluse, in samanwerking metde 'Service Central d'Etudes Techniques', een aantal variant-ontwerpen in voorgespannenbeton zou bestuderen. Terwille van de esthetica en de economie werd een oplossing in staalverworpen. Van de 8 varianten werden fotomontages gemaakt om na te gaan hoe de con-structie in het landschap zou passen. De keuze viel in begin 1966 op een doorgaande con-structie van overspanningen van 72 m en een gebogen onderrand. De aanbesteding volgdein januari 1967.Het bestek liet de aannemer de mogelijkheid variant-aanbiedingen te doen vcor wat betreftde fundering, opleggingen, voegconstructies, wijze van voorspanning en constructiemethode.De uiterlijke lijn (foto 1) d.w.z. de lengte van de overspanningen en de constructiehoogtemochten echter niet van het besteksontwerp afwijken.Na bestudering van de diverse aanbiedingen werd op 14 april 1967 de opdracht gegevenaan de aannemers-firma Leon Ballot, die het werk op 15 augustus 1969 opleverde.BeschrijvingDe draagkrachtige laag bestaande uit mergel (marne bleu), is gelegen op 6 - 8 m onder hetmaaiveld.Met het oog op het gevaar van wegspoelen en ondermijnen werd aan de hand van model-proeven de funderingsplaat 1 m diep in de mergellaag opgenomen. Elke pijler bestaat uiteen funderingsplaat met een balk en daarop de pijleropbouw, die de vorm heeft van eenafgeknotte pyramide met driehoekige afschuiningen aan de zijkanten.Het landhoofd op de linker oever, dat de oplegging vormt van het eindveld met een over-spanning van 44 m, bestaat uit een funderingsplaat met dwarswanden, die afgedekt wordendoor een plaat met koker, ten einde de grond te keren.Het landhoofd op de rechter oever is de oplegging van het eindveld met een overspanningvan 72 m. Ten einde het midden van het zijveld enigszins van de buigende momenten teontlasten, moet bij dit landhoofd een inklemmingsmoment opgenomen kunnen worden. Daar-1Aanzicht van de brug over de DuranceCement XXI (1969) nr. 9 3972a-bLangsdoorsnede en dwarsdoorsnedeover de halve brug3Tussen de geprefabriceerde elementenwerd het brugdek boven de pijlerster plaatse gestort4Bouwwijze op het werkterreintoe heeft het landhoofd een doosvorm met dwarswanden, gelegen in het verlengde van delijven van de kokers van het brugdek, zodat de voorspankabels doorgetrokken kunnenworden. Hierdoor vormt het landhoofd een geheel met het brugdek (fig. 2a-b).De bovenbouw is in langsrichting onderverdeeld in twee onafhankelijke gedeelten, elk be-staande uit 2 doorgaande kokerliggers. Deze kokerliggers, ingeklemd aan het landhoofd vande rechteroever zijn doorgaand over de totale lengte van 548 m, dat is 7 overspanningenvan 72 m en 1 overspanning van 44 m. De constructiehoogte van de kokers verloopt para-bolisch en bedraagt 4,40 m boven de steunpunten en 1,80 m in het midden van de velden.De dikte van de lijven is 0,30 m en verzwaren zich, evenals de onder- en bovenplaat, bij desteunpunten. De voorspanning wordt verkregen door middel van Freyssinetkabels 12 ? 8 mm.De langsvoorspanning bestaat uit eigen gewicht-kabels en continu?teitskabels.De voorspankabels in dwarsrichting liggen hart op hart gemiddeld 0,625 m.Het rijdek ligt in een bocht met een straal van 3000 m en een overgangsboog (clotho?de)aan de noordzijde.De pijlers liggen evenwijdig met de stroomrichting van de Durance. De scheefheid varieerttussen 83 en 93?.De beweegbare opleggingen type 'Neotopf zijn van rubber en teflon. De voegconstructie bijhet landhoofd op de linker oever is van het type 'Demag' en moet in staat zijn een verplaat-sing van 30 cm op te kunnen nemen.UitvoeringDe aannemer had de keuze uit de volgende methoden:a. ter plaatse gestort op steigerwerk;b. vrij ultkragend, ter plaatse gestort;c. vrij uiikragend met geprefabriceerde elementen en expoxylijm in de voegen.De laatste methode heeft de voorkeur van de aannemer gekregen, vooral ook met het oogop de bouwtijd. Ten einde de uitvoering te vergemakkelijken, werd de Durance omgeleidvoor de duur van het werk. Hierdoor werd het mogelijk de montage m.b.v. een mobielekraan uit te voeren.I let brugdek boven de pijlers met een lengte van 9,60 m werd ter plaatse gestort (foto 3)tussen geprefabriceerde moten. Van hieruit worden de overige moten vrij uitkragend gemon-teerd, gelijmd en gespannen.Cement XXI (1969) nr. 9 3985Montage van de brugmoten m.b.v. eenmobiele kraan6Met een dieplader worden de motenvervoerd7Fabricage van de moten op parabolischverlopende onderslag8Verplaatsbare stalen buitenbekistingDe moten worden gemonteerd met behulp van een mobiele kraan (foto 5), die een maximalecapaciteit van 30 ton op 8 m afstand heeft. Het gewicht van de moten moet aangepast wor-den aan de hijscapaciteit; dit betekent in dit geval dat de lengten van de moten 2,5 m moetzijn.De sluitmoot met een lengte van 2,4 m in het midden van een veld wordt ter plaatse gestort.Op de bouwplaats worden de moten vervoerd met een dieplader (foto 6).De fabricage van 780 stuks moten geschiedt op 4 parabolisch verlopende onderslagen vanbeton met een lengte van 32 m, waarlangs een stalen buitenbekisting verplaatst kan worden(foto's 7 en 8).Ten einde de overgangsbogen te kunnen maken zijn in de randen van de betonnen onder-slagen verstelbare stalen profielen opgenomen. De bi.nnenbekisting is met een tegenwichtverbonden aan een portaalconstructie, die zich ook evenwijdig met de betonnen onderlaagverplaatsen kan. De moten worden tegen elkaar gestort (gecontramald). De normale pro-duktie was 4 moten per dag. .Na een ouderdom van 4 weken werden de moten gemonteerd.? Deze waren daartoe voorzienvan tijdelijke stalen steunconstructies, die tegen de lijven van de kokers waren geklemddoor middel van bouten. De tijdelijke voorspanning van een moot werd verkregen met voor-spanstaven ? 26 mm.Afhankelijk van het soort element werden met een ploeg van 10 man, 3, 6 of 8 moten perdag gemonteerd. De meeste tijd ging verloren met het ter plaatse storten van de hamer-sukken boven de pijlers. Volgens de opvatting van de aannemer zou het rendement groterzijn als men voor deze gedeelten ook een prefab-oplossing genomen zou hebben.Het uitbouwen gaat steeds met twee naast elkaar gelegen kokers tegelijk.De aanneemsom bedroeg NF 11 500 000,-- dit is NF 700,-- per m2ofwel f 500,-- m2.
Reacties