Betonnen weegbruggen bij de N.V. ENCI te Maastrichtdoor ir. j. J. j. rul U.D.C. 681.26-.624.012.4weeginstrumenten: gewapend betonSedert 1955 is het vervoer over de weg van de grondstoffen envan het gerede produkt van de N.V. ENCI te Maastricht sterk ge-stegen. Als gevolg hiervan moesten drie weegbruggen gebouwdworden, elk met een weegvermogen van 60 ton, een breedte van3 m en een totale lengte van 20 m. Het weegdek is verdeeld intwee gelijke delen van 10 m.Bij de uitvoering van de weegbrug bestond de keuze tussen eenuitvoering met een weegdek in staal of meteen weegdek in beton.De keuze is hierbij gevallen op een weegdek, dat geheel van terplaatse gestort gewapend beton is gemaakt. De redenen hiervanzijn:. geen aanvoer van grote zware brugdekken of delen daarvan;b. gering onderhoud en bestand tegen weersinvloeden;c. grote buig- en wringstijfheid;d. eenvoudig stellen van de 'instortstukken' voor de bevestigingvan de kogels, messen, weegarmen enz.e. doordat eerst de kelder gestort wordt en daarna het weegdekis men zeker, dat de begrenzingen van beide nauwkeurig paral-lel lopen;f. door het grote eigen gewicht van het weegdek, namelijk 1 ?35 ton, kunnen de steunpunten verder van de einden geplaatstworden, waardoor de toegankelijkheid van de kogels, messenen weegarmen vergemakkelijkt wordt;g. de verhouding tussen weegvermogen van de weegbrug en heteigen gewicht van het weegdek be?nvloedt de stabiliteit vanhet geheel. (Het IJkwezen heeft voor de stabiliteit van hetweegdek eisen vastgesteld; aan deze eisen zal een betonnenweegbrug -ook al zijn de steunpunten ver naar binnen gelegdfoto 2. 60 ton weegbrug met weeghuisfig. 1. weegbrug met 60 ton weegvermogen; uitvoering met dubbelbetondekBOVENAANZICHTCement 13 (1961) Nr. 4 209door haar groot eigen gewicht, gemakkelijker kunnen voldoendan een houten weegdek);h. bij gelijke buig- en wringstijfheid zal het geheel betonnenweegdek goedkoper zijn dan het stalen brugdek met betonnenof houten opvulling.In figuur 1 zijn de doorsneden getekend van een uitvoering vaneen weegbrug met weeghuis, zoals bij voorbeeld bij ENCI is toe-gepast voor de laatste weegbrug die gebouwd werd en waarvoorde volgende eisen gesteld werden:o. voor een goede toegankelijkheid van de kogels, messen enweegarmen dient de vrije ruimte onder het dek 2 meter tezijn; ook voor het reinigen van de kelder van indringend vuilis deze werkhoogte nodig;b. de vloer van de bedieningsruimte moet voor het goede over-zicht op 1,30 m boven de weegbrug geplaatst worden; de we-ger heeft dan een direct zicht op de lading en heeft minder lastvan het indringen van stof en uitlaatgassen;c het langs het weegdek indringende water moet verzameldworden in een put om van daaruit weggepompt te worden meteen dompelpompje;d. de drie in te betonneren omrandingen (Z. 50 . 50 . 5) van dekelder en het weegdek dienen gezamenlijk gesteld te wordenen zodanig aangevoerd te worden, dat ze door middel van stijvebalken star met bouten aan elkaar bevestigd zijn; na het stor-ten van de kelder en het weegdek kunnen de balken verwij-derd worden;e. de 'instortstukken' voor het weegmechanisme van kelder enweegdek dienen voor het storten van het beton gesteld teworden ;f. het weegdek is naar beneden toe smaller te maken; daardooris de bekisting tussen weegdek en kelder gemakkelijk te ver-wijderen, terwijl de afstand tussen beide aan de bovenzijdeslechts 1 cm bedraagt;g. de bovenkant van het weegdek moet direct na het storten vanhet beton afgewerkt worden, eventueel onder toevoeging vaneen slijtvast materiaal, bijvoorbeeld siconiet.Het na het verharden van het beton aanbrengen van eenafwerklaag geeft geen goede resultaten;h. het brugdek moet berekend worden volgens de eisen van defoto 3. onder het weegbrug-dek is in de kelder normale stahoogte voormontage-, onderhouds- en controlewerkzaamhedenV.O.S.B. klasse A met max. asbelasting van 20 ton;j. het brugdek moet in verband met het gewenste eigen gewicht50 cm dik zijn.De foto's 2 en 3 laten de weegbrug met weeghuis zien zoals dezein 1960 werd gebouwd.De drie betonnen weegbruggen bleken na ijking door het IJk-wezen ruimschoots aan de gestelde nauwkeurigheid te voldoen.Belangrijk is, dat de nauwkeurigheid met de tijd niet verandert,hetgeen regelmatige controlewegingen sedert 1957 hebben uit-gewezen. Deze weegnauwkeurigheid wordt -behalve door dekwaliteit van de weegapparatuur- mede veroorzaakt door degrote stijfheid van het brugdek, dat in een betonnen uitvoeringop ideale manier bereikt kan worden.Fabrieksgebouw voor 'Texas Instruments Ltd.' te Bedford (Engeland)Dit nieuwe fabrieksgebouw bezit twee interessante aspecten: dedakconstructie wordt gevormd door een aantal, afzonderlijkehyperbolische parabolo?den ('umbrellas' oftewel parapluvormigeschalen) en de tussenvloer bestaat uit een aantal vlakke platen,die volgens de 'lift-slab' methode zijn uitgevoerd. De 'umbrella'-schalen, die een vierkante plattegrond van 48' ? 48' en een 'pijl-hoogte' van ca. 9' bezitten, zijn 2?" dik aan de randen en in'radiale' richting verzwaard tot ca. 5" (foto links). Zij zijn be-rekend op sneeuwbelasting en op het gewicht van de dakisolatie,voorts op een randbelasting van I00 Ib. per strekkende foot. Dewapening bestaat uit staven 0 3/8", h.o.h. 12", in beide richt-tingen. De 12" dikke vloerplaten, 80' X 50', zijn elk opgevijzeldlangs 12 kolommen, van gewapend beton of van staal (daar waarde dakkolommen geplaatst moesten worden) (foto rechts). Hetgebouw is ontworpen door de architecten O'Neil Ford & RichardColley in samenwerking met de raadgevend-ingenieurs OscarFaber & Partners.210 Cement 13 (1961) Nr. 4
Reacties