Amsterdams nieuwste;achtste brug over deAmstei geopendDe jongste verbinding over de Amstel, deStadhoudersbrug, is donderdag 23 oktoberj.l. officieel voor het verkeer geopend doorAmsterdams wethouder voor Publieke Wer-ken en Stadsontwikkeling, drs.R.J. de Wit.Met de ingebruikneming van deze brug, iseen verbinding tot stand gekomen tussende Stadhouderskade en de Mauritskade,doordat tegelijkertijd de onderdoorgangRhijnspoorplein voor het verkeer werd open-gesteld.De zgn. 'ringroute' aan de buitenzijde vande Singelgracht is hierdoor voltooid, waar-van het oost-west verkeer door Amsterdamveel profijt zal hebben.Stadhoudersbrug gezien vanaf de Wees-perzijde; op de achtergrond de Neder-landse Bankfoto: Cement/B.J. de RuiterDe genoemde onderdoorgang was reeds inoktober 1968 gereed, ten einde een krui-sing op twee niveaus te verkrijgen voorhet verkeer van en naar de IJtunnel doorde drukke Wibautstraat, en de thans gerea-liseerde oost-west verbinding. Destijds iseveneens de brug die Weesperplein metRhijnspoorplein verbindt, verbreed.StadhoudersbrugDe brug bezit een totale lengte van 172 men een breedte van 35 m, onderverdeeld intwee rijbanen van elk 12 m, een tussenbermvan 2 m en twee trottoirs van 4,50 m breed.De rijbaan richting Rhijnspoorplein bestaatuit drie rijstroken voor auto's en ??n voorrijwielen; de rijbaan richting Stadhouders-kade bezit twee rijstroken voor auto's en??n voor rijwielen.Het brugdeel over de Amstei wordt ge-vormd door vijf overspanningen van 22 mlang, rustend op de in rijen van vier ge-bouwde betonnen pijlers, die 8,60 m hart ophart staan. Het brugdek is uitgevoerd alseen plaat, samengesteld uit aaneengeslotenkokers van voorgespannen beton, met para-bolische verzwaringen in langs- en dwars-richting ter plaatse van de pijlers. De voor-spanning in de langslijven en dwarsdragersbestaat uit 100 tons Freyssinet-kabels; diein de boven- en onderplaat van het brug-dek uit Dywidagstaven. In de consoles,waaraan de draaipunten van de dubbelebasculebrug, die de middelste overspan-ning overbrugt, bevestigd zijn, is een extravoorspanning in langsrichting aangebracht.Om onder de brug een vrij doorzicht te ver-krijgen, zijn de kelders voor de bewegings-mechanismen van de kleppen van de bas-culebrug bijna volledig onder het water-oppervlak gebouwd. De contragewichtenzijn in het zicht gebleven; per klep zijn ertwee aandrijfstangen aan bevestigd naarde bewegingsmechanismen in de kelders.Ter plaatse van het gedeelte waar de brugover het land gaat, zijn een rijwieltunnel, eenkano-opslagplaats en een schuilkeldervoor de Dienst Bescherming Bevolking ge-bouwd. De rijwieltunnel geeft enerzijds aan-sluiting met de Weesperzijde en anderzijdsvia een eveneens nieuwe betonnen brugvoor rijwielen, de Tulpbrug over de Singel-gracht, met het Prof. Tulpplein. Langs debeide oevers zijn onderdoorgangen voorvoetgangers gebouwd, die door middel vantrappen aansluiting geven met de trottoirsop de brug. Bijzonder levendig doet dewandbekleding van de landhoofden aan;gebruikt zijn natuursteenblokken, die opfraaie wijze zijn ingemetseld.Onderdoorgang RhijnspoorpleinDe totale lengte van de onderdoorgang be-draagt, inclusief de opritten, 278 m; terwijlde breedte 19 m is, onderverdeeld in tweerijbanen van 7,75 m (elk met twee rijstro-ken), een tussenberm en schampstroken. Debreedte van het wegdek boven de onder-doorgang bedraagt 47 m. Het oost-westverkeer wordt onder het verkeer van ennaar de Utunnel geleid.Resumerend kan worden gezegd dat Am-sterdam zich mag verheugen in deze achtsteverbinding over de Amstei; een modernebrug met een fraaie vormgeving is gereali-seerd.Tezamen met de hiervoor genoemde wer-ken hoopt men een goede verkeersdoor-stroming op dit punt te verkrijgen. De totaleaannemingssom van al deze werken be-droeg f 26 miljoen gulden.SPCement XXI (1969) nr. 11 527
Reacties