Amsterdam bezit 800 bruggenOp 2 december jl. is de 800e Amsterdamsebrug geopend. Deze ingebruikneming is zon-der veel ophef geschied, maar deze mijlpaalvan 800 bruggen verdient wel een kleineterugblik naar eerder behaalde aantallen.Wie zich de plattegrond van Amsterdamvoor de geest haalt, ziet dat de stad bijzon-der waterrijk is. Gelegen aan het IJ, door-sneden door de Amstel, singels en grachten,zou Amsterdam zonder bruggen een onmo-gelijkheid zijn.Dat er zelfs al heel vroeg bruggen waren,blijkt uit een van 18 maart 1389 daterendeakte, waarin de oude brug over de Damwordt genoemd. Deze brug moet ongeveerter plaatse van het huidige Beursgebouwgelegen hebben. Het duurde ca. 150 jaarvoordat een rond aantal bruggen is gebouwd:in 1544 wordt de35e brug in gebruik geno-men. Maar dan gaat de ontwikkeling vanAmsterdam in een hoog tempo verder, watresulteert in het gereedkomen van de 60ebrug in 1597. De stad groeide en grote uit-breidingen werden gerealiseerd. Samenhan-gend daarmee is ook het aantal bruggen ge-groeid: in 1665 zijn er reeds 227. Kenmer-kend voor de periode na de 'Gouden Eeuw'is de teruggang op economisch gebied, het-geen ook op de bruggenbouw een ongunsti-ge invloed had.Pas in de vorige eeuw, bij het opkomen vande industrialisatie, is sprake van een herle-ving. De industrie trekt mensen aan, waar-door nieuwe stadsuitbreidingen noodzakelijkzijn, die als een ring rond de 17e-eeuwsestad worden gebouwd. Deze actieve woning-bouw gaat gepaard met een actieve brug-genbouw. In 1941 bezit Amsterdam ca. 365bruggen, en als na de Tweede Wereldoorlogde grote ontwikkeling begint, groeit hetbruggenbestand mee, in 1951 wordt de 400egeopend. De stijgende lijn gaat door: 500 in1957, 600 in 1962, 700 in 1968 en 'brug 1049',zoals hij bekend staat bij Publieke Werken,maakt reeds ??n jaar later het aantal van800 vol!Deze brug 1049\ vormt een overspanning inde zogenaamde verlengde Gooiseweg, eenhooggelegen kruisingsvrije verkeersader vanen naar de Bijlmermeer. De breedte bedraagt23 m, de rijwegbreedte 18,20 m en de over-spanning is 19 m. Op de brug zijn vier -3,10 m brede rijstroken geprojecteerd.In de toekomst zal het nodig zijn om naastdeze brug een tweede te bouwen, omdat deverlengde Gooiseweg voorlopig op halvebreedte wordt aangelegd.De in Amsterdam voorkomende bruggen om-vatten vrijwel alle typen en soorten die menzich kan indenken. Tot de meest bekendebehoort o.a. de Magere Brug, een vollediguit hout opgetrokken constructie. Dat ook demoderne materialen worden toegepast, is inveel bruggen te zien. Bij de in 1954 geopen-de Amstelbrug (gelegen in de rijksweg Am-sterdam-Utrecht) zijn 125 mlange door-gaande liggers toegepast die in een vijftalmoten werden geprefabriceerd en met be-RectificatieBrug 7049, gelegen in de verlengdeGooisewegfoto: DlenstPublieke Werken Amsterdamhulp van drijvende bokken in het werk zijnaangebracht en voorgespannen. De Amstel-brug was daarmee de eerste grote brug inNederland waarbij voorspanning werd toe-gepast.Dat ook aan het uiterlijk van bruggen veelaandacht wordt besteed, moge onder meerblijken uit een in 1965 door Prof.W.Tiedjegehouden rede tijdens de Betondag, waarinhij een aantal betonbruggen in Amsterdamnoemde, die qua vormgeving op hoog peilstaan.In de Bijlmermeer, waarin ook de 800e brugis gelegen, zal het aantal bruggen nog wor-den uitgebreid. Momenteel zijn er ca. 50,maar dit aantal zal zeker tot 1:00 uitgroeien.Reeds nu worden gissingen gedaan om-trent de opening van de 1000e Amsterdamsebrug.P.L.SpitsCement XXII (1970) nr. 1Bij het artikel van ir,P.Stroeven, 'Van asymptotische lijn tot karakte-ristiek', verschenen in het decernber-numrner-If van Cement, isnagelaten te vermelden dat genoemd artikel het laatste is van dereeks die handelt over het 'Theoretisch en experimenteel onderzoekverricht bij de leerstoel Gewapend Beton, van de T.H.Delft'.18
Reacties