IBRUGGENBOUW IUITVOERINGSTECHNIEK IUITVOERINGSTECHNISCHEASPECTEN ZEEBURGERBRUGing.J.H.Lugthart, projectleider ZeeburgerbrugDe beschrijving van de uitvoering van deZeeburgerbrug beperkt zich tot bijzondere aspecten,onder meer het aanbrengen van. de stalen palen voor detwee afwijkend uitgevoerde steunpunten, hethulpmaterieel bij de houw van de pijlerwanden voor deschuifbrug, de inrichting van de zgn. schuiffabriek ende getroffen voorzieningen om eventuele zettingen tecompenseren. Verder wordt aandacht besteed aan destalen bekisting waarin de schuifinoten in ??n keerwerden gestort, alsmede het gebruikte schuifinaterieel.2 Hooggelegen sloofin aanbouwvoor tussensteunpunt op stalenbuispalen1? Gedeeltelijk geprefabriceerdewerkvloer voor een sloof,opgehangen aan betonpalen (a), dewerkvloer van steunpunt 16 is gestort(b), rondoln de werkvloer zijn debekisting en de wapening voor de sloofgesteld (c)PijleropbouwOm een dragende constructie te krijgenwaarop de sloof moest komen rusten,werd eenframevanstalen balkenaange-bracht,datopde bovenkantvan de palenis afgehangen. Op dit stalen frame zijnvan de open stalen buispalen diendepropvorming te worden voorkomen.Hiertoe was de paalpunt aan de binnen-en buitenzijde voorzien van kleefbre-kers. I-~-----------~----lPropvorming kan worden geconsta-teerd, enerzijds aan de hand van hetslagverloop van de hamer, anderzijdsdoor in de eerste paalsectie een vibre-rendstalen profiel aan te brengen. Hetniveau van deze zgn. HEB-balk kon tij-dens het heiproces worden gemeten.Daaruit viel te constateren ofde grondin de paal al ofniet met de paal meezak-te. De kleefbrekers blekengoed te func-tioneren en behalve de normale inklin- I-~~--~----~--~--lkingszakking werd geen propvorminggeconstateerd.Nadat de palen op diepte waren, zijn zeover de volle hoogte uitgeboord. De inde palen gedrongen grond moest toteendiepte van ca. 2 m boven de paalpuntwordenverwijderd. Ditverwijderenvangrond is uitgevoerd met een Wirth B1-boorinstallatie, die op een ponton wasopgesteld.Voordat de palen met beton werden ge~vuld, is het achtergebleven bezonkenslib met behulp van een airlift verwij-derd.Het heiwerk van de steunpunten 1 toten met 15 bestond uit het heien van be-tonnen palen 0,45 x 0,45 m doorsnede,met een lengte van 18 tot 22 m.De stalen palen met uitwendige diame-ter van 0,85 m, zijn aangevoerd en ge-heid in twee secties. Het heiwerk is uit-gevoerd met een Menck 60 op pontonen een Hera 5000 dieselblok. Nadateerst een serie ondersecties is geheid,zijn de palen boven water opgelengd totde definitieve hoogte. Tijdens het heienOp 25 november 1985 werd debouw van de Zeeburgerbrug. ?. dom Rij~te"'
Reacties