In het dossier Muiderbrug vindt u de andere artikelen met dit thema.
C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouw24 cement 2008 5De Muiderbrug is in 1969 ingebruik genomen. De verkeers-drukte is sindsdien flink toege-nomen. Om de veiligheid van deweggebruiker te kunnen waar-borgen moet de brug aangepastworden. Vertrekpunt voor de ver-sterkingsmaatregelen is de ver-breding van de brug met 2,4 mom de verdubbeling van de wis-selbaan in de A1 tussen Diemenen Muiderberg mogelijk temaken.C o n s t r u c t i eDe constructie van de Muiderbrugbestaat uit drie hoofdlangsliggers(ca. 4,5 m hoog), daartussendwarsdragers met daarop eenorthotrope plaatconstructie. Debrug is circa 40 m breed en heeftdrie overspanningen van respectie-velijk circa 75, 160 en 75 m. Uitcontroleberekeningen bleek dat dehoofddraagconstructie van hoofd-langsliggers en dwarsdragers nietmeer volledig voldeed aan de vige-rende regelgeving. Overigens zon-der dat de brug direct onveilig was.Het plaatselijk aanbrengen vanalleen extra staal in de liggersbleek niet haalbaar. Vervolgenszijn drie oplossingen bestudeerd:het aanbrengen van extra uitwen-dige voorspanning onder debrug, het maken van een tuicon-structie met vier pylonen en eentuiconstructie met twee pylonen.Het doel van deze oplossingen isom in het midden van de hoofd-overspanning een verticalekracht omhoog te realiseren. Deeffectiviteit van een versterkingmet uitwendige voorspanningonder de rijplaat aan de hoofdlig-gers bleek niet zo groot. Erwaren veel kabels nodig om hetgewenste resultaat te bereiken.Een betere oplossing bleek hetmaken van een tuiconstructie.Tuiconstructie halveertoverspanning MuiderbrugN.M. Dollee, Rijkswaterstaat BouwdienstDe Muiderbrug in de A1 over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt versterkt,verbreed en verhoogd. De noodzakelijke versterkingsmaatregelen richten zichniet alleen op de orthotrope stalen rijvloeren, maar ook op de stalen hoofd-draagconstructie. De reconstructie is inmiddels in uitvoering. Gekozen is vooreen oplossing met een tuiconstructie en een opvangligger halverwege deoverspanning. Voor de versterking van de rijplaat is het aanbestedingscon-tract in voorbereiding.1 |Opvangligger steunt opdrukbalkenC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouwcement 2008 5 25Uiteindelijk was de oplossingmet twee pylonen het effectiefsten goedkoopst.De brugrenovatie biedt ook demogelijkheid wat te doen aan dehuidige, relatief lage doorvaart-hoogte. De brug zal bij de oever-pijlers met 200 mm worden opge-vijzeld en door het aanspannenvan de tuien (optillen) zal de brugin het midden van de hoofdover-spanning nog eens een extra 350mm worden opgetild.G e k o z e n o p l o s s i n gBasis van de gekozen oplossingvormt een in dwarsrichting in hetmidden van de brug nieuw aan tebrengen opvangligger, die is opge-hangen in een tuiconstructie metdrukbalken aan weerszijden vande brug. Nadat de keuze wasgemaakt om de brug uit te voerenmet twee pylonen is Benthem &Crouwel Architecten ingeschakeldvoor de vormgeving. De architectwilde in eerste instantie een boogdie beide oevers kruiselings ver-bond. Deze zou echter te hoogworden en bleek moeilijk uitvoer-baar en te duur. De architect steldedaarom voor om de pylonen alsaanzet van een `denkbeeldige'boog te ontwerpen. De pylonenhellen dus in twee richtingen over:in de richting van het kanaal maarook van de rijksweg. Naast dekleurstelling van de stalen enbetonnen onderdelen is ook devormgeving van de stalen drukbal-ken en opvangligger in overlegmet de architect tot stand geko-men.Door het aanspannen van de tuienwordt de brug in het midden opge-tild (contact tussen opvangliggeren drukbalken), waardoor als hetware een extra steunpunt wordtgecre?erd. Hierdoor verandert hetstatisch systeem. In combinatiemet extra staal in de hoofdcon-structie gaat de brug weer voldoenaan de vigerende eisen.De basis van de circa 70 m hogepylonen, tot aan rijvloerhoogte vande bestaande Muiderbrug, bestaatuit een in het werk gestorte beton-constructie. Verder zijn ze opge-bouwd uit zeven 5100 mm hogegeprefabriceerde betonelementen.Het bovenste hogere element is erpuur om esthetische redenen.De stalen drukbalk hangt aan tuienaan de pyloon. De resultante van dekrachten in de tuien zorgen vooreen buigend moment in de pylo-2 |Oude situatie bij deMuiderbrug3 |Tuiconstructie halveertoverspanningC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouw26 cement 2008 5nen. Om dit moment te kunnenopnemen moeten de pylonen wor-den nagespannen. De elementenworden nagespannen aan het inhet werk gestorte gedeelte van depylonen. Dit gebeurt in het onder-ste gedeelte van de pyloon waar ookeen betonnen vloer aanwezig is.Tijdens het aanspannen van de tui-en zijn per oever drie spanploegenbezig: E?n in de kelder van de trek-verankering, ??n bij de achtertuienen ??n voor de voortuien. Op beideoevers dus zes ploegen die goedmet elkaar moeten samenwerken.De pylonen zijn gefundeerd opboorpalen. Het heien van palenwas te risicovol, in verband met deaanwezigheid van een hoofdwarm-waterleiding voor Amsterdam.U i t v o e r i n gHet werk voor de versterking vande hoofdconstructie is aanbesteedals een D&C-contract onder deUAV-gc 2005. Voor de stalenbovenbouw en de stalen drukbal-ken is door Rijkswaterstaat eenDefinitief Ontwerp uitgewerkt enmeegegeven. Van de pylonen is devorm contractueel vastgelegd. Hetwerk is in 2007 aanbesteed. Deopdrachtnemer heeft aan de handvan de meegeleverde gegevens, hetDO-ontwerp en de vormgeving, deverdere engineering opgepakt. Uit-eindelijk komen er definitieve ont-werpen en uitvoeringsontwerpenvoor de betonnen constructies, detuiconstructies ?n voor het geheel.De benodigde bouwfasen en hettijdstip van uitvoeren kunnenmaatgevend zijn. Hiermee moettijdens het ontwerp rekening wor-den gehouden. Samen met de eisdat het verkeer zo min mogelijklast heeft maakt dit het berekenenen uitvoeren van de constructieeen ingewikkelde zaak.Op het moment dat de drukbalkcontact maakt met de opvanglig-ger, moet het verkeer worden stop-gezet totdat er voldoende spanningis in de tuien en de constructie als??n geheel gaat werken. Uiteinde-lijk moet er immers een construc-tie komen die als ??n geheelwerkt. Het is de verwachting datde brug in het midden zo'n 350mm omhoog gaat. Dit is afhanke-lijk van de werkelijke stijfheid vande brug. Als in de praktijk blijktdat de staalconstructie stijver is,heeft dit ook invloed op de restvan de constructie. Gezocht isnaar een optimale wegindelingvoor diverse bouwfasen. Dit is eensamenspel tussen de opdrachtge-ver met zijn ingenieursbureau ende opdrachtnemers met hun inge-nieursbureaus. Hierbij werd ookde omgevingsmanager betrokken.De gemaakte berekeningen doorde opdrachtnemer wordengetoetst door de opdrachtgever diedaarbij de markt heeft ingescha-keld. Geprefabriceerde betonon-derdelen worden in Dordrechtgemaakt en per schip vervoerdnaar plaats van bestemming. Destaalconstructie, gemaakt in Bel-gi? wordt ook per schip aange-voerd. De onderdelen worden metkranen en bokken geplaatst.P l a n n i n gIn 2008 worden de middelste delenvan de opvangligger geplaatst. Debrug wordt gevijzeld bij de oeverpij-lers en deels verbreed boven land-zijden. In januari 2009 wordtbegonnen met de dan benodigdewegindeling. In februari worden depylondelen, de drukbalk, de tuienen de buitenste delen van de4 |De pylonen bestaan vooreen deel uit geprefabri-ceerde elementen5 |Wapening in een pyloon-mootC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouwcement 2008 5 27opvangligger geplaatst. Dit gebeurtin de weekenden. Daarna beginthet spanproces. Twee maandendaarna moet de brug dus op hoogtezijn. Vervolgens zijn er nogafbouwwerkzaamheden voorzienwaarvan het verkeer op de rijkswegnauwelijks tot geen last heeft.Medio 2009 is de oplevering van dehoofddraagconstructie voorzien.P l a a t c o n s t r u c t i eIn de orthotrope plaatconstructieis scheurvorming in de lassen vande troggen met de rijplaat gecon-stateerd. Ook is kortgeleden eenscheur in de dekplaat ontdekt.Momenteel wordt een contractvoorbereid voor de versterkings-maatregelen van de rijplaat. Debedoeling is de marktpartijen/aan-nemerij te prikkelen met adequateversterkingsmaatregelen tekomen. Vooralsnog is het aan-brengen van een hogesterktebetonoverlaging d? oplossing, maarRijkswaterstaat staat open vooralternatieven. Het gaat er natuur-lijk om de spanningswisselingenzodanig te beheersen dat er geenpiekspanningen meer optreden inde rijplaat en scheuren in de rij-plaat en in de verbinding troggen-rijplaat uitblijven. De kunst is eenconstructie te ontwerpen die deproblemen oplost, snel kan wor-den aangebracht en veilig is voorhet gebruik door verkeer. nProjectgegevensproject:Groot onderhoud Muiderbrugopdrachtgever:Rijkswaterstaatdirectievoering:Rijkswaterstaat Bouwdienstarchitectonisch ontwerp:Benthem Crouwel Architectenconstructief ontwerp:Rijkswaterstaat BouwdienstIngenieursbureau GemeentewerkenRotterdamaannemer:Aanmemerscombinatie CFE/VictorBuyckadviseurs constructie aannemer:Royal Haskoning, RotterdamBureau d'Etude Greisch, Luik70,8 m + N.A.P45,5 m + N.A.P14,7 m + N.A.Pvoorspanning11,0 m + N.A.P1,7 m + N.A.P6 |70 m hoge pylonenworden nagespannen7 |Pylonen worden dubbelexcentrisch belastO m g e v i n g s f a c t o r e nDe A1 is de hoofdverbinding tussenAmsterdam en het oosten en Alme-re en is ??n van de drukst beredenverbindingen in Nederland. Ermoet rekening worden gehoudenmet onder meer de omwonenden,het winkelgebied, de wensen vanuithet wegendistrict Amsterdam, hetwaterdistrict Utrecht, het Waternet,de provincie, de gemeenten Mui-den, Diemen en Almere en destadsregio Amsterdam. Bij de uit-voering moet ook rekening wordengehouden met werken die wordenuitgevoerd op het gebied van de pro-vincie Utrecht (A2) en het onder-liggende wegennet. Alternatieveomleggingen voor de A1 zijn er nietecht en het werk moet dus gebeurenmet zo min mogelijk hinder voorhet verkeer op de weg ?n het water.Daarom wordt er zoveel mogelijkgewerkt in de weekeinden en in denachtelijke uren. Dit jaar is de hin-der voor het verkeer beperkt. In denachtelijke uren en binnen anderetoegestane tijdvensters worden degeleiderailconstructies tussen dehoofdrijbanen onderling en tussende hoofdrijbaan en de parallelwegvervangen door barriers. Het opvij-zelen van de brug bij de oeverpijlersheeft plaats zonder het verkeer tebelemmeren. Door de weeks blijvenper rijrichting vier stroken beschik-baar. Zodra begin 2009 echter debuitenste delen van de opvangligger,de drukbalken en de pylonen wor-den opgebouwd, onstaat er in deweekenden meer hinder.F reseF res
Reacties