het meest aangewezen materiaal teachten, omdat het hier in beginseleen op trek belaste constructie be-treft. Staal of een ander materiaalmet grote trekvastheid zou meermet het wezen van de constructie inovereenstemming zijn.Doch ook bij toepassing van eendergelijk materiaal zijn welhaastonoplosbare moeilijkheden te ver-wachten in de constructie en bij deuitvoering, in verband met de steedswisselende kromtestralen van dedakhuid, welke voortvloeien uit hetplaatsen van verhoogde tussensteun-punten in de achterwand. Deze com-plicatie maakt het ondoenlijk eniginzicht in het verloop en de groottevan de spanningen te verkrijgen.Daarbij zou proefondervindelijk on-derzoek de pogingen tot het opma-ken van de statische berekeningwaarschijnlijk moeten ondersteunen,hetgeen een groot tijdverlies zoubetekenen.Enkele algemene opmerkingeni.v.m. het te ontwerpen projectHet ontwerpen van stalen kraan-baanliggers, welke steunen op ko-lommen van gewapend beton, is nietwenselijk. Deze constructie is zon-der twijfel uitvoerbaar, doch maaktbetrekkelijk kostbare voorzieningennodig om verbrijzeling van het be-ton van de kolomkoppen te voor-komen. Verder levert deze con-structie slechts een geringe bijdragein de algemene verstijving van hetgebouw in lengterichting.In beginsel is voor dit gebouw aanbeton als materiaal de voorkeurboven staal te geven, ook al is tebedenken, dat de investeringskostendoor toepassing van beton zullenstijgen.De aard van het bedrijf brengt metzich mede, dat men te kampen heeftmet aankleving van stof, dat hygros-copisch en in vochtige toestandagressief is, vooral bij hoge tempe-raturen, welke in de loods zullenoptreden. Staal zal daardoor spoedigworden aangetast en veel onderhoudvragen met de daaraan verbonden,steeds terugkerende zorg en kosten.Voor de kolommen aan de kanaal-zijde komt daar nog bij, dat betontot een robustere constructie leidt.Dit is van belang, omdat deze ko-lommen bestand moeten zijn tegenmechanische beschadiging door dekraan, welke, blijkens de ervaringelders, ook bij de beste beveiligingvan de kraan kan voorkomen.Voor het verdere skelet is bij toe-passing van beton in verband metde grote overspanningen en de snel-heid van de uitvoering een ruimetoepassing van voorgespannen betonzeker een zorgvuldige bestuderingwaard.Stand der werkzaamhedenInmiddels is men op het terrein deruitbreiding begonnen met hetgrondwerk en het maken van dekeermuur voor de grondstoffen inde overdekte opslagloods. Ook dekademuur langs het kanaal is inuitvoering.Over het verdere verloop der werk-zaamheden zijn nog geen mede-delingen te geven, daar de plannenvan de E.N.C.I. en die van de ont-werpers van het ontwerp ,,Kraanen Silo" nog geco?rdineerd moetenworden.Technisch NieuwsAANSLUITING VAN DAKBEDEKKINGAAN STAANDE WANDENHet waterdicht maken van een gebouwbehoort tot een van de belangrijkste pun-ten, welke doorlopend onze volle aan-dacht vragen.De duurzaamheid van de toegepaste con-structies speelt daarbij een belangrijkerol. De grootste moeilijkheid ligt niet zozeer in de bedekking zelf, als wel in debe?indiging hiervan; in het bijzonder waardeze geschiedt tegen een staande wand.De gebruikelijke methode van een strooklood of bitumenweefsel, gelegd in eenvoeg, heeft ongetwijfeld nadelen. De stro-ken gaan los zitten, worden gemakkelijkbeschadigd en zijn moeilijk te vervangen.fig. 1. De metalen kap wordt in desponning gebracht.De reparatiekosten van deze aansluitingenkunnen vaak ontstellend groot zijn.Een nieuw artikel wordt hiervoor in dehandel gebracht, dat op vele punten eenverbetering is. De constructie bestaat uiteen metalen profiel, in de muur ingemet-seld of in de betonnen wand ingestort.Hierin wordt een metalen kap aangebracht(zie fig. 1) en vastgezet met een plastic-rol (zie fig. 2).fig. 2. De plastic-rol wordt aangebracht.Bij het inmetselen dient er op te wordengelet, dat geen specie in de groef komt.Hiertoe wordt tevoren de plastic-rol tijde-lijk aangebracht. Voor het monteren vande kappen verwijdert men de rol.Bij toepassing in betonnen wanden, wordtaan de bekisting een T-profiel bevestigd,waarover het metalen profiel schuift (ziefoto 3). Bij het ontkisten wordt het T-pro-fiel gelijktijdig verwijderd met de bekis-ting. Voor afdichting van de stui'knadenworden bijpassende kappen geleverd,welke tevens dienst kunnen doen als af-dichting van de uiteinden. Het toegepastemetaal is plaatstaal, bekleed met eenlegering van koper en zink. De profielenfoto 3. bevestiging aan de bekistingkunnen ook worden gemaakt van alumi-nium of roestvrij staal.Als voordeel kan nog worden genoemd,dat voor bet aanbrengen van nieuwe dak-bedekking de kappen tijdelijk kunnenworden weggenomen, door de plastic-rolte verwijderen.In de practijk zal moeten blijken, ofdeze constructie geheel aan de gesteldeeisen voldoet. Voor betonnen wandenmoet men rekening houden met de plaatsvan de wapening in verband met debreedte van het profiel. Een vraag is ook,hoe de plastic-rol zich na verloop vantijd zal houden. De kostprijs zal voorlopignog wel een algemene toepassing in deweg staan. De fabrikant is: Fry RegletCompany, Division of Watts Electric &Mfg. Co, Birmingham, Michigan, U.S.A.J. F. DE WILDT, Architect
Reacties