Schoonmaken en opnieuw vullenvan voegen in cementbetonwegenIn ,,Roads and Streets" van Februari 1951 nr 2, beschrijft 3. Rob-bers, Assistant Maintenance Engineer, Minnesota State HighwayDepartment St. Paul, hoe in 1950 in drie bestekken de voegen enscheuren in 100 mijl cementbetonwegen, breed ruim ? m (20 feet),wercfen schoongemaakt en opnieuw gevuld. Uit een vijftiental foto's(waarvan hier vijf zijn uitgekozen) bij het artikel is te zien, hoe ditherstel van voegen en scheuren met snijmachines en voegvulmachi-nes grootscheeps werd aangepakt. Het werk had zulk een succes, datin 1951 een nog groter gelijksoortig werk zal wordenaanbesteedfoto 3, machinaal schoonmaken en vullen van voegenfoto 1. machinaal schoon-, ruw- en gereed maken vanlangsvoegenVerschillende delegaties van naburige staten bezochten de herstel-werkzaamheden, welke de bijzondere aandacht van onderhoudsinge-nieurs trokken,In afwijking van vroegere methoden werd niet afgerekend per eenheidvan voeglengte, doch per gewicht van voegvulmateriaal. Het resul-taat van deze ,,per pound"-wijze van afrekenen, overtrof de vroegere,,per-toot payement basis". De aannemers maken de voegen enscheuren niet nodeloos wijder of dieper, aangezien dat een kostbareprocedure is.Met een door twee man bediende snljmachme werden langs- endwarsvoegen en scheuren geheel ontdaan van oud voegmateriaal,vuil, enz., terwijl de kanten van de voegen ruw werden gemaakt.De langs-voegen werden bovendien als as-lijn ingericht door dezehet hieronderstaande dwarsprofiel te geven,tck. 2. profiel van vernieuwde langsvoegNa vier passages van de snijmachine ontstond het gewenste as-lijnarofiel, dat, gevuld met voegvulmateriaal, als een uitstekende ver-Iteergeleidende lijn dienst doet.Dok net ruw maken van de dwarsvoegen en de scheuren, om delanhechting met het voegvulmateriaal te bevorderen, geschieddenachinaal. De aldus bewerkte voegen werden voorts met roterendeborstels en gecomprimeerde lucht schoongeborsteld en geblazen.?>e voegvulling bestond uit een rubber-asfaltmengsel. Ook het vullen/an de voegen geschiedde met behulp van een kleine ketel op?ielen met een ingebouwd warmte-element en een uitvloei-apparaat.-iet verkeer werd met zorg van de pas gevulde voegen verwijderdgehouden door over de halve wegbreedte te werken en het werknet rode vlaggen en rubber-verkeergeleiders af te zetten.Niettegenstaande voor elx onderdeel van het werk machines werdengebruikt, had de aannemer, Otto C. Ashbach & Sons, Inc. van St.Paul, 20 man per ploeg in dienst..Het artikel en de illustiaties laten z?en, hoeveel zorg door het Minne-jota State Highway Department aan het onderhoud van de voegen injetonwegert wordt besteed. Nederlandse beheerders van dergelijkewegen kunnen daaruit lering trekken.Ir. F. Kansteinfoto 4langsvoegna het vullenfoto 5 en 6. machinaal vullen van scheuren en voegen134 Cement 3 (1951) Nr 7-8
Reacties