vendien speelt ook de houtsoort een rol.Limba- en beukenhout bv. schijnen, ookwanneer zij met bekistingolie zijn bestre-ken, de verharding van cementbeton-specie tegen te gaan.Als bekistingmateriaal komt alleen in aan-merking watervast, zgn. tropenvast triplex,dat aan weerszijden is afgedekt met eenkunstharslaag. V??r het gebruik moeten deplaten, welke met enkele kleine spij-kertjesop de schaarbekisting wordenvastgehecht, goed nat worden gemaakt.Gebleken is, dat dergelijke platen, bij eengoede behandeling, zeker 10 maal alsafdekking van de schaarbekisting kun-nenworden gebruikt.3. Harde houtvezelplatenNiet elke houtvezelplaat kan als bekis-tingmateriaal worden gebruikt. Lichtvaar-dige keuze van de toe te passen plaat kantot teleursteilende resultaten leiden.Het is begrijpelijk, dat met het toenemendgebruik van houtvezelplaten als bekisting-materiaal, de industrie zich ging toeleg-genop de vervaardiging van speciaal voor ditdoel geschikte platen. Uiteraard zullen hiergeen handelsnamen worden vermeld enwordt alleen opgemerkt, dat de plaat vangoede hoedanigheid en watervast moetzijn, terwijl een doelma-tigevoorbehandeling nodig is, voordat zij in hetwerk wordt gebracht. Er zijn Yoorbeeldenbekend, dat eenzelfde plaat-soort door ??naannemer 5 tot 6 maal kon wordentoegepast tegen 10 maal door een andereaannemer. Behalve de wijze vanvoorbehandelen heeft op de gebruiks-duurnatuurlijk ook invloed de zorg, waarmedede platen op het bouwwerk wordenbehandeld.De watervastheid hangt af van dehoutsoort, welke in de plaat is verwerkt,van de bindmiddelen, welke bij de ver-vaardiging worden gebruikt voor hetmineraliseren van de houtvezels en voortsvan de aard van de deklaag, welke op deplaat is aangebrachi.Een deklaag van de beste samenstelling isechter niet voldoende, aangezien de platenook water kunnen opnemen aan dezijkanten en wanneer zij op het bouw-werkopgeslagen liggen, ook aan de on-derzijde.In verband hiermede is het nodig, de platenvoor het gebruik te dom-pelen in eenoliebad, waardoor de ge-bruiksduuraanmerkelijk wordt vergroot. Ditonderdompelen mag echter vooral niet telang geschieden, aangezien anders hetplaatmateriaal week wordt. Beter is nogtoepassen van olie-geharde platen, welkespeciaal voor bekistingdoeleinden wordenvervaardigd door hen in een oliebad extrate persen. Dergelijke platen zijn sterk waterafstotend.Behalve watervast, moet de deklaag ookbestand zijn tegen de scheikundige in-werking van cementbetonspecie. Eengoede kunstharslaag op basis van kool-stof(polyvinylchloride) of van silicium isbestand tegen cement en kan bovendiende volumeveranderingen bij eventueelkrimpen en uitzetten van de platen vol-gen.Cement is anorganisch, een plastic laag isimmuun organisch en heeft als een parumaffinis weinig affiniteit tot scheikundigestoffen.Op minder goede kunsthars-deklagen,welke bij goedkope platen wel toepassingvinden, werkt cement wel in. Eveneensgeschiedt dit op bouwplaten, welke metgewone olie, als bv. lijnolie, zijn afge-werkt.Cementbeton en deklagen met eensuikerachtige samenstelling verdragenelkander evenmin.Worden bekistingplaten v??r het aan-brengen bestreken met een doelmatigkunstharsmateriaal, dan behoeft dit voorplaten, welke meerdere malen wordengebruikt, slechts eenmaal te geschieden.De mate, waarin houtvezelplaten krim-penof uitzetten, is afhankelijk van desamenstelling, zodat hiervoor geen alge-meen geldende cijfers kunnen wordengegeven. Onderzoekingen, o.m. van Prof.Graf en Dr. Charisius, hebben aan-getoond, dat de uitzettingen en krimpin-genbetrekkelijk gering zijn. Niettemin is hetgewenst hiermede rekening te hou-dendoor de platen met enkele mm tus-senruimte op de bekistingrasters te leggen,waarop zij meestal met enkele kleinespijkertjes worden vastgezet. Het best zouuiteraard zijn, deze spijkertjes slechts aan??n der korte zijden van de plaat aan tebrengen, zodat deze eventuele kleinevolumeveranderingen zou kunnen volgen.In verband met de aard van het beton-werkzal dit niet steeds mogelijk zijn. In dit gevalmoet het aantal spijkertjes zo-veel doenlijkworden beperkt en moeten kleinespijkertjes zonder kop worden ge-bruikt.OntkistingsmiddelenHet aanhechten van betonspecie aan debekisting is een zuiver physische wer-king.Het ontkistingsmiddel moet deze werkingtegengaan door het vormen van een dunneafsluitende en water afsto-tende laag ophet oppervlak van de be-kisting. Desamenstelling van het ontkis-tingsmiddelmoet zodanig zijn, dat op het beton geennadelige scheikundige in-werking wordtuitgeoefend en op het be-tonoppervlakgeen kleurverandering ont-staat.De vele ontkistingsmiddelen, welke ondertal van benamingen in de handel zijn,bestaan in hoofdzaak uit olieachtige, vet-,was- of zeephoudende oplossingen ofemulsies. Oli?n hebben geen nadeligeinwerking op betonspecie en op beton;vetten kunnen een nadelig?invloed heb-ben, zolang het beton nog niet is verhard.Door de Highway Research Board werden opgrote schaal proefnemingen met asbelastingenop cementbetonproefvakken verricht.Het onderzoek, dat werd aangeduid met RoadTest One - MD, werd in 1949 opgezet door deInterregional Council on Highway Transpor-tation. Het project stond onder de directie van deHighway Research Board of the NationalResearch Council voor de wegen-departementenvan Connecticut, Delaware, Illinois, Kentucky,Maryland, Michigan, New Jersey, Ohio,Pennsylvania, Virginia, Wis-consin en hetdistrict Columbia, met mede-werking van hetBureau of Public Roads.Zeven vrachtauto's werden geleverd door zesfabrieken van de Automobile ManufacturersAssociation: Autocar, General Motors (2), In-ternational, Mack, Reo en White. Ford MotorCompany leverde een achtste vrachtauto.Brandstof, olie en smeermiddelen werden ge-leverd door 14 benzinemaatschappijen:American, Atlantic, Cities Service, Esso Stan-dard of New Jersey, Gulf, Ohio, Phillips, Pure,Shell, Sinclair, Socony Vacuum, Sun, Texasen Tidewater.Luchtfoto's werden genomen door het De-partement van Landsverdediging.Van Juni tot December 1950 werden verkeers-proeven genomen. In 1951 werden 6 000 bo-demonderzoekingen en 12 000 spanningsme-tirtgen verricht; de analyse van deze waar-nemingen kwam in April 1952 gereed. Depublicatie is van 9 Mei 1952.Het voornaamste doel van de proeven was hetrelatieve effect vast te stellen van 4 verschillendeasbelastingen op een beton-verharding. Dezebelastingen was 8 200 kg (18 000 lb) en 11 000kg (22 400 lb) op enkele assen en 14 500 kg (32000 lb) en 20 300 kg (44 800 lb) op tandem-assen.De proeven werden genomen op een 1,1 milelang proefvak van cementbeton, dat in 1941 wasgemaakt op weg U.S. 301 ongeveer 9 mile tenzuiden van La Plata, Maryland. De ver-hardingbestond uit 2 stroken van 3,66 m (12 ft) breed, elkmet een doorsnede van23-17-23 cm (9-7-9 in.) met een netwapening.Ultzetvoegen werden aangebracht op afstan-denvan 36,6 m (120 ft), met 2 contractie-voegen op12,2 m (40 ft) afstand. Alle dwars-voegen haddendeuvels, ? ? in. op 0,38 m (15 in.) onderlingeafstand.Het proefvak bestond reeds 9 jaar, voordat deproefbelastingen-aanvingen; er was tot deaanvang een verkeer over heen gereden vanrond 2 400 voertuigen per dag, waarvan 14%vrachtauto's. Er werden 4 gescheiden proef-secties ingericht:Sectie 1. De westelijke strook van de zuide-lijkehalve mijl werd belast met 8 200 kgenkei-assige ladingen.Sectie 2. De oostelijke strook van de zuide-lijkehalve mijl werd belast met 10 200 kgenkel-assige ladingen.Sectie 3. De westelijke strook van de noor-delijkehalve mijl werd belast met 14 500 kgop tandem-assen.Sectie 4. De oostelijke strook van de noor-delijkehalve mijl werd belast met 20 300 kgop tandem-assen.De proefvoertuigen reden in beide richtingen opalle sectles. De enkel-assige voertuigenpasseerden 1 324 keer per dag, de tandem-asvoertuigen passeerden 918 keer per dag. Deneerslag, welke werd gemeten gedurende de zesmaanden van de proeven, kwam onge-veerovereen met de gemiddelde neerslag gedurendehet voorafgaande 10-jarig bestaan van deproefweg. De kwaliteit van de beton-verhardingen mocht normaal worden genoemd.De voegen in de betonverharding werden,gedurende de periode van de proeven van 6maanden, 11 maal gevuld.Meer dan 1 400 grondmonsters werden ge-nomenonder de verharding, nadat de proe-ven warenstopgezet. Al deze monsters wer-den onderzochten geclassificeerd. Grond-soorten vanverschillende classlficatie werden onder elk vande proefstroken gevonden.De classificaties onderscheiden:Uitmuntend A-1. Goed tot matlg A-2-4. Matig totslecht A-4-5. Slecht A-6 en A-7-6.'Pumping' en scheuren kwamen meer voor Inplaten, welke waren gelegd op A-7-6 on-dergrond dan in platen op A-6 ondergrond. Dezouteklei A-6 ondergrond, gevoelig voor'pumping', was de meest voorkomende onder-grond van alle 4 proefstroken.(a) Gebaseerd op alle soorten ondergrondwaren de resultaten:1) De 22 400 lb enkel-assige vrachten ver-oorzaakten 6,4 keer zo veel scheuren(1269 tegen 196 ft) als de 18 00 lb enkel-assige vrachten na 238 000 toepassingen.2) 58% van de platen in de strook met 22400 lb lasten en slechts 26% van deplaten in de strook met 18 000 lb lastenbevatten scheuren, welke werden ge-analyseerd als structurele fouten van deproeflasten.3) De verharding op 50% van de voegen inde strook met 22 400 lb lasten en opslechts 18% van de voegen in de strookmet 18 000 lb lasten was merk-baarachteruitgegaan en gescheurd.(b) Gebaseerd op plastic-type-ondergrond (A-6silty-clay) waren de resultaten, dat de 22 400lb enkel-assige lasten 7 maal zo-veelscheuren veroorzaakten als de 18 000 lbenkel-assige lasten na 238 000 toepassingen.(c) Gebaseerd op granular-type ondergrond (A-1) waren de resultaten:1) Geen 'pumping' of scheuren kwamen voorgedurende 238 000 toepassingen vanelke 18 000 lb of 22 400 lb enkel-assigelasten.2) Lichte 'pumping' doch geen scheurenkwam voor onder de 22 400 lb enkel-assige lasten.Bovenstaande resultaten mogen een beeldgeven van de omvangrijkheid van de geno-menproeven.De beschikbare piaatsruimte laat niet toe, allehoogst interessante resultaten van de genomenproeven hier weer te geven.Ir F. K.Cement 4 (1952) Nr 19-20Onderzoek naar het effect van verschiflende asbelastingen op een betonverhardingvan een proefwegvak bij La Plata. Maryland. U.S.A.326
Reacties