foto 1. opslagloods voor cement in bulk en mengtoren vande Befarofoto 2. de transportabele Fuller-Kinyon pompfoto 3. De buikhelling van het schip is volkomen vlak.Het transport vancement in bulkDe Fuller-Kinyon installatie der N.V.Betonmortelfabriek Rotterdam ,,Befaro"door ing. J. A. BakelsReeds bij de bouw van de Befaro lag het in de be-doeling het cement in losse toestand aan te voeren enop te slaan.Aangezien op het tijdstip van inbedrijfstelling van defabriek (September 1948) de E.N.C.I. te Maastricht,van welke fabriek het cement wordt betrokken, nogniet over een installatie beschikte om cement in bulkin schepen te laden, vond aanvankelijk het transporten de opslag op normale wijze (in zakken) plaats.In het voorjaar van 1949 deed zich echter de behoeftegevoelen aan een betere, met name minder omslach-tige, methode van aanvoer en opslag van cementTen einde de plannen voor het transport van ce-ment in bulk te kunnen verwezenlijken, moestaan vier voorwaarden worden voldaan:1. de cementfabriek diende over een installatievoor het laden van los cement te beschikken,2. voor het vervoer van los cement moesten spe-ciale schepen worden ingericht,3. er moest in de nodige opslagruimte voor loscement worden voorzien,4. de Befaro diende haar installatie zodanig uitte breiden, dat de speciale schepen snel kon-den worden gelost.Na overleg tussen de betrokken partijen zegdede cementfabriek toe haar laadinstallatie te zul-len uitbreiden, zodat deze geschikt zou wordenvoor het laden van los cement. Voorts werd meteen transportmaatschappij overeengekomen, datdeze zou zorgdragen voor het inrichten van despeciale schepen.Volgens plannen van Befaro werd een betonnencementloods gebouwd voor de opslag van loscement. Tenslotte werd in het kader van hetMarshall-plan een complete Fuller-Kinyon in-stallatie in de Verenigde Staten besteld.Ondanks enkele -- onder de tegenwoordige omstan-digheden welhaast onvermijdelijke -- tegenslagen, konop 20 September j.l. het eerste schip met los cementworden gelost.LAADINRICHTINGVAN DE CEMENTFABRIEKHet laden van de schepen te Maastricht ge-schiedt door middel van een mechanische instal-latie, volgens het principe-schema, zoals beschre-ven in ,,Cement" No 5--6, blz. 105, fig. 6.In de installatie is een weegtoestel ingebouwd,dat nauwkeurig het geladen kwantum aangeeft.INRICHTING DER SCHEPENVoor het vervoer is een tweetal motorschepenmet een laadvermogen van ca 340 ton ingericht.Een der voornaamste veranderingen bestond uithet maken van een ononderbroken laadruimtevoor de opslag van het cement. Een ruimte, ge-scheiden van de eigenlijke laadruimte door eenschot met een uitneembaar gedeelte, is bestemder de cementpomp in te strijken.Verder is nog van groot belang, dat de buikhel-276foto 4. relaiskast met magnetische schakelaars enrelais voor afstandsbediening van de pompling van het schip volkomen vlak is, waartoe degehele oppervlakte met gelaste staalplaten isafgedekt (foto 3).DE CEMENTLOODSDe betonnen cementloods is in twee comparti-menten verdeeld met een opslagcapaciteit vanrespectievelijk 450 en 100 ton.Beide compartimenten zijn voorzien van dubbeledeuren. De loods is afgedekt met een houten dak-beschot, waarop twee lagen asfalt en mastiekmet een deklaag van grind (foto 1 en 5).FULLER-KINYON POMPINSTALLATIEDe eigenlijke installatie omvat:1. 'n transportabele Fuller-Kinyon pomp (foto 2),2. een relaiskast (foto 4) met magnetische scha-kelaars en relais voor de afstandsbedieningvan de pomp door middel van de stuur-knuppel.3. een 5" pijpleidingsysteem, bestaande uit nor-male stalen pijp en een aantal tweeweg-ver-deelafsluiters, die het mogelijk maken het ce-ment op ieder gewenst punt in de cement-loods of in de voorraadsilo's van de meng-toren te pompen,4. twee stel Fuller electrische aanwijzers van debunkerstand, gemonteerd op de voorraadsilo'svan de mengtoren,5. een Fuller roterende compressor met een ca-paciteit van 14 m/min bij een tegendruk van2,3 at.PRINCIPE VAN DE INSTALLATIEHet Fuller-Kinyon systeem moet vooral niet ver-ward worden met pneumatische of blaasinrich-tingen, die materiaal door pijpleidingen trans-porteren door middel van luchtsnelheid.De werking van de Fuller-Kinyon pomp is ge-baseerd op de bijzondere eigenschap van cementom ,,vloeibaar" te worden, wanneer het met luchtwordt gemengd. In deze luchtige, vloeibare toe-stand kan het cement door mechanische drukdoor een pijpleiding van aanzienlijke lengte enhoogte worden geperst.DE FULLER-KINYON POMP (foto 5)Aan de mond van de pomp bevindt zich een lang-zaam draaiende voedingsschijf. Deze brengt hetcement in een kleine transportschroef. Door haartoenemende spoed wordt het cement gecompri-meerd om het terugstromen van druklucht doorde mond van de pomp tegen te gaan. Aan heteinde van de transportschroef wordt, door mid-del van een luchtring, de druklucht toegevoerd,die het cement dan door een terugslagklep in deleiding perst.Wanneer de pomp voor langere tijd stil wordtgelegd, kan de druklucht door middel van eentweewegkraan direct in het pijpleidingsysteemworden gevoerd, ten einde dit schoon te blazen.Een 5" flexibele rubberslang verbindt de pompvanaf de flens met de vaste cementpersleiding.De vaste drukluchtleiding wordt door een 3"flexibele rubberslang met schroefkoppeling aande pomp verbonden.Door middel van de stuurschakelaar, die dooreen volgummikabel met de relaiskast is verbon-den, kan de pomp op afstand in iedere gewensterichting worden voortbewogen en kunnen defoto 5, opslagloods met dubbele deuren en de Fuller-Kinyonpomp met langzaamdraaiende voedingsschijftransportschroef en de draaischijf worden in- enuitgeschakeld.De electrische aanwijzers van de bunkerstandzijn aangesloten op een controlepaneel, waaroprode of groene lampjes aangeven, of de silo's vande mengtoren leeg of vol zijn. Bovendien wordtde pompmachinist door een claxonsignaal ge-waarschuwd, wanneer de silo's vol zijn.Het totaal ge?nstalleerd motorvermogen vanpomp en compressor bedraagt 125 pk, terwijl depompcapaciteit van de installatie ca 30 ton is.Naast het feit, dat de schepen voor geen enkelander transport dan dat van cement in bulkworden gebruikt, waardoor men van een regel-matige aanvoer is verzekerd, biedt deze installa-tie nog de volgende voordelen:1. b e s p a r i n g op de inkoopprijs vancement door het vervallen van de betrek-kelijk dure verpakking in papieren zakken,2. b e s p a r i n g op de l o s s i n g s k o s t e n;de lossing van cement in zakken door middelvan een electrische draaikraan vergde 42 man-uren per 100 ton, terwijl het lossen van eenzelfde hoeveelheid door middel van de Fuller-Kinyon installatie slechts 4 man-uren vergt.(De bediening der pomp kan door 1 man ge-schieden).Met bovenstaande beschrijving moge aan hetdoel, een beeld te geven van de eerste Fuller-Kinyon installatie in Nederland, zijn beantwoord.
Reacties