De grotere inhomogeniteit van het gewone beton -- desiructuur dus van dit beton -- moet ertoe leiden, datdaarin evenwel plaatsen voorkomen, waar de voorwaardenvoor een breuk veel eerder vervuld zullen zijn.Ter onderscheiding van de druksterkte als lokale materiaal-eigenschap en van de constructie-sterkte, die van de vormvan het werkstuk afhangt, zou ik willen voorstellen de hierbedoelde sterktemaat de structuursterkte te noemen.Dit is dus de draagkracht per eenheid van doorsnede, dieontstaat uit de plaatselijke verdeling van de druksterkten.Hoewel in het door ons beschouwde geval van de drie wan-den de gemiddelde druksterkte van het gewone beton on-getwijfeld hoger ligt, dan die van het air-beton van de mid-denwand, komen wij niet alleen tot de conclusie, dat delaagste druksterkte in het air-beton niet of nauwelijks lageris dan die in het gewone beton, maar zelfs: dat de structuur-sterkte van het air-beton vrijwel zeker hoger is dan die vanhet gewone beton.De beschikbare gegevens zijn natuurlijk nog geheel onvol-doende om met enige zekerheid iets te berekenen over demaat van deze structuursterkte; hier is als doel alleen gesteld:aannemelijk te maken, dat zij lager kan en moet zijn dan delaagst voorkomende druksterkte.Er zal zeker nog een intense Studie van de breukverschijnselengemaakt moeten worden v??r en aleer men de invloed vande inhomogeniteit op het optreden van de breuk zal kunnenberekenen.Wie de harde plaatsen in tek. 12 in gedachten identificeertmet grindkorrels in een klein stukje beton, zal ook inzien,dat de beschreven redeneringen evenzeer van toepassingmoeten zijn op het in de inleiding genoemde vraagstuk: Hoesterk is het beton, wanneer men de elasticiteit en de sterktevan het grind en van het cement kent?Maar daarover is voorlopig nog helemaal niets te zeggen, datis nog veel te moeilijk.Litteratuurtijst(1) Lucht in beton, Dr R. A. 3. Bosschart; Cement 3 (1951) 1/2 blz. 18(2) Portlandcement en Kunststoffen, Dr R. A. 3. Bos s chart;Cement 2 (1950) 15/16 blz. 303(3) Cement en Beton, ing. 3. A. Zwolsman, 1941;Publ. no. 5 v. d. Verkoopass. Enci-Cemij, AmsterdamMet cljfers in de hand, met attesten en proef-staten zou men op de uitstekende hoedanig-heden van beton voor bedrijfsvloeren kunnenwijzen. Wij willen dat hier niet doen, dochmeer een algemene beschouwing wijden aande belangrijkheid van de bedrijfsvloer. Hierbijspeien zo talrijke overwegingen mede, welkein tal van gevallen door velen in niet vol-doende mate worden overzien, dat het goedis daarop wat dieper In te gaan.Het kiezen van de goede bedrijfsvloer is werkvoor geschoolde en door de praktijk ervarenfabrikanten. Zij immers kunnen de hoedanig-heden van hun vloeren in overeenstemmingbrengen met de eisen, welke de bedrijven inhet algemeen stellen en welke aan elk bedrijfindividueei inherent zijn. De eisen lopen vaakver uiteen.Uit de aard der zaak is het goed, om -- ten-einde aan de economische factor te voldoen --tot een ,,eenheidsvloer" te komen, met eenverschil in deklaag. Een ,,eenheidsvloer" iseen vloer, die in vele onderdelen in massakan worden gemaakt en daardoor goedkoperin aanschaffing wordt. De zgn. eenheid mag ingeen geval leiden tot een klakkeloos gebruikvoor n'importe welk bedrijf.Bij de eenheid moet derhalve een voldoendesoepelheid worden betracht, teneinde -- endaarom gaat het -- een Sterke bedrijfsvloer teverkrijgen, volkomen opgewassen tegen deeisen, welke het bedrijf stelt.Zoals hierboven reeds aangeduid, is dezebijdrage niet technisch; cijfers over draag-vermogen, over afslijting, over de samenstel-ling van de kern en van de slijtlaag ontbreken.De lezers zouden dit artikel ,,empirische be-schouwingen" kunnen noemen.Van het voorbije tijdperk, waarin het transportin en bij het bedrijf met man en paardekrachtgeschiedde, is niet veel meer over. Men zouhet thans heel ongewoon vinden, indien in eenflink bedrijf een veelvuidig gebruik van steek-wagentjes zou worden gemaakt. De eisen vanhet moderne bedrijfsverkeer vinden hun vol-doening in de talloze uitstekende, mechanischgedreven vervoermiddelen, welke het bedrijfs-verkeer zeer aanzienlijk verlichten en zijnkosten sterk reduceren.Om met Prof. Dr. G. R? ves z te spreken: ,,Demoderne rationalisatie kan worden omschrevendoor het economisch streven, de gezamenlijkeeconomische factoren: kracht, materiaal, tijden organisatie stelselmatig in overeenstemmingte brengen met de grootst mogelijke efficien-cy" (Psychologie van het Bedrijfsleven).Dit streven heeft geleid naar efficiency, naartijdstudies, naar bewegingsstudies en naar Stu-die der arbeidsmiddelen.Het bedrijfsverkeer is een der onderdelen vande totale materie, dat weer onderverdeeldkan worden in:a) de af te leggen route;b) de mechanisatie van het vervoermiddel;c) de basis, waarop het vervoermiddel voort-beweegt.Behalve het rollende bedrijfsverkeer is er deopslag van grondstoffen, halffabrikaten en pro-ducten.Hierbij komt nog de factor velligheid vanvoet- en rijverkeer. Een goede overweglng vanal deze en andere factoren is nodig, om toteen goede basis -- een goede bedrijfsvloer --te komen.Zonder aan de zeer hoge belangrijkheid vanandere bedrijfsdelen: gereedschappen, machi-nepark, werktuigenbestand, enz. te kort tedoen, willen wij hier, en juist hier, op de wer-kelijke waarde van de goede bedrijfsvloerwijzen.Wat is een goede bedrijfsvloer?Tijdens verscheidene gesprekken over bedrijfs-vloeren is ons steeds weer gebleken, dat menalleen het bovenste gedeelte van die vloer ophet oog had: de plaat, de tegel, het gedeeltedat men ziet.De bodem, waarop dat bovenste gedeelte komtte liggen, telt wel mede, maar er zijn velegevallen, dat aan de bodem niet de aandachtwordt gewijd, welke hij verdient.Zo kon het gebeuren, dat op een plaats tussengrote bedrijfsgebouwen een nogal dikke ennaadloze gewapend-betonvloer meer leek opeen vijver met ijsschotsen dan op een vloer,waarop dag in dag uit zware vrachten opvlotte wijze gereden kunnen worden. De bodemwas zeer ingekionken en dat zou gewetenmoeten worden aan het grondwater.Maar waarom blijft dan de zware fabrieks-schoorsteen, waaromheen de vloer ligt, danrechtop staan, waarom verzakt hij niet, enwaarom verzakken de fabrieksgebouwen niet?Een kwestie van de fund?tie? Juist, dat is het.De afdekking van de vloer moet op een vasteonderbodem liggen, hetgeen wel bewezenwordt door het gebruik van betrekkelijke dunnetegels voor bedrijfsvloeren. Wij krijgen der-halve het volgende beeld:a) ondergrond (al of niet ondervloer) enb) bedrijfsvloer.Bezien wij de bedrijven, dan is het beeld ingrote trekken naar de belasting:bedrijven belastingkg/m1lichtemiddelzwarezwarezeer zware10001000--20002000--30003000Het beeld naar de aard van de bedrijven kanzijn het droge, het natte en het chemischebedrijf.Voor het chemische bedrijf lijken betonvloerenniet aangewezen. Voor de andere gevallenheeft beton in de loop van vele jaren zijn grotewaarde bewezen. Dat wil natuurlijk zeggen:beton van hoge kwaliteit, van homogene sa-menstelling, al of niet gewapend.De vloer is uiteraard aan verschillende krach-ten blootgesteld: de belasting in horizontale(rijdende) en vertikale (opslag, stilstaand)richting en de afslijting.Voor de belasting worden een voldoende druk-sterkte en een voldoende buigingsweerstand(met veiligheid tegen abrupte belasting) alseisen gesteld en voor de afslijting een per-fecte slijtlaag.Het is voor elk bedrijf van eminent belang,dat vervanging van beschadigde vloerdelenvlug en zonder veel kosten kan geschieden.Dit zal in de eerste plaats voor de zware enzeer zware bedrijven een rol speien, daar juistin die bedrijven een mogelijkheid van bescha-diging eerder kan optreden dan eiders, waarbijkomt, dat het zeer zware transport in die be-drijven veel eerder hinder van een kapotteof oneffen vloer zal ondervinden dan in lichtebedrijven.Ofschoon, bij een goede fundatie van de vloer,de toepassing van naadloze betonvloeren ophet eerste oog geen overwegende bezwarendoet zien, moet toch rekening worden gehou-den met een defect aan een vloergedeelte.Voor nieuw ingerichte bedrijven is het gewenst,met een mogelijke inklinking van de bodemrekening te houden in dier voege, dat daarde vloer bij voorkeur opneembaar moet zijn.In beide bovengenoemde gevallen is het ge-bruik van grote vloerplaten aangewezen.Bij de toepassing van betonvloeren zijn, onge-acht de gekozen vorm: platen, tegels of naad-loos, resumerende de eisen:a) voldoende sterkte voor belasting (stilstaan-de belasting, rijdende belasting, abruptebelasting),b) slijtlaag, die niet glad wordt en die doorzijn hardheid ruim voldoende tegen afslijtingis opgewassen en dus ook geen stof ont-wikkelt,c) blijvende vlakheid van de vloer.Een niet doelmatige vloer betekent veelalgrote slijtage aan de transportmiddelen, metmogelijke beschadiging van te vervoeren fra-gile voorwerpen.Een ongelijke vloer kan de wendbaarheid derbelaste transportmiddelen tegenwerken.Een gladde vloer kan vlot starten verhinderenen bovendien gevaar voor het verkeer op-leveren.Het komt voor, dat buizen en kabels onder devloer worden gelegd. Zij liggen bij voorkeurin kokers om de blootlegging bij vernleuwing,reparatie en contr?le te vergemakkelijken. Deafdekking van de kokers kan in de bedrijfs-vloer worden opgenomen, indien zij bestaatuit Sterke platen.Het spreekt vanzelf, dat de economie bij hetbepalen van de bedrijlsvloer een belangrijkerol speelt. De economie wordt het beste ge-diend, als de volgende overwegingen in hetgeding worden gebracht:a) een Sterke vloer, die in elk opzicht voldoet,ook al is hij dan wat duurder in aanschaf-fing;b) een niet juiste vloer, die weiiswaar goed-koper in aanschaffing kan zijn, wordt" dUurals hij:1. sterk afslijt,2. oneffen is,3.grotere slijtage aan transportmiddelenveroorzaakt (hoge reparatierekening);4. onveilig is wegens gladheid, waardoorde vloer een siechte invloed zowel ophet ongevallen-risico als op de arbeids-intensiteit uitoefent.De bedrijfsvloer, basis waarop het bedrijf leeft,verdient dus alle aandacht. B. R.288 Cement 4 (1952) Nr 15-16De bedrijfsvloer
Reacties