Belangrijke fase in de bouw CoentunnelZeer onlangs werd een belangrijke f ase in de bouw v an deCoentunnel af gesloten. Namelijk, de zes tunnelelementen v an 90m lengte, die gezamenlijk de gesloten tunnelbuis onder hetNoordzeekanaal zullen v ormen, zijn eind v orig ?aar gereedgekomen in een bouwdok dat speciaal v oor dat doel gegrav enwerd.Met de werkzaamheden aan de Coentunnel, die in de toekomstniet alleen een v erbinding gaat v ormen tussen noord- en midden-Nederland, maar tev ens een belangrijke schakel tussen de beidedelen v an Amsterdam, werd eind 1961 begonnen.Het toen gegrav en bouwdok werd v oorzien v an een onderlaagv an zand en grind met daarop een bestrating v an betontegels. Ditlaatste ten einde later het lossen v an de tunnelmoten tev ergemakkelijken.Daarna zijn de zes moten v oor de gesloten tunnelbuis gemaakt,die elk een gewicht bezitten v an 15000 ton en elk in gedeeltenv an 18 m gestort zijn, waarbij v oor wanden en dek gebruikgemaakt werd v an v errijdbare bekigtingsdelen, Na v oltooiingwerden de mooteinden v oorzien v an kopschotten die een tijdelijkedichting v ormen totdat de elementen ter bestemder plaats zijnaf gezonken en tegen de naastliggende moten aansluiten.Eind v orig ?aar waren de werkzaamheden zo v er gev orderd dat hetbouwdok met water kon worden gev uld, ten einde de dijk die hetbouwdok v an het Noordzeekanaal scheidt te kunnen af grav en. Door-dat de ballasttanks in de elementen gev uld waren, blev en dezeelementen op hun plaats en konden zodoende op waterdichtheidworden beproef d. Deze beproev ing heeft inmiddels een gunstigresultaat opgelev erd.De elementen waarv an de aanwezigheid alleen te raden v alt aan demanschachten die bov en water uitsteken, blijv en in het openbouwdok liggen totdat, naar men v erwacht, begin maart de af sluitdijkv oldoende weggegrav en is om de elementen te kunnen v erslepen.Wanneer ze v erv olgens naar hun def initiev e plaats v ersleept enaf gezonken zijn, rusten ze slechts op de tweede zandlaag, integenstelling tot de IJ-tunnel enkele kilometers oostwaarts, diegef undeerd is op palen.N e.f ot o's: M. H. Douma/Amsterdamde zes gereedgekomen elementen zullen tezamen de gesloten tunnelbuis onderhet Noordzeekanaal vormenvia een 65 mm hevelleiding werd het bouwdok met water gevuldhef resultaat van twee jaar bouwen nog slechts waarneembaar aande toegangsschachtenCement XVII (1965) Nr. 1tijdelijke kopschotten die naaansluiting van de elementenop hun definitieve plaatsworden gesloopt
Reacties