Voor een betere wereldwijde concurrentiepositie van de Rotterdamse haven moet de Amazonehaven in de toekomst bereikbaar zijn voor de nieuwe generatie containerschepen zoals het Ultra Large Container Ship (ULCS, 400 × 60 m). Hiertoe moest de haven met 55 m worden verbreed, van 255 m naar 310 m. Deze verbreding is bereikt door de bestaande zeekade aan de zuidkant over een lengte van circa 1000 m te slopen en 55 m zuidwaarts een nieuwe kademuur te bouwen.
4
Amazonehaven
verbreed
2400 m lange kademuurconstructie nader toegelicht
amazonehaven verbreed 4 2014
5
De Amazonehaven wordt omsloten door de containertermi-
nals van ECT en Kramer aan respectievelijk de noord- en de
westkant, en de terreinen van de Gasunie, GDF SUEZ en EMO
aan de zuidkant (fig. 2). De haven mondt in het oosten uit in
het Beerkanaal.
Op het schiereiland vonden diverse activiteiten plaats:
? bouw van acht kolenmengsilo's (KMS) direct achter de
nieuwe kademuur;
? (om-)legging van kabels & leidingen, waaronder het leggen
van een 380 kV-kabel;
? sloop van circa 917 m zeekade (rode lijn in figuur 2);
? bouw van circa 2400 m nieuwe kadeconstructie met een
geïntegreerde koelwateruitlaat (KWU) ten behoeve van de
GDF SUEZ-centrale (groene lijn in figuur 2);
? baggeren van circa 3,5 miljoen m
3 zand;
? verlegging van de Missouriweg op de kade.
Voor de verbreding was een voorbereidingstijd van twee jaar
en een uitvoeringstijd van twee jaar beschikbaar. Na Maas-
vlakte 2 is dit het grootste project van Havenbedrijf Rotter -
dam.
De realisatie van het project was opgedeeld in drie contracten:
? D&C-contract voor de sloop van de bestaande zeekade en de
bouw van het meest oostelijke deel van de nieuwe kademuur,
inclusief het bijbehorende baggerwerk;
? RAW-contract voor het resterende deel van de nieuw te
bouwen kademuur;
? RAW-contract voor circa 2 miljoen m
3 baggerwerk.
De nieuwe kadeconstructie is ook in drieën opgedeeld A1 t.m.
A3 (fig. 2). Dit was nodig vanwege diversiteit in geometrie,
nabijgelegen funderingen en kadefuncties. A3 is verder opge -
splitst in A3-1 t.m. A3-3.
In dit artikel wordt voornamelijk sectie A3 nader toegelicht,
meer specifiek het gebruik van BIM, de uitgangspunten, de
kadeconstructie en enkele details.
Uitgangspunten
De functionele eisen zijn in nauw overleg met de opdrachtge-
ver door IGR vastgelegd. De belangrijkste waren:
? Gemiddeld hoogwater (GHW) = NAP +1,26 m.
? Gemiddeld laagwater (GLW) = NAP -0,68 m.
? Contractdiepte en constructiediepte variëren afhankelijk van
het kadedeel (fig. 3) (contractdiepte is de bodemdiepte die
met de opdrachtgever is overeengekomen; de constructie-
diepte is de diepte waarop de kademuur is berekend).
? Niveau bovenkant kademuur NAP +5,00 m.
? Kademuur voorzien van een vlakke betonnen voorwand van
NAP +5,00 m tot NAP -1,00 m, teneinde de gevoeligheid
1
ing. Mustapha a ttahiri Mseng
ing. r achid r amzani
ing. p eter Hoek p Mse
Ingenieursbureau Gemeente
Rotterdam (IGR)
ir. e .J. Broos
Havenbedrijf Rotterdam NV 1 Impressie van kademuur Amazonehaven
vanuit de lucht
foto: Havenbedrijf Rotterdam NV
Voor een betere wereldwijde concurrentiepositie van
de Rotterdamse haven moet de Amazonehaven in
de toekomst bereikbaar zijn voor de nieuwe genera-
tie containerschepen, zoals het Ultra Large Contai-
ner Ship (ULCS, 400 × 60 m). Hiertoe moest de haven
met 55 m worden verbreed, van 255 m naar 310 m.
Deze verbreding is bereikt door de bestaande
zeekade aan de zuidkant over een lengte van circa
1000 m te slopen en 55 m zuidwaarts een nieuwe
kademuur te bouwen.
Mississippihaven
Ten zuiden van de Amazonehaven
ligt de Mississippihaven. Vooraf-
gaand aan de verbreding van de Amazonehaven is
ook in deze Mississippihaven een nieuwe kade
gerealiseerd (kade M5/M6). Hierdoor was de over -
slagcapaciteit voor EMO tijdens de verbreding van
de Amazonehaven gewaarborgd. Over dit project
is een artikel verschenen in Cement 2013/8. Dit
artikel is beschikbaar op
www.cementonline.nl.
amazonehaven verbreed 4 2014
6
muur A3-2 (EMO);
- transportbanden ten behoeve van bevoorrading van de
KMS en de centrale van GDF SUEZ.
Al deze werkzaamheden worden binnen een zeer beperkte
ruimte gerealiseerd.
? De huidige fundering van de kolensilo's van EMO en de
transportbanden langs werkterrein mogen niet nadelig
worden beïnvloed tijdens de uitvoering.
? Kademuur voorzien van kademeubilair zoals verticale wrijf-
stijlen, drenkeling ladders, haalkommen en bolders.
? De kadeconstructie moet geschikt zijn voor een terreinbelas-
ting bestaande uit een gelijkmatig verdeelde belasting van
20 kN/m
2 ter plaatse van de Missouriweg. De Missouriweg
heeft een breedte van 8 m. De rest van het terrein wordt tot
voor schade door schepen te verminderen.
? Afstemmen betonnen doorsnede van de bovenbouw op de
ligging van de Missouriweg (bij sectie A3 zijn hierdoor
verschillende betonnen doorsneden van de bovenbouw
toegepast).
? Aanleggen van een strook voor kabels en leidingen naast de
weg. Deze leidingstrook met onder andere een 380 kV-tracé
en een waterleiding, mogen minimale zettingen ondergaan
als gevolg van de werkzaamheden. Hierbij moet de aanne-
mer rekening houden met beperkte werkruimte en ontgra-
vingsmogelijkheden.
? Rekening houden met de bouw van overige objecten:
- KMS achter kademuur A3-1 (fig. 4);
- een wagonbelader en een vuilwaterbassin achter kade
+5.00
+5.00
g.h.w +1.26
g.h.w +1.26
bodemdiepte -13.65
bodemdiepte -7.15
bodemdiepte -18.15
bodemdiepte -18.15
constructiediepte
constructiediepte
g.l.w -0.68 l.l.w.s -0.98
l.l.w.s -0.98
1:5
g.w.s + 0.59
g.w.s + 0.59
NAP
NAP g.l.w -0.68
1:5
Amazonehaven
A3-3 ca. 615 m A3-2 ca. 380 mA3-1 ca. 385 m A2 ca. 685 m A1 ca. 360 m
Beerkanaal
GDF SUEZ
Gasunie
Kramer
KmS
Etc
EmO KwU
kademissouriwegleidingenstrook
2
3
4
2 Indeling kademuur Amazonehaven
3 Doorsnede 3 (kadedeel van boven naar beneden A3-1,
A3-2 en A3-3)
4 Doorsnede ter plaatse van kadedeel A3-1
A3-1 / A3-2
A3-3
amazonehaven verbreed 4 2014
7
De tussenplanken zijn ook zo veel mogelijk trillend inge-
bracht. Deze planken moeten de heiafwijkingen van de buis-
palen kunnen volgen zonder uit het slot te lopen. Om die
reden zijn relatief lichte profielen toegepast. Tevens zijn additi-
onele maatregelen toegepast zodat het slot daadwerkelijk dicht
zat. Ten eerste zijn de buispalen 10 mm extra uit elkaar gezet
om ervoor te zorgen dat de damwanden op trek kwamen te
staan. Ten tweede zijn slotverklikkers toegepast om te garan-
deren dat de damwand niet uit het slot zou lopen. Als laatste
zijn de damwandprofielen voorgespoten (m.b.v. waterlansen)
om het trillen te vereenvoudigen.
De buispalen zijn ingetrild tot op circa 4 m van het gewenst
paalpuntniveau. Het laatste stuk moest worden geheid. Dit was
38 m uit de voorzijde van de kadeconstructie eveneens belast
met maximaal 20 kN/m
2. Vanaf 38 m moet de kadeconstruc-
tie geschikt zijn voor belastingen ten gevolge van de opslag
van kolen. Deze belasting is driehoekvormig een heeft een
minimum van 90 kN/m
2 en een maximum van 450 kN/m 2
(fig. 5).
? De kadeconstructie moet geschikt zijn voor horizontale
belastingen, bestaande uit bolder- en troskrachten (ieder
600 kN) en haalkommen (500 kN) (alle objecten met een
h.o.h.-afstand van circa 17,5 m) en grond- en waterdrukken.
Kadeconstructie
Voor het ontwerp van de kadeconstructie is in eerste instantie
een variantenstudie uitgevoerd naar kosten en kwaliteit van
diverse kademuurtypen, te weten een combiwand met ontlast-
vloer, een combiwand zonder ontlastvloer en een diepwand.
Uit deze studie bleek dat een ontwerp met een combiwand met
groutankers zonder ontlastvloer uit het oogpunt van kosten en
incasseringsvermogen de voorkeur verdiende (fig. 6). Aange-
zien het waterniveau lager was dan het aangrijpniveau van de
groutankers was het mogelijk in 'den droge' te bouwen.
Voor de combiwand is een systeem toegepast dat bestaat uit
verschillende buispalen met drievoudige of dubbele tussen-
planken ertussen. De buispalen vervullen de dragende en
kerende functie. De tussenplanken, die veel korter zijn, verzor -
gen de kerende functie van de combiwand. Overigens moesten
de tussenplanken voldoende ver in de bodem worden doorge -
zet (ca. 4 m), zodat de veiligheid tegen bodemerosie of piping
voldoende groot is.
De buispalen moesten zo veel mogelijk trillend, en zeer nauw-
keurig qua plaats, vorm en stand worden ingebracht. Daarvoor
is een zeer zwaar heiframe gebruikt. Tevens is de heivolgorde
van de stalen buispalen aangepast om te voorkomen dat de
palen uit het stramien zouden lopen. De axiale belasting van
de buispalen inclusief negatieve kleef kan zonder extra voor -
zieningen aan de ondergrond worden afgedragen.
45 kN/m 2 20 kN/m 2
betonkesp
betonschort
combwand
groutankers
5
6
5 terreinbelasting
6 Kadeconstructie
amazonehaven verbreed 4 2014
8
hydratatie-, verhardings-, uitdrogingskrimp en temperatuur-
verschillen. Die temperatuurverschillen ontstonden vooral
tijdens het verhardingsproces vanwege de grote afmetingen
van de kesp. Dit verhoogt het risico op scheurvorming met
name tijdens het afkoelen. Om de temperatuur zo laag moge-
lijk te houden, is gekozen voor een speciaal betonmengsel
waardoor de snelheid van het verhardingsproces werd
vertraagd. Dit toegepaste mengsel is CEM III/C 32,5 N met
een water-cementfactor van 0,5 met een cementgehalte van
330 kg/m
3 (percentage hoogovenslak 81 tot 95%).
Na het ontkisten is de kesp bovendien ingepakt met isolatie-
materiaal om het temperatuurverschil met de omgeving te
beperken. Met deze maatregelen is voorkomen dat excessieve
scheurvorming optreedt.
De kesp is tevens voorzien van zware stalen deuvels (fig. 7) om
herverdeling van geconcentreerde belastingen tussen de moten
mogelijk te maken. Deze belastingen kunnen worden uitgeoe-
fend door of via bolders, haalpennen, aanvaring door een
nodig om de voor het draagvermogen noodzakelijke prop in
de open buispaal te realiseren (zie onder 'Ankers en beton-
prop'). In tabel 1 staat een overzicht van het per kadedeel
toegepaste type buispalen, damwand en ankers.
Betonnen kesp en voegen
De bovenbouw wordt gevormd door een betonnen kesp met
betonschort met variërende doorsneden die door voegen in 36
moten wordt verdeeld met een lengte van circa 33 ? 38 m. De
toepassing van een betonnen kesp heeft als voordeel dat het
staal wordt beschermd tegen corrosie, de groutankers kunnen
worden verankerd en dat de kademuur is voorzien van een
vlakke betonnen voorwand teneinde de gevoeligheid voor
schade door schepen te verminderen.
Het dilateren van de bovenbouw was noodzakelijk door de
enorme trekkrachten die ontstaan vanwege verhinderde opge-
legde vervormingen. Deze vervormingen ontstaan door
Tabel 1 Samenvatting keerconstructie onderdelen kadedeel A3
kadedeel A3-1A3-2 A3-3
buispaal inheidiepte [m NAP] -31,00 / -33,00 -30,50 / -34,00 -28,00 / -33,00
buispaal h.o.h.-afstand [m] 2,844 / 3,3843,3842,476 / 3,384
buispaal buitendiameter [m] 15241524914 / 1524
buispaal wanddikte [m] 18 /1918 /20 12 / 18
type tussenplank AZ26 2-v / PU28 3-vPU28 3-vAZ20 2-v / PU28 3-v
tussenplank inheidiepte [m NAP] -18,05-18,05-13,15 / -18,05
type verankering schroefinjectie Jm101,6×17,5 / 22,2Jm101,6×17,5 / 22,2 Jm101,6×17,5 / 22,2
ankers h.o.h.-afstand [m] 2,844 / 3,3843,3842,476 / 3,384
ankers diameter groutlichaam [mm] 380380 380
ankers type 1 hoek met horizontaal [°] 26 / 404040
ankers type 2 hoek met horizontaal [°] 31 / 454545
A
doorsnede A
deuvel
betonkesp
betonschort
7 8
7 Horizontale en verticale doorsnede kesp met deuvel en deuvelwapening
8 Uitvoering wapening
amazonehaven verbreed 4 2014
9
Ankers en betonprop
De stabiliteit van de kademuur wordt verzekerd door één of
twee rijen groutankers onder een helling van 40° en of 45° die
de horizontale ankerkracht en de horizontale gronddrukken
uit de bovenbouw moeten opnemen. De helling en het
aangrijpniveau zijn zodanig bepaald dat er geen conflict
ontstaat tussen het ankersysteem en de achterliggende leidin-
genstrook (fig. 4).
De ankers bestaan uit strengen van hoogwaardig staal
FeP1860. Ze zijn aan de zijde van de kademuur verankerd in
de betonprop van de buispaal. Deze betonprop zorgt voor de
verbinding tussen de betonnen kesp en de buispalen. Om de
prop te realiseren, is de buispaal over de bovenste 4,0 m gevuld
met beton en voorzien van voldoende wapening voor het over-
brengen van krachten vanuit de kesp naar de buispalen (fig. 9).
schip en uitvallen van een groutanker.
De kesp is in een EEM-berekening gemodelleerd als een
statisch onbepaalde ligger op verende steunpunten. Deze
verende steunpunten worden gevormd door de veerstijfheid
van de grond, rekstijfheid van het anker en de buigstijfheid
van de buispaal. De steunpunten beschikken over een horizon-
tale en verticale translatieveer en rotatieveer. De stalen deuvels
zijn ontworpen om dwarskrachten in twee richtingen en wrin-
ging over te brengen. De maatgevende situatie voor de deuvels
is het geval dat de ankers bezwijken in het stramien naast de
stalen deuvelverbinding.
In het EEM-model wordt in het geval van ankeruitval een
horizontaal steunpunt weggelaten. Er wordt een horizontale
translatie- en rotatieveerstijfheid bepaald op de positie van het
weggevallen steunpunt, waarin de buig- en wringstijfheid van
de kesp is verdisconteerd. Deze veren zijn vervolgens in
D-sheet Piling toegepast in een eindfase waarbij het anker
bezwijkt. Hiermee zijn de maatgevende wringing en dwars-
kracht bepaald ter plaatse van de deuvels (het wringmoment
wordt opgenomen door twee deuvels).
De deuvels moeten deze krachten overbrengen naar de naast-
gelegen betonnen kesp. Om dit mogelijk te maken is splijt- en
ophangwapening nodig rondom de deuvel. De krachten zijn
bepaald door middel van vakwerkanalogie. De splijt- en
ophangwapening zijn om de hoofdwapening van de kesp
aangebracht (fig. 7, foto 8). Zo ontstaat inwendig evenwicht
en is de constructie in staat de belasting over te brengen naar
een andere moot.
4 m betonprop
trompetconstructie
betonschortbetonkesp
stalen strips/
stiftdeuvels prefab
wapeningskorf
anker
betonschort ctieve inwendige kolom haalkom
buispaal
betonprop
tussenplank
9 10
11
9 Verticale doorsnede buispaal met betonprop en wapening (kadedeel A3-1)
10 Uitvoering betonprop
11 Haalkomwapening
amazonehaven verbreed 4 2014
10
met 7 t.m. 12 strengen Ø13,8 mm afhankelijk van de optre-
dende ankerkrachten. Die variëren van 420 ? 540 kN/m
1.
Haalkommen en bolders
In de bovenbouwconstructie zijn haalkommen (de voorzie-
ning waaraan een binnenschip kan worden vastgemaakt)
opgenomen. Deze haalkommen zijn voorzien van een flens
met sparingen. Hierdoor kon wapening worden aangebracht
die werd verankerd in de betonschort (fig. 11, 12). De haal-
kommen worden maximaal belast met een representatieve
waarde van 500 kN. Aangezien de haalkommen op verschil-
lende niveaus zijn geplaatst vanwege fluctuerende waterstan-
den, is een inwendig vakwerk ontworpen in de betonschort
om de trosbelasting over te brengen naar de kesp. De opleg-
krachten van het statisch bepaalde vakwerk worden door
middel van ophangwapening overgedragen naar fictieve
inwendige kolommen in de betonschort (fig. 12). De kolom-
men dragen de trosbelasting via de kesp af naar de buispalen.
De bolders op de kesp worden belast met een representatieve
trosbelasting van 600 kN. Deze belasting kan zowel in het
horizontale als in het verticale vlak onder een hoek van 0° tot
45° optreden. Om de verticale component over te dragen op
de kesp zijn de ankers waarmee de bolders zijn bevestigd,
voorzien van een ankerplaat waarmee een ponskegel wordt
gecreëerd. Voor de horizontale component is het beton
getoetst op splijtkrachten en voorzien van ophangwapening.
Deze is tegen de ankers geplaatst en verankerd om de hoofd-
wapening van de kesp (fig. 13).
Tot slot
Tijdens de verbreding van de Amazonehaven waren veiligheid
en het voorkomen van oponthoud richting de omgeving de
eerste prioriteit. Een goede afstemming met diverse uitvoe-
rende partijen was essentieel. Ten tijde van het schrijven van
dit artikel hebben zich geen veiligheidsincidenten of opont-
houd voorgedaan en verliep de uitvoering conform contract-
planning.
?
De verbinding tussen betonprop en stalen buis wordt gevormd
door stalen strippen of stiftdeuvels.
Ter plaatse van de inleidkrachten vanuit de ankers in de
betonprop zijn een oplegplaat en voldoende splijtwapening
toegepast. De betonsterkteklasse van de prop is verhoogd naar
C53/65. Met deze maatregelen is scheurvorming in het beton
te beheersen.
Aan de andere uiteinden zijn de ankers ingebed in een onder
hoge druk geformeerd ankerlichaam. De ankers ontlenen hun
trekkracht aan de schuifspanningen tussen de mantel van het
ankerlichaam en de omringende grond.
Ten behoeve van het aanbrengen van de ankers is een stalen
boorbuis in de bestaande grondslag op de gewenste diepte
geboord. Vervolgens zijn de ankerstrengen in de buis gescho-
ven. Hierna is de ruimte tussen buis en strengen gevuld met
cementgrout. De buis is daarna geleidelijk getrokken, waarbij
de vrijkomende ruimte is gevuld door de cementgrout onder
druk te verpompen (foto 10). De strengankers zijn uitgevoerd
+1,00
+3,00
NAP
ctieve
inwendige
kolomhaalkom betonkesp
haalkom
buispaal
tussenplank
buispaal
beton-
schort
ankerplaat
splijtwapening
ophangwapening
betonkesp
bolder
12
13
14
12 Inwendige kolommen in de betonschort
13 Bevestiging bolder en wapening
14 Objectenboom kademuur Amazonehaven
15 clashcontrole ankers t.p.v. KmS-fundering
amazonehaven verbreed 4 2014
11
? proJectgegevens
project Amazonehaven deel A1/A2/A3
opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam NV
aannemer combinatie Besix-Van Oord (deel A1/A2) en Besix (deel A3)
directievoering Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam
engineering Besix deel A1/A2
engineering Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam A3
aanneemsom ca. 75 miljoen
bouwtijd februari 2012 t.m. maart 2014
BIM en SE
Vanwege de grote hoeveelheid stakeholders en de diversiteit en
complexiteit aan bouw- en andere activiteiten in de nabijheid,
heeft de opdrachtgever besloten dit project met behulp van een
bouwwerk informatiemodel (BIM) voor te bereiden en uit te
voeren. BIM moest zorgen voor overzicht en beheersbaarheid
van alle activiteiten.
IGR hanteert een BIM-methodiek die is gestoeld op systems engi-
neering (SE), objectbenadering en 3D-modellering. Het gehele
projectgebied is met behulp van SE uitgesplitst naar gecodeerde
objecten (fig. 14). Dit gold voor zowel bestaande objecten als
voor nieuw te bouwen objecten. Omdat IGR verantwoordelijk
was voor het ontwerp van de kademuur en de aanpassing aan de
Missouriweg, zijn deze objecten nog dieper uitgesplitst naar
subobjecten.
De samenhang tussen de objecten werd beheerd in een
zogenoemde system breakdown-structure (SBS). Aan alle (sub-)
objecten werden eisen gesteld die werden beheerd in een eisen-
database. Hierin werd naast de specificatie van de eisen ook
bijgehouden wie de eishouders waren en wat de status van de
eisen was. Modelleurs kregen de opdracht 3D-representaties te
maken van alle (sub-)objecten met inachtneming van de
gestelde eisen. Al deze 3D-representaties werden met specialisti-
sche modelleersoftware op dezelfde wijze gecodeerd als de
objecten in de SBS. Aanvullende informatie kon door de model-
leurs aan de objecten worden gekoppeld.
Zo werden diversen 3D-submodellen door verschillende model-
leurs aangeleverd aan de BIM-regisseur die ze samenvoegde tot
één 3D-model. Dit leidde tot een 3D-equivalent van de SBS en de
eisendatabase. Het maakte het mogelijk de modellen in hun
samenhang te controleren, alsmede de 3D-representaties te
controleren aan de hand van de aan de objecten gestelde eisen.
De overeenkomstige objectcodering tussen SBS en 3D-represen-
taties bleek daarbij een onmisbaar hulpmiddel.
Met behulp van gratis 3D-viewers was het mogelijk het
3D-model beschikbaar te stellen aan alle andere rollen in het
BIM-proces.
Tijdens de aanbestedingsprocedure van het D&C-contract
werden de aannemers voorzien van onder andere de eisendata-
base, het 3D-model en de gekoppelde documenten. Van het
3D-model werden zowel het gecombineerde viewbestand als de
bronbestanden beschikbaar gesteld. Er werden door IGR géén
2D-tekeningen geleverd. De eis van de opdrachtgever was dat
de aannemer ook de as-built-gegevens in 3D zou aanleveren met
behoud van oorspronkelijke, eventueel bijgewerkte BIM-informa-
tie.
De aanbesteding van het RAW-contract van de nieuw te bouwen
kademuur was uiteraard 'traditioneel' te noemen. Echter, naast
een set tekeningen en een bestek maakte ook een 3D-model,
met dezelfde opbouw als bij het D&C-contract, deel uit van het
aanbestedingsdocument. Dat model diende weliswaar slechts
ter ondersteuning van de bestekstekeningen, maar is wel op
expliciet verzoek van de opdrachtgever geleverd.
Het voordeel van 3D-modelleren ten opzichte van 2D-tekenen
heeft zich onder meer bewezen rondom de fundering van de
KMS. Deze fundering bevond zich in het invloedsgebied van de
verankering van de nieuw te bouwen kademuur. Na een clash-
controle tussen beide 3D-submodellen bleek dat er conflicten
zouden optreden tussen de nog te plaatsen ankers en de reeds
aanwezige KMS-fundering, indien geen wijziging in het anker -
ontwerp zou worden doorgevoerd (fig. 15).
15
amazonehaven verbreed 4 2014
Reacties