Als onderdeel van OV SAAL Zuidtak West bouwt de Combinatie Nieuwe Meer Sporen een nieuwe spoorbrug over de Schinkel. Deze brug (kunstwerk 10) wordt ingepast in een complexe omgeving, met vele uitdagingen tot gevolg. Auteurs: ing. Onno Noordijk (Combinatie Nieuwe Meer Sporen)ir. Mark Hermans (Alliantie Amsterdamse WALTZ / Combinatie Nieuwe Meer Sporen)drs. Hans Loonstra (Alliantie Amsterdamse WALTZ / ProRail)
themaOmgeving bepalend bij Schinkelbrug6201424themaOmgevingbepalend bijSchinkelbrug1KW10 van OV SAAL uitgevoerd zonder onoverkomelijke hinderCement_06_2014 24 26-09-14 11:11Omgeving bepalend bij Schinkelbrug 62014 25landhoofdwest oost1 2 3 4 5brugkelderbeweegbaar deelaanbrug aanbrug aanbrugrempijler tussenpijler landhoofd1 Als onderdeel van OV SAAL Zuidtak West wordt een nieuwespoorbrug (KW10) over de rivier de Schinkel gebouwdfoto: Your Captain Luchtfotografie2 De nieuwe spoorbrug wordt vlak tegen de bestaandespoorbrug gebouwd, aan de zuidkant bevindt zich de brugin de ring A10 Zuid3 Schema dimensionering van dek en onderbouwDe rivier de Schinkel verbindt de plas de `Nieuwe Meer' tenzuiden van Amsterdam via de Kostverlorenvaart in AmsterdamWest met het IJ. De vaarweg is een onderdeel van de StaandeMastroute tussen Dordrecht en Amsterdam waarbij schepen meteen vaste mast (zeilschepen) gegarandeerd doorgang kunnenvinden. Dit is mogelijk dankzij beweegbare bruggen voor dekruisende infrastructuur. Daarmee is de Schinkel een belangrijkevaarweg voor zowel pleziervaart als beroepsvaart. Uitgangspuntbij de bouw van de nieuwe brug was dan ook dat het scheep-vaartverkeer geen of slechts beperkte hinder hiervan zou mogenondervinden.De nieuwe spoorbrug wordt aan de noordzijde vlak tegen debestaande spoorbrug gebouwd. Aan de zuidkant bevindt zichde bestaande brug in de ring A10 Zuid (foto 2). Het terreinwordt aan de westzijde begrensd door een autoweg en fiets-/voetpaden (Jaagpad) en aan de oostzijde door een fietspad(Jachthavenweg). Direct ten noorden van het bruggencomplex iseen sluis aanwezig.Technische aspectenDe brug over de Schinkel krijgt een vormgeving in lijn met denaastgelegen bruggen, met drie vaste velden en een beweegbarebrug (fig. 4). Het dek wordt (van west naar oost) opgelegd op eenlandhoofd, een brugkelder, een oplegpijler voor de beweegbarebrug, die tevens dienst doet als rempijler, een tussensteunpunt enwederom een hooggelegen landhoofd.De afmetingen van de Schinkelbrug zijn als volgt:? totale overspanning (as landhoofd tot as landhoofd): 148 m;? overspanningen van de aanbruggen (vaste delen): 39 m;? overspanning van het beweegbare deel: 15,8 m;? doorvaarthoogte van het beweegbare deel in gesloten toestand:8 m;? dekbreedte: circa 12 m.Voor de dimensionering van dek en onderbouw geldt hetschema in figuur 3.SpoorstaafbevestigingBij nieuwbouw wordt steeds vaker voor ballastspoor met dwars-liggers gekozen vanwege beheer en onderhoud. Bij de Schinkel-brug is echter gekozen voor een directe spoorstaafbevestiging,voor zowel het vaste als het beweegbare deel. Voor het beweeg-bare deel is ballast niet mogelijk. Voor een goede aansluiting ishierdoor ook op de dekken voor een directe spoorstaafbevesti-ging gekozen. Bovendien zou bij toepassing van ballastspoor eengrotere hoogte tussen spoor en dek nodig zijn.RempijlerDe pijler in as 3 is een complex steunpunt, omdat dit functioneertals oplegpijler voor de beweegbare klep en bovendien als rempijlervoor de rem- en aanzetbelastingen vanuit de aanbruggen. Deconstructie van de pijler moet dan ook over voldoende stijfheidbeschikken. Als complicerende factor gold de beperkte bouw-ruimte in het water. De doorvaart tussen stramien 2 en 3 ?n tussen3 en 4 moest ongehinderd kunnen plaatsvinden. Diverse fundatie-mogelijkheden zijn onderzocht (fig. 5). Een diepe fundatie (optie7), bleek noodzakelijk gezien de grote horizontale belasting en destijfheidseisen in verband met de beperkte verplaatsing van hetoplegpunt van de beweegbare brug. Om de belastingen op deonderbouw te beperken en de stijfheid zo groot mogelijk tehouden, is besloten de pijler hol uit te voeren (fig. 7).Als onderdeel van OV SAAL Zuidtak West bouwt deCombinatie Nieuwe Meer Sporen een nieuwe spoor-brug over de Schinkel. Deze brug (Kunstwerk 10)wordt ingepast dicht tegen andere infrastructuuraan en in de nabijheid van een sluis. Dit had veleuitdagingen tot gevolg, onder meer het zo veelmogelijk voorkomen van stremmingen.23ing. Onno NoordijkCombinatie Nieuwe Meer Sporenir. Mark HermansAlliantie Amsterdamse WALTZ / Combinatie Nieuwe Meer Sporendrs. Hans LoonstraAlliantie Amsterdamse WALTZ / ProRailknooppuntDe Nieuwe MeerNieuwe MeersluisJachthavenwegIJsbaanpadJaagpadCement_06_2014 25 26-09-14 11:11themaOmgeving bepalend bij Schinkelbrug62014264 Doorsnede nieuwe spoorburg5 Schetsen van verschillende onderzochtefundatiemogelijkhedende stalen klep uitgevoerd als ingegoten spoor en worden rail-dempers toegepast.Een beweegbare brug als deze is vaak een basculebrug met eenstalen klep en een contragewicht in de basculekelder. Hetbewegingswerk kan daarmee relatief licht worden uitgevoerd.Gevolg is wel dat er veel gewicht via de wanden en de vloer vande basculekelder naar de fundatie wordt afgedragen. Bovendienis een relatief diepe kelder nodig als ruimte voor de ballast. Bijde Schinkelbrug is ervoor gekozen een gedeeltelijk gebalan-ceerde brug toe te passen met een beperkt contragewicht. Hethydraulische bewegingswerk is hierdoor zwaarder van uitvoe-ring ter compensatie van het beperkte contragewicht.De nieuwe en bestaande spoorbrug worden ge?lektrificeerd.Dit heeft tot gevolg dat de bovenleiding boven het beweegbareDeze oplossing leverde een grote uitvoeringstechnische uitda-ging op, vooral vanwege de breedte van de bouwkuip en deimpact hiervan op het scheepvaartverkeer (foto 6). In dezebouwkuip zijn 168 prefab palen geheid (foto 8). Een deelhiervan is gebruikt voor de pijlerfundatie van een mogelijktoekomstige derde spoorbrug. Vanwege de gecompliceerdebouw van deze brugpijler is besloten de fundatie voor de moge-lijk toekomstige brug alvast te bouwen.DekEen belangrijk aspect bij het ontwerp van het dek was de eigen-frequentie van de liggers en de mogelijkheden voor plaatsing(en transport) van de liggers. Hierdoor was het niet mogelijkeen kopie van het dek van de bestaande brug te maken. Er wasmeer massa nodig in de vorm van een onderflens, wat heeftgeresulteerd in een dek met prefab I-liggers met een druklaag.Beweegbare deelHet beweegbare deel is uitgevoerd als een stalen dek met eendirecte spoorstaafbevestiging. Om de geluidsoverlast in deomgeving te beperken, wordt een deel van de spoorstaven opKabels en leidingenBij de bouw was er sprake van onbekende infrastructuur, zoalsop de waterbodem achtergebleven kabels en leidingen die opgeen enkele tekening zichtbaar zijn, achtergebleven obstakelsin de ondergrond (vermoedelijk funderingspalen van een oudremmingwerk) en een bestaande kadewand waarvan het eige-naarschap niet direct was te achterhalen. Vooral de onbekendekabels en leidingen op de waterbodem en obstakels in de water-bodem hebben voor vertraging gezorgd. Uitgebreid onderzoeknaar de ligging en functie van de kabels was nodig voordat debouwwerkzaamheden voor het oplegpunt van de stalen brug inde Schinkel konden starten.1. heipalen 4504. heipalen 450 telood gekoppeld metgewapende OWB-plaat7. OWB in bouwkuipmet palen 450te lood5. buispalen ?900gevuld met beton telood8. diepwanden6. buispalen ?900gevuld met betonschoor2. heipalen schoor 3. monopile45Cement_06_2014 26 26-09-14 11:11Omgeving bepalend bij Schinkelbrug 62014 276 De breedte van de bouwkuip en de impacthiervan voor het scheepvaartverkeer leverdeeen grote uitvoeringstechnische uitdaging opop maaiveldniveau zijn deze van de vrachtauto's (op niveau+1) getild en op hun plaats gelegd. Hiertoe waren tijdelijkerijstrookafzettingen en een stremming van het onderliggendewegennet noodzakelijk. Dit alles vond plaats in de nachtelijkeuren, zodat de hinder voor de weggebruikers minimaal was.Het gebruik van het Jaagpad (westzijde) geeft weinig tot geenhinder. Deze lokale ontsluitingsweg is namelijk zodanigbreed dat het bouwverkeer zich kan opstellen zonder opstop-pingen te veroorzaken. De Jachthavenweg (oostzijde) is volle-dig gestremd. Voetgangers en fietsers maken gebruik van eenalternatieve route.Voor de fundering van steunpunt 3 en 4 is een heimachine opeen ponton aangevoerd. De doorvaart ter plaatse van denevengeul van de Schinkel was hierdoor enigszins belem-deel zal doorlopen. De beweegbare brug krijgt hierdoor eenmeebewegende bovenleidingconstructie.BereikbaarheidHet bouwverkeer (personenwagens, kleine busjes, vrachtwa-gens, groot materieel als kranen en heimachines) kan delocatie van de nieuwe Schinkelbrug op vier manieren berei-ken: via het Jaagpad aan de westzijde, via de Jachthavenwegaan de oostzijde, via de zuidbaan van de A10 en via het water.Al deze mogelijkheden zijn of worden daadwerkelijkgebruikt.De liggers voor de dekken van de aanbruggen zijn aange-voerd vanaf de zuidbaan van rijksweg A10. Met twee kranen6Cement_06_2014 27 26-09-14 11:11themaOmgeving bepalend bij Schinkelbrug6201428de heiwerkzaamheden op de omgeving zouden hebben, is eenrisicoanalyse uitgevoerd. Hieruit bleek het te verwachten geluids-niveau de geldende normen op enkele plaatsen te overschrijden.Dit gold onder meer ter plaatse van de woonschepen.Om geluidswinst te boeken, zijn diverse maatregelen onderzocht.Zo is gekeken naar aanpassingen in het ontwerp met een anderpaalsysteem, de inzet van ander materieel (drukken in plaats vantrillen), aanpassingen in de uitvoering wat betreft fasering enmaatregelen die de overdracht van geluid beperken zoals hettijdelijk plaatsen van containers. Uitgangspunt was te kiezen vooreen maatregel met zo gering mogelijke kosten, een zo grootmogelijke geluidsreductie en minimale impact op het project intermen van onder meer uitvoeringsrisico's en planning. Andersfaseren bleek op alle punten het beste te scoren. Hiervoor is danook gekozen.Tot slotGeconcludeerd kan worden dat bij de bouw van de Schinkelbruggeen onoverkomelijke hinder is ontstaan voor weggebruikers en/of de omgeving. Ondanks de nabijheid van overige infrastructuurwas de bouw van de nieuwe spoorbrug goed te beheersen. Creati-viteit en communicatie waren hierbij belangrijke aspecten. merd, maar is op geen enkel moment onmogelijk geweest.Ook de beweegbare brug is via het water aangevoerd. Hier-voor was het wel noodzakelijk de hoofdvaartroute enige tijdte stremmen, in goed overleg met de vaarwegbeheerder.OmgevingV??r en tijdens de bouw is intensief overleg gevoerd met alleomgevingspartijen. Het Stadsdeel, de vaarwegbeheerder en deomwonenden worden sinds de start van de werkzaamhedenuitgebreid op de hoogte gehouden van de voortgang en de plan-ning.Geluidsoverlast is zo veel mogelijk beperkt, vooral voor de bewo-ners van de naast de Schinkel gelegen woonarken. Dat had vooralbetrekking op geluidsoverlast door het heien. Er zijn in totaalcirca 300 palen ingebracht. Om vooraf te bepalen welke invloed115044052400800bs +8,775+8,725+5,475+5,725427510004450175 palen400 x 400te loodafsluitende laagdikte 1250 opbouw-0,550650+1,450-4,000-5,000-6,250125010004450100040255030574275951685110PVR-padhekwerk BSBsparing 200 x 200 x 110t.b.v hwa-puthwa-leidingtl-verlichting65025-0,5502405 2000HH14prefab plaat d=10010002200wrijfhout2097 1000 1000 1000 2098hwa-leidingprefab liggershoogte 215030001100 130521375 375 5200400NAP1150200 5502BMCI-systeemdook type 2maatvoering enopbouw dak3B3A400140012051705Merford stalenbedrijfsdeurtype mb o.g.met verso-cliqslotkooiladderindicatiefweergegeventijdelijke damwand AZ13afbrandniveau -5,000787 Doorsnede rempijler8 In de bouwkuip zijn 168 prefab palen geheidCement_06_2014 28 26-09-14 11:11
Reacties