Met de voorgespannen Gooisebrug van zeer-hogesterktebeton (ZHSB) zet gemeente Utrecht de volgende stap in de ontwikkeling van onderhoudsarme en duurzame betonnen bruggen. Dit nadat Purmerend met de Wolthuisbrug Utrecht was voorgegaan in de toepassing van ZHSB. Bij de Gooisebrug is gekozen voor een volledig voorgespannen constructie omdat deze ongescheurd blijft en de traditionele zachtstaalwapening hiermee achterwege kon blijven. Dit project won in 2011 de Betonprijs in de categorie Bruggen en viaducten. Bekijk een filmpje over de montage van de Gooisebrug.
Slanke brug met ZHSB 2 2 011 62
Slanke brug met ZHSB
Met de voorgespannen Gooisebrug van zeer-hogesterktebeton
(ZHSB) zet gemeente Utrecht de volgende stap in de ontwikke-
ling van onderhoudsarme en duurzame betonnen bruggen.
Dit nadat Purmerend met de Wolthuisbrug Utrecht was voor-
gegaan in de toepassing van ZHSB. Bij de Gooisebrug is
gekozen voor een volledig voorgespannen constructie omdat
deze ongescheurd blijft en de traditionele zachtstaalwapening
hiermee achterwege kon blijven.
Pilotproject Gooisebrug laat voordelen zien van zeer-hogesterktebeton
De Gooisebrug ligt in Vleuten-De Meern en verbindt de Rijks-
straatweg met de Zandweg over de Leidsche Rijn, ter hoogte
van Strijkviertel. De oude brug was gebouwd in de jaren vijftig
en bestond uit een betonplaat met twee tussensteunpunten. De
constructie, en dan vooral het dek, verkeerde door de geringe
dekking op de wapening en de blootstelling aan dooizouten in
slechte staat. Ook vertoonden de tussensteunpunten ernstige
scheurvorming door aanvaringen van baggerschuiten. De
constructie was aan het einde van zijn technische levensduur
en moest worden vervangen.
Nadat andere opties zoals renovatie waren afgevallen, heeft
Stedelijk Beheer, de afdeling die binnen de gemeente Utrecht
verantwoordelijk is voor het beheer van de openbare ruimte,
62_67 16_Gooisebrug.indd 62 14-03-2011 14:20:49
Slanke brug met ZHSB 2 2 011 63
1 Plaatsing van de Gooise-
brug op 13 januari 2011
aan IBU Stadsingenieurs gevraagd een nieuwe brug te ontwer-
pen. De wens was daarbij in het bijzonder aandacht te schen-
ken aan een onderhoudsarme en duurzame betonconstructie.
In onderling overleg werd al snel besloten om te bekijken of de
brug kon worden uitgevoerd in ZHSB.
De brug is in z'n geheel door IBU Stadsingenieurs ontworpen
en berekend. In de beginfase is wel gebruikgemaakt van de
kennis van de collega-constructeurs van Movares [1] en het
Ingenieursbureau Amsterdam (IBA). Het IBA was onder
andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de eerder
genoemde Wolthuisbrug.
Uitgangspunten
De nieuwe brug is ontworpen aan de hand van de volgende
uitgangspunten:
? de contouren blijven vrijwel onveranderd: ook de nieuwe
brug wordt 1,60 m breed, op deze wijze past het nieuwe
ontwerp precies in het geldende bestemmingsplan;
? de vorm van de constructie is vergelijkbaar met de oude
constructie; de gemiddelde helling bedraagt 8%;
? de aanlandingen zijn niet hoger dan de bestaande hoogtes
van de aansluitende wegen;
? het profiel van vrije ruimte onder de brug bedraagt 2,4 x
7,0m.
Zeer-hogesterktebeton
Besloten werd de brug inderdaad in ZHSB uit te voeren. Dit
beton wordt gekenmerkt door een hoge druk- en treksterkte.
Aan het betonmengsel worden zeer fijne vulstoffen en staalve-
zels toegevoegd, waardoor de eigenschappen worden verbeterd.
De toepassing van de traditionele zachtstaalwapening kon op
deze manier achterwege blijven.
Door het ZHSB voor te spannen is het materiaal extra goed
belastbaar. Door een voldoende hoog niveau van voorspanning
treden er in de gebruiksfase in de doorsnede geen trekspannin-
gen op, ook niet ter plaatse van het maximale moment. Door
de voordelen van materiaal en voorspanning te combineren,
kon een slank ontwerp worden gemaakt. De grenzen zijn nog
niet bereikt; het kan nog slanker.
Het nieuwe ontwerp is een primeur voor de gemeente Utrecht
en zelfs voor Nederland: een brug uitgevoerd in voorgespannen
ZHSB zonder traditionele wapening (voor moment en dwars-
kracht). De producent heeft gebruikgemaakt van hoogovence-
ment CEM III A-52,5. Niet eerder werd een ZHSB brug met
CEM III A-52,5 geproduceerd. Kenmerkend voor het uiterlijk
is de homogene lichte betonkleur.
De toepassing van ZHSB biedt ook belangrijke voordelen voor
het onderhoud. Door de hoge dichtheid heeft het materiaal een
lage porositeit waardoor er minder chloridenionen kunnen
binnendringen. Er zijn dus minder onderhoudskosten op lange
termijn en er wordt weinig tot geen hinder door onderhouds-
werkzaamheden verwacht.
Slanke brug met ZHSB
1
adrie Kok, ing. Frank van der vaart
Gemeente Utrecht, Stadswerken / Stedelijk
Beheer
ir. geerte van der steen, ing. ahmad
gholizadeh gonbadani Mse
Gemeente Utrecht, Stadswerken / IBU
Stadsingenieurs
ing. jeroen overbeek Bc
Romein Beton
62_67 16_Gooisebrug.indd 63 14-03-2011 14:20:50
Slanke brug met ZHSB 2 2 011 64
150
200 200 200 800
1600
800 800
800
1600
800 800
800
1600
800 800
1300
1260
630 630
200
zie leuningdetail
doorsnede A schaal 1:20
doorsnede C schaal 1:20 doorsnede D schaal 1:20
doorsnede B schaal 1:20
slijtlaag
slijtlaag slijtlaag
slijtlaag
te vullen voeg 20 dik
var.
var. var. var. var.
var. var.var.
A
1300 150 150
A
1300 150
150 A1300 150
20
150 A1300 150
43 350
125
25
450
25
450
25
450
450
20
var.
var. var.
var.
var. var.
150
200 200 200 800
1600
800 800
800
1600
800 800
800
1600
800 800
1300
1260
630 630
200
zie leuningdetail
doorsnede A schaal 1:20
doorsnede C schaal 1:20 doorsnede D schaal 1:20
doorsnede B schaal 1:20
slijtlaag
slijtlaag slijtlaag
slijtlaag
te vullen voeg 20 dik
var.
var. var. var. var.
var. var.var.
A
1300 150 150
A
1300 150
150 A1300 150
20
150 A1300 150
43 350
125
25
450
25
450
25
450
450
20
var.
var. var.
var.
var. var.
150
200 200 200 800
1600
800 800
800
1600
800 800
800
1600
800 800
1300
1260
630 630
200
zie leuningdetail
doorsnede A schaal 1:20
doorsnede C schaal 1:20 doorsnede D schaal 1:20
doorsnede B schaal 1:20
slijtlaag
slijtlaag slijtlaag
slijtlaag
te vullen voeg 20 dik
var.
var. var. var. var.
var. var.var.
A
1300 150 150
A
1300 150
150 A1300 150
20
150 A1300 150
43 350
125
25
450
25
450
25
450
450
20
var.
var. var.
var.
var. var.
150
200 200 200 800
1600
800 800
800
1600
800 800
800
1600
800 800
1300
1260
630 630
200
zie leuningdetail
doorsnede A schaal 1:20
doorsnede C schaal 1:20 doorsnede D schaal 1:20
doorsnede B schaal 1:20
slijtlaag
slijtlaag slijtlaag
slijtlaag
te vullen voeg 20 dik
var.
var. var. var. var.
var. var.var.
A
1300 150 150
A
1300 150
150 A1300 150
20
150 A1300 150
43 350
125
25
450
25
450
25
450
450
20
var.
var. var.
var.
var. var.
150
200 200 200 800
1600
800 800
800
1600
800 800
800
1600
800 800
1300
1260
630 630
200
zie leuningdetail
doorsnede A schaal 1:20
doorsnede C schaal 1:20 doorsnede D schaal 1:20
doorsnede B schaal 1:20
slijtlaag
slijtlaag slijtlaag
slijtlaag
te vullen voeg 20 dik
var.
var. var. var. var.
var. var.var.
A
1300 150 150
A
1300 150
150 A1300 150
20
150 A1300 150
43 350
125
25
450
25
450
25
450
450
20
var.
var. var.
var.
var. var.
2 De massieve doorsnede is bij het landhoofd
rechthoekig, in het midden verloopt hij naar
een T-vormige doorsnede
3 Dankzij toepassing van ZHSB kon de brug
zeer slank worden ontworpen
4 De brug overspant 20 m in één keer
De nieuwe Gooisebrug is, zoals het bestek voorschreef, uitge-
voerd in een karakteristieke kubusdruksterkte van 135 MPa. Bij
een hogere druksterkte zou het dek nog wel slanker kunnen
worden uitgevoerd om aan de vervormingseisen te voldoen.
Echter dan zouden de trillingseisen een probleem worden. De
stijfheid is doorslaggevend voor de constructiehoogte.
Voordeel van deze keuze is dat er een vernieuwend ontwerp kon
worden uitgevoerd zonder dat de kosten extreem hoog worden.
Ontwerp
Bij het brugontwerp zijn de voordelen van ZHSB verder uitge-
werkt. De toog en het profiel van vrije ruimte benadrukten de
slankheid van de constructie (fig. 3). Het ontwerp wordt verder
Gooisebrug versus Wolthuisbrug
De Gooisebrug in Utrecht is niet de eerste ZHSB-brug in Nederland. Die eer gaat
naar de Wolthuisbrug in Purmerend die in 2008 is gemonteerd [1]. Beide voldoen
aan de definitie van ZHSB. Het constructief ontwerp van de Wolthuisbrug is
gemaakt door IBA, het Ingenieursbureau Amsterdam. Architect was Kerste-Meijer
architecten, producent Contec-ApS en aannemer VOBI Beton- en Waterbouw.
De Goosiebrug is echter wel de eerste voorgespannen ZHSB-brug. Maar er zijn
meer verschillen. Om een objectief vergelijk mogelijk te maken zijn enkele
kengetallen van de bruggen naast elkaar gezet (tabel 1).
Tabel 1 Vergelijking Gooisebrug met Wolthuisbrug
Wolthuisbrug Gooisebrug
bouwtijd < 6 maanden < 4 maanden
bouwjaar 2007 2010
bouwkosten (totaal, ex. btw) ca. ? 150 000 ? 181 000 (incl. sloop bestaande brug)
overspanning 14 m 20 m
verkeersklasse F/V voetgangers
ontwerp-levensduur 100 jaar 100 jaar
onderhoudsvrije levensduur beton 100 jaar 100 jaar
constructieschema/concept statisch bepaald, enkele overspanning statisch onbepaald, enkele overspanning
max. constructiehoogte 300 mm 450 mm
kg beton per m 2 brugdek 600 kg/m 2 875 kg/m 2
kg wap.staal per m 2 brugdek 100 kg/m 2 n.v.t.
kg voorspanstaal per m 2 brugdek n.v.t. 4 x 9 strengen 15,7
gemiddelde kubusdruksterkte 160 MPa 148 MPa
karakteristieke kubusdruksterkte 150 MPa 140 MPa
gemiddelde treksterkte 8 ? 10 MPa 1) niet gemeten
karakteristieke treksterkte 5 MPa 1) niet gemeten
gemiddelde buigtreksterkte 20 MPa 15 MPa 1) Op basis van eerdere resultaten; niet specifiek gemeten bij deze brug
2
62_67 16_Gooisebrug.indd 64 14-03-2011 14:20:51
Slanke brug met ZHSB 2 2 011 65
23150
20000 1575
+2.004 +1.940
?6.000
19400 300
2950 3550 7000 2550 3950
2400
13100
?2.650
gem. 7%
+2.580 A B C D
+1.610 +1.770
n.a.p.
?14.000
?0.400
gem. 8,3%
2
1575
300
langsdoorsnede schaal 1:100
1
De leuning staat op een lichte verhoging op het brugdek en
volgt de toog van de brug. Hierdoor hoeft geen aparte voorzie-
ning voor de waterafvoer te worden getroffen. De leuning
wordt, net zoals alle bruggen over de Leidsche Rijn, vervaar -
digd in roestvaststaal (RVS). De verandering van de brugdoor -
snede is ook terug te zien in de verlopende hart-op-hart-
afstand van de stijlen, deze verloopt van 0,5 m naar maximaal
1,75 m.
gekenmerkt door het ontbreken van tussensteunpunten. De
overspanning van 20 m wordt in één keer overbrugd (fig. 4).
Dit was mogelijk dankzij de hoge sterkte van het beton. Hier -
door wordt het risico op aanvaringen en daarbij behorend
onderhoud verminderd.
De brug heeft een massieve doorsnede. Bij het landhoofd is
deze rechthoekig, in het midden verloopt hij naar een
T-vormige doorsnede (fig. 2). Dit verloop gaat via schuine
vlakken, waardoor het aanzicht wordt gekenmerkt door twee
vloeiende lijnen. Deze vorm benadrukt de kenmerken en
samenstelling van ZHSB. In de doorsnede is boven- en onderin
veel massa nodig. ZHSB heeft een kleine korrel en is dus onver -
hard zeer vloeibaar. Na het lossen van de mal blijft er een zeer
strakke betonvorm met een glad oppervlak over: het brugdek.
Het dek en de landhoofden worden in hetzelfde materiaal uitge -
voerd. Dit komt de vloeiende vorm van de overspanning ten
goede: in het aanzicht is geen kleurverschil te zien. Het dek sluit
zo op de landhoofden aan dat deze als puzzelstukken in elkaar
vallen en de brug in de taluds langs de Leidsche Rijn lijkt te
verdwijnen. De belijning in de brug ondersteunt deze beweging
en geeft het slechts 450 mm dikke dek een slank aanzicht.
Door de slanke constructie is ook het gewicht lager. Hierdoor
kon ook een goedkopere fundering worden toegepast.
Zeer-hogesterktebeton of ultra-hogesterktebeton?
In de huidige betonvoorschriften wordt beton vanaf sterkteklasse C53/65
benoemd als hogesterktebeton. De hoogste gereglementeerde sterkteklasse is
C100/115 (NEN 8005). Daarboven is er min of meer 'vrij spel' en wordt er vaak
gesproken van zeer-hogesterktebeton of ultra-hogesterktebeton.
Het beton van de Gooisebrug zit op het randje van 'zeer' en 'ultra'. Algemeen
wordt aangenomen dat de grens bij een karakteristieke kubusdruksterkte van
150 MPa ligt (tabel 2).
Tabel 2 Indeling beton naar sterkteklasse
karakteristieke kubusdrukstrekte
normale-sterktebeton tot 65 MPa
hogesterktebeton 65 MPa tot 105 MPa
zeer-hogesterktebeton 105 MPa tot 150 MPa
ultra-hogesterktebeton 150 MPa tot 200 MPa
3
4
62_67 16_Gooisebrug.indd 65 14-03-2011 14:20:52
Slanke brug met ZHSB 2 2 011 66
5 De brug is in een geheel
gesloten mal gemaakt
6 Verloop van de voorspanning
omhullingsbuizen zijn niet zoals gebruikelijk op de traditionele
supporten op afstandhouders geplaatst, maar zijn met een RVS-
constructie opgehangen aan de mal. Restanten hiervan verdwij-
nen onder de later aan te brengen slijtlaag. Vervolgens is de
bekisting gesloten.
De mal is tijdens de stort aan één zijde circa 6 m opgetild.
Vanaf de lage zijde is de mortel direct vanachter de voorspan-
ning in de mal gepompt. Het vullen van de mal heeft iets meer
dan een uur in beslag genomen. Door de mal van onderaf te
vullen werd luchtinsluiting voorkomen.
Zoals aangegeven is de brug conform het bestek uitgevoerd
met een karakteristieke kubusdruksterkte van 135 MPa. Bij het
drukken van de (test) kubussen zijn er druksterkten gemeten
die aanzienlijk hoger lagen. Zo hoog dat bijna gesproken kan
worden van ultra-hogesterktebeton (zie kader).
Uitvoering
Een groot deel van de uitvoering bestond uit het maken van de
mal waarin het ZHSB is gestort (foto 5). De hoofdaannemer,
producent Romein Beton, heeft ervoor gekozen de brug in een
geheel gesloten mal te maken. Door de hoge vloeibaarheid van
de mortel zou een open mal bij de gewenste getoogde vorm tot
problemen kunnen leiden. De keuze voor een gesloten mal
geeft de gehele brug een strak uiterlijk door het ontbreken van
een stortzijde.
De houten mal is in een timmerfabriek gemaakt en aansluitend
naar de betonfabriek vervoerd.
In de fabriek zijn de omhullingsbuizen voor de voorspanning
in de mal aangebracht en is de splijtwapening ter plaatse van de
voorspankoppen aangebracht. Ook hierbij heeft de producent
grote aandacht aan het uiterlijk van de brug besteed. De
Film online
Op Cementonline staat een filmpje
van de plaatsing van de brug
5
62_67 16_Gooisebrug.indd 66 14-03-2011 14:20:53
Slanke brug met ZHSB 2 2 011 67
20560 280 1
C D N
A
580 20000 19400
1600
800
800300
300 300
300
3001260
170
170 600320 280 19360
200200
500
500
19360 600320 280
280 580
2
1 2
1600
800
800300
300 300
R352336 R1056809
300
3001260
170
170
G I
F
A B
R352336R1056809
+1.968 +2.004 +2.124 +2.230 +2.323 +2.401 +2.465 +2.516 +2.552 +2.575 +2.585 +2.580
omhullingsbuis ø83/75
+2.561 +2.529 +2.483 +2.423 +2.349 +2.261 +2.160 +2.044 +1.914
1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000
19400 20000 20560
1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000
+1.770
280 580 280 580
+1.778 +1.588 380
190
190
+1.717+1.544+1.360367
184
184 186 156 130 107 87
R72540R95850 R72090
71 59 50 45 43 44 49 57 69 84 125 150 180
R72540 R95850R72090
20560 280 1
C D N
A
580 20000 19400
1600
800
800300
300 300
300
3001260
170
170 600320 280 19360
200200
500
500
19360 600320 280
280 580
2
1 2
1600
800
800300
300 300
R352336 R1056809
300
3001260
170
170
G I
F
A B
R352336R1056809
+1.968 +2.004 +2.124 +2.230 +2.323 +2.401 +2.465 +2.516 +2.552 +2.575 +2.585 +2.580
omhullingsbuis ø83/75
+2.561 +2.529 +2.483 +2.423 +2.349 +2.261 +2.160 +2.044 +1.914
1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000
19400 20000 20560
1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000 1000
+1.770
280 580 280 580
+1.778 +1.588 380
190
190
+1.717+1.544+1.360367
184
184 186 156 130 107 87
R72540R95850 R72090
71 59 50 45 43 44 49 57 69 84 125 150 180
R72540 R95850R72090
Het toegepaste ZHSB (C115/135) bij de Gooisebrug heeft een
drie keer zo hoge treksterkte en een twee keer zo hoge druk-
sterkte als beton met sterkteklasse C53/65. Het is ook veel
dichter van structuur waardoor de brug beter is beschermd
tegen weersinvloeden. Door de hoge treksterkte is de door -
snede beter bestand tegen vermoeiing. In combinatie met de
roestvaststalen leuningen is de totale brug zeer onderhouds-
vriendelijk en zal deze, zonder noemenswaardig onderhoud,
honderd jaar meegaan. De aanschafkosten zijn nagenoeg gelijk
aan een traditionele brug met tussensteunpunten. Doordat de
lage onderhoudskosten zijn uit te spreiden over de lange
levensduur is de nieuwe brug zelfs goedkoper.
Bij een voetgangersbrug als de Gooisebrug is dus een goede
winst te behalen op het onderhoud. Ook bij lagere belastingen
blijkt ZHSB toepasbaar. Bij zwaar belaste bruggen kan de hoge
sterkte van het materiaal in combinatie met voorspanning nog
beter worden uitgenut en is er sprake van nog efficiënter mate-
riaalgebruik. Wanneer ZHSB zo wordt toegepast dat er sprake
is van optimaal materiaalgebruik kan er bijvoorbeeld gewerkt
worden met kokers van beton met wanden van slechts 5 cm
dik. Daarnaast is het betonmengsel vloeibaarder dan traditio-
neel beton en leent zich daarmee voor toepassing in
complexere bekistingen. Dit betekent een grotere vormvrijheid
voor ontwerpers.
Dit materiaal vraagt er dus om vaker te worden toegepast. ?
Op maandag 11 oktober 2010 is de uitvoering gestart. Vooruit-
lopend op de sloopwerkzaamheden van de oude brug is naast
de oude brug een tijdelijke brug geplaatst. Nadat de sloopwerk-
zaamheden waren afgerond, waarbij de oude palen van de
tussensteunpunten zijn getrokken, zijn de funderingspalen van
de nieuwe brug trillingsarm geschroefd.
Op donderdag 13 januari 2011 is het brugdek van 25 ton met
behulp van een 300 tons kraan op de landhoofden geplaatst.
Hiermee was de brug nog niet klaar. De brug moest met een
dookconstructie nog constructief worden gekoppeld aan de
landhoofden. Op deze manier is er een momentvaste verbin-
ding en kan een voeg achterwege blijven. Ook de laatste RVS-
leuningen moesten nog worden aangebracht. De brug is ander -
halve week later voor het publiek opengesteld.
Conclusie
Het vervangen van de bestaande Gooisebrug door een
constructie van ZHSB is een pilotproject en heeft zowel bij de
beheerder als bij IBU Stadsingenieurs nieuwe inzichten in de
toepassing van dit materiaal opgeleverd. Ook de producent
heeft nu ervaring met dit nog steeds bijzondere materiaal. Door
toepassing van alleen hoogovencement CEM III A-52,5 is de
CO 2-footprint beperkt gebleven. Hoogovencement CEM III
A-52,5 heeft bij de productie een veel lagere CO 2-uitstoot dan
het tot nu toe gebruikelijke portlandcement CEM I. Ook kan
de brug bij een uiteindelijke sloop hoogwaardig worden herge-
bruikt. Dit draagt weer positief bij aan de cradle-to-cradle
gedachte.
? Projectgegevens
opdrachtgever en directievoering Gemeente Utrecht, afdeling Stedelijk Beheer
vormgeving en constructief ontwerp Gemeente Utrecht, IBU Stadsingenieurs
hoofdaannemer / producent Romein Beton B.V.
onderaannemer werkzaamheden op locatie Van Wijk Nieuwegein B.V.
? Literatuur
1 Hogesterktebeton in de spooromge -
ving. Cement 2006/6.
2 Brugdek Wolthuisbrug op zijn plaats.
Cement 2008/3.
6
62_67 16_Gooisebrug.indd 67 14-03-2011 14:20:54
Reacties