Bij de aanleg van de Westrandweg zijn veel verschillende stakeholders betrokken die alle een verschillende invloed hebben op het project. Deze invloed is uitvoerig geanalyseerd. Vanaf de start van de werkvoorbereiding in 2006 is er veel aandacht besteed aan het omgevingsmanagement. Dit valt onder andere uiteen in een aantal disciplines, zoals vergunningen, communicatie, kabels & leidingen, niet gesprongen explosieven en ecologie.
themaOmgevingsmanagement Westrandweg6201118themaOmgevingsmanagementWestrandwegBij de aanleg van de Westrandweg zijn veel verschillende stakeholders betrokken diealle een verschillende invloed hebben op het project. Deze invloed is uitvoeriggeanalyseerd. Vanaf de start van de werkvoorbereiding in 2006 is er veel aandachtbesteed aan het omgevingsmanagement. Dit valt onder andere uiteen in eenaantal disciplines, zoals vergunningen, communicatie, kabels & leidingen, nietgesprongen explosieven en ecologie.1Omgevingsmanagement Westrandweg 62011 19StakeholdersAan de hand van het contract en de tekeningen is bepaaldwelke stakeholders invloed kunnen uitoefenen op het project.Hierbij komen weg- of gebiedsbeheerders, gemeenten, provin-cie en hoogheemraadschappen in beeld. Deze (overheids)instellingen zijn partij in het vergunningentraject. Anderestakeholders zijn kabels- en leidingenbeheerders, nood- enhulpdiensten, landeigenaren en aan- en omwonenden (ook dievan een tijdelijke omleidingsroute!).Het is van groot belang goed contact te houden met deze stake-holders en aandacht te besteden aan hun opmerkingen eneventuele wensen. Niet alles kan worden ingewilligd, maarkennis en begrip voor elkaars belangen kan doorslaggevendzijn in het behalen van een goed eindresultaat.In de planologische procedure heeft Rijkswaterstaat in contactgestaan met vele stakeholders. Denk hierbij aan degenen dieeen zienswijze hebben ingediend op het Ontwerp Trac?besluit.Zij pleitten bijvoorbeeld voor hogere of langere geluidsscher-men. Voor de uitvoering zijn die stakeholders (soms) minderbelangrijk, echter een goede communicatie met die partijenblijft van belang. Het gaat daarbij om de wijze van uitvoeringen de check dat de randvoorwaarden van het Trac?besluitworden uitgevoerd.In het geval van de Westrandweg is het Trac?besluit onherroe-pelijk geworden op 29 juli 2009, waarna op 1 september isgestart met de werkzaamheden. De opdrachtgever Rijkswater-staat is verantwoordelijk voor de publiekscommunicatie.Voordat de werkzaamheden begonnen, heeft Rijkswaterstaat insamenwerking met de opdrachtnemer een aantal informatie-avonden georganiseerd om toelichting te geven over de werk-zaamheden. Daarnaast zijn er brochures verspreid en bewo-nersbrieven verzonden. Tijdens deze bijeenkomsten werdenbedrijven en de aan- en omwonenden op de hoogte gesteld vande werkzaamheden bij hen in de buurt om de eventueel teverwachten hinder (zowel geluid- als trillingshinder) aan tegeven. Tevens konden de bezoekers een beeld krijgen van deeindsituatie.VergunningenOm de aanleg van de Westrandweg mogelijk te maken, was eengroot aantal vergunningen met een grote vari?teit noodzakelijk.Definitieve vergunningen zoals bouwvergunningen, kapver-gunningen (tegenwoordig ondergebracht in de Omgevingsver-gunning op grond van de Wet algemene bepalingen omge-vingsrecht, Wabo) en Waterwetvergunningen (voor aanpassin-gen aan de waterhuishouding en kruisingen van het trac? metwaterlopen en diverse waterkeringen). In een bijeenkomst metbevoegde gezagen is de relatie tussen Rijkswaterstaat alsopdrachtgever en Combinatie Westpoort als opdrachtnemertoegelicht. Tevens is het definitief ontwerp gepresenteerdwaarvan de bouwvergunningen zijn afgeleid. Daarnaast is eengrote hoeveelheid tijdelijke vergunningen nodig, vari?rend vanbouwkuipbemalingen tot ontheffingen op grond van de Wetluchtvaart in verband met hoogtebeperkingen voor bijvoor-beeld heistellingen binnen de aanvliegroutes van Schiphol.Martin van den Berg 1)Combinatie Westpoort1) Martin van den Berg is omgevingsmanager van de Combinatie Westpoort.Hij is in dienst bij KWS Infra.Omgevingsmanagement Westrandweg6201120themaKabels en leidingenHoewel de daadwerkelijke bouw van de Westrandweg gestart isop 1 september 2009, is voorafgaand begonnen met het omleg-gen van diverse kabels en leidingen. Vooral op het gedeeltelangs de Basisweg (tussen Seineweg en Radarweg) zijn veelkabels en leidingen verlegd. Onder de grond is het daar enormdruk (net als op vele andere locaties in Amsterdam). Daarom iseen werkplan gemaakt waarbij de wenstrac?s van alle specifiekekabels en leidingen zijn onderzocht en in kaart zijn gebracht.Vervolgens is er per deeltraject een planning gemaakt. Ditresulteerde in een planning vanaf maart tot half november2009. Elke week kwamen de nutsbedrijven en een groep kabels-en leidingendeskundigen van Combinatie Westpoort bij elkaarom naast de planning ook de benodigde verkeersmaatregelenop elkaar af te stemmen. Het was voor alle bedrijven nodigflexibel te zijn met hun planning anders konden er vertragin-gen in het hoofdproces (hier de bouw van KW520) optreden.Uitvoering is niet exact volgens die planning verlopen, maardoor intensief contact tussen alle partijen en een open eneerlijke werkwijze is er geen vertraging in de aanleg van deWestrandweg opgetreden.Omdat de Trac?wet van toepassing is op de aanleg van deWestrandweg, gelden afwijkende procedures met proceduretij-den die kunnen oplopen tot een half jaar. Rijkswaterstaat heeftde plicht vanuit de Trac?wet om co?rdinatie te voeren op deveelheid aan vergunningen. Vergunningen worden geclusterdin logische eenheden. Dat betekent dat het tijdig inzichtelijkmaken van de vergunningplichtige activiteiten en het borgenvan de vergunningen in de planning essentieel is.Om op tijd over al deze vergunningen te kunnen beschikken isbovendien een goede afstemming met de betrokken bestuurs-organen, zoals gemeentes, stadsdelen, hoogheemraadschappen,provincie, maar ook brandweer en andere hulpdiensten vangroot belang gebleken. Mede dankzij goede informatieverstrek-king en oog voor de belangen van deze partijen zijn de beno-digde vergunningen tijdig verkregen.Naast de vergunningen voor de Combinatie Westpoortmoesten onderaannemers of bijvoorbeeld nutsbedrijven huneigen benodigde vergunningen aanvragen. Ook die kunnenbelangrijk zijn voor de planning en doorgang van het project.Zo heeft een capaciteitsprobleem bij een vergunningverstrekkergeleid tot enige vertraging bij de werkzaamheden voor kabelsen leidingen langs de Basisweg.Omgevingsmanagement Westrandweg 62011 21EcologieDe Westrandweg levert een bijdrage aan de bereikbaarheid vande noordelijke Randstad en geeft een impuls aan de regionaleontwikkeling in het Westpoortgebied. Daarnaast is er eenbijdrage aan het milieu. In het project wordt de onderlingeverbondenheid van natuurgebieden behouden met vele fauna-passages in de dwarsrichting en worden er nieuwe gecre?erd.Bijvoorbeeld door het viaduct over de N200/Haarlemmertrek-vaart/spoorlijn nabij Halfweg te voorzien van een brede eco-goot parallel aan de Westrandweg.Een ander aspect van het omgevingsmanagement is het ?volgens wettelijk voorschrift ? ecologisch verantwoord werken-bij het maken van infrastructurele werken, ofwel de zorg voorflora en fauna rondom de bouwplaats. Zo is er geen spade degrond in gestoken voordat een ecoloog de situatie ter plaatsehad gecontroleerd op aanwezige flora en fauna. Deze ecoloogcontroleert de situatie ook tijdens de bouwwerkzaamheden.Het is al voorgekomen dat een berg grond niet verder ontgra-ven kon worden omdat daar oeverzwaluwen in nestelen. Ook iser een stuk grond afgezet zodat bouwverkeer niet in de buurtvan een vossenhol de rust kon verstoren. Door regelmatigebezoeken van de ecoloog aan de bouwplaats en de opvolgingvan zijn (dwingende) adviezen, kunnen we stellen dat de bouwvan de Westrandweg in goede harmonie met de aanwezige floraen fauna geschiedt. Terreineigenaren en aan en omwonendenDe planologische besluitvorming heeft lange tijd in beslaggenomen. Het Trac?besluit is uiteindelijk op 29 juli onherroe-pelijk geworden. V??r die tijd had Rijkswaterstaat al grondenin bezit gekregen door aankoop. In enkele gevallen heeft Rijks-waterstaat afspraken gemaakt dat de (voormalige) landeigena-ren gebuik konden blijven maken van hun terrein tot startuitvoering van het werk. Op het moment dat begonnen werdmet de werkzaamheden is direct contact met hen gezocht omervoor te zorgen dat bijvoorbeeld vee van het land af was of datopstallen leeg waren voordat het materieel van de aannemerhet terrein op kwam. Door een gedetailleerde uitvoeringsplan-ning op te stellen is dit in prima onderling overleg geregeld.Daarnaast was er bij deze (oud-)eigenaren veel informatie teverkrijgen over waterstanden, kennis van de ondergrond enlokale problematieken.Direct aan- en omwonenden worden via diverse communica-tiekanalen ge?nformeerd. Naast de reeds genoemde informatie-avonden voor een heel gebied (publiekscommunicatie), hebbener diverse ??n-op-??n gesprekken plaatsgevonden over de reali-satie en uitvoeringsmethode (bouwcommunicatie). Het juist entijdig informeren van deze stakeholders is van groot belang. Endoor het persoonlijk contact (alleen bij aanwonenden) is hetvaak ook eenvoudig gebleken kleine wijzigingen in de planningdoor te voeren, zonder dat dit op verzet stuit.Uiteraard moet ook vanuit het oogpunt van de aanwonendeworden gekeken naar afsluitingen en/of omleidingen. Soms zijnze niet te voorkomen en moet worden geprobeerd de duur vande afsluiting zoveel mogelijk te minimaliseren.Vragen en klachtenNatuurlijk worden er vragen en klachten geuit richting Combi-natie Westpoort. Deze zijn soms direct afkomstig van de stake-holders, maar worden ook geuit via het gratis informatienum-mer van Rijkswaterstaat (0800-8002). Uiterlijk binnen driedagen worden de vragen/klachten afgehandeld. De praktijkleert dat er meestal al binnen 24 uur contact is met de vraag-steller. Vaak kan er direct afdoende worden geantwoord. Demeeste vragen gaan over de planning en de werkwijze, en devraag hoe de omgeving eruit komt te zien na afronding van dewerkzaamheden. De klachten gaan voornamelijk over geluids-en trillingshinder en irritatie in verband met omleidingsroutesen de duur van afsluitingen of tijdelijke verkeerssituaties.Persoonlijk contact met degene die de vraag stelt of klachtindient is hierbij te prefereren boven alleen een antwoord permail of brief.
Reacties