In deze rubriek maken we kennis met Casper van der Krift. Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij ABT, onder meer bij de analyse van temperatuurmetingen in een onderzoek naar het gedrag van jong onderwaterbeton.
32? CEMENT 1 20 23
Hoe zal het vak construc-
teur zich in de toekomst
ontwikkelen?
Het zijn roerige tijden waarin
behoeftes en prioriteiten snel
v
eranderen. We willen meer
woonruimte creëren op minder
oppervlak en dat zonder uitstoot
van stikstof en CO?. Aan ons in -
genieurs de schone taak om dit
t
e realiseren. Hiervoor moet ken -
nis van nieuwe materialen en
t
echnieken net zo snel meever -
anderen als de behoeftes die
hier
aan ten grondslag liggen. Als antwoord hierop is het
constructeursvak in de afgelopen
jaren sterk gedigitaliseerd. En ik
denk dat dit nog maar het begin
is. Simulatiesoftware wordt steeds
geavanceerder: 3D-eindige-
elementenberekeningen worden
sneller en alsmaar een
voudiger
kunnen natuurkundige verschijn -
selen, zoals temperatuur en
luchtstr
omen, eraan worden
gekoppeld. Ook het linken met
par
ametrische ontwerptools en
kunstmatige intelligentie wordt
steeds toegankelijker.
Met andere woorden: het
klassieke rekenwerk wordt in
toenemende mate uit handen
genomen. Hierdoor zal de taak
van de constructeur verschui-
ven van zelf rekenen naar het
opzetten van de digitale rand-
voorwaarden en het verwerken en interpreteren van resultaten.
Hiervoor is meer kennis vereist
van programmeren, parametri-
seren, simulatiesoftware en
dataverwerking.
In deze overgang is het
valideren van geautomatiseerde
ontwerpprocessen essentieel.
Hierin is een belangrijke rol weg-
gelegd voor seniorconstructeurs
met >15 jaar ervaring. Een mooi
voorbeeld waarin de nieuwe en
oude generatie elkaar kunnen
versterken. ?
Wat zijn voor jou de
belangrijkste kenmerken
van de ideale werkgever?
Ik wil graag werken voor een be -
drijf dat meedenkt in de ver-
schillende ambities van zijn me-
dewerkers. Ik ben min of meer
t
oevallig ingenieur geworden. In
de brugklas begreep ik geen
snars van wiskunde, totdat ik
gratis bijles kreeg. Toen viel het
kwartje. Goede bijles lijkt mo -
menteel echter alleen wegge-
legd voor ouders met een dikke
port
emonnee. Dit vind ik een
slechte gang van zaken. Zonder
gratis bijles was de kans op mijn
eigen ingenieurschap behoorlijk
afgenomen. Mijn ideale werkge -
"Klanten zijn ook mensen, die
zich gehoord willen voelen"
In deze rubriek maken we kennis met Casper van der Krift.
Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij ABT, onder meer
bij de analyse van temperatuurmetingen in een onderzoek naar
het gedrag van jong onderwaterbeton.
ver zal het nodige investeren om
dit te faciliteren. Bijvoorbeeld
doordat het bedrijf mij een dag
in de week gratis bijles laat geven
aan zij die dat nodig hebben.
Het meedenken in andere
ambities van werknemers lijkt
wellicht gekker dan het is. Bij
overheden is hier vaak een indi-
vidueel keuzebudget voor. Daar-
naast is het belangrijk voor de
binding met werknemers, een
groot goed in tijden van opsta-
pelende vacatures en hoge
doorloop.
Welke punten van je meer
ervaren collega's waardeer
je het meest?
Het meeste onder de indruk ben
ik van collega's die een sterke
sociale kant hebben, naast een
enorme berg aan kennis en kun -
de. Een zeldzame combinatie, die
ik v
oor mezelf graag zou willen
onderhouden. Met een sterke
sociale kant bedoel ik geduld,
goed luisteren en oprechte inte -
resse. Zowel bij collega's als bij
klant
en heeft dit bijzondere
effecten.
De collega's waar ik tegen-
op kijk, zien in dat we niet alleen
maar ingenieurs zijn. We delen
IR. CASPER VAN DER KRIFT
leeftijd 31 jaar
opleiding Bachelor
Civiele Techniek
(Avans Hogeschool), Master
Structural Design (TU Eindhoven)
afstudeerproject
numerieke modellering staalvezelversterkt geprint beton
werkgever ABT
functie
Specialist Civiele Techniek / FEA
werkzaam sinds november 2018
baan gekregen door
kennismakings
gesprek
via tussenpersoon
belangrijk in
ontwikkeling
Lex van der Meer en Joop Bovend'Eerdt,
omdat ze altijd einde
-
loos de t
ijd nemen voor
mijn hulpvragen, zowel werkgerelateerd als privé
eerste project
innovatietraject voor betere verankerings
-
v
orm voor staalvezels in beton
rol bij eerste project
het simuleren van pull- outgedrag van ver
schillende
vezelvormen in
numerieke modellen
Mijn mening
de jonge constructeur
Deze rubriek is tot stand gekomen in
samenwerking met YouCon, de
vereniging van en voor jonge
constructeurs.
CEMENT 1 2023 ?33
Mijn
project Mijn rol
Studie onderwaterbeton
bij Singelgrachtgarage -
Marnix, Amsterdam
Bij de toepassing van onderwa-
terbeton wordt doorgaans twee
keer een vloer gestort. Eerst de
ruwe onderwaterbetonvloer, om
grondwater te keren, en na het
leegpompen van de bouwkuip
een tweede vloer, de afwerk
-
vloer. Door toepassing van
staalvezels in de eerste onder-
waterbetonvloer kan de con-
structieve koppeling tussen de
twee vloeren zodanig worden
verbeterd, dat een forse bespa-
ring mogelijk is op de hoeveel-
heid beton. ABT heeft deze toe-
passing van staalvezels in het
verleden succesvol toegepast bij
meerdere projecten.
Samenhang theorie en
praktijk
Mijn rol in dit project had speci-
fiek betrekking op het bruikbaar
maken van de verzamelde
meetgegevens. Dit was een uit -
daging, omdat de glasvezelka-
bels over de gehele lengte
meetgegevens produceerden.
Niet elk gemeten punt was rele-
vant, omdat we geïnteresseerd
waren in de temperatuurverde-
ling in de tijd, verdeeld over de
hoogte van de betondoorsnede.
Ik ging aan de slag met de ruwe
data. Deze was per meetrek
aangeleverd in meer dan 10.000
bestanden die elk meer dan
1000 regels met data bevatten.
Met hulp van programmeren
met Python (softwarebibliotheek
Pandas) heb ik de miljoenen
datapunten kunnen reduceren
en middelen in de tijd. Daarna
konden we de gemeten tempe-
ratuur visualiseren en spiegelen
aan onze simulaties. Bij ABT heb ik een paar
jaar geleden een meerdaagse
Python-cursus gevolgd van
onze programmeurcollega's.
Sindsdien probeer ik deze ken-
nis zoveel mogelijk toe te pas-
sen in mijn projecten. Wat dat
betreft was dit project een
hoogtepunt, waarin program-
meren bewees een prachtig
wapen te zijn in het arsenaal
van de constructeur.
Om deze toepassing breder
toepasbaar te maken, wordt
door onderzoeksinstanties en
marktpartijen samengewerkt
aan een CROW-CUR Aanbe-
veling voor de toepassing van
staalvezelgewapend onderwa-
terbeton. In het kader van dit
onderzoek is onder andere een
studie uitgevoerd naar de ei-
genschappen van jong onder-
waterbeton. Hierbij zijn bij het
project Singelgrachtgarage -
Marnix in Amsterdam een flink
aantal rekken in het onderwa-
terbeton gestort, met een lange
glasvezelkabel daaraan be-
vestigd (fig. 1). Door een licht
-
signaal door de glasvezelkabel
te sturen en de afwijking hier-
van te meten, kan zowel tem-
peratuur als rek worden geme-
ten, over de gehele lengte van
de kabel (met hulp van een
gespecialiseerd bedrijf, op ba-
sis van het principe 'Brillouin
shift'). Samen met labproeven
dienden deze metingen onder
andere als validatie en ijking
voor uitgevoerde eindige-ele-
mentensimulaties van het
uithardingsproces en de sterk -
teontwikkeling van het onder-
waterbeton.
PROJECTGEGEVENS
project
Singelgrachtgarage
- Marnix, Amsterdam onderdeel validatie
temperatuurmetingen opdrachtgever CROW
aannemer
Mobilis TBI
fig. 1 Door rekken met glasvezelkabel in het onderwaterbeton van Singelgracht-
garage - Marnix te storten, kon zowel temperatuur als rek worden gemeten
een zekere interesse in techniek,
maar het grootste gedeelte van
ons leven speelt zich buiten kan-
toor af, met andere mensen en
andere activiteiten en waar an-
dere eigenschappen worden
aangesproken. Door wederzijdse
interesse in verschillen op dit
gebied voel ik mij gehoord. Dat
geeft vertrouwen, waardoor ik
geen barrière voel om vragen te
stellen en fouten toe te geven.
Iemand met die interesse wordt
een soort mentor, dat geeft
energie.
Ook naar klanten toe is
deze houding verbazingwek -
kend effectief. Klanten zijn ook
mensen, die zich gehoord willen
voelen. Een constructie is vaak
een antwoord op een mengel-
moes van allerlei behoeftes. Om
de beste constructie te ontwer-
pen zul je tijd moeten steken in
het achterhalen van de achter-
liggende drijfveren.
de jonge constructeur
Over ir. Casper van der Krift
leeftijd: 31 jaar
opleiding: Bachelor Civiele Techniek (Avans Hogeschool), Master Structural Design (TU Eindhoven)
afstudeerproject: numerieke modellering staalvezelversterkt geprint beton
werkgever: ABT
functie: Specialist Civiele Techniek / FEA
werkzaam sinds: november 2018
baan gekregen door: kennismakingsgesprek via tussenpersoon
belangrijk in ontwikkeling: Lex van der Meer en Joop Bovend’Eerdt, omdat ze altijd eindeloos de tijd nemen voor mijn hulpvragen, zowel werkgerelateerd als privé
eerste project: innovatietraject voor betere verankeringsvorm voor staalvezels in beton
rol bij eerste project: het simuleren van pull-outgedrag van verschillende vezelvormen in numerieke modellen
Hoe zal het vak constructeur zich in de toekomst ontwikkelen?
Het zijn roerige tijden waarin behoeftes en prioriteiten snel veranderen. We willen meer woonruimte creëren op minder oppervlak en dat zonder uitstoot van stikstof en CO2. Aan ons ingenieurs de schone taak om dit te realiseren. Hiervoor moet kennis van nieuwe materialen en technieken net zo snel meeveranderen als de behoeftes die hieraan ten grondslag liggen.
Als antwoord hierop is het constructeursvak in de afgelopen jaren sterk gedigitaliseerd. En ik denk dat dit nog maar het begin is. Simulatiesoftware wordt steeds geavanceerder: 3D-eindige-elementenberekeningen worden sneller en alsmaar eenvoudiger kunnen natuurkundige verschijnselen, zoals temperatuur en luchtstromen, eraan worden gekoppeld. Ook het linken met parametrische ontwerptools en kunstmatige intelligentie wordt steeds toegankelijker.
Met andere woorden: het klassieke rekenwerk wordt in toenemende mate uit handen genomen. Hierdoor zal de taak van de constructeur verschuiven van zelf rekenen naar het opzetten van de digitale randvoorwaarden en het verwerken en interpreteren van resultaten. Hiervoor is meer kennis vereist van programmeren, parametriseren, simulatiesoftware en dataverwerking.
In deze overgang is het valideren van geautomatiseerde ontwerpprocessen essentieel. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor seniorconstructeurs met >15 jaar ervaring. Een mooi voorbeeld waarin de nieuwe en oude generatie elkaar kunnen versterken.
Reacties
Leon Hendriks - LKAB Minerals 20 januari 2023 22:27
Een mooie manier om de temperatuursontwikkeling en de gevolgen ervan te beïnvloeden is het spelen met de volumieke massa van beton. Door toepassing van bijvoorbeeld #MagnaDense wordt de benodigde massa onder water bereikt met minder dan de helft van het betonvolume en dus ook evenveel minder cement en vrijkomende warmte