Eens in de zoveel tijd haalt een constructief probleem het landelijke nieuws. Recent weer twee voorbeelden: De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer dreigde omlaag te komen en de Prinses Margriettunnel in Friesland kwam deels omhoog. Beide zijn weer (gedeeltelijk) open. Het is indrukwekkend hoe snel de Nederlandse ingenieurswereld in beide gevallen in actie is gekomen. Opvallend ook dat over beide projecten eerder in Cement is gepubliceerd. Een van de problemen bij de Nelson Mandelabrug was een onjuiste detaillering van de wapening in de nokken, precies waar de voorganger van mijn voorganger, Cees Kleinman, in 2006 ? 2009 aandacht voor vroeg.
Het onderstreept nog eens hoe belangrijk het is kennis met elkaar te delen, zodat we betere bouwwerken kunnen realiseren en het risico op fouten minimaliseren. De twee eerder genoemde projecten laten een extra reden zien: het vastleggen van informatie, mocht die vanwege problemen in de toekomst ooit nodig zijn.
Wat nog te weinig gebeurt, is het delen van fouten. Te vaak, merken wij ook bij de reactie, zijn mensen terughoudend om te schrijven over dingen die zijn misgegaan. Begrijpelijk, want meestal is dat van hogerhand niet toegestaan. Maar niet krachtig, want fouten maken kan, maar het is nog meer fout als we daar onvoldoende van leren.
Over kennis en kracht gesproken. Dorien Staal, drie jaar lang onze vaste columnist, stopt met haar column. Zij heeft in twaalf scherpe stukjes veel losgemaakt in de sector. Wij zijn haar daar zeer dankbaar voor. Maya Sule van Rijkswaterstaat neemt het stokje over. Ook in onze redactie een personele wisseling: Marloes van Loenhout heeft de redactie verlaten en Maartje Dijk heeft haar plek ingenomen. Veel dank aan Marloes en welkom Maartje!
Lees alle artikelen van deze editie of bekijk het hele nummer.
Reacties