In deze aflevering van de rubriek De jonge constructeur maken we kennis met Jasper van Alphen, constructeur bij ABT. Jasper vertelt over de uitdagingen in zijn werk en zijn rol bij het ontwerp van de onderbouw van een droogdok voor Royal van Lent. Op de plek worden superjachten gebouwd. Jasper zorgde als constructeur voor het voorlopig ontwerp van het palenplan, de funderingen en de begane grondvloer.
ik ben
naam ir. Jasper van Alphen
leeftijd 24 jaar
opleiding TU Eindhoven, Architecture, Building and
Planning ? Structural Design
afstudeerproject Structural Optimization for 3D Concrete Printing
werkgever ABT
functie specialist civiele techniek
werkzaam sinds september 2016
baan gekregen door sollicitatie
belangrijk in ontwikkeling collega's van civiele techniek binnen ABT
eerste project projecten met lijmwapening, VVUV-systeem en advisering
bedrijfsvloeren
eerste grote project droogdok Royal van Lent.
rol bij eerste project constructeur
Jasper van
Alphen
Mijn mening
Hoe heb je de overgang tussen studie en werk ervaren en hoe ben je
in je bedrijf opgevangen?
En daar ging ik dan: van mijn eindpresentatie binnen de expe-
rimentele wereld van het 3D-betonprinten naar het vervullen
van mijn nieuwe rol als constructeur op de afdeling civiele
techniek binnen ABT. Direct werd duidelijk dat de praktijkwe-
reld totaal anders is dan de wetenschappelijke wereld van de
TU/e. De theorie van de studie moest in praktijk worden
gebracht, maar er kwam nog veel meer bij kijken. Ineens draait
alles om tijd en geld en krijg je een adviserende rol voor andere
partijen, terwijl je maar weinig bagage op zak hebt. Gelukkig is
het binnen een bedrijf als ABT mogelijk terug te vallen op de
ervaring van anderen. Er is erg veel kennis aanwezig in theore-
tische, maar vooral ook in praktische zin, zodat persoonlijke
doorontwikkeling zeker mogelijk is en blijft.
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
De techniek is één aspect, maar politiek speelt een nog veel
belangrijkere rol in de bouwwereld. Aangezien de crisis weer
voorbij is, de markt technische mensen tekort komt en je als
constructeur bij civiele techniek binnen ABT voornamelijk werkt
voor onderaannemers, komen er veel projecten voorbij met een
relatief korte doorlooptijd en elk hun eigen knelpunten. Het is
belangrijk om een meerwaarde te zijn voor de opdrachtgever,
maar die meerwaarde moet je in de functie als civieltechnisch
specialist voor meerdere opdrachtgevers tegelijk zijn. Het is
daarom ontzettend belangrijk over goed tijdsmanagement te
beschikken en eventuele risico's vooraf met de betrokken partijen
af te stemmen. Door het ondervangen van die risico's en een
goede afstemming over werkzaamheden die je wel (of misschien
juist niet) gaat doen, worden de kaders duidelijk. En niet alleen
voor jezelf, maar ook voor de opdrachtgever of andere belang-
hebbenden. Hierdoor kun je altijd de dialoog aangaan, waardoor
er duidelijkheid geschapen wordt en iedereen weet waar die aan
toe is. Op deze wijze is het mogelijk een meerwaarde te zijn. Juist
dit proces is iets dat je tijdens de studie niet leert.
Zou je jezelf liever als specialist of allrounder willen
doorontwikkelen?
Sinds ik bij ABT werkzaam ben, ben ik voornamelijk bezig
geweest mij te ontwikkelen als FRP-specialist (Fibre Reinforced
Polymer, red.). Door de vele projecten waarbij ik ondertussen
al betrokken ben geweest, en mijn rol als constructeur bij een
aantal nieuwbouwprojecten, heb ik mijn kennis al verder
kunnen verbreden dan alleen over lijmwapening. Ik denk dat
mijn meerwaarde voor een opdrachtgever wordt vergroot als ik
mij verder verdiep in een specialisme zodat ik mijn kennis nog
beter kan overdragen aan opdrachtgevers. Het is hiervoor wel
noodzakelijk ook voldoende kennis te hebben van bijkomende
zaken. Door het zien en behandelen van veel verschillende
projecten en problemen, wordt deze kennis dan ook bij ieder
project weer een beetje uitgebreid.
De jonge constructeur
de jonge constructeur
4 2018
61
1
Mijn project
Lijmwapening
FRP (Fibre Reinforced Polymer) wordt in Nederland veelal
gebruikt voor het versterken van betonconstructies door
middel van lijmwapening (foto 1). Denk hierbij aan het
aanbrengen van uitwendig gelijmde strips (lamellen) van
meestal koolstofvezels. Na het uitharden van de epoxy, ontstaat
er een composiet materiaal met relatief veel treksterkte in de
vezelrichting, ideaal om te gebruiken als wapening dus. Het
heeft een treksterkte die vier keer zo hoog is als betonstaal!
Echter deze krachten moeten ook overgedragen kunnen
worden aan de bestaande betonconstructie, waardoor er
aanvullende toetsingen op bijvoorbeeld onthechting nodig zijn.
Op dit moment geldt in Nederland CUR-Aanbeveling 91 nog
als leidend document voor uitwendig gelijmde FRP-wapening.
Er wordt gekeken naar de inpassing van deze techniek in de
Eurocode. Daarnaast wordt bij ABT ook gekeken naar andere
technieken, zoals Near-Surface-Mounted Reïnforcement
waarbij de vezelwapening wordt aangebracht in het oppervlak
van de betonconstructie. Ook is het VVUV-systeem ontwik-
keld in samenwerking met Vogel, waarmee uitkragende vloer-
constructies zonder veel overlast kunnen worden versterkt. Met
deze methode worden koolstofstaven aan de uitkragende zijde
van de platen ingeboord om de momentcapaciteit te vergroten.
De werkzaamheden omvatten de constructieve advisering en
praktische uitwerking voor het aanbrengen van benodigde
lijmwapening, zodat de constructies weer voldoen aan het
vereiste veiligheidsniveau. Dit kan bijvoorbeeld noodzakelijk
zijn bij renovatieprojecten of verbouwingen, als gevolg van het
aanbrengen van sparingen of de toepassing van hogere belas-
tingen. Daarnaast kan het gebeuren dat wapening niet is aange-
bracht zoals beoogd op bijvoorbeeld wapeningstekeningen of
berekeningen of dat bestaande wapening is doorgeslepen
tijdens de bouw.
De projecten zijn klein met zeer korte doorlooptijd, waardoor
het werk erg dynamisch is. Ook wordt het werk direct voor de
(onder)aannemer gedaan, waardoor je betrokken bent bij de
praktische uitvoering. Naast rekentechnische problemen, zorgt
dit dus tevens voor uitvoeringstechnische problemen waarmee
rekening moet worden gehouden. Zo kom je regelmatig eens
voor verrassingen te staan, die vrijwel direct opgelost moeten te
worden!
Mijn rol
Droogdok
Royal van Lent
In de zomer van 2017 ben ik betrokken geweest bij het ontwerp
van de onderbouw van een droogdok voor Royal van Lent (foto
2). Hier worden in de toekomst superjachten gebouwd met een
lengte tot wel 160 m. Binnen dit project vervulde ik de rol als
constructeur voor het schets- en voorlopig ontwerp van het
palenplan, de fundering en de begane grondvloer. De uitdaging
bij dit project is dat het ontwerp en uitvoering bijna parallel
lopen door zeer scherpe deadlines binnen het bouwproces. Het
is namelijk de bedoeling dat de werf al in 2019 klaar is om het
eerste jacht in productie te nemen. Door directe samenwerking
met de verschillende betrokken partijen en Cordeel als hoofd-
aannemer, is het mogelijk snel genoeg te kunnen handelen en
direct te kunnen schakelen. Op deze manier kunnen de zaken
die op dat moment de hoogste prioriteit hebben, snel genoeg
worden behandeld, waardoor de planning nog altijd wijst op
het succesvol behalen van de deadlines!
?
Rubriek
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.
1 Overzicht van de uitvoering van
het nieuwe droogdok voor
Royal van Lent
2 Versterking vloerveld door mid-
del van koolstof lijmwapening
2
De jonge constructeur 4 2018
Reacties