Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Behoud historische binnenstad met Koningsgracht

Innovatiepartnerschap Kademuren (3): Koningsgracht Hans Doornbos, Henk Maaskant - 15 september 2022

Veel kademuren in Amsterdam zijn meerdere eeuwen oud en niet ontworpen op het huidige, intensieve gebruik. Sommige zijn aan het eind van hun technische levensduur en andere beginnen schade te vertonen. Om de kades programmatisch te vernieuwen, heeft de gemeente een bijzondere aanbesteding op de markt gebracht: het Innovatiepartnerschap Kademuren (IPK). De gemeente zocht hierbij naar marktpartijen die innovaties ontwikkelen voor het duurzaam vernieuwen van haar kades, nu en in de toekomst. Koningsgracht is één van de drie partners die gemeente Amsterdam heeft geselecteerd om hun eigen aangedragen concept door te ontwikkelen en in uitvoering te brengen.

Artikelenserie IPK

Over het Innovatiepartnerschap Kademuren verschijnt in Cement een serie van vier artikelen. Het eerste artikel ‘Innovatie het toverwoord’ is een toelichting op het Innovatiepartnerschap’ (Cement 2022/5). Het tweede artikel (‘Kade van de toekomst’) gaat over de combinatie Kade 2.020 (Cement 2022/5). Het artikel op deze pagina’s is het derde artikel en gaat over de combinatie Koningsgracht. Het vierde, nog te verschijnen artikel gaat over de combinatie G-Kracht.

In het kort

  • In een brainstormsessie werd het idee ingebracht om bij het vervangen van de kademuren een sleufkist toe te passen.
  • Door het ingraven van een sleufkist direct achter een bestaande kademuur, kan de grond achter de kade veilig worden verwijderd tot op de bestaande vloer van de kade.
  • De werkmethode kent een hoog repetitief karakter en leent zich goed voor modulair bouwen.
  • De nieuwe vloer van een L-wand wordt aangebracht terwijl de oorspronkelijke kademuur onbelast op zijn plek staat.
  • Tijdens de rekenkundige controle is gefocust op de grenzen van de geotechnische capaciteiten van de ondergrond en op de reststerkte van de bestaande constructie.
  • Voor de vervanging van kades is specifiek materieel ontwikkeld om alle werkzaamheden vanaf de gracht uit te voeren.
  • Door het gebruik van een sleufkist en het transport over water zijn de toelaatbare afmetingen van constructiedelen relatief beperkt. Hiertoe wordt de kade ingedeeld in secties.
  • Alle onderdelen van de nieuwe kade kunnen dankzij de gekozen standaardisering vooraf tot in detail worden uitgewerkt op basis van een parametrisch ontwerp.
  • De duurzaamheid is steeds met behulp van reviews en bij brainstormsessies getoetst.

Samenwerkingsverband Koningsgracht

De combinatie Koningsgracht bestaat uit Royal HaskoningDHV en BAM Infra Nederland. In deze combinatie heeft Royal HaskoningDHV uitgebreide gebieds- en ervaringskennis, diepgaande uitvoerings- en materieelkennis is geborgd bij BAM Infra Nederland. Beide partijen hebben in meerdere projecten voor gemeente Amsterdam samengewerkt en kennen de gemeentelijke organisatie goed.

Waarom de naam Koningsgracht? Die koninklijke naam ontbrak in Amsterdam nog als grachtennaam!

In totaal is voor zo’n 200 km kademuren met voorrang actie nodig. Het aanpassen van deze kademuren, die voor een groot deel in de historische binnenstad liggen, is complex vanwege de beperkte werkruimte op het land en het water. De omgeving, met bomen, woonboten en ondergrondse voorzieningen, zoals kabels en leidingen, speelt hierbij een belangrijke rol. Bovendien is een van de eisen die de gemeente heeft gesteld, dat de doorgaande wegen achter de kade beschikbaar moeten blijven, ook tijdens de bouwwerkzaamheden.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren