7-81949Verslag van hetCONGRES TE PARIJSOVER VOORGESPANNEN BETONgeorganiseerd door de A.S.P.* op 27-29 Juni 1949door Ir. J. A. H. HartmannOp deze dagen werden een aantal werken en fabrieken bezocht en enige voor-drachten gehouden. In dit artikel wordt een korte uiteenzetting gegeven vande bezochte werken en de daarbij toegepaste constructies in voorgespannenbeton, gevolgd door een resum? van de gehouden voordrachten.CEMENTtijdschrift gewijd aancement en betonredactie:Heerengracht 507, Amsterdam-C,telefoonnummers 34821 en 34552administratie:Sarphatistraat 54, Amsterdam-C,tel. 57537, Postgiro 525812 t.n.v. N.V.Uitg. Mij ,,Met Couragie", A'damabonnementsprijzen :Nederland, Belgi?, Luxemburga. gewoon abt.: f 7,50 per jaarf 3,90 per ? jrfrs 125,-- per jaarb. studie-abt.: f 4,-- per jaarf 2,20 per ? jrOverzeese Gebiedsdelen (Ned.)gewoon abt.: f 9,-- per jaarBuitenlandgewoon abt.: f 10,-- per jaarCollectieve abonnementen:prijs wordt op aanvraag verstrekt.Studie-abonnementen alleen voor:studenten, MTS'ers en militairen.Het abonnement gaat in met No. 1-21949, zo lang de voorraad strekt.uitgave ENCI-CEMIJ n.v.Bezochte WerkenAls eerste werk werd bezocht debouw van 3 waterreservoirs met eeninhoud van 7 000 m3elk ten be-hoeve van de watervoorziening vande stad Orl?ans. Een uitvoerige be-schrijving van dit werk, waarvan??n reservoir reeds in gebruik isgenomen, en waarvan het tweedein aanbouw is, wordt in ,,Cement"9-10 opgenomen.Het volgende bezoek gold een fa-briek voor de vervaardiging vanI-balken in voorgespannen beton.Deze balken worden toegepast bijde vloeren van de kantoren endienstvertrekken behorende bij debovengenoemde waterreservoirs enbij die van de hierna genoemdewoningbouw. In Cement 1-2 staatover de fabricage van deze balkenreeds een korte beschrijving metfoto's door ir J. J. B. J. J. Bouvy.Als aanvulling hierop volgen nogenige bijzonderheden.Op een stalen mal worden 4 dradengespannen. Het spannen geschiedtdoor de draden in een losse stalenplaat vast te zetten door middel vanstalen wiggen en vervolgens deplaat over de, voor het geven vanvoorspanning, vereiste afstand ach-teruit te trekken. Zij wordt in denieuwe stand gefixeerd met behulpvan schroefbouten, welke door deplaat heen steken en tegen de kop-plaat van de stalen mal rusten(foto 1).Vervolgens wordt in deze mal betongestort. Tijdens het storten wordtde mal op een tafel getrild. Hiernawordt het beton aan de bovenzijdeonder druk gebracht, waarna ernogmaals wordt getrild. Na verhit-ting in een oven is het beton spoedigvoldoende verhard om ontkist teworden. De verdere verharding ge-schiedt dan op de opslagplaats.Het gebruikte staal is vierkantdraad van Chatillon. Het heeft eendoorsnede van 18,25 mm2en eentrekvastheid van 155 kg/mm2. Terverkrijging van een voldoende aan-hechting wordt het draad aan deeinden 3?360? getordeerd.Aansluitend hierop werd een inaanbouw zijnd woningcomplex be-zocht, waarbij deze I-balken alsvloerbalken zijn toegepast. Daar-bij werd, ter verkrijging van eenbeter samenhangend geheel en tervergroting van de stijfheid dervloeren, in het midden van en lood-recht op de balken nog een voor-spanning aangebracht door middelvan 2 draden n.r. Tussen de vloer-balken worden, om dit mogelijk temaken hulpdrukstukken geplaatstvan geprefabriceerd beton.Van een ongetwijfeld interessantetoepassing van voorspanning werdgebruik gemaakt bij de versterkingvan de pijlers van de spoorwegbrugover de Loire te Vierzon, die even-eens werd bezocht.Deze brug werd tijdens de oorlogvernield en in 1948 hersteld. De to-tale lengte ervan bedraagt 422 m.De brug is opgelegd op 10 pijlers inhet rivierbed. Elke pijler is gefun-deerd op een betonblok, dat op eengrindbodem rust en gestort werdbinnen een stalen damwandkuip,welke op lengte is afgebrand. Dezedamplanken zijn bij de bouw tot inde vaste ondergrond ingeheid. Navoltooiing hebben zich in sommigepijlers verzakkingen en scheurenvoorgedaan.De versterking van de pijlers wordtzodanig uitgevoerd, dat de verzak-kende pijler vast wordt verbondenaan de goed gefundeerde damwand-kuip, zodat de pijler als het wareaan de damwand wordt opgehangen.Hiertoe wordt rondom de pijler, enuitkragend over de zijden van dedamwand, een blok beton gestort,dat:1. zelf door de op de schets (fig. 2)aangegeven kabels C1 wordtvoorgespannen en2. door middel van de aangegevenkabels C2 aan de pijler wordtverbonden.De werkwijze is als volgt. Door depijler worden langs pneumatischeweg gaten geboord, waardoor dekabels C2 worden gevoerd, terwijlde kabels C1 langs de omtrek vande pijler worden gelegd. Hiernawordt het beton gestort. Na ver-harding hiervan worden de Freys-sinet-kabels op de gebruikelijkewijze aangespannen. Deze kabelshebben 18 draden ter dikte van5 mm. De primaire voorspanninghiervan bedraagt ca 36 ton perkabel. Bij de kabels C1 is op 60%spanningsverlies gerekend, hetgeen*) A.S.P. = Association Scientifique de la Pr?contrainte113foto 1. hei spannen van de draden-- vastgezet in de stalen plaat --d.m.v. een hydraulische vijzelkan optreden door de wrijving bijhet aanspannen van de sterk ge-bogen kabels.Te Rouaan werd een werk bezocht,waarbij -- in verband met de be-schikbare breedte -- over een lengtevan 1800 m een weg boven despoorlijn wordt gelegd, die beidetwee stations met elkaar verbindenen daardoor ongeveer hetzelfdetrac? hebben. Het werk ligt aan delinker oever van de Seine tegenoverde stad.De sporen blijven op het oude peilliggen en worden overkluisd dooreen galerij, welke tevens als keer-muur dienst doet voor de ophogingvan 5 meter, waarop de rijwegwordt aangelegd. De galerij wordtvervaardigd uit geprefabriceerde,op de fabriek voorgespannen onder-delen. Op het werk worden deze bijde montage d.m.v. voorspanningsamengevoegd. Alle kabels zijn hierin plaatstalen koker gelegd en zijndus niet, zoals tot nu toe gebruike-lijk was, van een papieromhullingvoorzien.De vervaardiging van de koker ge-schiedt door een reep bandstaai metbehulp van een eenvoudige machineom te buigen en vervolgens de om-gezette randen te lossen. De wrij-ving tussen de kabeldraden en dekoker is bij deze uitvoering belang-rijk minder dan bij de papieromhul-ling, hetgeen bij bochten in dekabel van groot belang is. Zo moge-lijk zal dit werk nog in een volgendnummer van ,,Cement" itvoerigworden besproken.Te Marolles en Hurepoix werd bijeen daartoe ingerichte werkplaatseen flexibele voorgespannen kabelgetoond. Prof. Ir. M. Chalos gafv??r de demonstratie met deze kabeleen korte uiteenzetting over hetprincipe en de vervaardiging.Al lang zocht men naar een moge-lijkheid een kabel te ontwikkelen,welke wordt voorgespannen, dooreen speciaal daarvoor aangebrachtekern onder druk te brengen. Wordteen dergelijke kabel ingebeton-neerd, dan wordt, door eenvoudigde kern te verwijderen, de druk ophet beton overgebracht. Op dezewijze wordt dus bereikt, dat de be-rekende kracht aanwezig is. Dezekabels kunnen in nagenoeg elkebocht worden gelegd, waarbij hetbezwaar wordt ondervangen vanspanningsverlies tengevolge van dewrijving in de bochten bij de nor-male wijze van aanspannen. Demoeilijkheid is een systeem te vin-den, waarbij de voorspanning zon-der bezwaren door middel van eendrukkern kan worden aangebracht,waarbij op eenvoudige wijze dedruk op het beton moet kunnenworden overgebracht, terwijl: dekosten laag zijn en de ingenomenruimte gering is. Bij de op waregrootte vertoonde vinding, hier een35 tons kabel, is wel de eerste eisverwezenlijkt maar nog niet delaatste twee. Dit type kabel wordtvervaardigd door een 8 cm bredestrook (zacht) bandstaai in de lengteschroefvormig op te winden, zoda-nig dat een flexible buis wordt ver-kregen. De strook bandstaai is aan??n zijde gekarteld; na het opwin-den worden hiermede nokken ge-vormd, met het doel de om de buiste winden staalkabels op hun plaatste houden. Om deze buis zijn staal-kabels tegengesteld schroefvormiggewonden (zie foto 3). Zij bestaanuit 8 draden van hoogwaardig staalmet een diameter van 2 mm; detrekvastheid bedraagt meer dan220 kg/mm2. Aan elk einde zijn dedraden ingebetonneerd in een be-tonlichaam, dat aan de binnenzijdeis voorzien van een holle stalenbuis, waarin schroefdraad is gesne-den.In de flexibele buis past een geledekern van staal.Om de voorspanning aan te brengenworden de uiteinden van de kabel-- de betonlichamen -- op een bankuit elkaar getrokken tot de vereistespanning -- gelegen tussen 120 en150 kg/mm2-- is verkregen.Vervolgens worden de einden vande kern met een grote schroef, diepast in het schroefdraad van debovengenoemde stalen buis, enwelke steunt op de drukkern, gefi-xeerd. Hierna kan de kabel wordenvervoerd en ingebetonneerd. Hetoverbrengen van de druk op hetbeton geschiedt door ??n van detwee schroeven los te draaien. Zijnde schroeven en de kern verwijderd,dan kan de buis met mortel wordengevuld.In vergelijking tot de in de kabelaanwezige kracht neemt de con-structie echter te veel plaats in. Hetsysteem is zeker wel vijf maal zoduur als de gewone wijze van voor-spannen, speciaal door het verliesvan de flexibele buis, en zal voorde toepassing in de praktijk nog veelverder moeten worden ontwikkeld.Het laatste bezoek betrof de brugte Esbly en de voor de bruggen ge-bouwde elementenfabriek aldaar.Tijdens de oorlog werden, zoals opvele andere plaatsen, de bruggenover de Marne verwoest. In 1946werd de gelegenheid opengesteld inte schrijven op een serie van5 bruggen. Het ontwerp van Ir. E.Freyssinet in voorgespannen be-ton wordt uitgevoerd. De bruggenzijn gelegen te Esbly, Annet, Tril-bardou, Changis en Ussy, in hetdepartement van Seine en Marne;114foto 3. voorgespannen flexibele kabel mei eindverankeringzij zullen alle dezelfde afmetingenhebben en op gelijke wijze wordenuitgevoerd. De brug van Esbly isgereed en die te Ussy is in uitvoe-ring.De overspanning van de brug teEsbly bedraagt 74,00 m tussen deopleggingen. De pijlhoogte is 4,36 m.De constructiehoogte van de brugis in het midden 0,93 m; de balk-hoogte aldaar bedraagt 0,86 m. Bijde opleggingen is de constructie-hoogte 4,46 m en op de plaats waarde boog aanvangt ca 2,50 m.Het is het type van een boogbrug,maar door het op grote schaal toe-passen van voorspanning is ten op-zichte van de overspanning een op-merkelijk kleine pijl bereikt. DeFransen noemen dit type een kruk-kenbrug (pont ? b?quilles).De landhoofden zijn zodanig gecon-strueerd, dat zij de horizontalekrachten opnemen. In de opleggingenzijn platte vijzels ingebetonneerd,waardoor de opleggingen op dezelfdeplaats kunnen worden gehouden,indien de landhoofden iets mee-geven of indien het om andere re-denen (bv. grotere kruip in hetstaal dan wordt verwacht) nodigwordt geoordeeld de overspanningweer op haar oorspronkelijke lengteterug te brengen. Op deze brug zalin een volgend nummer van ,,Ce-ment" nog in een afzonderlijk ar-tikel worden teruggekomen.VoordrachtenIr. . aquot was de inleider; hijgaf een korte verhandeling over dewetenschappelijke grondslagen vande voorspanning. Hij begon met erop te wijzen, dat sinds 1928 -- hetjaar waarin voor het eerst het voor-gespannen beton in de huidige vormnaar voren kwam -- een grote voor-uitgang te bespeuren valt op het ge-bied van de kennis van de tweematerialen: beton en staal, zoalsdeze in het voorgespannen betonmoeten worden aangewend. Over dekenmerkende eigenschappen merk-te hij het volgende op.De oorspronkelijke gedachte was:het aan druk onderworpen betongedraagt zich tot een zekere waardeals een stof, waarvan de elasticiteiteen lineaire en omkeerbare functieis; de grootte van de elasticiteits-modulus van het beton is daarbijafhankelijk van de breukvastheiden de ouderdom. Het bijkomstige,maar in de praktijk belangrijkeverschijnsel van, hetgeen nu wordtonderscheiden in: krimp en kruip,werd geacht te zijn een physisch-chemisch effect, afhankelijk van desamenstelling en de vervaardigingvan het beton.Volgens de hedendaagse inzichtenworden echter de niet-omkeerbareinwendige verschuivingen in ??nrichting, voor elk isotroop lichaambeschouwd als een gegeven, afhan-kelijk van de grootte van de nor-maalspanning in verhouding tot deoptredende schuifspanning.De physische verbindingen ten ge-volge van de inwendige aantrek-kingskrachten van de moleculenbezitten in elk vlak een bepaaldewaarde, welke door de optredendekrachten eerst moet worden bereikt,voordat een verandering in de on-derlinge opbouw van de moleculenoptreedt.De vervorming van een constructieonder volle belasting is dan ookopgebouwd uit twee delen. Het eerstedeel van deze vervorming treedtonmiddellijk op tijdens de belas-ting; het tweede deel ervan heefteen asymptotisch verloop als functievan de tijd. Het laatste deel van devervorming kan echter een belang-rijk grotere waarde bereiken danhet eerste deel.Vervolgens kwam het begrip voor-spanning aan de orde.Een kenmerkende eigenschap vanhet beton is de geringe weerstandtegen trek, welke minder dan 1/10van de weerstand tegen druk be-draagt. Door het introduceren vaneen voorspanning in het beton --zodanig dat overal druk heerst --kan deze voor de constructie on-gunstige eigenschap ge?limineerdworden.Een moeilijkheid, welke zich bij hetvoorgespannen beton voordoet,wordt veroorzaakt door de vervor-ming als functie van de tijd. Omop doeltreffende wijze een inwen-dige spanning te introduceren en tebehouden, moet deze worden ge-geven door een blijvende en zoveelmogelijk constante kracht en nietalleen door het geven van een be-paalde verkorting aan het beton inde verschillende richtingen.Om de invloed van krimp en kruipvan het beton te verminderen, moetdicht beton worden toegepast, ter-wijl voor het geven van een weinigvari?rende initiaalspanning in deconstructie gebruik moet wordengemaakt van staal met een hogetrekvastheid.Voor de toepassing van de voor-spanning kan nu beton worden ver-vaardigd dat, gemaakt van hoog-waardig cement, drukvasthedengeeft van rond 1 000 kg/cm2. De toete laten drukspanningen kunnendan meer dan 200 kg/cm2bedragen.Tenslotte roerde Ir Caquot nog evenaan, dat in een constructie de voor-spanning ook kan worden opgewektdoor de toepassing van zwelcement(dit in tegenstelling met het span-nen van het staal met behulp vanmechanische middelen), welke me-thode door Ir H. Lossier wordt ont-wikkeld. De op deze wijze verkre-gen voorspanning bereikt echternog niet de waarde, welke door detoepassing van mechanische midde-len wordt verkregen.Ir. E. Freyssinet behandelde inzijn voordracht het idee, de voor-spanning in zijn algemene toepas-singsmogelijkheid ook op anderematerialen als beton en staal toe tepassen.Tot de berekening overgaande,115merkte hij op, dat het verschil in deberekening tussen gewone en voor-gespannen constructies het aantalvariabelen is. Behalve die, waar-mede in gewoon beton rekeningmoet worden gehouden, zijn vooreen voorgespannen constructie nogdrie andere aanwezig, nl.:1. de afstand van de resultante vande voorspanning tot het zwaarte-punt van de doorsnede,2. de grootte van die voorspanningen3. de richting ervan.Nadat Ir. Freyssinet een overzichthad gegeven van de geschiedenisvan de voorspanning van 1903 af totop heden, waarbij de belangrijkstewerken, welke gedurende de laatstejaren in dit materiaal zijn gebouwd,de revue passeerden, eindigde hijzijn voordracht met de opwekkingaan de staalfabrikanten, de kwali-teit van het voor het voorgespannenbeton te gebruiken hoogwaardigestaal op te voeren en wel zodanig,dat de elasticiteitsmodulus van denulspanning tot de werkspanningniet belangrijk in waarde daalt. Aandeze voorwaarde wordt in Belgi?reeds voldaan.De voordrachten van Prof. Ir. G.Colonetti en van Prof. Ir. F. Leviwaren erop gericht een inzicht tegeven in de zekerheid van construc-ties in voorgespannen beton. Hunbetoog beperkte zich tot een alge-mene beschouwing over zowel dezekerheid tegen scheurvorming alsdie tegen breuk (elastoplastisch ge-drag van beton) .Ir. H. Lossier behandelde in zijnvoordracht het ontwerp van eenbrug over de Seine te Villeneuve-Saint-Georges, welke als cantileverzal worden uitgevoerd.Het interessante hiervan is, dat devoorsparnning -- welke ook hier nahet verharden van het beton zalworden aangebracht -- regelbaarblijft. Hierdoor zal worden bereikt,dat te allen tijde, en indien nodig,de verliezen in spanning ten gevol-ge van krimp en kruip kunnen wor-den gecompenseerd, terwijl tevensin de toekomst de brug geschikt kanworden gemaakt door verhoging vande spanning voor zwaarder verkeer.De spanning in het staal bedraagtvoorlopig dan ook niet meer dan65 kg/mm2;bij zwaarder verkeer kandeze spanning tot max. 75 kg/mm2worden opgevoerd. Dit houdt in, dathet staal vrij moet blijven liggenvan het beton en dat inspectie enonderhoud mogelijk moeten zijn.Bij deze brug zal ook gebruik wor-den gemaakt van zwelcement. Doorde toepassing hiervan kan het aan-spannen van de aangebrachte dra-den in horizontale en verticale rich-ting door middel van mechanischemiddelen achterwege blijven.Het congres werd door 480 personenbezocht, waarvan er 210 uit hetbuitenland kwamen, w.o. ca 15 Ne-derlanders.Dank zij de deskundige leiding, degoede organisatie en de uitstekendeverzorging was het mogelijk, kenniste nemen van het knappe inge-nieurswerk, en het Franse vernuftweer te bewonderen, dat tot dezegrootse scheppingen heeft geleid.Bij de discussies is door vele voor-aanstaande buitenlanders gespro-ken, waarbij Ir. J. J. B. J. J.Bouvy de stand van de Nederland-se werken mededeelde en Dr. Ir.A. M. Haas de wens uitsprakresearch te gaan verrichten op hetgebied van hoogwaardig staal.In zijn dankwoord namens de Neder-landers releveerde Prof. Ir. J. A.Bakker, dat in Nederland een,,Studievereniging tot Ontwikkelingvan Voorgespannen Beton" was op-gericht, die de naam ,,Stuvo" draagt.Buitenlandse bronnenLE B?TON PR?CONTRAINT (Extrait de "Travaux", Paris, Nos de Janvieret F?vrier 1949), 24?31 cm, 46 blz. :M. L a I a n d e, Diverslt? des applications du b?ton pr?contralnt, 39blz., 95 foto`s, 29 tek., 1 tab.:I. Rappel de quelques moyens d`execution.II. Le b?ton pr?contraint dans les constructions des ouvrages d`art.III. L`emploi du b?ton pr?contraint dans les travaux portuaires.IV. Pistes d`envol en b?ton pr?contraint.V. Le b?ton pr?contraint dans les travaux hydrauliques.VI. Grands r?servoirs en b?ton pr?contraint.VII. Le b?ton pr?contraint dans la fabrication de produits industriels.Conclusion:Ir. E. F r e y s i n e t , Observations sur le b?ton pr?contraint, 6 blz.,s9 foto`s, 3 tek.MAGAZINE OF CONCRETE RESEARCH, C.A.C.A., London, Nr. 2: June1949, pp. 45--116, 18,5?24,5 cm, 2/6:Prof. A. L. L. B a k e r , B.Sc. (Tech.), M.I.C.E., M.l.Struct. E., A plastictheory of design for ordinary reinforced and prestressed concrete in-cluding moment re-distribution in continuous members (University ofLondon, Imperial College); 10 blz., 10 fig., 3 tab.;R. J o n e s , Ph.D., B.Sc.,The non-destructive t ting of concrete (Road Research Laboratory);es10 blz., 17 tig., 9 form.;Appendix; R. J o n e s and E. N. G a t f i e l d.A method of measuring ultrasonic pulse velocities; 2 blz., 3 fig.;R. W. N u r s e , M. Sc,Steam curing of concrete (Building Research Station); 10 blz., 2 fig., 9tab., litt-opg.;Concrete Research In the Universities of Durham, Leeds-London; 4 biz.,2 fig.;J. D. M c i n t o s h , M.Sc. and A. G. r e s t on, B.Sc,Laboratory method for determining the air content of fresh concrete(Unive sity of Durham; King`s College, Newcastle-upon-Tyne); 5 fig.,r2 tab.;J. W. J e f f e ry, . A. Inst. P.,Apparatus and methods employed in the X-ray examination of cementcompounds at Pirkbeck College Research Laboratories (University ofLondon, Birkbeck College); 8 blz., 10 fig.;Discussion: written discussion on papers published in the first issueof this Magazine; 2 blz. (Zie ,,Cement", blz. 60);Papers, books and articles on concrete, Jan.-April 1949; 8 blz., Eng.Amer., Fr., Braz., Zwits., Argent., Austral., Oostenr., Deense, Duitse,Nederl., Indiase, Noorw. en Zweedse bibliografie.Typical specifications for construction of concrete paving by mecha-nical methods, C.A.C.A., London 1949; 18,5x24,5 cm, 12 blz., 3 fig.,2 graf., 2 tab.:1. Types of paving; 2. Materials; 3. Plant and machinery; 4. Construc-tion; 5. Tests. Appendix.E r i c h P r o b s t , Kaltglazuren, Glanzfl?chen auf Beton, l, (Sonderdruckaus ,,Betonstein-Zeitung", Hft. 2, 1947, Bauverlag GmbH, Wiesbaden-Frankfort a/M; 21 30 cm, 3 blz.External rendering, CA.CA., London 1948, 18,5x24,5 cm, 19 blz., 2 tab.:1. Properties; 2. Special considerations; 3. Materials; 4. Preparation ofbackground; 5. Mixes and mixing; 6. Colouring; 7. Application; 8. Tex-tured surfaces; 9. Quantities for various mixes and thicknesses; 10.Illustrations (10 foto`s).Concrete in water supply, C.A.C.A., London 1947; 18,5 24,5 cm, 36 blz.:Dams and spillways. Culverts and aqueducts. Filter houses and purifi-cation plants. Pumping stations. Softening plant. Service reservoirs.Water towers. Pipes.Ponders End Gas-works, C.A.C.A., London 1949 18,5x 24.5 cm, 12 blz.,13 foto`s, 1 tek.:Introduction. Coal handling. Carbonizing plant. Coke handling. Gaspurification. Liquor treatment and storage. Benzole plant. Water system.Concrete In gasworks, London 1948; 18,5x24,5 cm, 28 blz.:Introduction. Piers, wharves and jetties. Coal storage. Retorte houses.Coke conveyors and bunkering. Purifiers. Gas storage. Fundations.Water towers, cooling towers and tanks. Grouting and repairs. Approachroads and paved areas.Flats In reinforced concrete, Details of the monolithic fiats erectedfor the London Country Council, CA.CA., London 1949; 18,5 24,5 cm,25 blz., 18 foto`s, 14 tek., 4 tab.:Introduction. -- The scheme: Accomodation. Services and fittings. Com-munal amenities -- The structure -- Construction: Foundations. Form-work. Walls, floors and roofs (External wall finish. Floors and roofs).Services. Chimney breasts. Partitions. Staircases. Refuse chute -- Fi-nishes: Walls and ceilings, Floors. Roof -- The concrete: Batching andmixing -- Site organization.Concrete flats. External wall construction and finish, CA.CA., London1947; 18,5x24,5 cm, 16 blz., 18 foto`s, 5 tek.:Introduction. Concrete: painted. Concrete: rendered. Concrete: spe-cial. Special facing mix. Facing slabs used as formwork. Built-up pre-cast block facing. Precast units as cladding to a structural frame.Concrete in sewerage works, C.A.C.A., London 1948; 18,5x24,5 cm,36 blz., 80 foto`s:Completed works. Screening plant. Grit channels, recording flumesand penstocks. Sedimentation tanks. Storm water tanks. Aeration tanksand channels. Final separation tanks. Pumping and miscellaneous works.Sludge digestion tanks. Sewers, manholes and outfalls.Park Improvements, C.A.C.A., London 21,5x28,0 cm, 28 blz., 19 foto`s,8 tek.:1. Design. 2. Entrances, boundary walls and fences, roads and paths. 3.Buildings and ornaments. 4. Water. 5. Sport areas.Industrial development in South Wales. The new road at Briton Ferry,C.A.C.A., London 1948; 18,5 24,5 cm, 14 blz., 21 foto`s, 2 tek., 2 tab.Introduction. Foundation and sub-base. Batching and mixing the con-crete. Forms. Delivery of concrete. Reinforcement. Distributor. Com-paction. Curing. Joints.116
Reacties