Naast het ruim 3,3 km lange kunstwerk 520 maken tien 'middelgrote' kunstwerken deel uit van de Westrandweg. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de 900-serie (nieuwe kunstwerken parallel aan de bestaande kunstwerken nabij Knooppunt Raasdorp) en de 500-serie (op zichzelf staande kunstwerken). Kunstwerk 511 is de grootste van deze kunstwerken en vormt tevens de scheve kruising met de Ringvaart Haarlemmermeer. Omdat er geen ondersteuningen in de Ringvaart konden worden geplaatst, was een grote overspanning noodzakelijk.
thema
Ontwerp KW511
6 2 0 11
52
thema
Ontwerp KW511
Naast het ruim 3,3 km lange kunstwerk 520 maken tien 'middelgrote' kunstwerken deel uit van
de Westrandweg. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de 900-serie (nieuwe kunstwerken paral-
lel aan de bestaande kunstwerken nabij Knooppunt Raasdorp) en de 500-serie (op zichzelf
staande kunstwerken). Kunstwerk 511 is de grootste van deze kunstwerken en vormt tevens de
scheve kruising met de Ringvaart Haarlemmermeer. Omdat er geen ondersteuningen in de Ring-
vaart konden worden geplaatst, was een grote overspanning noodzakelijk.
62 m: Nieuw record in overspanning
gers te bepalen. Hierbij is uitvoerig aandacht besteed aan de
hoeveelheid wapening/voorspanning en de afmetingen van de
verschillende onderdelen van de onderbouw, het dek en speci-
fiek de stalen liggers. Uiteindelijk is gebleken dat binnen de
voorgeschreven varianten de variant met ter plaatse gestorte
betonnen plaatligger de voorkeur verdiende.
Doordat een variant met geprefabriceerde liggers in de
vraagspecificatie was uitgesloten, was dit kunstwerk 511 na de
tenderfase het enige viaduct van de Westrandweg dat niet op
die wijze zou worden uitgevoerd. Na de aanbesteding is echter,
in overleg met de opdrachtgever, besloten van de voornoemde
varianten af te wijken en een geometrie te kiezen die overeen-
komt met de overige kunstwerken van de Westrandweg. Een
van de redenen hiervoor was dat Spanbeton, als leverancier van
de prefab liggers, in staat bleek de grote overspanning over de Vormgevingsproces
Van de vier oorspronkelijke varianten zijn er in de tenderfase drie
voorgeschreven. De verschillen tussen de mogelijke varianten
betroffen niet alleen het type bovenbouw, maar ook het aantal
ondersteuningen:
? Variant 1: rijdek uitgevoerd als ter plaatse gestorte betonnen
plaatligger met overspanningen variërend van 35 tot 60 m.
? Variant 2: rijdek met staal-betonconstructie als hoofdover -
spanning, met overspanningen van 25, 75 en 40 m, en
aanbruggen van ter plaatse gestorte betonnen plaatliggers
met overspanningen van circa 40 m.
? Variant 3: rijdek met stalen boogconstructie als hoofdover -
spanning van 75 m en ter plaatse gestorte betonnen plaatligger
als aanbrug met overspanningen variërend van 25 tot 40 m.
In de tenderfase is per variant een globaal ontwerp gemaakt
met als doel de hoofdafmetingen en de belangrijkste kostendra-
Ontwerp KW5116 2 0 11
53
ca. 30500
? 1:40 1:40 ?
? 1:40 1:40 ?
as WRW
as WRW
25 x 1180
SKK1850
20 x 1480
2x SKK1600 + 18x ZIPXL1600
ca. 30500
? 1:40 1:40 ?
? 1:40 1:40 ?
as WRW
as WRW
25 x 1180
SKK1850
20 x 1480
2x SKK1600 + 18x ZIPXL1600
1 Omdat er geen ondersteu-
ningen in de Ringvaart
konden worden geplaatst,
was een grote overspan-
ning noodzakelijk
2 Dwarsdoorsnede t.p.v. de
overspanning Ringvaart (a)
en t.p.v. de overige over -
spanningen (b)
Ringvaart in geprefabriceerde liggers uit te voeren. Een andere
reden was dat, vergeleken met de bouw van een ter plaatse
gestort rijdek, een rijdek met geprefabriceerde liggers veel
minder impact op de omgeving had.
De grootste overspanning over de Ringvaart bedraagt circa
62 m. De overige overspanningen variëren van 30 tot 45 m.
Steunpunten
Vanwege de voorgeschreven vormgeving van de pijlerbalken is
gekozen voor het toepassen van hoedliggers. Deze hoedliggers
worden ondersteund door vijf kolommen Ø2 m. Het bijzon-
dere van deze steunpunten is de kruisingshoek met de boven-
bouw van circa 45º. De kolommen worden vervolgens weer
ondersteund door een pijlersloof gefundeerd op palen.
De steunpunten aan weerszijden van de Ringvaart worden
ongelijkmatig belast door de ongelijke overspanningslengte.
Het steunpunt aan de westzijde van de Ringvaart is het meest
in onbalans. De korte overspanning bedraagt 30 m en de lange
overspanning bedraagt 62 m. Voor de fundering van het steun-
punt is het wenselijk dat deze onder permanente belasting
gelijkmatig wordt belast. De meest logische methode hiervoor
is het excentrisch plaatsen van de hoedligger op de kolommen.
Vanuit de vormgeving was het wenselijk kolommen centrisch
onder de pijlerbalken te plaatsen. Om de paalfundering zoveel
mogelijk gelijkmatig te belasten, zijn de pijlersloven (onder
maaiveld) excentrisch onder de kolommen geplaatst.
Stabiliteit steunpunten
De steunpunten zijn vanuit vormgevingseisen slank ontwor -
pen. Dit had vooral gevolgen voor de bouwfase. De liggers van
de grote overspanning over de Ringvaart werden als eerste gemonteerd omwille van uitvoering en positie van de kranen.
Hierdoor ontstond er voor zowel de steunpunten als de opleg-
gingen een uitdagende situatie.
Zonder aanvullende maatregelen zouden de steunpunten door
de eenzijdige belasting vanuit het dek ter hoogte van de opleg-
blokken circa 30 mm gaan vervormen. Deze vervorming zou
niet met de oplegblokken kunnen worden opgenomen. Na
veelvuldige afstemming met de uitvoering leek het 'wiggen' van
de liggers de beste oplossing. Door de schuine kruisingshoek
van 45º was dat meteen ook een uitdaging. De uiteindelijke
wigconstructie is als volgt opgebouwd:
?
Op de pijlerbalk is een stalen voetplaat met ankers gemon-
teerd.
? Aan de geprefabriceerde liggers is een betonnen aanslagnok
gestort.
1
ir. Kees Quartel
Spanbeton
ing. Marcel Janssen MSEng
Ontwerpcombinatie Royal
Haskoning ? Witteveen+Bos
2a
2b
Ontwerp KW511
6 2 0 11
54
thema
de Spanbetonfabriek te Koudekerk aan den Rijn te produceren,
kon nu ook worden geprofiteerd van de verzwaring van de hijs-
middelen en van de logistieke faciliteiten voor de lange SKK-
liggers. De toename van de overspanning vertaalde zich in een
vergroting van de balkhoogte van 1,80 naar 1,85 m. De theore-
tische overspanning werd uiteindelijk 60,35 m. De totale bruto
balklengte werd door de schuine balkeinden zo totaal 61,75 m.
en het balkgewicht nam toe tot 160 ton.
De twee afgeschuinde randliggers waren bij deze afmetingen
volledig uitgenut . Er kon geen voorspanstreng meer bij,
ondanks het feit dat de liggers in betonsterkteklasse C70/85
werden uitgevoerd.
De lengte van 61,75 m is een Nederlands record. Nooit eerder
werden liggers van deze lengte in een betonfabriek vervaardigd.
De 25 SKK-1850-liggers worden tot een brugdek samengesteld
door de 300 mm hoge en circa 80 mm brede voegruimten
tussen de bovenzijden van de liggers in langsrichting te vullen
met mortel. Dwarsvoorspanning bestaande uit kabels van
9 strengen om de 1200 mm in lengterichting verzorgen de
constructieve samenhang.
De overige zes overspanningen van dit kunstwerk zijn aanzien-
lijk korter. Aan de westzijde zijn twee overspanningen van circa
30 m. Aan de oostzijde zijn vier overspanningen met een maxi-
male lengte van 45 m. De dekconstructie kon daardoor worden
samengesteld uit railbalken in combinatie met SKK-koker-/
randliggers, beide 1600 mm hoog. Een gewapende in-situ
rijvloer van 230 mm dikte zorgt voor de constructieve samen-
hang. De totale constructiehoogte van deze dekken is dan gelijk
aan de constructiehoogte van de grote overspanning: 1850 mm.
Nieuw is de toepassing van de ZIPXL ligger, een railbalk met
een onderflensbreedte van 1480 mm in plaats van de oude
standaardbreedte van 1280 mm. Deze innovatie bewijst zich in
efficiency: minder liggers, minder logistieke acties.
?
Direct na het plaatsen van de te wiggen ligger is een stalen
balk gelast aan de stalen voetplaat, dusdanig dat de kopplaat
tegen de aanslagnok ligt.
Door het plaatsen van de 'korte' overspanning wordt de
wigconstructie deels ontlast. De wigconstructie is toegepast bij
9 van de 25 liggers.
Dek
Bij het eerste ontwerp van de prefab oplossing voor KW511
was de hoofdoverspanning over de Ringvaart, gemeten van as
tot as, 60 m. Dankzij de toepassing van pijlerbalken in de vorm
van een hoedligger kon de balklengte worden beperkt tot circa
56,5 m. Met een SKK-kokerligger van 1,80 m hoogte en 1,18 m
breedte zou de theoretische liggeroverspanning van 56 m net
haalbaar zijn en kon ook aan de gewichtseis van maximaal 140
ton worden voldaan. Er waren dan 25 SKK-1800-liggers beno-
digd voor dit brugdek van 30 m breedte.
Omdat de bovenzijde van de SKK-ligger tevens het rijdek
vormt waarop alleen nog het asfalt moet worden aangebracht,
is het brugdek dan ook 1,80 m dik.
Een extra uitdaging vormden de randbalken. De vormgevings-
eisen schreven, net als bij de andere kunstwerken, een hoekaf-
schuining voor onder 45°. Hierdoor zou een belangrijk deel
van de doorsnede aan onderzijde van de ligger moeten worden
opgeofferd. In overleg werd de afschuining 'beperkt' tot een
hoek van 600 bij 600 mm.
Het waterschap bleek bij verdere uitwerking strenge eisen te
stellen aan de positie van de pijlers. Deze moesten buiten de
oevers blijven waardoor de overspanning van 60 m naar 63 m
veranderde.
Dit stelde een nieuwe uitdaging aan het ontwerp van het ligger -
dek. Er was wel een gunstige bijkomstigheid ontstaan. Dankzij
het besluit om de PIQ-liggers voor KW520, de grote fly-over in
3
Ontwerp KW5116 2 0 11
55
3 Transport van de langste
Nederlandse ligger ooit
4 Kunstwerk in definitieve situatie
5 Steunpunten KW511
de terugreis, vertrok deze richting Koudekerk om in de middag
een nieuwe ligger aan te voeren.
In totaal konden dus vijf transportcombinatie tien liggers per
dag aanvoeren zodat na twee-en-een-halve dag de montage al
gereed was.
Terugkijkend is het bijzonder dat deze megatransporten op de
dag konden plaatsvinden. Meer en meer wordt ondervonden dat
het belang van de doorstroming van het verkeer de hoogste prio-
riteit heeft bij de wegbeheeders van Rijkswaterstaat en de passage
van zware transporten wordt daarvoor als een bedreiging gezien.
Daarnaast vinden overal tegelijk ? vaak 's nachts ? bouwactivitei-
ten plaats langs het wegennet waardoor het uitvoeren van zulke
extreme transporten in de nacht soms niet mogelijk is. Niet altijd
is dit ook ruim van tevoren bekend. Wij ondervonden dat ook bij
de voorbereiding van de aanvoer van de zware liggers voor KW
511. Tot op het laatste moment moesten inspanningen worden
gedaan om de benodigde vergunningen te verkrijgen en ook
doorgang te krijgen bij andere wegenbouwlocaties. Uiteindelijk is
alles volgens plan uitgevoerd.
?
Transport en montage dek
Hoewel de bouwplaats aan het water was gesitueerd bleken er
beperkingen om de liggers ook over water aan te voeren. Er is
daarom al in vroegtijdig stadium ingezet op een aanvoer over
de weg, aanvankelijk dus nog van liggers van 56,5 m lengte en
140 ton. Toen het ontwerp wijzigde naar liggers met een lengte
van 61,75 m. en een gewicht van 160 ton bleef dit het uitgangs-
punt. Gelet op de mogelijke opstelposities van mobiele kranen
was het noodzakelijk de montage van de liggers voor de over -
spanning met de lange kokerliggers als eerste uit te voeren en
pas daarna de aansluitende velden. Zodoende kon de montage
met twee 650 tons mobiele kranen worden gedaan.
Bij het ontwerp en de bouw van de funderingssloven van de
pijlers van de grote overspanning die zich direct naast de oevers
van de Ringvaart bevinden, is rekening gehouden met de stem-
pelposities van de kranen. Op deze wijze konden de kranen
direct afstempelen op de sloven, waardoor de kranen optimaal
konden worden opgesteld en vanuit één positie alle liggers
konden plaatsen.
De montage is uitgevoerd in maart van dit jaar en nam drie
dagen in beslag. In de vroege morgen werden vijf liggers met
zware transportcombinaties over de weg aangevoerd. De route
ging van de productielocatie van Spanbeton te Koudekerk aan
den Rijn via de speciale 'Tijdelijke Maxima pontonbrug' over
de Oude Rijn naar de N11 en vervolgens via de A12, A2 en de
A9 naar knooppunt Raasdorp. Vanaf dit knooppunt is een
werkweg aangelegd langs het tracé van de Westrandweg naar
de Ringvaart. De combinaties reden achteruit de circa 1 km
lange werkweg op tot op een in de Ringvaart afgemeerd ponton
dat parallel aan het in aanbouw zijnde kunstwerk was gepositi-
oneerd. Zo werd de ligger goed onder het bereik van de kranen
gebracht. In afwachting van de montage konden de transport-
combinaties op de werkweg worden opgesteld. Zo werden in de
morgen vijf liggers geplaatst. Zodra een ligger van de trans-
portcombinatie was afgenomen en deze was klaargemaakt voor
4
5
Reacties