Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Nieuwe zeesluis bij IJmuiden gaat ‘Zeesluis IJmuiden’ heten

26 november 2020

De grootste zeesluis ter wereld, die op dit moment wordt gebouwd bij IJmuiden, krijgt de naam 'Zeesluis IJmuiden'. Dat heeft de gemeente Velsen dinsdag 24 november bekendgemaakt. De keuze voor deze naam is de uitkomst van een naamgevingscampagne die afgelopen voorjaar door de gemeente en Rijkswaterstaat werd gestart.

Duizenden inzendingen met naamsuggesties kwamen er binnen bij de gemeente Velsen. Daaruit maakte de gemeente een voorselectie, waar omwonenden van de sluis vervolgens een top 5 uit selecteerden. Uit die laatste vijf namen koos het college van burgemeesters en wethouders van Velsen de nieuwe naam Zeesluis IJmuiden. Het nieuws werd dinsdag 24 november via een videoboodschap door wethouder Jeroen Verwoort van de gemeente Velsen en Nienke Bagchus, directeur Rijkswaterstaat, bekendgemaakt.
De naam Zeesluis IJmuiden werd door meerdere mensen ingezonden. Alle mensen die de nieuwe naam hebben ingezonden, ontvingen een taart. De eerste inzender is ook uitgenodigd voor de openingsceremonie in 2022.

Grootste ter wereld

Om ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen, wordt aan de monding van het Noordzeekanaal bij IJmuiden sinds 2016 gebouwd aan een nieuwe zeesluis. Deze nieuwe toegangspoort tot het Noordzeekanaalgebied en de Amsterdamse haven zal de grootste zeesluis ter wereld worden. De sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep.
Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. De Zeesluis IJmuiden wordt naar verwachting in 2022 geopend.

Bron: gemeente Velsen

Serie over de Zeesluis IJmuiden

In Cement is een vierluik over de nieuwe zeesluis bij IJmuiden verschenen, waarin we je meenemen in het ontwerp en de uitvoering van het project:
• Deel 1: inleiding
• Deel 2: ontwerp van de deurkassen
• Deel 3: pneumtische caissonmethode
• Deel 4: observational methode

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren