In deze aflevering van de rubriek De jonge constructeur maken we kennis met Maaike Kobesen, constructeur bij Iv-Infra. Maaike vertelt over de uitdagingen in haar werk als constructeur en haar rol als specialist in betonkoelingsberekeningen bij de bouw van viaduct Bleizo.
ik ben
naam ir. Maaike Kobesen
leeftijd 27 jaar
opleiding NHL Hogeschool Bouwkunde, Constructie
TU Eindhoven, Architecture, Building and Planning, Structural Design
afstudeerproject Het constructief gedrag van spouwankers in brede
spouwmuren
werkgever Iv-Infra
functie constructeur
werkzaam sinds sinds 2015 bij Iv-Infra; 2014-2015 bij Bartels / Lievense
baan gekregen door Bartels: afstudeerproject; Iv-Infra: via het netwerk van
mijn man
belangrijk in ontwikkeling breedte van kennis van collega's binnen Iv-Groep
eerste project Bleizo
rol bij eerste project specialist in betonkoelingsberekeningen
Maaike
Kobesen
Mijn mening
Wie of wat heeft je overtuigd constructeur te worden?
Wat een open dag van een hogeschool wel niet teweeg kan
brengen. Heen gaan zonder enig idee wat je wilt worden,
alleen wetende dat je iets met cijfers/rekenen wilt gaan doen.
En terugkomen met de overtuiging dat je ooit die betonkano
wil bouwen. Zo is mijn loopbaan naar constructeur gestart.
Later in mijn studie heb ik stage gelopen bij een ingenieurs-
bureau. De directeur inspireerde en motiveerde me om verder
te kijken en deed inzien dat constructeur zijn veel meer is dan
alleen maar rekenen, en dat er in het vak veel meer uitdagin-
gen liggen. Vanaf dat moment ben ik mij gaan verdiepen
in constructies en ben ik Structural Design aan de TU
Eindhoven gaan doen.
Hoe kunnen we als construc teurs leren van andere
disciplines in de bouw of daarbuiten?
Als je van de universiteit of hogeschool komt denk je dat je veel
kennis hebt en het in de praktijk prima kunt redden. Maar vaak
blijkt het tegendeel. De praktijk is altijd anders en je hebt
andere ervaringen nodig. Dit werd mij duidelijk toen ik in
aanraking kwam met het vak betontechnologie. Beton is veel
meer dan enkel een materiaal waarmee kunstwerken en gebou-
wen worden gebouwd. Je kunt er zoveel meer mee, als je maar
weet wat het materiaal kan. Ook wij als constructeurs kunnen
veel meer uit het materiaal halen. Bijvoorbeeld door in een
vroeg stadium van het ontwerp meer samen te werken met
betontechnologen of -leveranciers. De interactie met de beton-
centrale kan je op andere ideeën brengen, tot andere ontwerp -
oplossingen, etc.
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging in mijn werk is het raakvlak vinden
tussen constructie en betontechnologie. Hoe kun je ervoor
zorgen dat de constructie zo optimaal mogelijk wordt ontwor -
pen met behulp van de kennis van een constructeur en een
betontechnoloog? Omdat ik zowel als constructeur werk als
koelingsberekeningen maak, is het werk erg afwisselend. In
projecten zie je vaak dat het gehele ontwerp al is bedacht en dat
pas in de eindfase een betonmengsel wordt samengesteld door
de betontechnoloog/betoncentrale. Je hebt dan niet meer de
kans om kennis en invloed van hem of haar mee te nemen en
een optimaler ontwerp te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld
aan speciale mengselontwerpen voor dikwandige constructies
waardoor mogelijk wapening kan worden verminderd. De
betontechnoloog meer in het ontwerpproces betrekken, zie ik
als een belangrijke uitdaging.
De jonge constructeur
de jonge constructeur
6 2018
69
1
Mijn project
Koelen beton, onder
andere bij Bleizo
Beton kan bij dikke constructies temperaturen halen van wel
80 ?C. Door het beton te koelen kan warmte gecontroleerd
worden afgevoerd en de temperatuur laag worden gehouden,
waardoor ook de optredende spanningen worden verlaagd en
de kans op scheurvorming wordt beperkt. Dit koelen kan door
in het beton koelbuizen (staal of kunststof ) te storten, waar water
doorheen loopt tijdens het uitharden van het beton. Deze koel-
buizen worden daarna gevuld met bijvoorbeeld grout, zodat er
geen water achterblijft.
Naast koeling kan ook worden gekozen voor meer wapening, het
toepassen van vezels of het aanpassen van het mengsel (bijvoor -
beeld toevoegen van vliegas). Welke maatregel moet worden
toegepast, ook rekening houdend met kosten, is zeer project-
afhankelijk.
Om te bepalen of er een kans is op scheurvorming in de verhar -
dingsfase kan een koelings-/verhardingsberekening worden
uitgevoerd. In deze berekening wordt de uitvoeringssituatie
gesimuleerd en kan worden bekeken hoe warm het beton wordt
en welke spanningen optreden. Soms worden deze berekeningen
verplicht vanuit het bestek, omdat bijvoorbeeld in het DO is
geconstateerd dat het een risicovolle constructie is.
Betontechnologische projecten kunnen groot zijn, maar over het
algemeen zijn deze klein met een zeer korte doorlooptijd. Vaak
wordt een vraag om een koelings-/verhardingsberekening gesteld
door een aannemer, die bijvoorbeeld vanuit het bestek de eis
krijgt om aan te tonen dat koeling niet noodzakelijk is. Het
probleem bij de berekeningen is dat een aanname wordt gedaan
voor de omgevingstemperaturen (conform de KNMI-metingen).
Als het dan opeens een hele warme dag wordt, zijn de berekenin-
gen vaak niet meer geldig en moet binnen een zeer korte tijd een nieuwe berekening worden gemaakt om te kijken of de kans op
scheurvorming in de verhardingsfase alsnog nihil is. Dit kan er
soms toe leiden dat geadviseerd wordt om niet te storten, juist
om 's avonds te storten of maatregelen te nemen.
Een van de projecten waarbij hydratatiewarmte een rol speelt, is
Bleizo. Het project voorziet in de aanleg van een vervoersknoop
bij Zoetermeer en Lansingerland. Een betonnen combiviaduct
dat de A12 overspant, maakt hier deel van uit. Iv-Infra werkt in
opdracht van de aannemer alle integrale ontwerpwerkzaamhe-
den uit tot een uitvoeringsgereed ontwerp en adviseert de
opdrachtgever daarbij ook over hoe de kans op scheurvorming
tijdens het verharden zo laag mogelijk kan worden gehouden
(foto 1).
? PROJECTGEGEVENS
project
Bleizo, vervoersknooppunt over de A12
opdrachtgever Gemeente Zoetermeer
aannemer Aannemingsmaatschappij Vobi bv
ontwerp Arcadis
engineering uitvoeringsontwerp Iv-Infra BV
Mijn rol
Staafwerkmodel en
scheurvorming
Binnen het project Bleizo had ik veel eigen verantwoordelijk-
heid en mocht ik mij compleet focussen op de betontechnolo-
gische aspecten en koelingsberekeningen voor de fundering en
oplegbalken. De dikke constructies, die constructief nodig
waren en betontechnologisch de aandacht nodig hadden,
vormden een grote uitdaging. Het beton kan behoorlijk opwar -
men en de diverse storten zouden voor het merendeel plaats-
vinden in de zomer. Door nauwe samenwerking met de
hoofdconstructeur en de aannemer zijn we tot de realisatie van
een koeling gekomen die voor beide partijen acceptabel was
(het raakvlak tussen constructeur/betontechnoloog/aannemer
werd aangepakt). Doordat de aannemer Iv-Infra bij veel aspec-
ten betrok en besluiten ook in overleg met ons nam, konden
problemen vroegtijdig worden aangepakt. Op deze manier
konden de zaken die direct moesten worden behandeld,
worden afgehandeld en konden direct beslissingen genomen
worden. Dat maakt het werken met een aannemer die open is
over de werkwijze en uitvoering erg prettig.
?
Rubriek
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs
1 Koelbuizen in de
constructie van
viaduct Bleizo
De jonge constructeur 6 2018
Reacties