Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Proefstort innovatieve glasvezelgewapende onderwaterbetonvloer N348

18 april 2019

Bam Infra heeft 17 april een proefstort gedaan voor een innovatieve glasvezelgewapende onderwaterbetonvloer voor de onderdoorgangen in de N348 bij Lemelerveld, in de provincie Overijssel. Om de verwerkbaarheid en de sterkte goed te testen werden diverse proefstukken gemaakt.

Herinrichting N348 Raalte-Ommen

De aanleg van de twee onderdoorgangen in de N348 bij Lemelerveld zijn onderdeel van de grootschalige herinrichting van de N348 tussen Ommen en Raalte. De maatregelen moeten de verkeersveiligheid en de doorstroming op de provinciale weg verbeteren. Door de aanwezigheid van gelijkvloerse kruisingen, aansluitingen en oversteken gebeuren er veel ongelukken. Onder andere worden vijf oversteken in het buitengebied opgeheven; daarvoor in de plaats komen twee tunnels. Door het plaatsen van deze onderdoorgangen wordt het straks mogelijk om de N348 veilig te kruisen. De oplevering van het project Herinrichting N348 Raalte-Ommen is gepland in het voorjaar van 2020.

Design by testing

BAM Infra is verantwoordelijk voor het project en de uitvoering van de onderdoorgangen. Het ontwerp van de onderwaterbetonvloer ervan komt tot stand door middel van design by testing. Tijdens een proefstort zijn verschillende proefstukken gemaakt om de eigenschappen van de glasvezelversterkte betonspecie en de te bereiken sterkte na verharding te testen. De glasvezelgewapende onderwaterbetonvloer is een samenwerking met glasvezelleverancier Owens Corning.

Stationsgebied Driebergen-Zeist

Ook bij het project Stationsgebied Driebergen-Zeist heeft BAM in samenwerking met Owens Corning een speciaal betonmengsel met daarin glasvezels toegepast. Het bleek een interessante oplossing vanuit duurzaamheid en verwerkbaarheid. Door de toepassing van de microvezels kan scheurvorming ten gevolge van spanningen door temperatuurgradiënten en door waterdruk onder de vloer worden beheerst. De onderwaterbetonvloer kon al na 72 uur worden belast.

Meer lezen

Over de onderwaterbetonvloer voor de nieuwe onderdoorgang in het project Stationsgebied Driebergen-Zeist is eind 2018 het artikel ‘Onderwaterbeton na 72 uur belast’ verschenen. De publicatie maakt onder uit van een serie van vier artikelen over de herinrichting van het stationsgebied.


Foto's: BAM Infra

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren