Het Museum voor hedendaagse kunst in Taizhou, een jonge stad zo'n 350 kilometer van Shanghai, staat op een voormalig industrieterrein dat getransformeerd wordt tot een nieuw stuk stad, met werkplekken voor creatieve ondernemers, retail en horeca. Voortbouwend op de architectuur van de bakstenen en betonnen graanpakhuizen ontwierp architectenbureau Atelier Deshaus een gewelfconstructie van in het werk gestort beton waarmee een bijzondere ruimtelijke atmosfeer is gecreëerd.
1 De gewelfconstructie van in het werk gestort beton is geïnspireerd op de architectuur van de stenen
en betonnen graanpakhuizen op het voormalige industrieterrein, foto: Tian Fangfang
DE
KRACHT
VA N
imperfectie
Museum voor
hedendaagse kunst,
Taizhou, China
58? CEMENT 8 2020
beton in beeld
door Kirsten Hannema
DRIEDELIG
De gewelfstructuur vormt
kolomvrije ruimtes, biedt
een specifieke atmosfeer
en geeft richting aan de
ruimtes, waardoor bezoekers
zich gemakkelijk kunnen
oriënteren. Je komt het
museum binnen via de
lobby met het café en de
museumwinkel, gelegen aan
een stedelijk plein. Vanuit
deze ruimte lopen bezoekers
in een spiralende beweging
omhoog langs de drie
verdiepingen met in totaal
acht expositieruimtes (fig. 3).
Op de bovenste verdieping
begeleidt de belijning van
de gewelven de blik richting
het westen en eindigt het
bezoek op een open terras,
dat spectaculair uitzicht
biedt op de nabijgelegen
bergen.
CEMENT 8 2020 ?59
beton in beeld
2 Het Taizhou Contemporary Art Museum in China, foto: Tian Fangfang
PROJECTGEGEVENSproject
Taizhou Contemporary Art Museum, Taizhou, China
opdrachtgever
Taizhou Trading
Cultural Creative
Industry Development Co., Ltd.
architect
Atelier Deshaus, Shanghai
projectarchitect Liu Yichun
ontwerpteam
Liu Yichun, Chen
Yifeng, Shen Wen constructeurs
Zhang Zhun, Shao Zhe totaal vloeroppervlak 2454 m ² bruto
start ontwerp 2015
oplevering 2019
Het Museum voor hedendaagse kunst in Taizhou, een jonge stad
zo'n 350 kilometer van Shanghai, staat op een voormalig
industrieterrein dat getransformeerd wordt tot een nieuw stuk
stad, met werkplekken voor creatieve ondernemers, retail en
horeca. Voortbouwend op de architectuur van de bakstenen en
betonnen graanpakhuizen ontwierp architectenbureau Atelier
Deshaus een gewelfconstructie van in het werk gestort beton
waarmee een bijzondere ruimtelijke atmosfeer is gecreëerd.
2
60? CEMENT 8 2020
beton in beeld
3 Doorsnede van het gebouw, bron: Atelier Deshaus
4 Door het dakoverstek boven de minimalistisch vormgegeven glazen gevel lijkt het beton hier te zweven, foto: Tian Fangfang
BOOGMOTIEF
Het panorama wordt bena
drukt door het dakoverstek
boven de minimalistisch
vormgegeven glazen gevel;
het beton lijkt hier te zweven
(foto 4). De constructieve
bogen zijn in de glazen gevel
en grote gevelopeningen
duidelijk afleesbaar, terwijl
het boogmotief in verticale
richting terugkeert in de
voorgevel aan het plein. Op
deze manier werkt de boog
structuur als een soort logo
voor het museum, dat de
relatie met de openbare
ruimte versterkt.
3
4
CEMENT 8 2020 ?61
beton in beeld
6
5
5 Imperfecties in het beton geven het gebouw een rauw karakter, foto: Han Yue
6 De betonnen draagconstructie is tegelijk gevel- en binnenafwerking, foto: Tian Fangfang
WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET
De betonnen draagconstructie
is tegelijk gevel en binnenaf
werking; what you see is what
you get. Deze bouwwijze was
hier mogelijk omdat Thaizou
een gematigd klimaat heeft,
waardoor thermische isolatie
niet noodzakelijk is en er geen
eisen golden ten aanzien van
de energieprestatie. De lokale aannemer ging vrij grof te
werk, ontdekten de architecten
in de uitvoeringsfase. In plaats
van de bouwvakkers te corri
geren, wat veel tijd en geld
zou kosten, besloten ze imper
fecties en foutjes in het beton
te omarmen en de rauwheid
tot een karakteristiek van het
gebouw te maken.
Het Museum voor hedendaagse
kunst in Taizhou staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd op
www.tektoniek.nl. Tektoniek is het
kennisnetwerk voor architectuur
in beton. Via lezingen, project
bezoeken, workshops, expert
meetings en online communicatie
wordt informatie, inspiratie en
ondersteuning geboden aan
(toekomstige) architecten,
constructief ontwerpers, bouw
kundig adviseurs en producenten.
Daarbij gaat het altijd om de
relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
62? CEMENT 8 2020
8
7
7 Detail balustraderand met afdekplaat, bron: Atelier Deshaus
8 De 4 m hoge wit gestuukte wanden geven een fraai contrast met het ruwe beton, foto: Tian Fangfang
AANPASSEN
Door de vele oneffenheden
moesten de aansluitingen
van het beton met de
ramen, deuren en trapleu
ningen na de bouwfase
worden aangepast. De
architecten hebben de
betreffende gebouwonder
delen ingemeten en de
details in overleg met de
producenten aangepast;
in plaats van met prefab
producten, zijn de kozijnen
op locatie gemaakt.
Om de oneffen balustrade
randen rond de vides af te
werken is een horizontale
'afdekplaat' aangebracht (fig. 7). Op deze manier is de
wand waterpas gemaakt, en
kon de reling netjes worden
bevestigd, terwijl het ruwe
totaalbeeld van het beton
overeind bleef. Voor de
bevestiging van de trapleu
ningen is een vergelijkbare
oplossing met een metalen
plaat bedacht, waarmee
oneffenheden in het beton
rond de bevestigingspunten
zijn opgevangen. Een aantal
ankers voor de leuningen is
in het werk meegestort. De
precieze afmetingen voor
de metalen relingen zijn na
het storten van het beton
bepaald.
CONTRAST
Binnen de kathedrale beton
structuur, met zeven meter
hoge verdiepingen, zijn 4 m
hoge witte wanden geplaatst
om de schilderijen aan op te
hangen (foto 8). Stucwerk bleek
een specialiteit van de lokale
aannemer; de wanden zijn zeer
precies afgewerkt, wat een fraai
contrast geeft met het ruwe
beton. Oog voor detail spreekt
ook uit de manier waarop de
kunstverlichting naadloos in de
boogstructuur is geïntegreerd.
De uitsparingen voor de arma
turen zijn voor het storten van
het beton bepaald, waarna de
TL achtige LEDlampen erin
zijn geplaatst.
CEMENT 8 2020 ?63
beton in beeld
Reacties