Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Betere verkeersdoorstroming door Oosterweelverbinding

De jonge constructeur Gerwin Schut - 20 juli 2022

In deze rubriek maken we kennis met Gerwin Schut. Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij Witteveen+Bos bij de Antwerpse Oosterweelverbinding.

Over ir. Gerwin Schut

Leeftijd: 28 jaar
Opleiding: Hogeschool Utrecht, Built Environment + TU Delft, Civiele Techniek, Building Engineering
Afstudeerproject: Hoge Sterkte Staal, een slankmaker? (Hogeschool Utrecht / Movares) + Practical Engineering Design Tool for Vibration Sensitive Laboratory Building Structures (TU Delft / Pieters Bouwtechniek)
Werkgevers: Pieters Bouwtechniek, Witteveen+Bos
Functie: constructeur
Werkzaam sinds: 2019
Baan gekregen door: benaderd door Witteveen+Bos
Belangrijk in ontwikkeling: Frank Kaalberg, Okke Los, Nikolaas van Empel en Hans Laagland (Witteveen+Bos), Rob Doomen en Jan Versteegen (Pieters Bouwtechniek), Mark van der Heijde (Movares), Jorrit van Ingen (WSP) en al mijn andere (oud)collega’s.
Eerste project: De Oosterweelverbinding
Rol bij eerste project: constructeur

Mijn mening

Wie of wat heeft je overtuigd constructeur te worden?

Voordat ik Bouwkunde aan de HU ging studeren, wilde ik architect worden. Tijdens mijn studie kwam ik erachter dat het vak architectuurhistorie mij toch niet helemaal lag. Het vak Bouwconstructies van Jorrit van Ingen gaf mij een nieuw perspectief: dit vak combineert uitdagende berekeningen met creatief ontwerpen. Ik kende het beroep constructeur daarvoor nog niet. Jorrit van Ingen bracht het vak luchtig met een heldere uitleg. Ik had al vrij snel door dat dit vak mij goed lag. Vervolgens ben ik me gaan specialiseren in bouwconstructies en heb ik een master Civiele Techniek gedaan in Delft. Uiteindelijk heb ik de stap gemaakt naar infraprojecten, om ook die kant van het vak te ontdekken.

Hoe kunnen we als constructeurs leren van andere disciplines in de bouw of daarbuiten?

In de letterlijke zin kan ik persoonlijk veel leren van geo-ingenieurs. Bij tunnelconstructies is er een grote interactie tussen constructeurs en geo-ingenieurs. De constructie wordt namelijk belast door druk uit onder andere grond en water, maar ontleent ook de stabiliteit vanuit de grond. Een spannend samenspel, waarbij een juiste afschatting van belasting (constructeur) en grondstijfheid (geo-ingenieur) noodzakelijk is om tot een realistisch krachtenspel te komen. Vaak is dat een iteratief proces. Als beide kennis hebben van elkaars discipline gaat deze samenwerking efficiënter. Dat komt de integraliteit van een ontwerp altijd ten goede.

In het algemeen denk ik dat we ook kunnen leren van risicomanagers, namelijk door een risicobeheersende aanpak van het werk. Eerst de grote constructieve risico’s afbakenen en/of oplossen en daarna pas verdiepen naar lokale problematieken. Persoonlijk heb ik soms de neiging om gelijk de diepte in te gaan met berekeningen, maar eigenlijk is het altijd beter om het overzicht te bewaren en van grof naar fijn te werken. Ik denk dat veel startende constructeurs in deze valkuil trappen.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren