Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Bestaande bouw in de infrastructuur

Invloed toenemende belastingen, gewijzigde normen en leeftijd constructies Dick Schaafsma - 6 december 2022

Rijkswaterstaat heeft ongeveer 4800 bruggen, viaducten en onderdoorgangen. Die vragen niet alleen regulier onderhoud, soms is meer nodig. Bijvoorbeeld door toenemende belasting en veranderende gebruikseisen. Hoe wordt omgegaan met deze opgave en welke rol speelt regelgeving daarbij?

In het kort

  • De intensiteit en massa van het vrachtverkeer zijn enorm toegenomen.
  • Oude materialen bieden niet dezelfde betrouwbaarheid als nieuwe.
  • ISO 2394 (Algemene principes over de betrouwbaarheid van constructies) en NEN 8700 (Beoordelen van bestaande bouwconstructies) zijn een ‘redding’.
  • Met de Spoedwet Wegverbreding in 2003 kwam het gebruik van het aantal en omvang van spits- en plusstroken in een stroomversnelling.
  • Volgens het Kennisplatform Constructieve Veiligheid moet in een aantal specifieke situaties een controleberekening worden uitgevoerd.
  • Het controleren van bestaande bouw vraagt andere vaardigheden van een constructeur dan het ontwerpen van een nieuwbouwconstructie.
  • Bij bestaande bouw kun je er na een grove berekening geen extra wapening bij ‘filosoferen’.
  • De gemiddelde leeftijd van bruggen is ongeveer 40 jaar. Gezien de ontwerplevensduur tussen de 80 en 100 jaar, valt niet te verwachten dat er al veel aan het einde van hun levensduur zijn.
  • Hoe langer we een brug of viaduct kunnen handhaven, hoe beter het is voor de milieukostenbalans.

Dick Schaafsma

Dick Schaafsma is Adviseur Bruggen en Viaducten bij Rijkswaterstaat en daarnaast secretaris van de Nederlandse Bruggenstichting. Hij is bij Rijkswaterstaat al meer dan 30 jaar betrokken bij de aanleg van nieuwe betonnen bruggen en viaducten. In het begin als constructeur-staticus, door ze te ontwerpen en door te rekenen. Later door ontwerp en berekening uit te besteden bij marktpartijen en deze te toetsen.

Enkele decennia geleden was de algemene veronderstelling dat, als betonnen constructies goed waren ontworpen en uitgevoerd, ze eeuwig mee zouden gaan. Verkeersklasse 60 uit de VOSB 1963, waarop bruggen in rijkswegen werden ontworpen, zou in werkelijkheid nooit voorkomen.

De eerste keer dat deze geruststellende gedachte haarscheurtjes ging vertonen, was rond 2005 bij het ontwerp van de spits- en plusstroken van de A50/A1 tussen Barneveld en Deventer. Een controleberekening of deze gewijzigde belasting mogelijk was – door de vluchtstrook op te offeren was er immers ruimte genoeg – toonde aan dat zelfs de huidige belasting theoretisch tot een onveilige situatie zou kunnen leiden.

De intensiteit en massa van het vrachtverkeer zijn enorm toegenomen

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

foto: Rijkswaterstaat / Paul Poels Fotografie

Artikelen van
Dick Schaafsma

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren