O n d e r w i j sO nt wer p o efen i n gcement 2002 290Een belangrijke vraag die gesteldmoetwordenis,welkefunctiekanofmoeteenmuseumvoormoder-ne kunst vervullen in de heden-daagse samenleving? In de visievan Arjan Luiten is het museumvoor hedendaagse kunst meerdan een plaats om cultureel erf-goedoptebergenenteexposeren.Het museum moet niet alleenkunst bewaren, maar het ookvoortbrengen. Het moet tevensruimte bieden aan de werkendekunstenaar. Verder mag het mu-seum een neutrale plek zijn om-dat het om de invulling gaat. Inzijn architectonische opzet moethet gebouw eenduidig zijn envooralruimtebiedenaanverschil-lende soorten kunstproducties.Daarom is in dit deels onder-grondse ontwerp gekozen vooreen continue lineaire opzet.SchaalEen ander belangrijk aandachts-punt was de schaal van het plan-gebied. De uitdaging zat hem inhet streven een museum te ont-werpen dat zich op een steden-bouwkundige schaal manifesteertmaar toch als gebouw werkt. Intotaal heeft het museum een op-pervlakte van ongeveer 6500 m2en het aangrenzende verzonkendepot nog circa 2000 m2. Tweelijnen zijn als vormgevend ele-menten gebruikt. Deze lijnenwerken als een grote driedimen-sionale sleutel, passend in hetlandschap. De lijnen delen hetgebied op in deelgebieden die in-gericht worden door een land-schapsarchitect. Het depot dat inde kruising van de twee lijnen isgeplaatst, steekt 80 cm boven hetmaaivelduitenwerktalseenpleinvoor de entree en uitgang van hetmuseum. In het landschap wordtde richting van het museum ge-continueerd door de parkeerfaci-liteiten in twee lineaire strokenaan te leggen.RuimteDit zeer onconventionele ontwerpmaakt een nieuwe, zeer ruimeinvulling van het museumpro-gramma mogelijk. In de continuedoorsnede is een eveneens door-lopende opening in het dakvlakaangebracht.Hierdoorkandaglichttoetreden.Inhetmuseumontstaathierdoor een gradueel in elkaaroverlopende lichtere en een don-kere kant. Het gehele gebouw isuiteindelijk vrij minimaal gewor-denvanwegedewenshetmuseumeenduidigtehouden.Hetmuseumneemt ruimte en schept ruimte.Vloeiende bewegingen Arjan LuitenO n d e r w i j sO nt wer p o efen i n gcement 2002 2 91InterieurDe uiteindelijke inrichting vanhet museum zal heel vrij zijn. Eris een aantal voorstellen gedaanaan de hand van voorbeelden vanFriedrich Kiessler. De werken endoeken kunnen gewoon wordenopgehangen of geplaatst naar dewens van de kunstenaar en vande samensteller van de expositie.Functies zoals de entree, gardero-be, winkel, toiletten en museum-caf? zijn ondergebracht in contai-ner-achtige bouwdelen die alsautonome objecten staan opge-steldinhetmuseum.Intotaalzijner drie, bij de ingang, bij het wa-terpaviljoen en bij de uitgang.Het waterpaviljoen doet dienstalsmuseumcaf?.Hetbevindtzichongeveer halverwege de routedoor de twee volumes.VariatieHet project van Arjan Luitenvormt, evenals de overige getoon-de ontwerpen, een originele enknappe nieuwe visie op het mu-seum van de eenentwintigsteeeuw. Ondanks het feit dat we nureeds enkele eeuwen musea bou-wen in alle soorten en maten,blijkt het nog steeds mogelijk ominnovatieve architectonische idee-?n te ontwikkelen. Eens zullen,onder meer onder invloed vantechnische ontwikkelingen, dieidee?n ook gerealiseerd kunnenworden.De`museum-boom'isge-lukkig nog lang niet voorbij! 1. museumcaf?2. park3. museum4. ingang5. uitgang6. museumplein, depot enfaciliteiten7. parkeren8. bestaand stedelijkweefselMuseumplein waaronderhet depot, richting in- enuitgangMuseumcaf?, vanaf het IJ
Reacties