Eerste pijlers in deOosterschelde geplaatstDe bouw van de stormvloedkering in deOosterschelde is een nieuwe fase ingegaan,Het kritieke onderdeel, plaatsing van de ge-prefabriceerde pijlers in de sluitgaten, is be-gonnen. In de nacht van 10 op 11 augustus1983, 7 jaar na de beslissing tot de bouwvaneen doorlaatbare dam, is de eerste pijler opde definitieve plaats van bestemming ge-bracht; twee etmalen later volgde de twee-de. Begin september wordt de draad weeropgepakt; daarna wordt een tempo beoogdvan 2 plaatsingen per week.Heel Nederland kon via een rechtstreeksetelevisieuitzending getuige zijn van deze ge-beurtenis. Vanwege het nachtelijk uur waser weliswaar niet veel waarneembaar van depijler zelf en de zee, maar op de monitoren inde commandokamer van het hefschipOstrea werd zichtbaar dat de pijler lang-zaam maar zeker met z'n volle gewicht op defunderingsmatten kwam te staan. Ook deplaatsafwijking, het beslissende aspect, kondirect worden afgelezen: 0 cm uit de x-as, 4cm uit de y-as. Een groot succes dus.Gezegd moet worden dat het een blijk vanvertrouwen in eigen kunnen is om bij deallereerste plaatsing iedereen te laten mee-kijken. Hoewel er vele oefeningen waren ge-daan met het hefschip, waren diverse han-delingen niet eerder verricht. De operatieveri iep echter zonder problemen en zeer be-heerst. Toen 'de laatste tonnen uit de lierenwaren gedraaid' was van opluchting nauw-lijks sprake. Het draaiboek met de opeenvol-gende beslissingsmomenten is zeer com-pact samengebracht in ??n grafiek, die hier-onder wordt weergegeven.Ook in het opzicht van public relation wasde regie goed doordacht. Onder hetgezelschap genodigden dat het gebeurenvan nabij meemaakte, bevonden zichdiverse buitenlandse autoriteiten op hetgebied van de waterstaat, alsmedeverslaggevers uit enkele Europese landen.Dit past geheel in het streven naar exportvan de kostbare kennis en ervaring die metdit geavanceerde project beschikbaar komtvoor waterbouwkundige oplossingen eldersin de wereld.De regie was in ieder geval zodanig dat bijalle belangstellenden een voortreffelijkeindruk van de technische kwaliteiten isachtergelaten. Red.Schema voor het plaatsen van de eerstepijler, Waug, 1983Cement XXXV (1983) nr. 9 557
Reacties