Vragen en Antwoordenbetreffende aanleg en onderhoud vanCEMENTBETONWEGEN*(II)door Ir. J. Wever(I). Inleiding - Funderinq - Onderlegpapier - Ontwerp(li). Wapening - Voegen; Bekisting - Beton - Verwerking enVerdichtenAfwerken, Nabehandeling - Contr?le - Onderhoud,HerstellingenV. WAPENINGfunctie, hoeveelheid, aantal lagen, plaats, verhouding bij 2lagen,richting van de wapening, plaatselijke versterkingen, reductiebeton-dikte, toepassing In Nederland1. Wat is de functie van de wapening in de betonweg?De wapening wordt in de betonweg aangebracht, teneinde:a. het optreden van hinderlijke scheuren te voorkomen,b. de schadelijke gevolgen van de in het beton ontstanescheuren tot een minimum te beperken.Over het algemeen treden scheuren in de betonplaten op,als de max. betontrekspanning, welke wordt opgewekt doorde belasting, temperatuurs- en vochtigheidsveranderingen,wrijving tussen de betonplaat en de ondergrond, krimp enplaatselijke zettingen van de ondergrond, wordt overschreden.Door verschillende onderzoekers, o.a. de Amerikaan Wester-gaard, zijn uitvoerige berekeningen opgezet naar de sterktevan de platen en de benodigde wapening. Daarbij is komenvast te staan, dat -- wil men het optreden van deze scheurenvermijden -- een zodanige dikte en wapening van de plaatzou moeten worden toegepast, dat deze betonweg zeer on-economisch zou worden. Daarom wordt in de betonplateneen naar verhouding geringe wapening aangebracht, waarvanop grond van praktijkwaarnemingen kan worden verwacht,dat de talloze optredende fijne scheuren door deze wapeningvolledig wordt dichtgetrokken.De enige functie van de wapening is dus het bijeen-houden van de vele stukken gescheurde betonpla-ten, zodat op geen enkele wijze hinder van dezescheuren wordt ondervonden.In ongewapende betonwegen treden over het algemeen min-der, doch wel veel bredere scheuren op, hetgeen veelongunstiger is, daar deze scheuren niet meer worden dicht-getrokken.Als een verder groot voordeel van de gewapend-betonwegenkan worden genoemd, dat men kan volstaan met een geringaantal dwarsvoegen (zie hiertoe VI).2. Hoeveel wapening moet worden toegepast?De hoeveelheid wapening, waarmee men volgens de praktijk-ervaringen zeer gunstige resultaten heeft bereikt, bedraagt0,5 tol 1,5% van de betondoorsnede, al naar gelang mendunne of dikke platen toepast.Er is nog weinig bekend over de verhouding van het aantalscheuren in een bepaalde plaatlengte en de toegepaste hoe-veelheid wapening. Wel kan worden opgemerkt, dat bij ver-dubbeling van de wapening de lengte van de scheuren totongeveer de helft vermindert, terwijl tevens de wijdte vande scheuren geringer wordt.Casbell en Benham merken in ,,Experiments with conti-nuous reinforcement in concrete pavements" ') op, dat:a. de frequentie van de scheuren vermeerdert bij vermeer-dering in plaatlengte,b. de wijdte van de scheuren vermindert bij vermeerderingvan de wapening in lengterichting van de plaat.3. Moet de wapening in ??n of twee lagenworden aangebracht?Dit hangt af van:a. de hoeveelheid wapening, die men wil toepassen,b. de dikte van de plaat,C de constructiemethoden.In het algemeen is de praktijkervaring, dat twee lagen gun-stiger zijn dan ??n laag, waarbij echter het volgende in achtmoet worden genomen.*) Zie voor eerste deel Cement 4 (1952) Nr 15-16, blz. 261-263300a. Het aanbrengen van de wapening in 2 lagen moet de con-structietijd van de betonweg niet ongunstig be?nvloeden.Dit is bijzonder belangrijk, wanneer er mechanisch wordtgespreid en verdicht.b. De plaat moet dik genoeg zijn, teneinde voldoende beton-dekking te verkrijgen. Bij platen met een dikte geringerdan 15 cm kan slechts ??n laag worden toegepast.c De zwaarte van de wapening in elke laag moet zodanigzijn, dat er geen vervorming of verbuiging tijdens de con-structie van de betonplaat kan optreden.4. Indien ??n laag wapening wordt toegepast,waar moet deze dan komen?De praktijkervaring heeft geleerd, dat het aanbrengen vande wapening aan de bovenkant, in het midden of aan deonderkant van de plaat g??n invloed heeft op het aantal ofde wijdte van de scheuren.Op grond van de volgende overwegingen is het echter beter,de wapening aan de bovenkant te leggen.a. Het is constructief het gemakkelijkst.b. Een goede en gelijkmatige dekking is beter verzekerd,daar het bij het aanbrengen van de wapening in de onder-zijde van de plaat vaak is voorgekomen, dat deze wape-ning later onder het beton wordt teruggevonden.c Het beton aan de onderkant is vaak slechter verdicht ofvertoont andere gebreken, waardoor de hechting tussenhet beton en het staal minder wordt.d. Hoewel dit nog niet geheel vaststaat, verwacht men datbij het aanbrengen van het staal in de bovenlaagdescheurwijdte geringer zal zijn.5. Indien twee lagen worden toegepast,moeten deze dan even zwaar zijn?De max. betontrekspanningen treden veelal aan de boven-en onderkant van de randen en hoeken van de platen op.Het zou dus wenselijk zijn, de hoeveelheid wapening hier tevergroten, doch dit is in de praktijk moeilijk uit te voeren.De ondervinding met de wapening in ??n laag heeft echtergeleerd, dat het aantal en de wijdte van de scheuren nietwordt be?nvloed door de plaats van de wapening, zodat teverwachten is dat bij toepassing van 2 lagen geen voordeelzal worden verkregen bij verzwaring van de wapening aande boven- of onderkant.Een uitzondering kan wellicht worden gemaakt voor de bo-venkant van de plaathoeken, alwaar vanwege de belastinggrote spanningen kunnen optreden, omdat deze hoeken vaakniet ondersteund zijn en omdat daar verder opwaartse buigingdoor temperatuursinvloeden voorkomt.6. Moet de wapening in lengte- of in dwarsrichtingworden aangebracht?De meeste scheuren zijn dwarsscheuren. Daarom is het ge-wenst, de wapening in lengterichting te leggen met een ge-ringere dwarswapening.7. Is een krimpwapening van enig nut?Zover nagegaan kan worden, is een krimpwapening onnodig;bovendien is zij constructief erg ongunstig, daar bij het ma-chinale verdichten van het beton grote moeilijkheden op-treden.1) Proc. of the Highway Res. Board, Washington 1943, Vol. 23,pp. 33--45Cement 4 (1952) Nr 17-188. Kan op de dikte van de betonplaat worden bespaard,wanneer een wapening wordt toegepast?Op deze vraag is geen exact antwoord te geven, omdat derelatie tussen de plaatdikte en de wapening wordt be?nvloeddoor de plaatlengte en de ondergrond.Als de plaat ongewapend is, zal de breedte van de scheurenafhangen van de dikte van de plaat; is de plaat gewapend,dan is de scheurvorming -- tenminste binnen zekere grenzen-- onafhankelijk van de dikte van de plaat.Over het algemeen wordt de wapening in het midden of inde bovenkant van de plaat aangebracht, hetgeen uit het oog-punt van de toegepaste mechanica zeer ongunstig is!9. Hoe moet de wapening worden aangebracht?Het aanbrengen van de wapening dient zeer zorgvuldig tegeschieden, teneinde te vermijden, dat naderhand onvoldoen-de betondekking van het staal aanwezig is.Wanneer mechanisch wordt verdicht, en dit zal over het al-gemeen wel het geval zijn, dan is het voldoende, een laagbeton aan te brengen tot een dikte, welke na verdichting dejuiste dekking zal geven. Hierna kan de wapening wordenaangebracht en daarna weer beton, evtl. nog een laag wa-pening en weer beton, waarna het geheel kan worden ver-dicht.De plaats van de wapening in het onverdichte beton moetvoor het werk proefondervindelijk worden vastgesteld.10. Worden gewapend-betonwegen in Nederland toegepast?Behalve bij plaatselijke voorzieningen, zoals het toepassenvan deuvels in uitzetvoegen, koppelijzers in schijn- en langs-voegen en een enkele keer een doorgaande wapening in deplaatranden, wordt in Nederland om economische redeneng??n wapening in betonwegen toegepast; dit is echter zeer tebetreuren. De aanlegkosten zijn weliswaar 1? tot 1? keerzo hoog, doch men vergeet, dat de onderhoudskosten veel?minder worden.Het aantal voegen kan nl. bij gewapend-betonwegen tot eenminimum worden gereduceerd en juist deze voegen gevennaderhand veel narigheid. Bovendien worden de optredendescheuren door de wapening volkomen dichtgetrokken en dehinderlijke brede scheuren, zoals die in ongewapende be-tonwegen voorkomen, zullen practisch niet optreden.Worden de onderhoudskosten eveneens gekapitaliseerd, danis de ervaring in het buitenland, dat de gewapend-betonwegop den duur zelfs goedkoper komt dan de ongewapende. InBelgi?, Engeland en in Amerika past men al vele jaren ge-wapend-betonwegen toe, waarbij in vlak terrein plaatlengtenvan 100 tot 1 500 m zonder voegen worden geconstrueerd.Over het algemeen is de ervaring, dal deze wegen zich uit-stekend houden.Het bovenstaande is voor een groot deel gebaseerd opbuitenlandse ervaringen, doch het is zeer gewenst, dat hier-van in Nederland meer kennis wordt genomen. Wellichtbestaat dan de mogelijkheid, dat er binnenkort toe wordtovergaan, proefvakken met gewapend-betonplaten te maken.Opgemerkt moet nog worden, dat in Engeland en Frankrijkstartbanen en proefvakken in betonwegen van voorgespannenbeton zijn gemaakt; deze zijn uiteraard veel duurder. Degrote moeilijkheid hierbij is de voorspanning te berekenen,omdat de wrijving tussen de betonplaat en de ondergrondzeer lastig is te bepalen. In een apart artikel zal hierop bin-nenkort in `Cement' worden teruggekomen.VI. DE VOEGENfunctie, typen, afstand, hoek met de wegas, constructiemethoden,beiastingoverdracht, verbinding betonplaat met andere verharding,testellen eisen aan en soorten voegvullingsmaterialen1. Wat is de functie van de voegen in de betonwegen?Voegen zijn kunstmatige scheuren, die worden aangebrachtom de scheurvorming, veroorzaakt door temperatuurs- envochtigheidsinvloeden, te beperken en in de hand te houden.Beton is, evenals de meeste andere materialen, onderhevigaan dimensieveranderingen, welke door genoemde invloedenworden veroorzaakt. Door deze veranderingen zet het betonuit, wordt korter of wordt iets gebogen.Het toepassen van voegen is uit de praktijk ontstaan. In deoude voegloze betonwegen traden vele langs- en dwars-scheuren op, die door invloed van het verkeer verder af-brokkelden en wijder werden. Door nu op bepaalde afstandenCement 4 (1952) Nr 17-18kunstmatige scheuren (voegen) aan te brengen, die goedkunnen worden geconstrueerd, kan men dus onregelmatigescheurvorming grotendeels voork?men.De voegen zijn echter de zwakke plaatsen in het beton enkosten veel aan onderhoud; daarom moet er naar wordengestreefd, het aantal voegen zo gering mogelijk te maken.2. Welke soorten voegen worden er in betonwegen toegepasien wat is het doel ervan?De voegen in betonwegen worden zowel in de lengte- alsin de dwarsrichting aangebracht; zij zijn te onderscheiden in:a. uitzetvoegen,b. schijnvoegen,c constructievoegen,d. langsvoegen.a. De uitzetvoegen (tek. 3 en 4)De uitzetvoegen worden toegepast om de betonplaten, die nade constructie een bepaalde lengte hebben, bij temperatuurs-verhoging gelegenheid te verschaffen zich uit te kunnenzetten, waardoor wordt vermeden dat de spanningen in hetbeton te hoog zullen oplopen.Deze uitzetvoegen zijn betrekkelijk kostbaar te vervaardigenen zijn moeilijk te onderhouden. Men streeft er daarom naar,het aantal uitzetvoegen tot een minimum te beperken. Totvoor kort werden deze uitzetvoegen in Nederland na elke25 m plaatlengte aangebracht, maar bij de nieuwste beton-wegen gaat men thans tot 75 m.Vermoedelijk zal deze maat nog worden vergroot. Wil menhiertoe overgaan, dan is het gewenst, dat de platen in hetwarme seizoen worden gemaakt, omdat de platen dan degrootste lengte hebben en het niet te verwachten is, dat zijnog veel langer zullen worden.tek. 4. dwarsvoeg rijbaanb. De schijnvoeg (tek. 5 en 6)De constructie van de betonplaat in de lengterichting zalworden tegengewerkt door de wrijving van de plaat met deondergrond. De hierdoor in het beton opgewekte trekspan-ningen zijn echter zo hoog, dat op bepaalde afstanden scheu-ren ontstaan. Door het aanbrengen van schijnvoegen op af-standen van 6 tot 10 m (dus kunstmatige verzwakkingen vande betonplaat) bereikt men, dat het beton juist op dezeplaatsen zal gaan scheuren. Dit is geen bezwaar, omdat detek. 5. schijnvoeg rijbaan301tek. 3. dwarsvoeg rijbaantek. 6. schijnvoeg rijbaanscheur reeds is gevuld en daarom geen hinder voor het ver-keer oplevert.c. De constructievoeg (tek. 7)De constructievoeg in de betonweg wordt alleen aangebrachtals be?indiging van de per dag gemaakte plaatlengte, het-geen zowel bij een schijn- als bij een uitzetvoeg kan gebeuren.tek. 7. constructievoeg rijbaand. De langsvoeg (tek. 8 en 9)De langsvoeg wordt in de betonplaat aangebracht teneindete vermijden, dat in de lengterichting van de weg langs-scheuren zullen optreden. Is de plaat breder dan 3,50 tot4,00 m, dan is de praktijkervaring, dat -- indien men in hetmidden van de plaat een langsvoeg aanbrengt -- g??nlangsscheuren zullen ontstaan.tek. 9. langsvoeg rijbaan3. Op welke afstanden moeten voegen wordenaangebracht bij ongewapende en gewapende platen?De afstanden van de uitzet- en de schijnvoegen hangtvanverschillende factoren af:de uitzettingsco?fficient van het beton,de temperatuur tijdens de constructie van de plaat,de wrijvingsweerstand van de plaat en de ondergrond,de dikte van de plaat en van het al of niet gewapend zijn.Voor ongewapend beton is de ideale voegafsiand die, waar-bij geen scheuren zullen gaan optreden. De inNederland gebruikelijke afstanden werden hiervoor onderVI, 2 reeds aangegeven.302In gewapende betonplaten kan de afstand van de voegen,zoals reeds werd opgemerkt, veel groter worden genomen,omdat de wapening de scheuren bij elkaar houdt en ver-wijding ervan voorkomt, terwijl het beton vanwege de veledunne scheuren gelegenheid heeft uit te zetten of te krimpen.Bij gewapende platen is de dwarswapening meestal veel ge-ringer dan de langswapening; daarom is het gewenst, deplaatbreedte niet groter te nemen dan 4,50 m en bij bredereplaten een langsvoeg aan te brengen. Is de dwarswapeningvan gelijke zwaarte, dan kan men veel verder gaan.4. Welke hoek met de wegas moeten de dwarsvoegen maken?De hoeken moeten altijd 90 ? zijn. Voegen welke door con-structiefouten een geringere hoek met de wegas maken,veroorzaken zijdelingse beweging van de platen en diagonalescheuren in de hoeken.5. Moeten de voegen al of niet in eikaars verlengdeliggen?De ondervinding heeft geleerd, dat de langs-, uitzet- enschijnvoegen in eikaars verlengde moeten worden aange-bracht, daar anders in het verlengde van de voegen in denaastliggende plaat scheuren ontstaan.6. Op welke wijze moeten de voegen worden aangebracht?Ten behoeve van de langsvoegen wordt aan de bekistingeen voorziening aangebracht, waardoor de holte wordt uit-gespaard. De constructie levert verder geen moeilijkhedenop. De schijnvoegen moeten, direct nadat het beton is afge-werkt, worden gemaakt. Dit kan gebeuren door het aanbren-gen van een voegijzer, zoals is aangegeven in tek. 5 of doormiddel van een schijnvoegzaag2).Een betere methode, ook wegens nog nader te noemenredenen, is sinds kort door de technische opzichter A vande Rijkswaterstaat J. Bos ontwikkeld2) (tek. 6). De rubero?d-strook wordt er d.m.v. een voegmes ingetrild, vervolgensafgewerkt, waarna, na verstijving van het beton, de boven-kant wordt afgestoken. De voeg is dan kant en klaar in tegen-stelling met de oudere constructie, die veel meer tijd kosttevoor het afwerken ervan.Men dient er vooral op te letten, dat de voeg zo snel moge-lijk, nadat de trilmachine voor de laatste keer is gepasseerd,wordt gemaakt, daar het anders bijna onmogelijk is, de voegin het reeds gedeeltelijk verharde beton aan te brengen.Bij de constructie van de uitzetvoeg2) dient men er vooralop bedacht te zijn, dat deze zuiver vertikaal is; het komthelaas maar al te vaak nog voor, dat dit niet het geval is.Vooral wanneer de betonplaten in het koude seizoen zijngemaakt, zullen bij scheefstaande uitzetvoegen onherroeppe-lijk opspattingen voorkomen; deze schade is nooit meer goedte herstellen.De constructie aangegeven in tek. 3 heeft het voordeel, dathet voegijzer stijf is, zodat dit er niet zo snel door de trilbalkvan de afwerkmachine wordt afgelicht, hetgeen soms wel hetgeval is met de voeglat aangegeven in tek. 4. Men dient erin het laatste geval goed op te letten, dat deze lat zeker0,5 -- 1,0 cm onder de bovenkant van de bekisting zit.7. Waarom dient men in de voegen voorzieningen ier plaatsevan de belastingsoverdracht aan te brengen?Voorzieningen voor de belastingoverdracht worden aange-bracht, teneinde te voorkomen, dat:a. de plaateinden ten opzichte van elkaar verbuigen, waar-door scheuren of afbrokkelingen van het beton kunnenontstaan;b. vertikale verplaatsingen van de plaateinden in de uitzet-of langsvoegen of ongelijke zettingen doorplaatselijkslecht verdichte ondergrond zullen ontstaan;c verplaatsingen of vernielingen van devoegvullingsplatenen het vulmateriaal zullen ontstaan.8. Welke voorzieningen moet men in de voegen aanbrengenvoor een goede belastingoverdracht?a. De uitzetvoegIn de oude betonwegen werd de belasting ter plaatse van deuitzetvoeg van het ene plaateinde via de ondergrond naarde volgende plaat overgebracht. Al spoedig kreeg men doorhet toenemende verkeer het verschijnsel van de 'klapperendeplaateinden'. Door het toepassen van deuvels en een plaat-selijke stabilisatie van de ondergrond2) trachtte men dit tevoorkomen.Deze methode was, hoewel een verbetering, geensucces,2) ZiG Cemembeionwegen van Ir. 3. C. N. Ringeling.Cement C (1952) Nr 17-18tek. 8. langsvoeg rijbaandaar de deuvels zeer zorgvuldig dienden Ie worden aange-bracht, hetgeen meestal te wensen overliet, zodat plaatselijkebeschadigingen van het beton geen uitzondering waren.Tegenwoordig past men in Nederland algemeen de betonnenondersteuningsplaat toe (tek. 3 en 4), die uitstekend voldoeten waardoor de belasting goed wordt overgebracht.b. De schijnvoegDe belasting wordt via de vertandingen van de gescheurdebetonplaat overgebracht. De plaateinden worden bij elkaargehouden door het aanbrengen van de koppelijzers, die descheur tijdens de constructie van het beton bij elkaar trekt-Het is gewenst, de schijnvoeg zo dun mogelijk te maken,teneinde de belastingoverdracht zo volledig mogelijk te doenplaats vinden; om deze reden is de schijnvoeg van tek. 6verreweg de beste.Door het steeds zwaarder wordende verkeer brokkelenechter de vertandingen van de plaateinden af of worden ver-bogen, waardoor verschillende schijnvoegen tegenwoordiggebreken gaan vertonen. In de toekomst zal het daaromwenselijk zijn, onder de schijnvoeg een steunplaat aan tebrengen of zoals in Amerika veel gebeurt: een voeglozeplaat van 0,15 m dikte als een doorlopende basislaag endaaroverheen platen (met voegen) dik 0,15 m of meer.e. De constructievoegWordt ter plaatse van een schijnvoeg een constructievoeggemaakt, dan is het gewenst volledig geasfalteerde deuvelsa 20 en lang 0,60 m aan te brengen.d. De langsvoegZoals in tek. 8 en 9 is aangegeven, wordt ter voorkomingvan vertikale verplaatsingen van de plaateinden visbek- ofhol-dol-vormige voorzieningen aangebracht en tevens koppel-ijzers teneinde de voeg bij elkaar te houden. Deze constructievoldoet tot nu toe uitstekend.9. Op welke wijze dient de verbinding van de betonverhardingmet een andere verharding te geschieden?Over het algemeen voldoet de constructie, die in tek. 10 isaangegeven, uitstekend; deze kan voor elke soort verhardingworden gebruikt.10. Welke eisen moeten aan de voegvullingsplaatvan de uitzetvoeg worden gesteld enwelk materiaal wordt hiervoor gebruikt?De voegvullingsplaat moet een elastische verbinding tussende betonplaten vormen en het voegvullingsmateriaal goedondersteunen. De plaat moet:a. de ruimte tussen de betonplaten goed opvullen en bestandzijn tegen beschadiging,b. gemakkelijk zijn aan te brengen met normale werktuigen,c. goed samendrukbaar zijn, hetgeen afhangt van de maxi-male beweging van de voeg en de temperatuur tijdensde constructie,d. na samendrukking de ruimte weer volledig opvullen,e. niet te snel stuk gaan door vermoeidheid of ouderdom,f. van een zodanige kwaliteit zijn, dat zo weinig mogelijkonderhoud nodig is.Over het algemeen past men populierenhouten planken toe.De breedte van de plaat is gebaseerd op praktijkervaring.11. Welke eisen moeten aan het voegvullingsmateriaalvan de uitzet- en langsvoegen worden gesteld enwelk materiaal moet worden gebruikt?Het voegvullingsmateriaal wordt aangebracht teneinde hetintreden van water, steentjes, enz. te beletten. Het materiaaldient te voldoen aan de volgende eisen:a. het moet gemakkelijk zijn aan te brengen en het mag nietzijn kwaliteit verliezen door hitte of andere oorzakentijdens het ingieten,b. het moet goed aan het beton hechten,c het mag des winters niet zo bros of hard worden, dat hetniet meer meegeeft met de bewegingen van de voeg.d. het moet zijn functie vervullen met een minimum aanonderhoud,e. het moet zijn plastische eigenschappen lange tijd be-houden en niet bros worden door het verlies van vluch-tige oli?n of door ouderdom.Voor de toepassing van het materiaal wordt verwezen naarhet boekje 'Eisen door de Rijkswaterstaat gesteld aan bouw-stoffen voor de wegenbouw', ? 3.Over het algemeen kan worden gezegd, dat men er nogsteeds niet geheel in is geslaagd, het juiste voegvullingsma-teriaal te vinden. De tot dusver gebruikte materialen voldoenslechts zeer matig.(wordt voortgezet)Wat b e t e k e n t . . .en hoe schrijft men...VRAAG 17: Is het woord ,,betonmolen" technisch ge-zien wel juist? Een molen wil toch zeggen, dat er ietswordt, gemalen; hier wordt echter gemengd.ANTWOORD: Spreekt U gerust van ,,betonmenger".Wij hebben Uw vraag doorgezonden aan de CentraleTaaicommissie voor de Techniek (C.T.T.), daar ditwoord o.i. zeer goed in een woordenlijst van een nor-maalblad kan worden opgenomen.VRAAG 18: Is asbestcement een speciale cementsoort?ANTWOORD: Vw vraag verraste ons, want wij nemenaan, dat U de platen, buizen, hulpstukken hiervan ge-maakt, wel kent. Toch is uw vraag zeer juist, wanthet woord is aldus inderdaad misleidend. De produc-ten zijn gemaakt van een mengsel van cement en as-best. Omdat beide grondstoffen hierin gelijkwaardigzijn, verdient een koppelteken er tussen de voorkeur,dus asbest-cement.Velen maken verder nog de fout om te spreken var)Eterniet; dit is echter een handelsmerk en dus alleenop zijn plaats, als men dit merk bedoelt, want er zijnmeer fabrikaten. De s t o f n a a m is dus asbest-cement.VRAAG 19: Wat betekent p si?Camem 4 (1952) Nr 17-18ANTWOORD: Dit betekent lb/" of pounds persquare inch.VRAAG 20: Mijn leraar wil niet hebben, dat ik vanlangsligger spreek. Is dit niet overdreven, want ikhoor het telkens in de practijk gebruiken?ANTWOORD: Uw leraar zet de puntjes op de i, en datmag U gerust waarderen. Taalkundig lijkt de koppe-ling niet juist, maar zij wordt in samenstellingen steedstoegepast.Het feit echter dat hier ,,langs" niet tegenover,,(over)dwars" staat, maakt dat lengteligger juister is;lengte staat nl. tegenover ,,in de breedte", wat hier hetgeval is.VRAAG 21: Is het meervoud van biel nu biels of biel-sen?ANTWOORD: Als U dit woord moet gebruiken, dientU van biels te spreken; men spreekt echter algemeenthans van dwarsligger, waar wij ook de voorkeur aangeven. G.J.H.MEDEDELING VAN DEBETONVEREENIGINGOp Dinsdag, I Juli 1952, des namiddags 2 uur, zal DrK. Hajnal K?nyi in het Koninklijk Instituut voorIngenieurs te 's-Gravenhage v. d. Betonvereenigingeen voordracht houden over "Recent applications ofshell construction In Great Britain".303tek. 10. aansluiting gefundeerdeklinker- aan betonverharding
Reacties