VLAK BETONWERKdoor Kol. b.d. P. W. Schar roo Slechts vernieuwing kan behouden;achter raakt, wie stil blijft staan.PotgieterDe belangstelling, welke de beschouwingenover het afwerken van betonoppervlakken,opgenomen in Cement, 1951, No. 11-12,niet alleen in ons land, doch ook in Bel-gi? en Duitsland hebben gevonden, magworden beschouwd als een verheugendbewijs, dat meer algemeen wordt inge-zien, dat het afsmeren van beton metdikke pleisterlagen, technisch beschouwd,een onlogische werkwijze is, welke bo-vendien de kosten van betonwerken inniet geringe mate en onnodig verhoogt.Meer en meer wordt erkend, dat dit ookarchitectonisch bezien, niet juist is. Ermoet worden gekozen uit 2 opvattingen:1. beton is slechts een lelijk constructie-materiaal, dat moet worden verborgenachter andere materialen,2. beton heeft een eigen, speciaal ka-rakter, gekenmerkt door eenvoud enkracht, welk karakter ook bij de afwer-king tot uiting moet worden gebracht.Deze laatste opvatting, welke steeds meerveld wint, is niet alleen een vraagstukvan architectonische, doch ook van alge-meen betontechnische aard. Met als be-ginsel: ,,waarheid door eenvoud", kunnenin deze richting alleen door samenwerkingvan architect en betontechnicus goederesultaten worden verkregen.Wat de technische zijde van dit vraag-stuk betreft, is het niet overdreven vast iestellen, dat mede door het streven naarhet maken van architectonisch logischafgewerkte betonoppervlakken, eennieuwe phase is ingetreden in de ont-wikkeling van de betontechniek, in hetbijzonder wat de uitvoering van beton-werken betreft. Het is een gelukkigeomstandigheid, dat deze nieuwe ontwik-keling niet alleen mogelijk maakt, beton-oppervlakken meer logisch en technischjuister af te werken, doch dat zij tevensten goede komt aan een betere en minderkostbare uitvoering van betonwerken inhet algemeen.Afwerken van betonoppervlakken in over-eenstemming met de aard en het karaktervan het materiaal is alleen dan mogelijk,wanneer als hoofdvereiste wordt aan-vaard, dat de betonoppervlakkendicht en zonder gebreken, vlak enschoon uit de bekisting komen.Dit moet worden verkregen:a. door doelmatig vervaardigen van goedsamengesteld beton met een grotedichtheid enb. door hierbij een vlakke bekisting tegebruiken.Op de verschillende technische factoren,welke hierop invloed uitoefenen, zal hier-onder zeer beknopt de aandacht wordengevestigd.DICHT BETON ZONDER GEBREKENDe dichtheid van beton wordt vooral be-heerst door de samenstelling van de be-tonspecie en de wijze waarop deze wordtverdicht.Samenstelling van de betonspecieVoor het vervaardigen van dicht beton ishet nodig:dat in de betonspecie de korrelgroot-ten van de toeslagm aterialenzorgvul dig worden gegradeerd,zodat de kleinere korrels de ruimtentussen de grotere opvullen,dat het watergehalte wordt be-perkt tot de hoeveelheid, welke no-dig is voor de scheikundige bindingen verharding van het cement en om debetonspecie voor een bepaald doelte kunnen verwerken.Dit laatste gedeelte van het aanmaak-water blijft als ongebonden water in hetverhardende beton achter, verdampt ge-leidelijk en heeft dan het vormen vankleine pori?n ten gevolge. Hoe meerwater een betonspecie bevat, dat nietnodig is voor de scheikundige werkingvan de cementbinding, hoe minder dichthet beton wordt. Nog daargelaten, dathierdoor ook de sterkte en de weerstandtegen afslijting kleiner worden (zie nr 2van de serie ,,Cement en beton", uitgaveEnci-Cemij N.V., Amsterdam).Een t? droge betonspecie echter kangrindnesten ten gevolge hebben, vooralwanneer in het beton een zware wapeningaanwezig is. Te v??l water en te weinigfijn zand kunnen aanleiding geven totontmenging, waardoor gedeelten met teveel grof materiaal of met te veel zandkunnen ontstaan. Een t? zandrijke beton-specie verhoogt het aantal pori?n.Voor het vervaardigen van dicht betonis een eerste vereiste, dat de samenstel-ling van de betonspecie nauwkeurig wordtbepaald, en vooral ook dat wordt ge-zorgd, dat deze samenstelling in het werkfoto 1. onvoldoende getrild beton(luchtbellen)ook werkelijk wordt toegepast.Vooral wat dit laatste betreft, wordt opbetonwerken nog weleens enige zorge-loosheid waargenomen en wordt in depractijk niet voldoende behartigd, wattheoretisch als juist werd vastgesteld.Toevoeging van een der vele beton-dichtingsmiddelen, welke in dehandel zijn, kan de betondichtheid alleendan vergroten, wanneer de samenstellingvan de betonspecie zodanig is, dat dezeop zich zelf reeds het verkrijgen van eendicht beton mogelijk maakt. Het is eenverkeerd denkbeeld, dat een dichtings-middel aan een niet doelmatig gegradeer-de betonspecie met een te hoog water-gehalte, de vereiste dichtheid zou kunnengeven.Bovendien moet worden nagegaan, oftoevoeging van een bepaald dichtings-middel niet ten nadele komt van anderehoedanigheden van het beton, als bv. desterkte. Het zou te ver voeren, uiteen tezetten, hoe de verschillende dichtings-middelen zich gedragen tegenover deonderscheidene cementsoorten, tot welkehoeveelheden zij mogen worden toege-voegd, enz. Voorzichtigheid bij de keuzevan een bepaald dichtingsmiddel is ge-wenst.Verdichten van de betonspecieTeneinde niet te uitvoerig te worden,zal niet nader worden uiteengezet, aanwelke voorwaarden moet worden vol-daan, om bij het verdichten van beton-specie door stampen, trillen, enz. eendicht beton te verkrijgen. Vooral bij!trillen worden veelvuldig fouten gemaakt(zie Cobouw, 1949, No. 27). Kortheids-halve wordt slechts op de volgendepunten gewezen:a) Gezorgd moet worden, dat de beton-specie afdoend wordt verdicht, zodathierin geen lucht achterblijft en aan hetoppervlak van het beton geen kleineholten worden gevormd. Bij het trillenvan kolommen, wanden, e.d. wordt aan-bevolen in verband hiermede inwendigtrillen van de betonspecie te doen sa-mengaan met uitwending trillen tegen debekistingen.foto 2. beton uit bekisting van plankenb) Dichtheid en sterkte van het betonworden door doelmatig trillen van debetonspecie te meer vergroot, naar ge-lang het watergehalte kleiner is. Overi-gens moet de betonspecie reeds bij hetin het werk brengen een vrij gelijkmatigesamenstelling hebben. Natte betonspeciekan niet worden getrild, aangezien hier-bij door het trillen het water naar bovenwordt gedrongen, waarvan ontmenginghet gevolg is.c) Dichtheid en druksterkte van het betonworden verder bepaald door de duur vanhet trillen, het aantal trillingen per tijds-eenheid en de onderlinge afstanden,324 Cement 4 (1952) Nr 19-20waarop wordt getrild. Bij te langdurigtrillen treedt ontmenging op *).NabehandelingDe invloed, welke een zorgvuldige na-behandeling van verwerkte betonspecieheeft op de dichtheid van beton en ophet tegengaan van gebreken, vooral aanoppervlakken, mag bekend worden ver-ondersteld, Bijzondere zorg vragen uit-voering en nabehandeling van stortnaden,waarvan bovendien de plaatsen in over-eenstemming met de latere afwerking vande betonoppervlakken, in het bouwont-werp moeten worden vastgelegd (zie ookCement, 1952, No. 13-14).BEKISTINGHet aanzien van het betonoppervlak wordtin hoofdzaak be?nvloed door het opper-vlak van de bekisting.Geen bekistingplankenMet bekistingen van planken kan geenvlak betonwerk worden verkregen, waarbijeen eenvoudige, logische afwerking mo-gelijk is. De naden en de nerven van deongelijke planken tekenen zich af op hetbetonoppervlak, terwijl vooral wanneerde betonspecie te weinig fijn zand bevat,cementlijm en mortel door de vele plank-naden naar buiten komen, waardoor ophet betonoppervlak ruggetjes worden ge-vormd. Bovendien komt elke naad inde bekisting ten nadele van dehoedanigheid van het beton, aan-gezien de betonspecie, door het weg-vloeien van cementlijm, ter plaatse vande naden een andere samenstelling krijgt,welke zwakke plekken in het beton geeften die in het betonoppervlak zichtbaarblijft.Uiteraard vloeit cementlijm vooral weg,wanneer de betonspecie te veel waterte veel wordt gemaakt om de uitvoeringvan betonwerk ,,goedkoper" te maken.bevat; een fout, welke in de practijk nogOok bij het trillen van betonspecie, waar-bij grote druk op de bekistingen wordtniet is uitgesloten.De vraag mag dan ook worden gesteld,welk nut in het laboratorium genomencontrole- en verhardingsproeven hebben,wanneer in het bouwwerk ten gevolge vande constructie van de bekistingen, op talvan plaatsen een geheel andere beton-samenstelling wordt verkregen dan dievan de proefkubussen!In de practijk wordt hieraan niet vol-doende gedacht. In een sleur om vast tehouden aan het oude, wordt te veel ver-geten, dat evolutie in de techniek entoepassen van het betere, nodig zijn omde betekenis van beton als constructie-materiaal steeds meer tot haar recht tedoen komen.Bij het tegenwoordig standpunt van debetontechniek moeten bekistingen vanplanken als minder doelmatig wor-den beschouwd en mogen deze nogalleen daar worden toegepast, waar de af-metingen van bepaalde constructiedeleneen betere oplossing vooralsnog niet mo-gelijk maken. De economische nadelen,dat bekistingplanken, na drie tot viermaal te zijn gebruikt, hun waarde als zo-danig hebben verloren; dat door verzagenveel bekistinghout verloren gaat; en datschoonmaken v?n de planken, uittrekkenvan spijkers, enz. veel arbeidsloon ver-eisen, zullen hier buiten beschouwingblijven.Wellicht is de tijd niet ver, dat wij overbekistingplanken denkend, met een kleinevariant op het ,,Haec olim meminisse ju-vabit" in de Aeneas van VergiMus, zul-len zeggen: Eens zal de tijd komen, datdeze voor u een herinnering zullen zijn.Metalen bekistingenMet stalen bekistingen kan vlak beton-werk worden verkregen. Door de hogekosten komen zij vrijwel alleen in aan-merking voor seriewerk.In Frankrijk en in Amerika zijn voor serie-bouw proeven genomen met bekisting-elementen van aluminiumlegeringenals silumin en duraluminium. DergelijkePlastic bekistingelementenIn Amerika zijn proeven genomen metbekistingelementen, groot 30 bij 60 cm,van phenolhars met linnen als vulstof. Dedoor ribben versterkte elementen wordenonderling verbonden door middel vanbouten. Omtrent de hiermede verkregenervaringen zijn nog geen afdoende ge-gevens bekend.Plaatmateriaal1. VereistenAfdekken van bekistingen van plankenmet een vlak plaatmateriaal zou de kos-ten van deze bekistingen, welke tochreeds zo aanzienlijk zijn, nog meer ver-hogen. De oplossing werd dan ook ge-zocht in het maken van bekistingen vanvlak plaatmateriaal, dat op eenvoudigewijze zodanig wordt ondersteund, dat hetzelf kan meewerken aan het opnemenvan de betondruk in de mate, welke inelk bepaald geval nodig en mogelijk is.In dit opzicht is in de laatste jaren debekistingtechniek bezig de achterstand inte halen, welke tegenover de ontwikke-ling van de eigenlijke betontechniek ge-leidelijk was ontstaan. De ondersteuningvan het vlakke plaatmateriaal kan op een-voudige en weinig kostbare wijze ge-schieden door middel van de Rubora-schaarbekisting, welke naar gelang vande te verwachten betondruk kan wordenondersteund.Aan het plaatmateriaal moeten als eisenworden gesteld, dat het:vlak is en geen water opneemt, zodathet onder het storten van de beton-specie vlak blijft;bestand is tegen inwerking van ce-mentmortel en vooral ook van ont-kistingsmiddelen;meerdere malen kan worden gebruikt.foto 5. goed vlak betonzonder gebrekenfoto 3. te natte betonspecieuitgeoefend, is de mogelijkheid groter,dat cementlijm naar buiten wordt gedrukten tevens lucht naar binnen wordt gezo-gen, zodat het betonoppervlak ter plaatsevan de planknaden slechte plekken krijgt.Met geschaafde planken en met bekistin-gen van gelijmde schotten kunnen debovengenoemde bezwaren niet geheelworden ondervangen. De tekening vanhet hout blijft altijd nog te veel zichtbaarop het betonoppervlak; gebleken is, datopengaan van de lijmnaden in het werk*) Volgens St e w ar t (zie Boekbespreking in,,Cement" 4 (1952) Nr. 21--22) geldt dit nietvoor betonspecie van de juiste samenstelling.(Red.)?foto 4. beton uit bekisting vangeschaafde plankenbekistingelementen hebben het voordeelvan een klein eigengewicht, zodat zijgemakkelijk hanteerbaar zijn. De kostenzijn echter betrekkelijk hoog. Bovendienzijn aluminiumlegeringen in het algemeenniet aan te bevelen voor het maken vanbekistingen, aangezien door de alkalischewerking van de kalk, welke bij de ver-harding van portlandcement vrij komt,aluminium en in nog hogere mate velevan de legeringen van dit metaal, sterkworden aangetast. Betwijfeld moet wor-den, of tegen deze inwerking een afdoen-de bescherming kan worden verkregen,welke ook onder veelvuldig gebruikenvan de bekisting niet verloren gaat.2. BetontriplexHet is een verkeerde mening, dat elktriplex als bekistingmateriaal kan wordengebruikt. Triplex is zelfs in den regel voorbetonwerk niet voldoende watervast. Bo-Cement 4 (1952) Nr 19-20 325vendien speelt ook de houtsoort een rol.Limba- en beukenhout bv. schijnen, ookwanneer zij met bekistingolie zijn bestre-ken, de verharding van cementbeton-specie tegen te gaan.Als bekistingmateriaal komt alleen in aan-merking watervast, zgn. tropenvast triplex,dat aan weerszijden is afgedekt met eenkunstharslaag. V??r het gebruik moetende platen, welke met enkele kleine spij-kertjes op de schaarbekisting wordenvastgehecht, goed nat worden gemaakt.Gebleken is, dat dergelijke platen, bijeen goede behandeling, zeker 10 maalals afdekking van de schaarbekisting kun-nen worden gebruikt.3. Harde houtvez elplatenNiet elke houtvezelplaat kan als bekis-tingmateriaal worden gebruikt. Lichtvaar-dige keuze van de toe te passen plaat kantot teleurstellende resultaten leiden.Het is begrijpelijk, dat met het toenemendgebruik van houtvezelplaten als bekisting-materiaal, de industrie zich ging toeleg-gen op de vervaardiging van speciaalvoor dit doel geschikte platen. Uiteraardzullen hier geen handelsnamen wordenvermeld en wordt alleen opgemerkt, datde plaat van goede hoedanigheid enwatervast moet zijn, terwijl een doelma-tige voorbehandeling nodig is, voordatzij in het werk wordt gebracht. Er zijnvoorbeelden bekend, dat eenzelfde plaat-soort door ??n aannemer 5 tot 6 maalkon worden toegepast tegen 10 maal dooreen andere aannemer. Behalve de wijzevan voorbehandelen heeft op de gebruiks-duur natuurlijk ook invloed de zorg,waarmede de platen op het bouwwerkworden behandeld.De watervastheid hangt af van dehoutsoort, welke in de plaat is verwerkt,van de bindmiddelen, welke bij de ver-vaardiging worden gebruikt voor hetmineraliseren van de houtvezels en voortsvan de aard van de deklaag, welke opde plaat is aangebracht.Een deklaag van de beste samenstellingis echter niet voldoende, aangezien deplaten ook water kunnen opnemen aande zijkanten en wanneer zij op het bouw-werk opgeslagen liggen, ook aan de on-derzijde. In verband hiermede is hetnodig, de platen v??r het gebruik te dom-pelen in een oliebad, waardoor de ge-bruiksduur aanmerkelijk wordt vergroot.Dit onderdompelen mag echter vooral niette lang geschieden, aangezien anders hetplaatmateriaal week wordt. Beter is nogtoepassen van olie-geharde platen, welkespeciaal voor bekistingdoeleinden wordenvervaardigd door hen in een oliebad extrate persen. Dergelijke platen zijn sterkwater afstotend.Behalve watervast, moet de deklaag ookbestand zijn tegen de scheikundige in-werking van cementbetonspecie. Eengoede kunstharslaag op basis van kool-stof (Polyvinylchloride) of van silicium isbestand tegen cement en kan bovendiende volumeveranderingen bij eventueelkrimpen en uitzetten van de platen vol-gen. Cement is anorganisch, een plasticlaag is immuun organisch en heeft alseen parum affinis weinig affiniteit totscheikundige stoffen.Op minder goede kunsthars-deklagen,welke bij goedkope platen wel toepassingvinden, werkt cement wel in. Eveneensgeschiedt dit op bouwplaten, welke metgewone olie, als bv. lijnolie, zijn afge-werkt. Cementbeton en deklagen met eensuikerachtige samenstelling verdragenelkander evenmin.Worden bekistingplaten v??r het aan-brengen bestreken met een doelmatigkunstharsmateriaal, dan behoeft dit voorplaten, welke meerdere malen wordengebruikt, slechts ??nmaal te geschieden.De mate, waarin houtvezelplaten krim-pen of uitzetten, is afhankelijk van desamenstelling, zodat hiervoor geen alge-meen geldende cijfers kunnen wordengegeven. Onderzoekingen, o.m. van Prof.Graf en Dr. Charisius, hebben aan-getoond, dat de uitzettingen en krimpin-gen betrekkelijk gering zijn. Niettemin ishet gewenst hiermede rekening te hou-den door de platen met enkele mm tus-senruimte op de bekistingrasters te leggen,waarop zij meestal met enkele kleinespijkertjes worden vastgezet. Het best zouuiteraard zijn, deze spijkertjes slechts aan??n der korte zijden van de plaat aan tebrengen, zodat deze eventuele kleinevolumeveranderingen zou kunnen volgen.In verband met de aard van het beton-werk zal dit niet steeds mogelijk zijn. Indit geval moet het aantal spijkertjes zo-veel doenlijk worden beperkt en moetenkleine spijkertjes zonder kop worden ge-bruikt.OntkistingsmiddelenHet aanhechten van betonspecie aan debekisting is een zuiver physische wer-king. Het ontkistingsmiddel moet dezewerking tegengaan door het vormen vaneen dunne afsluitende en water afsto-tende laag op het oppervlak van de be-kisting. De samenstelling van het ontkis-tingsmiddel moet zodanig zijn, dat op hetbeton geen nadelige scheikundige in-werking wordt uitgeoefend en op het be-tonoppervlak geen kleurverandering ont-staat.De vele ontkistingsmiddelen, welke ondertal van benamingen in de handel zijn,bestaan in hoofdzaak uit olieachtige, vet-,was- of zeephoudende oplossingen ofemulsies. Oli?n hebben geen nadeligeinwerking op betonspecie en op beton;vetten kunnen een nadelige invloed heb-ben, zolang het beton nog niet is verhard.Onderzoek naar het effect van verschillende asbelastingen op een betonverhardingvan een proefwegva bij La Plata, Maryland, U.S.A.Door de Highway Research Board werden opgrote schaal proefnemingen met asbelastingenop cementbetonproefvakken verricht.Het onderzoek, dat werd aangeduid met RoadTest One - MD, werd in 1949 opgezet door deInterregional Council on Highway Transpor-tation. Het project stond onder de directievan de Highway Research Board of theNational Research Council voor de wegen-departementen van Connecticut, Delaware,Illinois, Kentucky, Maryland, Michigan, NewJersey, Ohio, Pennsylvania, Virginia, Wis-consin en het district Columbia, met mede-werking van het Bureau of Public Roads.Zeven vrachtauto's werden geleverd door zesfabrieken van de Automobile ManufacturersAssociation: Autocar, General Motors (2), In-ternational, Mack, Reo en White. Ford MotorCompany leverde een achtste vrachtauto.Brandstof, olie en smeermiddelen werden ge-leverd door 14 benzinemaatschappljen:American, Atlantic, Cities Service, Esso Stan-dard of New Jersey, Gulf, Ohio, Phillips, Pure,Shell, Sinclair, Socony Vacuum, Sun, Texasen Tidewater.Luchtfoto's werden genomen door het De-partement van Landsverdediging.van Juni tot December 1950 werden verkeers-proeven genomen. In 1951 werden 6000 bo-demonderzoekingen en 12 0Q0 spanningsme-tingen verricht; de analyse van deze waar-nemingen kwam in April 1952 gereed. Depublicatie is van 9 Mei 1952.Het voornaamste doel van de proeven washet relatieve effect vast te stellen van 4verschillende asbelastingen op een beton-verharding. Deze belastingen was 8 200 kg(18 000 Ib) en 11 000 kg (22 400 Ib) op enkeleassen en 14 500 kg (32 000 Ib) en 20 300 kg(44 800 Ib) op tandem-assen.De proeven werden genomen op een 1,1 milelang proefvak van cementbeton, dat in 1941was gemaakt op weg U.S. 301 ongeveer 9 mileten zuiden van La Plata, Maryland. De ver-harding bestond uit 2 stroken van 3,66 m(12 ft) breed, elk met een doorsnede van23-17-23 cm (9-7-9 in.) met een netwapening.Uitzetvoegen werden aangebracht op afstan-den van 36,6 m (120 ft), met 2 contractie-voegen op 12,2 m (40 ft) afstand. Alle dwars-voegen hadden deuvels, ? ? in. op 0,38 m(15 in.) onderlinge afstand.Het proefvak bestond reeds 9 jaar, voordatde proefbelastingen-aanvingen; er was tot deaanvang een verkeer over heen gereden vanrond 2 400 voertuigen per dag, waarvan 14%vrachtauto's. Er werden 4 gescheiden proef-secties ingericht:Sectie 1. De westelijke strook van de zuide-lijke halve mijl werd belast met8 200 kg enkei-assige ladingen.Sectie 2. De oostelijke strook van de zuide-lijke halve mijl werd belast met10 200 kg enkel-assige ladingen.Sectie 3. De westelijke strook van de noor-delijke halve mijl werd belast met14 500 kg op tandem-assen.Sectie 4. De oostelijke strook van de noor-delijke halve mijl werd belast met20 300 kg op tandem-assen.De proefvoertuigen reden in beide richtingenop alle secties. De enkel-assige voertuigenpasseerden 1 324 keer per dag, de tandem-asvoertuigen passeerden 918 keer per dag.De neerslag, welke werd gemeten gedurendede zes maanden van de proeven, kwam onge-veer overeen met de gemiddelde neerslaggedurende 'het voorafgaande 10-jarlg bestaanvan de proefweg. De kwaliteit van de beton-verhardingen mocht normaal worden genoemd.De voegen In de betonverharding werden,gedurende de periode van de proeven van6 maanden, 11 maal gevuld.Meer dan 1 400 grondmonsters werden ge-nomen onder de verharding, nadat de proe-ven waren stopgezet. Al deze monsters wer-den onderzocht en geclassificeerd. Grond-soorten van verschillende classificatie werdenonder elk van de proefstroken gevonden.De classificaties onderscheiden:Uitmuntend A-1. Goed tot matig A-2-4. Matigtot slecht A-4-5. Slecht A-6 en A-7-6.'Pumping' en scheuren kwamen meer voorIn platen, welke waren gelegd op A-7-6 on-dergrond dan in platen op A-6 ondergrond.De zouteklei A-6 ondergrond, gevoelig voor'pumping', was de meest voorkomende onder-grond van alle 4 proefstroken.(a) Gebaseerd op alle soorten ondergrondwaren de resultaten:1) De 22 400 Ib enkel-assige vrachten ver-oorzaakten 6,4 keer zo veel scheuren(1269 tegen 196 ft) als de 18 00 Ib enkel-assige vrachten na 238 000 toepassingen.2) 58% van de platen in de strook met22 400 Ib lasten en slechts 26% van deplaten In de strook met 18 000 Ib lastenbevatten scheuren, welke werden ge-analyseerd als structurele fouten van deproeflasten.3) De verharding op 50% van de voegenin de strook met 22 400 Ib lasten enop slechts 18% van de voegen In destrook met 18 000 Ib lasten was merk-baar achteruitgegaan en gescheurd.(b) Gebaseerd op plastic-type-ondergrond (A-6silty-clay) waren de resultaten, dat de22 400 Ib enkel-assige lasten 7 maal zo-veel scheuren veroorzaakten als de18 000 Ib enkel-assige lasten na 238 000toepassingen.(c) Gebaseerd op granular-type ondergrond(A-1) waren de resultaten:1) Geen 'pumping' of scheuren kwamenvoor gedurende 238 000 toepassingenvan elke 18 000 Ib of 22 400 Ib enkel-assige lasten.2) Lichte 'pumping' doch geen scheurenkwam voor onder de 22 400 Ib enkel-assige lasten.Bovenstaande resultaten mogen een beeldgeven van de omvangrijkheid van de geno-men proeven.De beschikbare plaatsruimte laat niet toe,alle hoogst interessante resultaten van degenomen proeven hier weer te geven.Ir F. K.326 Cement 4 (1952) Nr 19-20
Reacties